myöhään kiinteitä vauvalle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jaa a
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

jaa a

Vieras
Meidän vauvalla on vähän ahdas ja pehmeä kurkunpää tms ja hengitys vinkuu kovaa sen takia ja välillä vähän raskas hengittää. Kysyin sit terkkarilta että miten kiinteitten alotus onnistuu? (sillä ei kylläkään oo kiire kun vauva vasta 1,5kk)
Terkkari sanoi että ihan hyvin voi puolivuotiaaksi asti odottaa jos vauva kasvaa ihan normaalisti maidolla.. Mutta... En kyllä tunne ketään kuka noin myöhään ois alottanu niin en voi oikeen kysellä keltään kokemuksia.
Uskon kyllä että tuo ei tuu onnistumaan sillä vauva on nyt jo aika kova syömään ja paino oli silti jääny vähän pituudesta jälkeen (ei kuitenkaan mitenkään huolestuttavasti ja oli kuitenki sentän tullu vähän lisää painoa viime kerrasta). Ja vauva saa enimmäkseen korviketta, välillä pikkasen mun maitoa sen verran kun sitä nyt sattuu tulemaan (eli ei kyllä paljoa).

Onko joku alottanu 6kk iässä vasta?
Tai onko jonkun muun vauvalla samaa "ongelmaa" ja miten kiinteiden kanssa on sujunu?
Ja minkä ikäsenä sit esim velliä vois ruveta antamaan?

Mä tiedän montakin, jotka on aloittanu vasta 6kk:na kiinteät. Itsekin aion seuraavalla aloittaa, jos vaan muuten on kaikki hyvin.

Esikoinen sai lisämaitoa neuvolan painostuksesta ja siihen en sorru seuraavan kanssa, koska siitä ei mitään hyötyä ollut. Lapsi kasvoi yhtä hitaasti ja aina kun sai lisämaitoa imetyksen päälle, niin pulautti ylimääräiset pois. 4,5kk:na sorruin aloittelemaan soseita, mutta enemmän kuin yksi teelusikallinen kerralla taisi mennä vasta 7-8kuisena. Että ihan turhalta tuntui. Sen lisäkorvikkeen antamisen lopetin 5,5kk:na ja imetin 13kk asti.

Mulle yks lääkäri totesi, että ennen sitä puolta vuotta kannattaa aloittaa kiinteät jos haluaa, ettei tule nirso. Siis perusteluna, että se optimaalinen maisteluikä on siinä 4-6kk ikäisenä.

täysimettänyt kahta nuorimpaa sen 6kk, eikä siinä mitään ihmeellistä mun mielestä ole. Toista täysimetin käytännössä vuoden, kun poju ei suostunut syömään kiinteitä. Kolmannen kanssa kiinteiden aloitus sujui tosi hyvin. Vellin aloitin tämän nuorimman kanssa 6kk1 vko iässä. eipä tuo kiinteiden aloitus ole meillä kasvuun vaikuttanut.

meillä oli tarkoituksena aloittaa vasta 6kk iässä kiinteät, mutta aloitimme 5,5kk iässä kun vauva näytti silloin paljon kiinnostusta ruokia kohtaan kun me vanhemmat söimme.. ei ole nirso.. hyvin on kaikki annettu maistunut.. täysimetin tuohon 5,5kk asti ja nyt imetän edelleen kiinteiden ohella.. meillä oli terveydenhoitaja joka kannusti imetykseen ja hyvä niin.. mainittakoon vielä että vauva oli syntyessään isokokoinen että siihenkään ei voi vedota että kiinteät pitäisi aloittaa aiemmin.. jos vauva kasvaa omaa käyräänsä hyvin niin miksi aloittaa kiinteät aiemmin.. ja käyrä tekee nousuja ja laskuja tuossa vaiheessa vielä normaalistikin..

kannustan että aloitatte kiinteät vasta lähempänä kuutta kuukautta jos imetät.. korvikkeella ruokituilla lapsilla taitaa olla eri ohjeistus..

ja tiedän itseni lisäksi useita jotka ovat toimineet samoin kun minä :)

jos haluat lisätä omaa maidontuotantoa ja imettää niin ota yhteys imetystukeen.. jos annat korviketta niin vauva on vähemmän rinnalla.. ja sulta tulee vähemmän maitoa.. sun pitää imettää useammin, jotta rinnat saa stimulaatiota ja maitoa erittyy enemmän.. vauva saattaa imeä hyvinkin tiheään tässä vaiheessa kun kasvattaa äidin maitomäärää mutta sitten kun se on kasvanut ja maitoa tulee tarpeen mukaan vauva ei ime enää niin tiheään..

juu mä en imetä koska vauva oli tottunu jo pulloon sairaalassa ja ei muutenkaan se homma onnistunu, hermo vaan oli kireellä koko asian takia eikä vauva ollu tyytyväinen syötyään rinnasta jne.

niin en aio edes yrittääkään enää kun kerta pullosta syödessään on paljon tyytyväisempi.

Mulle yks lääkäri totesi, että ennen sitä puolta vuotta kannattaa aloittaa kiinteät jos haluaa, ettei tule nirso. Siis perusteluna, että se optimaalinen maisteluikä on siinä 4-6kk ikäisenä.

höpö höpö, kun antaa vauvan itse syödä niin tuskin nirsoilee. Meidän kuopus alkoi syödä puolvuotiaana ja veti menemään kaiken minkä eteensä sain. Niinhän ne vauvelit tekee esim. maasta löytyville jutuille. Kaikki suuhun vaan. Miksipä ei ois sama ruoan kanssa?

Ja aapeelle, se on vaan parempi että ne kiinteät aloitetaan myöhemmin, turhaan siitä huolehdit. Mut kannattaa antaa vauvan itse syödä. Me aloitettiin höyrytetyllä kukkakaalilla, sen jälkeen poika sai aina jotain samaa mitä itsekin syötiin. Helppoa ja yksinkertaista!

No,eihän sitä maitoa tulekkaan jos korviketta juotat...jos tarjoaisit ahkerasti rintaa,vois imetyskin onnistua,mutta se vaatii kyllä alkuun työtä.

No ei sitä maitoa välttämättä siltikään tuu tarpeeks. Mulla ei nimittäin tullu vaikka kuinka yritin rinnalla pitää, mut vauva ei saanu tarpeeks joten todellakin oli pakko antaa myös korviketta kun vauvan paino ei noussut. Ja minä en rupee lastani nälässä pitään ja huudattaan.

[QUOTE="Vieras";22949533]No ei sitä maitoa välttämättä siltikään tuu tarpeeks. Mulla ei nimittäin tullu vaikka kuinka yritin rinnalla pitää, mut vauva ei saanu tarpeeks joten todellakin oli pakko antaa myös korviketta kun vauvan paino ei noussut. Ja minä en rupee lastani nälässä pitään ja huudattaan.[/QUOTE]

jos tosiaan antaa vauvan olla rinnalla niin paljon kun hän itse haluaa eikä maitoa silti tuu niin sitten kannattaa miettiä omaa ruokavaliota ja että juoko tarpeeksi. Todella harvalla maitoa ei oikeesti tule.

[QUOTE="sondersson";22949555]jos tosiaan antaa vauvan olla rinnalla niin paljon kun hän itse haluaa eikä maitoa silti tuu niin sitten kannattaa miettiä omaa ruokavaliota ja että juoko tarpeeksi. Todella harvalla maitoa ei oikeesti tule.[/QUOTE]

Jouduin olla imetysdieetillä, niitä ruokia joita pystyin syödä söin kyllä paljon ja join paljon. Mutta normaalia niukempi + väsymys (vauva valvotti todella paljon masukipujen takia) vaikutti siihen ettei maitoa todellakaan tullut tarpeeksi. Ja heti vauva voi paremmin kun lisämaitoa sai.

Olen imetysmyönteinen, mutta se mikä ottaa päästä on nämä imetysvouhkaajat joiden mielestä korvike on todella pahasta. Kaikilla se imetys ei onnistu niin hyvin ku haluais yrityksestä huolimatta. Eiköhän se ole tärkein, että vauva ja äiti voi hyvin sama mitä syö. Imetys ei ole hyvän äidin mitta.

[QUOTE="Vieras";22949533]No ei sitä maitoa välttämättä siltikään tuu tarpeeks. Mulla ei nimittäin tullu vaikka kuinka yritin rinnalla pitää, mut vauva ei saanu tarpeeks joten todellakin oli pakko antaa myös korviketta kun vauvan paino ei noussut. Ja minä en rupee lastani nälässä pitään ja huudattaan.[/QUOTE]

Voi olla et käsitin väärin,mutta ap:n tekstistä tuli kuva ettei oikein olis edes yrittänyt imettää,ettei ehkä tiedä et imetys (yleensä) on aluksi pari kk "työlästä" ja aikaa vievää.Ja ei pahalla,tiedän ettei aina imetys yrityksestä huolimatta onnistu. :)

joo no mä en jaksanu ruveta stressaamaan siitä kun muutenki oli kaikenlaista tässä alussa ja vauva on valvonu monina öinä 6-7 tuntia putkeen nukahtaen vasta aamulla yms. Niin jos oisin vielä kaiken muun stressin lisäks yrittäny imettää ja hermoillu imettämisen kans ja vauva ois kaikenlisäks huutanu ton koko hereilläoloaikansa ku imetys oli niin hankalaa... huh. ei siitä mitään ois tullu.

No joo jokanen saa olla sitä mieltä ku huvittaa. ja jos ne korvikkeet nyt niin kamalan pahaks ois vauvalle niin kyllä siinätapauksessa niitä ei edes myytäis.
Piste.

6kk imetin kuopusta, en täys" aluksi, kun se vaan ei riittänyt, mutta taistelin, pumppasin ja imetin, lopultahan se asettui kohdalleen ja imetin lopulta yli vuoden vanhaksi, ihanan helppoa ja luonnollista. Kiinteitä sai "vasta" 6kk ja todella monipuolisesti maistaa ihan mitä vaan, nyt 4v. Eskoinen aloitti silloisten suositusten mukaan 4kk kiinteät ja paljon paljon valikoivampi ja nirsompi.

[QUOTE="sondersson";22949555]jos tosiaan antaa vauvan olla rinnalla niin paljon kun hän itse haluaa eikä maitoa silti tuu niin sitten kannattaa miettiä omaa ruokavaliota ja että juoko tarpeeksi. Todella harvalla maitoa ei oikeesti tule.[/QUOTE]

Todella harvalla tosiaan. Esimerkiksi mulla loppui maidon tulo kokonaan kun vauva oli 3vko! Taas keskustelu täynnä näitä imetysintoilijoita!

joo no mä en jaksanu ruveta stressaamaan siitä kun muutenki oli kaikenlaista tässä alussa ja vauva on valvonu monina öinä 6-7 tuntia putkeen nukahtaen vasta aamulla yms. Niin jos oisin vielä kaiken muun stressin lisäks yrittäny imettää ja hermoillu imettämisen kans ja vauva ois kaikenlisäks huutanu ton koko hereilläoloaikansa ku imetys oli niin hankalaa... huh. ei siitä mitään ois tullu.

No joo jokanen saa olla sitä mieltä ku huvittaa. ja jos ne korvikkeet nyt niin kamalan pahaks ois vauvalle niin kyllä siinätapauksessa niitä ei edes myytäis.
Piste.

jos olisi tuollainen asenne ollut ennen niin ei oltaisi tässä--- ja mihin nämä äidit vie lapsensa?

Mun lapset on ollu täysimetyksellä 6kk saakka ja sitteki ollaan vasta aloteltu maistelemaan makuannoksia. Vasta 8kk ylöspäin isompia annoksia ruokaa. Kaksi nuorinta on sithikurkkuja ja tosi sileetä ruokaa piti olla yli vuosikkaaksi. Nyt 7v ja 4v syö ihan normiruokaa :)

[QUOTE="äeti";22949911]jos olisi tuollainen asenne ollut ennen niin ei oltaisi tässä--- ja mihin nämä äidit vie lapsensa?[/QUOTE]

Just.. Onko sulla ollu sellanen koliikki lapsi joka huutaa ja huutaa vaan? Nukkuu 15-30min pätkissä? Kyllä siinä sen verran väsy ja stressi tulee ettei niin vain välttämättä maitoa tulekaan.

[QUOTE="Vieras";22949985]Just.. Onko sulla ollu sellanen koliikki lapsi joka huutaa ja huutaa vaan? Nukkuu 15-30min pätkissä? Kyllä siinä sen verran väsy ja stressi tulee ettei niin vain välttämättä maitoa tulekaan.[/QUOTE]

on... olen ehkä liian kiltti enkä osannut ajatella itseäni, olisi kai pitänyt

[QUOTE="äeti";22950053]on... olen ehkä liian kiltti enkä osannut ajatella itseäni, olisi kai pitänyt[/QUOTE]

Sanoinko etten olisi yrittäny? Todella yritin ja siitä huolimatta vauva ei multa tarpeeksi maitoa saanut. Ajattelinko itseäni kun annoin vauvalle sen tarvitsemaa maitoa, jota se ei minulta tarpeeksi saanut? Kiillota sinä sitä kruunuasi vain.

Yhteistyössä