Naapurini tuli sitten avautumaan minulle leikkikavereiden puuttumisesta lapsellaan

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "kaikkea kanssa"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mulla vastaava tilanne. Yhden naapurin lapsi on väkivaltainen, saattaa yhtäkkiä lyödä vaikka lapiolla naamaan tai purra. Ovat jo 5-v. Omani ei halua tämän kanssa leikkiä, kun ei halua turpaan. Äiti yrittää että noista tulisi kavereita. Mm. kutsuu synttäreille. Omani ei halua mennä, joten keksin jonkun "ennalta sovitun menon" siksi päiväksi.

No niinpä!

Mielenkiintoinen pointti tuo, jos jostain ei tykkää, niin sen kanssa ei tarvitse olla. Sellainen ei toimi myöhemmin koulumaailmassa, jossa kannustetaan leikkimään kaikkien kanssa, ja jos joku on yksin, niin hakemaan sen mukaan. Sellainen ei myöskään toimi työelämässä myöhemmin, koska työkavereitasi et voi valita, joten et voi kieltäytyä tekemästä töitä ihmisen kanssa, jonka kanssa kemiat ei kohtaa.
Pallo on siis sinulla. Haluatko valmentaa lastasi tulevaisuutta varten, ja opetella sosiaaliseksi ja muut huomioon ottavaksi, vai haluatko että lapsesta tulee itsekäs ja ennakkoluuloinen.
Minusta lapselle on tärkeä opettaa ajattelemaan pienestä pitäen myös muiden tunteita ja sitä, että kaikki ei ole minä, minä, minä.

• Tykkää
Reactions: Happygirl-91
[QUOTE="Vieras";28907585]Mielenkiintoinen pointti tuo, jos jostain ei tykkää, niin sen kanssa ei tarvitse olla. Sellainen ei toimi myöhemmin koulumaailmassa, jossa kannustetaan leikkimään kaikkien kanssa, ja jos joku on yksin, niin hakemaan sen mukaan. Sellainen ei myöskään toimi työelämässä myöhemmin, koska työkavereitasi et voi valita, joten et voi kieltäytyä tekemästä töitä ihmisen kanssa, jonka kanssa kemiat ei kohtaa.
Pallo on siis sinulla. Haluatko valmentaa lastasi tulevaisuutta varten, ja opetella sosiaaliseksi ja muut huomioon ottavaksi, vai haluatko että lapsesta tulee itsekäs ja ennakkoluuloinen.
Minusta lapselle on tärkeä opettaa ajattelemaan pienestä pitäen myös muiden tunteita ja sitä, että kaikki ei ole minä, minä, minä.[/QUOTE]

Tässä oli muutamassakin viestissä syynä pelko, ei se ettei vaan tykkää.

Naapurustossamme on tällainen erityislapsi, jonka kanssa en halua lapseni leikkivän. Oma veljeni on vammainen, joten suvaitsevaisuutta löytyy ja sitä lapselle opetetaan.

Mutta kun tämä erityislapsi mellestää pihalla, rikkoo kaiken (yhteiset omat ja muiden lelut), pahimmillaan käy käsiksi itseään pienempiin lapsiin (on 8-vuotias, muut pihan lapset 3-8-vuotiaita) ja kielenkäyttökin on kamalaa (kiroilua ja töykeää). Äitinsä ei pihalla koskaan näy vaan möyröttää sisällä. Lapsi saa mellestää pihalla niinkuin lystää.

Oma lapseni ei halua tämän erityislapsen kanssa leikkiä, enkä aio häntä siihen pakottaa.

Ei pidäkään pakottaa, se on kiltteysrasismia. Jos joku on väkivaltainen, ilkeä ja tahallaan satuttaa ja kiusaa, ei se muuta sitä asiaa, että se on ikävää käytöstä jota ei tarvitse sietää, vaikka kyseessä olisikin 'erityislapsi'. Omalta erityiseltäni vaadin käytöstapoja ja vahdin niiden noudattamista vaikka haastavaa välillä onkin. En pakottaisi sisaruksiaankaan leikkimään väkisin hänen kanssaan jos olisi jatkuvasti vaan satuttamassa ja riehumassa muuten niin, että muihin sattuu tai leikit rikkoontuu.
Vaikka ajttelenkin, että se on rikkaus ja parhaimmillaan jotain todella elämästä ja sen monimuotoisuudesta jo lapsena opettavaa, jos kaveripiirissä/perheessä on joku ehkä vähän 'erityinen' tapaus. Mutta sitä en ymmärrä enkä hyväksy, että kaikkea ja kaikenlaista käytöstä kuitenkaan täytyisi sietää sillä perusteella. Ei se täällä aikuistenkaan maailmassa ihan niin mene kuitenkaan, eikä kukaan vaadi minuakaan olemaan tekemisissä räyhäävän alkoholistin tai väkivaltaisen narkkarin kanssa.

[QUOTE="Vieras";28907585]
Minusta lapselle on tärkeä opettaa ajattelemaan pienestä pitäen myös muiden tunteita ja sitä, että kaikki ei ole minä, minä, minä.[/QUOTE]

Mutta toisaalta ei tarvitse opettaa sitä lasta elämään pelossa, jos toinen ei yksinkertaisesti osaa käyttäytyä ihmisiksi. Tuskinpa työpaikoillakaan joutuu työskentelämään sellaisen työkaverin kanssa, jolta saa joka hetki pelätä saavansa turpaan ja väliin saakin.

[QUOTE="Vieras";28907585]

ja pienestä pitäen on tärkeää opettaa myös siihen että tilanteet, joissa on vaarana saada ihan oikeasti turpaansa, ovat tilanteita joihin ei todellakaan ole pakko mennä eikä oma äiti myöskään niihin pakota. Kaikki sympatia erkkalapsia kohtaa, eivät kaikki ole väkivaltaisia, mutta täälläpäin nyt sattuu sitten olemaan sellainen kasauma että oikeasti saa itsekin pelätä lapsensa puolesta, eikä edelleenkään tulisi pieneen mieleenkään laittaa lasta ulos leikkimään ja pelätä että tuleekohan tänään naamaan kivi vai nyrkki. jaa että miksen mene ulos myös?

niin, miksei erkkalapsen äiti mene valvomaan lastaan vaan "sälyttää" vastuun minun harteilleni...?

Hienoa että olen saanut puolestakin puhujia :)
Tämä ei luojan kiitos ole väkivaltainen vaan ongelma ettei hänen puheesta saa selkoa ja tietysti lapseni turhautuu joten katsoin fiksummaksi vihjata lapselleni että on tuon toisen naapurin lapsen kanssa.

[QUOTE="kaikkea kanssa";28907615]Hienoa että olen saanut puolestakin puhujia :)
Tämä ei luojan kiitos ole väkivaltainen vaan ongelma ettei hänen puheesta saa selkoa ja tietysti lapseni turhautuu joten katsoin fiksummaksi vihjata lapselleni että on tuon toisen naapurin lapsen kanssa.[/QUOTE]

no tuo ei ole mikään este yhdessä leikkimiselle vaan selkeää kiusaamista. Luulin että teillä on turpaanvetpuhka päällä.

• Tykkää
Reactions: abeena ja Anatolia
[QUOTE="vieras";28907612]Mutta toisaalta ei tarvitse opettaa sitä lasta elämään pelossa, jos toinen ei yksinkertaisesti osaa käyttäytyä ihmisiksi. Tuskinpa työpaikoillakaan joutuu työskentelämään sellaisen työkaverin kanssa, jolta saa joka hetki pelätä saavansa turpaan ja väliin saakin.[/QUOTE]

Tuskin kaikki yksin, porukan ulkopuolelle jäävät lapset ovat sentään väkivaltaisia...?

Tämä ei luojan kiitos ole väkivaltainen vaan ongelma ettei hänen puheesta saa selkoa ja tietysti lapseni turhautuu joten katsoin fiksummaksi vihjata lapselleni että on tuon toisen naapurin lapsen kanssa.[/QUOTE]

minä taas en näe tuossa fiksuutta. Kurjaa että toisen puute tolleen on este ja sun lapsi oppii että toisen vajavuus on aihe syrjiä.

Täytyy sanoa, että tässä vaiheessa kyllä täytyy perua kaikki puolustavat puheet. Täytyy vaan sanoa, että toivottavasti lapsesta ei kasva yhtä tyhmää kuin äidistä.

• Tykkää
Reactions: abeena
Kirjoitin äsken tuosta minä, minä, minä-asenteesta. Itse en myöskään pakottaisi lasta leikkimään erityilapsen kanssa, joka on väkivaltainen.Mistään ei vaan käynyt ilmi että näin olisi. Ja kuten aloittaja juuri kirjoitti, se ei olekaan se pointti, vaan se, että toinen on erilainen! Eli estoisuutta ja eriarvoisuutta tässä vaan yritetään opettaa lapselle. Valitettavasti minulta ei heru ymmärrystä.

[QUOTE="vieras";28907625]Täytyy sanoa, että tässä vaiheessa kyllä täytyy perua kaikki puolustavat puheet. Täytyy vaan sanoa, että toivottavasti lapsesta ei kasva yhtä tyhmää kuin äidistä.[/QUOTE]

Sama homma, siis etten puolusta aloittajan kantaa, kun kerran syynä on se ettei toisen puheesta saa selvää ja oma piltti turhautuu....

muuten kantani pysyy,väkivallanuhan ollessa kyseessä.

Suru pusertaa sydäntäni kaikkien yksinäisten lasten puolesta.

Yksi lapsistamme (3 lk.) on dysfaattinen ja koulussa arka, kavereiden kanssa puhumaton. Hänellä tuli viime vuonna koulussa viikkoja kestänyt yksinäinen kausi kiusaamistapauksen vuoksi. Olen todella kiitollinen lapseni yhden luokkakaverin - sen parhaan luokkakaverin - äidille, joka pyynnöstäni puhui lapsensa kanssa kokeilemaan poikaamme uudelleen mukaan välituntileikkeihin. Tämä onnistui ja siitä lähtien on ollut tuttu porukka kimpassa välitunneilla.

Eivät olekkaan, mutta tässä oli kyse niistä lapsista jotka ovat.

Itseasiassa ketjussahan ei ollut kyse väkivaltaisesta lapsesta. Kuten myöhemmin selvisikin. Kirjoittajat vaan käänsivät tämän keskustelun väkivaltaisiin lapsiin.

Väkivaltaisen lapsen kanssa kieltäisin omiani leikkimään. Olen niin tehnytkin. Pari kesää meni niin, että kun tämä väkivaltainen lapsi oli leikessä mukana. Joka ikinen kerta jotakin lasta sattui.

Onneksi tänä kesänä vihdoin näyttää menevän jo rauhallisemmin.

Ja aloittajan viestiin. Minä en näe syytä miksi tämä kyseinen lapsi pitää jättää ulos leikeistä. Lapset ymmärtävät yllättävän hyvin toisiaan, jopa ilman yhteistä kieltä.

Oliko jo esillä minkä ikäisistä lapsista on kyse?

• Tykkää
Reactions: Madicken04

Kummallakohan lapsella (tai vanhemmalla...) tuossa mahtaa olla isompia ongelmia; sillä erityislapsella jonka puhe on epäselvää vai sillä "terveellä" lapsella joka turhautuu asiasta siinä määrin että äitinsä täytyy ohjata hänet muiden lasten seuraan...?

Oma tyttöni aloitti juuri viime viikolla päiväkodissa ja ryhmässään on erityislapsi joka ei koskaan tule kävelemään, puhumaan tms. Onneksi muut lapset ovat tuolla sen verran parempitasoisia kuin ap:n lapsi että turhautumisen sijaan ottavat tuota lasta mukaansa kaikkeen mihin voivat, halailevat tätä, ovat kovasti kiinnostuneita kaikista apuvälineistä ja osaavat jopa tulkata tämän erityislapsen käytöstä uudelle hoitajalle. Ihania muksuja, kerrassaan. :)

• Tykkää
Reactions: moona81
Hassua, että heti oletetaan, että erityislapsi on väkivaltainen. Ihan tavan lapsikin voi olla väkivaltainen, eihän erityisyys tee kenestäkään automaattisesti väkivaltaista.

Tää tais oikeasti olla trolli, mutta varmaan ihan aiheellista kunkin miettiä, miten kasvattaa oma lapsi ottamaan muut huomioon.

En tarkoita ap:n viestiä vaan muutamaa muuta.

Oliko täällä joku pakottamassa lastaan leikkimään väkivaltaisen kaverin kanssa ketä lapsikin pelkää?

Jostain syystä nämä muutamat muut sitten tulkitsivat heti erityislapsen väkivaltaiseksi, vaikka kyse sitten olikin vain epäselvästä puheesta. Siksi kannattaisi katsoa näitä juttuja vähän avarammin silmin eikä heti ohjata lasta pois sen etityislapsen (tai muuten yksinäisen lapsen) luota.

Näistä jutuista on usein aikuisen vaikea ottaa selkoa, varsinkin sitten, kun on vähänkin isommasta lapsesta kyse ja lapset ulkoilevat ilman aikuisen valvontaa.

Meillä asuu naapurissa "erityislapsi", poika, joka on iältään sopivasti kahden oman poikani välissä. Kumpikaan omistani ei ole halunnut tämän pojan kanssa kaveerata, ei, vaikka olen heitä siihen aikani kannustanut. Varsinaista syytä en ole kuullut kai koskaan. Voin vain arvailla, mutta voin myös yrittää seurailla (ikkunasta kyttäämällä ja kuulopuheita suodattamalla), mitä syitä taustalla saattaa olla.

Silti olen myös hyväksynyt poikieni valinnan. Ystävänsä (ja kaverinsa) saa jokainen valita itse. Koulussa joutuu työskentelemään kaikkien kanssa, mikä on hyvä, ja omat poikani kykenevät tähän. Työelämässä joutuu työskentelmään kaikkien kanssa, mutta kaveri ei ole pakko olla eikä viettää vapaa-aikaansa kenen tahansa kanssa.

Yhteistyössä