Muuttaminen takaisin Suomeen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap

Vieras
Asumme talla hetkella Englannissa. Lapsemme eivat siis osaa suomea, ikaa heilla on 4, 6 ja 8. Olemme muuttamassa tammikuussa suomeen, perhesyista. Enhan mina voi kuitenkaan laittaa esikoista mihinkaan tavalliseen kouluun, koska ei han osaa sanaakaan suomea. Sama juttu paivakodin kanssa. Muutamme siis pienelle paikkakunnalle, ja siella ei ole mitaan englantilais-suomalaisia kouluja tai paivakoteja. Mita mina nyt teen? :S

mikset ole opettanut lapsillesi suomen kieltä? Melkoisen rikkauden olet päästänyt käsistäsi tai lähinnä vienyt lapsiltasi. Mutta kyllä ne oppii jos ei muuta kieltä ympärillä puhuta, paljon nopeammin kuin aikuinen.

jännältä kuulostaa, krt sun äidinkieli suomi. Oot sä ihan sekasin? Ja pistä sit englannin kieliseen opetukseen. Ja jos ei oo sillä paikkakunnalla, ni on varmaa muutettava johonki jossa on. Täällä on nääs oppivelvollisuus.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Siksi koska en ole kokenut tarpeelliseksi. Eivat he taalla tee mitaan suomenkielella. Sita paitsi eivat he edes ajattele olevansa puoliksi suomalaisia.

no melko tarpeellistahan toi olis ollu krt muutatte nyt Suomeen :D ja jos sun äidinkieli, ni onpa outoo ettet sitä oo heille puhunu. Ei helvetti.

Niin ja olisiko minun pitanut miehellenikin opettaa suomea, jotta han nyt varmasti parjaa :laugh:

ei olis, mut pääsääntöhän on, et lapsille pitäs puhuu omaa äidinkieltään. Mitä sä virnuilet, sähä oot ihan kuses, joutuvat kouluun eivätkä osaa pätkääkä suomee. EI mua vaan naurattas.

Mina teen niin kuin parhaaksi naen ja tuskin lapset taalla Cambridgessa tekevat mitaan suomella. Sita paitsi keskimmaisella on muutenkin puheen kanssa ongelmia niin miksi ihmeessa sekoittaisin viela lisaa.

Alkuperäinen kirjoittaja nina:
Tai sitten teemme niin etta mies jaa lapsien kanssa englantiin ja mina menen vahaksi aikaa perheeni luokse. Nain paasisimme helpomalla.

tuski se sua sinne takas kaipaaka sitte, sen verran valopää oot.

No ei se miestani ole haitannut vaikkei lapset osaakkaan suomea. Paa-asia etta englanti sujuu.

Tai sitten teemme niin etta mies jaa lapsien kanssa englantiin ja mina menen vahaksi aikaa perheeni luokse. Nain paasisimme helpomalla.

Aika hauska miten keppoisesti perheissä suhtaudutaan muuttoihin maasta toiseen. Yleensä näitä mietitään pitkään ja hartaasti käytännön syistä.
Ensin ollaan muuttamassa koko perhe pikkupaikkakunnalle takaisin SUomeen ja sitten yhtäkkiä vaihtoehtona onkin se, että äiti tulee tänne yksinään. Kai sillä miehelläsi joku työpaikka on ja asuntoja ja koulujakin pitäisi ajatella siellä?

Mina teen niin kuin parhaaksi naen ja tuskin lapset taalla Cambridgessa tekevat mitaan suomella. Sita paitsi keskimmaisella on muutenkin puheen kanssa ongelmia niin miksi ihmeessa sekoittaisin viela lisaa.

Kyse ei ole siitä mitä he tekevät siellä suomella. Mulla on monia kaksikielisiä perhetuttuja ja kaikki kyllä ovat puhuneet sitä suomea lapsilleen ihan siitäkin syystä, että isovanhemmat toiselta puolen asuvat suomesssa ja muutenkin.
Sä vaikutat olevan vähä viu viu muutenki että... ja miksi te muutatte pienelle paikkakunnalle miski ette muuta isommalle siihen lähelle.
Iteppäs oot kuoppas kaivanu, kuten huomaat lapset ehkä sittenkin olisivat tarvinnet suomenkielen.

Harmi että joudut tänne takaisin tulemaan. Kuten vastauksista näet, etenkin tämän maan naiset ovat tosi ilkeitä toisille naisille.

No lapset oppii nopeasti uuden kielen. Siskoni muutti aikoinaan Kreikkaan lastensa kanssa ja hyvin pian oppivat kielen siellä. Mutta sun kannattaa kyllä heti nyt jo alkaa opettaa suomea heille.:)

Mä en tajua! Mä en vaan tajua, miten ihmiset hukkaa oman kansallisen identiteettinsä noin pahasti! Mun lapsilla on ulkomaalainen isä, jonka äidinkieli on vielä harvinaisempi kuin suomi. Silti olen pitänyt tärkeänä, että lapset oppivat myös isän kielen, vaikka voisinkin sanoa, että paskaaks ne sillä kielellä Suomessa tekee tai ylipäätään Euroopassa. No niin, kommunikoivat sukulaistensa kanssa esimerkiksi. Mä olen siinä mielessä vähän tiukkapipo, että asutaan Suomessa, lapset on suomalaisia. Mutta silti niiden pitää tietää ja tuntea se isän kulttuuri.

Lapset suoraan kouluun ja päiväkotiin, oppivat kielen nopeasti. Koulussa lapset saavat ensin s2-opetusta ja opettaja tukee aluksi enemmän kunnes oppii kielen niin että pärjää normaalin opetuksen mukana. Saattaa olla että lapsi menee yhtä luokka-astetta alemmas kuin mitä ikänsä puolesta kuuluisi mutta hyvä alkaa ihan perusteista.

Yhteistyössä