Muutto ulkomaille lapsen kanssa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja apua!!!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

apua!!!

Vieras
Onko kellään kokemusta, miten homma menee jos ja kun ollaan perheen kanssa muuttamassa ulkomaille. Minulla on edellisestä suhteesta lapsi, jonka yksinhuoltaja olen ollut koko ajan. Saanko viedä lapsen mukanani ulkomaille ilman sen suurempia tappeluja lapsen biologisen isän kanssa, vai miten tässä tulisi toimia? Mikä on se taho, johon pitäisi ottaa yhteyttä tällaisia asioita selviteltäessä?

no jos olet ikeast mys papereissa yksinhuoltaja (eikä niin kuin se yleensä menee ett on yhteishuoltajuus ja lapsi vaan asuu toisen vanhemman luona) niin kaiketi saa viedälapsen pis maasta jos haluat

Jos lapsen isällä ei ole edes rajoitettua huoltajuutta, saat muuttaa pois maasta ilman isän suostumusta. Jos isällä on tapaamisoikeudet, sinun tulee kuitenkin huolehtia siitä, että lapsi tapaa isäänsä ja lisäksi osallistua matkakuluihin, jotka aiheutuvat siitä, kun lapsi matkustaa isätapaamisiin.

Yllä tulikin jo vastaukset :) Tapaamisoikeus isällä ilmeisesti yhä on. Yksinhuoltaja kuitenkin päättää lapsensa asioista kokonaan itse, joten muutto ulkomaille on ihan hänen itsensä päätettävissä.

Paitsi, että...

jotkut maat (kuten Australia) vaativat yksinhuoltajiltakin todistuksen siitä, että lapsen maahantuonti on isällekin ok. Tai sitten voi vastaavasti hankkia lakimieheltä/tuomarilta/vastaavalta todistuksen, että sinulla on yksinhuoltajuus, ja lapsen isällä ei Suomen lain mukaan ole oikeutta puuttua asiaan. Kannattaa tarkistaa kohdemaan maahanmuuttoviranomaisten säädökset- kun ei ole ainoastaan Suomen laki joka vaikuttaa kun toisessa maassa asuu :)

Yhteistyössä