muutosverokortti+kela

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja oidipus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

oidipus

Vieras
Eli sanokaa nyt joku mulle selvällä suomen kielellä jotta muuttuuko se veroprosentti jos toimittaa kelaan muutosverokortin äitiyspäivärahan tiimoilta? Kun kelan sivuillahan lukee että ne verottaa vähintään sen 20% kuitenki, mutta oon kuullu vakuutteluja että jos vie sen muutosverokortin, niin saa mahollisesti pienemmäksi sitä veroprossaa... mulla tod. näk prosentti olisi nolla. Niin onko tää totta vai ei? Kantsiiko mun sitä muutosverokorttia alkaa kiikuttamaan jos kuitenkin pidättävät sen 20%??

Ainahan kannattaa kokeilla. Kyllä ainakin verotoimistossa laskettiin miullekin pienemmäks se prosentti, mutta tulosta en vielä tiedä (siis että meneekö verot sen mukaan vai tuon 20%) kun eka maksupäivä on kk päästä.

Mun mielestä jos sulla on verokortti jossa mainitaan että on kelan etuuksia varten niin sitten ne perii sen mukaan ne verot.
Mä ainakin sain kelalle ihan oman verokortin jonka mukaan ne peri verot noista päivärahoista

Muutosverokortilla veroprosentin saa laskettua. Mutta huutava vääryys on se, että netistä ei saa tilattua muutosverokorttia sosiaalietuuksille! Minkähän takia Kelan tukia saavat on jätetty tuon uudistuksen ulkopuolelle?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Muutosverokortilla veroprosentin saa laskettua. Mutta huutava vääryys on se, että netistä ei saa tilattua muutosverokorttia sosiaalietuuksille! Minkähän takia Kelan tukia saavat on jätetty tuon uudistuksen ulkopuolelle?

Jos sillä on jotain tekemistä sen kanssa,että kun lähettävät sen tiedon suoraan kelaan kun sinne verokortti numeroon soittaa tai käy verotoimistossa.

Alkuperäinen kirjoittaja nedra:
Jos sillä on jotain tekemistä sen kanssa,että kun lähettävät sen tiedon suoraan kelaan kun sinne verokortti numeroon soittaa tai käy verotoimistossa.

Sieltä sivuilta saa valittua että lähettävät tiedon myös suoraan työnantajalle jos haluaa. Ja itse olen saanut verotoimistosta ihan konkreettisen lapun, jonka olen Kelaan toimittanut. Joten ei luulisi siitä olevan kyse.

eli jos et erikseen lasketuta sitä muutosverokorttia sosiaalietuudelle (Kelan tuet) niin sitten ottavat palkkavero + 2%-yksikköä (mikäli veroprosenttisi yli 20%) tai sitten sen 20% (mikäli palkkaveroprosenttisi alle 20%).

ja jos taas lasketat sen muutosverokortin sosiaalietuudelle, niin Kela perii sitten sen prosentin mukaan, vaikka se olis 4% tai 44%.

--> AINA kannattaa lasketuttaa muutosverokortti kun tulotyyppi muuttuu (esim. ansiotuloista sosiaaletuudelle tai toisinpäin)

Yhteistyössä