"mutta kun mä en millään lihoa"

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Sipuliina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mä yritän nostattaa painoani mutta terveellisellä ruoalla :D Siis en kaihda esim pähkinöitä vaikka niissä on 50% rasvaa, 26% proteiinia ja 14% hiilareita, joten energiaaki piisaa ;)

Imettäessä tulee väistämättä mieleen, että ei ne pelkät kalorit riitä ku kroppa tarvii vitamiineja ja muita hivenaineita.

Suklaata syön päivittäin mut ainoastaan 20-40g, joten tuskin on kovin lihottavaa :D

Suurimman osan päivistä sorrun it illalla pastaan ^^ Joten terveellisyys kärsii kovan kolauksen, mut ei se paino silti paljoa nouse.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
tottakai bulimikot haluavat sanoa niin, kun he uskovat että ihmisen arvo on laihuudessa. kyllä se on yrjöämällä tai syömättömyydellä yleensä alipainoiset hankkineet.huom.yleensä

Niin no, mä nyt yritin tavallaan nostaa esille sitä, että ei se useinkaan ole mitään tahallista syömättömyyttä, vaan sitä että on epärealistinen kuva siitä että mitä pitäisi syödä ja minkä verran.

Se, että syö liian vähän ei tarkoita sitä että olisi syömishäiriöinen, vaan että se vaan voi olla sellainen väärinopittu tapa, eikä siinä nähdä mitään kummallista.

Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Mä yritän nostattaa painoani mutta terveellisellä ruoalla :D Siis en kaihda esim pähkinöitä vaikka niissä on 50% rasvaa, 26% proteiinia ja 14% hiilareita, joten energiaaki piisaa ;)

Imettäessä tulee väistämättä mieleen, että ei ne pelkät kalorit riitä ku kroppa tarvii vitamiineja ja muita hivenaineita.

Suklaata syön päivittäin mut ainoastaan 20-40g, joten tuskin on kovin lihottavaa :D

Suurimman osan päivistä sorrun it illalla pastaan ^^ Joten terveellisyys kärsii kovan kolauksen, mut ei se paino silti paljoa nouse.

Osta kunnollista täysjyväpastaa ja luomuna vielä, niin omatunto on hiukan puhtaampi ;)

Täällä yks joka saanut lihaa luittensa ympärille vasta nyt raskausaikana :wave: Minäkään en vaan lihonnut vaikka söin aina kun teki mieli syödä, just sitä mitä teki mieli. Kasvissyöjänä tuli tarkastettua että protskuja, rasvaa, hiilareita yms. tuli suositeltavat määrät. Nämä siis normaaleista aterioista (aamiainen, lounas, välipala, illallinen ja iltapala) ja niidne lisäksi mussutin päivittäin karkkia ja colaa. Ennen raskautta olin 167/43, nyt painoa tasan 60. Toivon kovasti, että painoa jäisikin, en halua menettää mun tissejä ja takapuolta :p Meidän suvun naiset on tällaisia kuivan kesän oravia.

Hmmm, hyvä pointti toi, että huomaamattaan kuluttaa niin paljon, tai syö niin pieniä annoskokoja. Itsekin syntymälaihana tiedän, että kulutusta tulee paljon ihan huomaamatta. Annoskoot kyllä on suuret, ja ruoka on ruokaympyrän mukaan, paitsi öljyä enemmän kuin suosituksissa, joten siitä ei ole kyse.

Oon huomannut, että kun liikuntaa on vähemmän, paino ei nouse mutta kroppa muuttuu muuten, eli löysistyy ja perse leviää. Paino saattaa silti mulla jopa laskea! Lihakset surkastuu ja tulee kevyempää löllöä tilalle. Painoni on ollut suurimmillaan silloin, kun oon syönyt kunnolla ja treenannut säännöllisesti, samaan aikaan oli kroppa myös muuten parhaimmillaan. Ainoa ongelma on se, että silloin kulutan niin paljon, etten ehdi syömään tarpeeksi! Sit on nälkä ja alkaa paino pudota ja alkaa väsyttää ym. ja sit loppuu treenaaminen.

Mutta normaalisti ja oikeaoppisesti syömällä ja maltillisella tai olemattomalla liikunnalla en kyl oo koskaan lihonut, ja painavimmillanikin oon ollut selkeästi alipainoinen, että kyllä meitä friikkejäkin oikeasti on. :D

Alkuperäinen kirjoittaja Sipuliina:
Joo, mutta ei toi kerro mitään sun syömästä ruokamäärästä.

Jos mä sanon, että vedän aamiaisen, lounaan, välipalan, iltapalan, suklaalevyn, niin ei toi kerro vielä yhtään mitään siitä että kuinka paljon mä syön. Kilokalorimäärä voi esimerkiksi olla ihan mitä tahansa välillä 1200- 4000.

Pärjään määrissä raskasta työtä tekevälle miehelle kuinka päin tahansa.

Tänään söin aamulla kolme leipäviipaletta Oivariinilla ja meetvurstilla ja hillomunkki, vietyäni koululaiset nappasin pelkkää metukkaa jääkaapista, puolilta päivin kebeb-annos ranskalaisilla (ja äijän annoksen jämät), pussillinen marenkia, pasta-ateria, suklaata, kaksi viineriä, kolme keitettyä munaa ja kohta iltapalalle... ;) Juomaksi menee vettä ja mehua.

Mielestäni syön kyllä ihan "riittävästi". Kukaan tuntemani ihminen ei pärjää minulle syömisessä, yksi pääsee kyllä liki. Ja hän on n. 37 kg painava, pienikokoinen thaimaalaisnainen.

Ja kovalla treenillä ja jatkuvalla proteiinitankkauksella saan painon ja lihasmassan nousemaan, en muulla.

Alkuperäinen kirjoittaja JONSERED Baroness of Bastardia:
:ashamed:

Tämä rasvan ja sokerin suurkuluttaja ja laiskamatojen laiskamato ei todellakaan saa painoaan nousemaa, vaikka tietoisesti yrittäisikin.

*mussutti juuri kaksi isoa viineriä välipalan välipalaksi*

sama homma täälä, paino vaan tippuu mitä enemmän mässäilee. ois ihan kiva jos joku keksis kehittää alipainoisillekki jonku keventäjät-tyyppisen ratkasun. Suorastaan ketuttaa kun painoindeksi huitelee mitä sattuu.

Alkuperäinen kirjoittaja raksaajamamma:
Mutta normaalisti ja oikeaoppisesti syömällä ja maltillisella tai olemattomalla liikunnalla en kyl oo koskaan lihonut, ja painavimmillanikin oon ollut selkeästi alipainoinen, että kyllä meitä friikkejäkin oikeasti on. :D

No eihän normaalilla ja oikeaoppisella syömisellä lihokaan, pitää syödä enemmän kuin kuluttaa, eli oikeastaan vähän epänormaalisti :)

Hups! Unohdin! Päivällä söin porsasta, siis rasvaista kylkipalaa, paistettuna valkosipulin kanssa ja riisiä, sekä eilisen kerma-curry-kastikkeen jämät... :whistle: Ja annoskoko on "rahtari".

No jos syön aamulla pari palaa ruisleipää ja jogurtin sekä kahvia. Lounaaksi miehekkään annoksen vaikkapa perunaa ja kermaista kanakastiketta. Sitten mussutan päivän mittaan suklaata ja juon limpparia. Kotona syön jonkun munkin kahvin kanssa ja päivälliseksi vaikkapa jauheliha perunasoselaatikkoa, siihen lisukkeeksi punajuurisalaattia. Taas välissä vähän suklaata. Iltapalaksi saatan tekasta neljä lämmintä voileipää joissa on päällä lenkkiä, tomaattia, sipulia, oliivia ja juustoa. Ja tuohon voin nakertaa suolapähkinöitä ja suklaata vuoronperään ja edelleen juoda limpparia. Jne jne.

Alkuperäinen kirjoittaja Flow87 -Los tehottomuus-:
sama homma täälä, paino vaan tippuu mitä enemmän mässäilee. ois ihan kiva jos joku keksis kehittää alipainoisillekki jonku keventäjät-tyyppisen ratkasun. Suorastaan ketuttaa kun painoindeksi huitelee mitä sattuu.

Noita keventäjät yms palveluita, kiloklubia ja kalorilaskuria yms voi kyllä käyttää silläkin tavalla, että laskee riittävää ruokamäärää oikealla ravintosisällöllä, ei tarvi olla laihduttaja :)

Mie olen sitte vissii joku poikkeus :D Mie syön kaikkea kuraa (sipsiä, popcornia, karkkia, suklaata, mäkkiruokaa yms), enkä liho helposti. Syön tosi epäterveellistä kotiruokaa (paljon kermaa, suolaa ja voita). Yritän kokoajan miettiä miten syödä "terveellisesti" ja noin joka maanantain yritän alottaa "uuden elämän", mut ei onnistu. Viikon syön terveellissesti ja sitten taas ratkeen. Moni on sanonut että ei ymmärrä miten minun kokoinen ihminen voi syödä niin paljon ja kokoajan. Toisaalta ihan ok ettei liho (vielä) mutta luulen tällä menolla että jokusen vuoden päästä ne kilot kyllä alka kertymään..

No mutta mites mä... kaksi lämmintä ateriaa päivässä, rasvaan tehtynä. Yleensä kaksi iltapalaa, lapsen kanssa ja sit nukkumaan mentäessä itse. Välipaloja tulee syötyä muutama, aamupala jää välistä. sitten karkit päälle, melkein joka päivä. Saalaateista en tykkää tai vihanneksista, hedelmiä syön. Grillillä ollessani töissä söin harvase päivä hampurilaisen ja ranskalaiset tms ja kiloakaan en lihonnut. Ja niin, söin myös lämpöset ruuat kotona, grilliruoka usein iltapala!!!!

Alkuperäinen kirjoittaja Dooris85:
Mie olen sitte vissii joku poikkeus :D Mie syön kaikkea kuraa (sipsiä, popcornia, karkkia, suklaata, mäkkiruokaa yms), enkä liho helposti. Syön tosi epäterveellistä kotiruokaa (paljon kermaa, suolaa ja voita). Yritän kokoajan miettiä miten syödä "terveellisesti" ja noin joka maanantain yritän alottaa "uuden elämän", mut ei onnistu. Viikon syön terveellissesti ja sitten taas ratkeen. Moni on sanonut että ei ymmärrä miten minun kokoinen ihminen voi syödä niin paljon ja kokoajan. Toisaalta ihan ok ettei liho (vielä) mutta luulen tällä menolla että jokusen vuoden päästä ne kilot kyllä alka kertymään..

Mun kirjotus, en mä ainakaan lihonnut oo, lapsen maailmaan saattanut, ei kiloakaan jääny enkä mitään tehnyt sen eteen että kilot lähtisi, söin vaan että jos ehkä jäis muutama kilo mut ei niin ei :( Ja hei, syöminen on kivaa...

kyllä. Eräskin valitti, kun syö muka koko ajan. Söi muutaman tomaatin ja omenan päivässä, ehkä sämpylä lisäksi.
Jokainen lihoo kun alkaa syödä 4 kertaa päivässä mäkkärin aterian.

Alkuperäinen kirjoittaja pikkunen:
Alkuperäinen kirjoittaja Dooris85:

Mun kirjotus, en mä ainakaan lihonnut oo, lapsen maailmaan saattanut, ei kiloakaan jääny enkä mitään tehnyt sen eteen että kilot lähtisi, söin vaan että jos ehkä jäis muutama kilo mut ei niin ei :( Ja hei, syöminen on kivaa...

yhden lapsen maailmaan saattaneet onkin kaikki alipainoisia, jos on imettänyt. ainakin mun tutut. imetys vie kalorit.

hmm, mie syön kyllä paljon ja en todellakaan kevyesti... kun teen ruokaa käytän rasvaa ja kermaa (enkä todella mitään kevyt juttuja) syön leipää, sekä tummaa että sekaleipää, päälle juustoa,makkaraa etc. käyn töissä ollessani mäkkärissä syömässä, joskus jopa kaksikerta yössä, syön aina useamman hampurilaisen, pelkkä ateria ei riitä... syön sipsejä,karkkia, oikeastaan kaikkea.. ja paino ei vain nouse... syön enemmän kuin miespuoliset tuttuni... joten tuo aloitus ei ainakaan mun kohdalla pidä paikkaansa...

mä syön hirveesti!!!! siis jotkut hedelmät ei täytä yhtään mun mahaa vaan syön ihan tuhteja annoksia leipää ja ruokaa ja kokoajan mussutan välipaloja myös. siis niitä hedelmiä, mysliä tai muuta. Suklaata kuluu pari levyllistä viikossa. leivonnaisia syön joka päivä ja yllätys yllätys; en liho! Vaikka en kyllä alipainoinen ole. Veikkaan että painoindeksi on 20-21.
Liikun lähes jokapäivä n. 45 minuutin kävely-, hiihtolenkin verran

Alkuperäinen kirjoittaja JONSERED Baroness of Bastardia:
Syön aamiaisen, lounaan ja välipalaa lasten kanssa, suklaalevyn jossain nurkan takana, jotain mähellystä illalla, saatan juoda litran tuoremehua tai limua, en polta, en liiku, en liho.

itse tiedän useamman kaltaisesi, kun taas muutaman pulskan ihmisen jotka elää terveellisesti.

ps. onko muuten adhd tutkitusti rinnastettu laihuuteen? Jotkut neurologiset ominaisuudet/sairaudethan aiheuttavat tuota "liikahoikkuutta"?

Alkuperäinen kirjoittaja Cassy:
Alkuperäinen kirjoittaja Sipuliina:
...aamupalaksi yksi hedelmä, lounas on salaatti, välipala on hedelmä ja rasvaton sokeriton jogurtti, päivällinen on kevyt kasviskeitto ja iltapala taas jotain kevyttä...

Pliis, sanokaa ettei kukaan oikeasti kuvittele tuon olevan terveellinen ruokavalio? :o

No ei olekaan!

Itse syön aamupuuron, leipää, hedelmän, lounaan, välipalan, päivällisen, iltapalan/puuron ja lisäksi "pikku välipaloja" kuten suklaalevyn ja keksipaketin. Imetän nyt, joten kaikki kuluu taatusti, mutta vaikka en imettäisi niin voin silti herkutella joka päivä :) Ja ruokamäärät on kunnollisia, terveellisiä ja monipuolisia. Olen ilmeisesti tuhlaavainen energiankäytöltäni.

Muakin nauratti toi "kuivan kesän orava". Olen kyllä itsekin samanlainen, mittani oli raskauden jälkeen 170cm ja 52 kg eli ei juuri mitään. Nyt kun olen lopettanut imetyksen niin paino on vähän noussu, mutta ei paljoa kuitenkaan (55 kg) Raskauskiloja tuli 20 mutta ne kaikki katosi muutamassa viikossa synnytyksen jälkeen, ilman että tein yhtään mitään. Olen aika luikun näköinen edelleen.. tissit mulla on aina olleet isot, mutta persettä ei ole nimeksikään, joten housut vaan roikkuu takapuolen kohdalta..

Ja minä kyllä todellakin syön paljon, en vaan liho. Koko perheeni on samanlainen, joten syy lienee geeneissä. No, onneksi pukeutumisella voi hämätä ja näytän vaatteet päällä ihan normaalilta.

Yhteistyössä