Muuttopäivästä! Milloin asunnon on viimeistään oltava tyhjä ja avaimet uudella asukkaalla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "asukas"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"asukas"

Vieras
"Muutto asuinhuoneistosta

68 §

Muuttopäivä vuokrasopimuksen päätyttyä

Muuttopäivä on vuokrasopimuksen päättymisen jälkeinen arkipäivä. Muuttopäivänä vuokralaisen on jätettävä puolet asuinhuoneistoa vuokranantajan käytettäväksi sekä seuraavana päivänä luovutettava huoneisto kokonaan vuokranantajan hallintaan."

Näin lukee laissa mutta mitä se oikeasti tarkoittaa? Vuokrasopimus päättyy sunnuntaina 31.5.2015 ja vuokranantajan (kaupunki) mukaan asunnon on oltava maanantaina viimeistään klo 16 tyhjä ja minä yritin sanoa että lain mukaan tiistaina vasta. Mutta mihin aikaan tiistaina? Mitään kellonaikaa ei ole lakiin kirjattu. Vai olenko minä jotenkin ymmärtänyt väärin? Milloin minun on luovutettava avaimet uudelle asukkaalle?

Minä ainakin olen ymmärtänyt, että seuraavana arkipäivänä on se muuttopäivä viimeistään avaimet luovutettava eli sulla maanantaina. Tuo on ihan uutta, että voisi mennä sinne toiseen arkipäivään.

Näin minäkin luulin ennen kuin luin lakipykälöitä... mutta eikös tuo nyt kuitenkin tarkoita että vasta muuttopäivää seuraavana eli käytännössä tiistaina olis avainten luovutus? Vai miten tuon lakitekstin muut ymmärtää?

Minä lukisin pykälää niin, että maanantaina (1. päivä) sinulla pitäisi olla puolet asunnosta jo tyhjänä ja tiistaina koko kämppä. Koska tiistai alkaa klo 0.00, ei asunnossa sen jälkeen voi olla tavaroitasi. Kaupungin työaikojen takia tuo klo 16 varmaankin korvaa sen muutoin viimeisen mahdollisen avaimen luovutuksen ajankohdan maanantaina klo 23.59.

Olet vuokrasopimusta tehdessäsi luultavasti allekirjoittanut suostuvasi kaupungin käytäntöihin, silloin tuo 16.00 sitoo sinua. Kyllä asunnon saa tyhjäksi alle neljässä tunnissa, jos halua on eli on kaiken järjestelmällisesti pakannut etukäteen ja saa yhtä hidasta muuttomiestä enenmmän apuja. Itse olen muuttanut talkooporukan kanssa omakotitalon autotalleineen tasan neljässä tunnissa, josta viimeinen puoli tuntia käytettiin siivoamiseen ja kahveihin. Jos väliaikaistilaa tarvitaan, kannattaa hankkia kuukaudekasi vuokravarasto ja kuljettaa osa tavarasta sinne etukäteen.

Minä lukisin pykälää niin, että maanantaina (1. päivä) sinulla pitäisi olla puolet asunnosta jo tyhjänä ja tiistaina koko kämppä. Koska tiistai alkaa klo 0.00, ei asunnossa sen jälkeen voi olla tavaroitasi. Kaupungin työaikojen takia tuo klo 16 varmaankin korvaa sen muutoin viimeisen mahdollisen avaimen luovutuksen ajankohdan maanantaina klo 23.59.

Olet vuokrasopimusta tehdessäsi luultavasti allekirjoittanut suostuvasi kaupungin käytäntöihin, silloin tuo 16.00 sitoo sinua. Kyllä asunnon saa tyhjäksi alle neljässä tunnissa, jos halua on eli on kaiken järjestelmällisesti pakannut etukäteen ja saa yhtä hidasta muuttomiestä enenmmän apuja. Itse olen muuttanut talkooporukan kanssa omakotitalon autotalleineen tasan neljässä tunnissa, josta viimeinen puoli tuntia käytettiin siivoamiseen ja kahveihin. Jos väliaikaistilaa tarvitaan, kannattaa hankkia kuukaudekasi vuokravarasto ja kuljettaa osa tavarasta sinne etukäteen.
Aivan sama mihin on suostunut sopimusta tehdessä. Laki on laki, eikä sopimukset sitä voi kumota.

Kyllä muuten mutta enpä kehtaa ulkonakaan asua paria päivää kun uuden kämpän avaimet saan vasta 1. päivä klo 12 eli eipä onnistu aiemmin.

Eli meinaat, että se seuraava voi odotella tavaroineen toiseen päivään saakka päästäkseen muuttamaan? Puolet asunnostahan pitää olla tyhjillään uutta muuttajaa varten jo 1. päivänä. Tavarathan voi pakata etukäteen ja kuskata vaikka odottamaan autosta purkamista sinne uudelle asunnolle kahdeksitoista, että saat sinne avaimen.

Yhteistyössä