Alkuperäinen kirjoittaja ei yksi ihminen ole syypää:
Olen toisinaan ajatellut tuttavia joilla jo useita yhteisiä lapsia, että jollei heillä olisi tuota perhettä, olisivatko HE vielä kaksin yhdessä. Vastaus mielessäni on useimmin ei.
Alan itse kallistua sille puolelle, että kaksineläjät vain alkavat pikkuhiljaa salakalavasti nyppiä toista kun elämä junnaa samoilla raiteilla, tai sellaisilla joka ei tuo sen syvällisempää tyydytystä.
Nimenomaan. Monet eivät olisi yhdessä ilman lapsia. He ovat yhdessä vain koska haluavat antaa lapsille ehjän kodin. Ilman lapsia olisivat lähteneet etsimään onnellista suhdetta. Sen sijaan elävät nyt tunneköyhässä suhteessa joka ei tuo mitään tyydytystä. Haluatko itse elää niin?
On myös naiivia kuvitella ettei lapsiperheessä kukaan nypi ketään. Kyllä nyppii ja vähintään tuplasti enemmän kuin kaksineläjillä kun väsymys painaa koko ajan päälle ja yhteistä aikaa ei ole. Voit vapaasti yrittää löytää lapsiperheen jonka vanhemmat sanovat että lapset tekivät huonosta suhteesta hyvän. Et tule löytämään. Sen sijaan löydät varmasti monia pareja jotka sanovat että hyväkin suhde joutui todelliseen koetukseen lapsen myötä.
Ja jos jossain niin lapsiperheessä elämä junnaa samalla raiteella. Ei ole enää spontaaneja viikonloppulomia, romanttisia ravintolaillallisia, ei edes spontaania seksiä. Kaikki tapahtuu lasten ehdoilla (ja niin ehdottomasti pitääkin). Jos suhteessa ei ole tyydytystä ennen lapsia niin voit olla aivan varma etteivät lapset sitä siihen tuo.
Mutta kirjoituksesi oli oiva esimerkki siitä miten naisella on taipumus kuvitella että joku ulkopuolinen voisi korjata viallisen suhteen ja vieläpä vierittää lapsen niskoille tuon vastuun. Enpä haluaisi olla lapsi joka syntymässään saa tuon tehtävän. Sekä miehet että naiset voivat kyllä kehittyä lapsen syntymän jälkeen huikeasti - vanhempana. Puolisoina eivät varmasti.