Myoma ja raskaus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Milli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Milli

Vieras
Onko kenelläkään tietoa miten myoma vaikuttaa sikiön kehitykseen ja raskauden kulkuun?
Kävin varhaisultrassa rv 6+6, kun eilen tuli kirkasta verta mutta se kyllä loppui saman tien.
Tänään sitten ultrassa todettiin, että kohtu vastaa rv 10 ja sielä näkyy noin 5cm myoma mutta myös todellisia raskausviikkoja vastaava elävä ""veijari""!!!
Myoma kuulemma painaa kohtua tavallaan ""littiin"". Käsitin, että asukki kuitenkin voi hyvin.
Saan lähetteen jatkotutkimuksiin mutta en oikein tiedä mitä odottaa.
Lääkärin puheista ymmärsin, että raskaus voi hyvinkin onnistua mutta synnytys tapahtuu sektiolla.
Mutta ilmeisesti kuitenkin on keskenmenon vaara myös.
Nyt on todella pelokas ja epävarma olo. Varsinkin, kun raskaus on todella pitkään odotettu ja takana keskenmenoja, lapsen kuolema ym. ym.
Jos jollain kokemuksia vastaavasta niin vastatkaa kiitti!!

Heippa Milli,

Olin keskiviikkona ultrassa, jossa todettiin alkion olevan kunnossa sydänäänineen.

Aloittaessaan tutkimuksen gyne tunnusteli kohtua ja alkoi puhumaan kaksosista. Ultrattuaan hän sitten totesi yhdet sydänäänet ja totesi, että kohdun koosta hän epäili kaksosraskautta. Mutta sitten hän tarkisti jo ennen löytyneen myoman koon (2,4 cm) ja totesi, että se todennäköisesti suurentaa kohtua. Hän oli sitä mieltä, että myomasta ei ole mitään haittaa, koska se on kohdun takaseinällä. Ongelmaksi voi muodostua alatiesynnytys, jos myoma raskaushormonien voimasta alkaa kovasti kasvamaan. Jos siitä tulee kooltaa yli 8 cm, se voi ahtauttaa paikkoja niin paljon, että pitää tehdä sektio. Yritin kysellä muista riskeistä ja niitä ei hänen mukaansa ole.

Varmasti myoman kasvupaikalla on merkitystä ja tietysti sen koolla. En kuitenkaan olisi asiasta suhteettoman huolestunut ja on hyvä, että pääset jatkoseurantaan. Jos jaksat, niin olisi kiva lukea, mitä jatkoseurannassa ilmenee.

Heips,

Mulla on kohdussa useita myoomia,joista suurin n.3cm luokkaa. Ne todettiin jo ennen raskautta ja lääkäri oli sitä mieltä, että on parempi yrittää raskautta, kuin niitä lähteä poistamaan. No nyt mulla on sitten terve tyttö.
Mulla myoomat eivät kasvaneet raskauden aikana juuri ollenkaan, niitä seurattiin äitiyspolilla. Ja synnytin ihan normaalisti alakautta. Mutta riippuu varmaan paljon siitä missä myooma sijaitsee jne... Mutta kaikki voi siis mennä ihan hyvin, älä turhaan murehdi. Vaikka se on kyllä vaikeaa olla murehtimatta..minullakin oli vaikka mitä pelkoja ennen raskautta.
Saa nyt sitten nähdä pystytäänkö saamaan enää toista lasta...toivon kovasti että myoomat ei edelleenkään rupeaisi kasvamaan vauhdikkaammin..

Kiitos vastauksista. Olen yrittänyt etsiä tietoa myomista ja raskaudesta netistä muualtakin. Jotain löytyy.
Kauhiasti vaan tuo masu tuntuu kasvavan (turpoavan) vaikka viikot on vasta 7+3. Kaksosiahan se lääkäri ensin epäilikin tuon kohdun koon takia.
Se myoma sitä kohtua kai kasvattaa. Harmi vaan, kun en oikein tiedä tarkkaan missä kohtaa se sielä kohdussa tarkalleen sijaitsee.
Tänään tuli kutsu seurantaan ja tutkimuksiin Tays.aan. Aika on kolmen viikon päästä.
Toivossa eläen jatketaan ja jalat ristissä pidän vauvelia sisälläni :)
Hyviä vointeja muillekin!

Onnittelut Milli raskaudesta.
Minulta on leikattu yli 4 cm kokoinen myoma, mutta siis raskaana en silloin ollut. Minulta poistettiin se sen takia, että siitä voisi olla haittaa raskaudessa, kun voivat kasvaa raskauden aikana jopa kolminkertaisiksi. Minä huomasi myoman itse juuri vatsan turpoamisesta. Jos olisin ollut raskaana, niin myomaa ei tietenkään olisi poistettu vaan seurattu aivan kuin sinullakin. Lähinnä käsitin, että juuri raskauden aikana kasvaessaan ne voivat olla aika kivuliatakin. Keskenmenoriskeistä ei mainittu mitään. Aika paljon vaikuttaa missä kohdin kohtua ja minkämuotoisia myomat ovat (varrellisia, litteitä). Toivotan sinulla parasta ja onnea raskauteen.