Naapurin lapsi "asunut" meillä 4 päivää!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huolissaan(ko)
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

huolissaan(ko)

Vieras
Käytännössä tuo naapurin tyttö on asunut meillä ainakin neljä päivää, on siis meidän lapsen kaveri ja hei leikkivät täällä meillä.

Aamulla 10 aikaan tulee ovellemme koputtelemaan ja kysymään tyttöämme leikkimään. Tytöt ovat päivän mittaan välillä ulkona, välillä sisällä. Naapuri tyttö kulkee myös mukanamme ruokaostoksilla, uimarannalla, kyläilemässäkin.. Käy vaan ovelta huikkaamassa äidilleen että saako lähteä meidän mukaan. Illalla klo 19 aikaan alan hoputtamaan tyttöjä siivoamaan leikit. Siinä välissä hän ei ole kertaakaan käynyt kotona! Syö tietenkin meillä, aina kun mekin. En voi olla tarjoamattakaan, vaikka varmaan osaa kotiinsakin mennä syömään jos nälkä yllättää.. Tänäänkin olin luvannut omalle tytölleni että käyn hakemassa hampurilaiset ja koska naapurin tyttökin oli meillä, toki ostin hänellekkin..

En oikein tiedä mitä tehdä, vai tehdä mitään. Välillä vaihdetaan muutama sananen tytön äidin kanssa pihalla, muuten ei suuremmin olla juteltu. En tiedä tietääkö hän aina missä tyttönsä on. Päivän aikana ei kuitenkaan käy ovellamme tai soita (puhelinnumerot olemme vaihtaneet)..

En osaa häätääkään tyttöä pois meiltä - koska ovat tyttöni kanssa hyvät kaverit ja viihtyvät kokonaisen päivän keskenään (jos vain kotona olemme ), naapurin tyttö on n. joka kolmas yö meillä yötäkin.

Pitäiskö tehdä jotain, mitä? Nyt lyö pää tyhjää tällä mammalla..

Lisään, että tämä 4 päivää ei ole todellakaan ainoat päivät jolloin hän on meillä. Tälläisiä päiviä on usein, niin usein kun olemme kokonaisen päivän kotona Naapurin lapsi vaan on ollut tädillään puolet kesästä hoidossa.. Joten nyt vasta havahduin tähän, että ainahan se on meillä, eikä kukaan käy kotoa kyselemässä tai ole kiinnostunut..

Oletko patistanut välillä käymään kotona syömässä tms? Itse varmaan sanoisin ruoka-aikaan että menepäs käymään kotona syömässä ja tule sitten takasin leikkiin.

Mä lähettäisin lapsen kotiin, kun meillä on ruoka-aika tms, tai kun ollaan menossa uimaan tai kylään.

Kavereita saa ja kuuluu lapsilla olla, mutta ylimääräistä hoidettavaa en itselleni huoli, eli en todellakaan ota lasteni kavereita mukaan kylään tms.

Jos sinua ei haittaa tuo tilanne, niin ei kai sun pidä mitään tehdä.

No tuota. Sinähän olet se joka sanoo, että "tänään ei sovi meille".

"Nyt sinun pitäisi mennä kotiin "

Tottakai hän vain on jos itse sallitte sen ja ruokitte jne jne

BTW Minkä ikäinen on kyseessä jos ei ymmärrä mennä kotiin syömään`? Miksi et juttele asiasta tytön vanhempien kanssa?

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Mä lähettäisin lapsen kotiin, kun meillä on ruoka-aika tms, tai kun ollaan menossa uimaan tai kylään.

Kavereita saa ja kuuluu lapsilla olla, mutta ylimääräistä hoidettavaa en itselleni huoli, eli en todellakaan ota lasteni kavereita mukaan kylään tms.

JUURI NÄIN

Ruoka-aikaan en ole mitenkään patistanut. Meidän tyttö aina innolla kysyy kun ruokaa tarjoillaan että "Liisakin sitten haluaa syödä", en osaa kieltää laps-rukkaa syömästä noissa tilanteissa. Mutta joskus sanon jos kerron jo etukäteen omalle lapselleni vaikka että kohta on ruoka-aika, siivotkaapas ja sitten on Liisan aika lähteä kotiin.." Silloin on tasan sen aikaa pois kun oma lapseni syö.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Ruoka-aikaan en ole mitenkään patistanut. Meidän tyttö aina innolla kysyy kun ruokaa tarjoillaan että "Liisakin sitten haluaa syödä", en osaa kieltää laps-rukkaa syömästä noissa tilanteissa. Mutta joskus sanon jos kerron jo etukäteen omalle lapselleni vaikka että kohta on ruoka-aika, siivotkaapas ja sitten on Liisan aika lähteä kotiin.." Silloin on tasan sen aikaa pois kun oma lapseni syö.

Sinä olet aikuinen ja asetat rajat, jos Liisan oma äiti ei osaa, pysty tai kykene.

Meillä on ollut vuosien varrella parikin kuvaamasi kaltaista lasta. En ole häätänyt, ellei meillä ole ollut oikeasti joku tärkeä meno tai ollaan oltu sairaana. Enkä pidä edelleenkään yhtään pahana, että kun eräs noista em lapsista pääsee intistä lomille, ei käy vaihtamassa edes siviilivaatteisiin vaan pyyhkäisee suoraan meille. Mukavaa vaan, kun viihtyvät meillä. Ei ole mullakaan sydän syrjällään, missä nuoriso viikonloppuisin menee.

peesailen myös Åboa. meilläkin tyttö on päivät pitkät kaverinsa kanssa mutta ovat välillä meillä, välillä heillä. ja olen sanonut äidille ettei meidän likkaa sit tarvii alkaa ruokkimaan kun kotonakin on ruokaa.

Alkuperäinen kirjoittaja vv:
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:

JUURI NÄIN

Ymmärrän Åbo pointtisi. Mutta ei ole niin helppo aina - kun oma lapseni niin haluaa leikkiä tun tytön kanssa. Jos esim. sanon että nyt pitää käydä välillä kotonakin että hei hei. Oma tyttöni sanoo menevänsä pihalle, naapurin tyttö tulee siihen pihalle saman tien. Odottelee ulkona oikein että tuliskohan se mun tyttö sitten ulos. Ei poistu kotiin asti. Miten sitten kiellät niitä leikkimästä keskenään ulkona? En voi pakottaa tyttöä menemään omaan kotiinsa.

Tää oikeesti eo oo niin yksinkertaista kun moni varmaan ajattelee :(

Tytön äidin kanssa ollaan juteltu noista ruokailuista ja se vaan sano että kai se likka nyt kotiinsa osaa tulla jos nälkä tulee. Miten siihen sanomaan? vaikuttaa näin pikaisella tutustumisella hieman välinpitämättömältä.

Nuo meidän kyläilyt missä ollut mukana on sellaisia, jotka naapurin likallekkin tuttuja paikkoja ja on käynyt kotona soittamassa että saako tulla sinne leikkimään. Meidän yhteinen lapsiperhetuttu ja aina sieltä sanottu että voitte, kun kerran mekin tullaan että pääsee samalla kyydillä. Kerran olen soittanut takaisin, että me ei sitten tulla, jos tuo tyttö tulee, kun aina kulkee meidän mukana.

Alkuperäinen kirjoittaja RottenCorpse:
Alkuperäinen kirjoittaja no:
Alkuperäinen kirjoittaja RottenCorpse:
tuosta hampurilaisen ostamisesta, oisin sanonu tälle kaverille että käy kotoaan hakemassa rahaa jos hampurilaisen haluaa....
Kaikilla ei ole rahasta tiukkaa.

enhän minä rahapulasta mitään sanonut enkä sitä myöskään tarkoittanut!

Tätä minäkin suosittelen, siinä menee samalla kotiväelle tieto, että minne ollaan menossa ja heidän on helppo kieltää lähteminen.

Muutenkin on hyvä opetella laittamaan niitä kavereita väliin kotiin ilmottautumamaan, vaikka kaverin kanssa olisikin kivaa niin puolin kuin toisinkin.

sun pitäis puhua ehkä Liisan äidin kanssa nyt tästä tilanteesta. Ehkä se ajattelee että te aina pyydätte Liisankin rannalle tai kyläilemään tai kauppaan.... huoh.
Itte en naapurin tenavaa tuolla lailla paapoisi, (paitsi että jos vieraita on ruoka-aikana niin silloin hekin syövät.) mutta voihan siellä olla asiat niin huonosti että tyttö vaan kertakaikkiaan viihtyy paremmin teillä. eli ootte jonkin sortin tukiverkosto tälle Liisalle. =)

Alkuperäinen kirjoittaja emma-elinda:
peesailen myös Åboa. meilläkin tyttö on päivät pitkät kaverinsa kanssa mutta ovat välillä meillä, välillä heillä. ja olen sanonut äidille ettei meidän likkaa sit tarvii alkaa ruokkimaan kun kotonakin on ruokaa.

Noinhan se pitäisi mennäkkin!

Jos naapuri tytöltä kysyy että menisittekö välillä teille leikkimään, käy omalla ovellaan, tulee takaisin ja sanoo ettei heille pääse. Meidän tyttö on 2 kertaa ollut heillä sisällä ja naapurin tyttö meillä sen 200 kertaa ! :o

En tiedä pääseekö heille oikeasti, kysyykö edes - olen miettynyt että voi hyvinkin hävetä heidän kotiaan. Mitä ovelta olen nähnyt niin aivan kauhean likaista ja sotkuista heillä on, jätesäkitkin teipattu ikkunoihin ettei mitään näy. Mutta kun en hirveen läheinen ole ko. perheen kanssa, niin en osaa veikata onko heillä jotain taustalla masennusta, mielenterveys ongelmia. Mukava nainen, mutta selkeästi minun mielestä välinpitämätön lapsiaan kohtaan.

Säälin niin perheen tyttöä, että kiva kun on meillä. En sillä aloittanut tätä. Vaan että pitäiskö olla huolissaan..

Yhteistyössä