Nainen on perheen pää

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Seese
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Seese

Vieras
Aiemmassa ketjussa esitettiin ajatus, että mies on perheen pää siksi, että mies on luontaisesti organisoija. (Onko?)

Kuitenkin arkipäivän parisuhteissa on lähes aina sellainen työnjako, että nainen pyörittää kotitalouden niin kotitöiden kuin taloudenkin puolesta. Toisin sanoen nainen maksaa laskut (tai muistuttaa miestä siitä), hoitaa arjen rullaamisen, ruokkii perheen ja itsensä, sisustaa ja kalustaa eli tekee kodin, ja useimmiten päättää vapaa-ajan vietosta, esim. minne mennään lomalla (aurinkorannalle vain mökille...), päättää milloin tulee vieraita jne. Jos mies päättää kerran kymmenessä vuodessa yhdestä isosta asiasta tyyliin "otetaan toyota eikä golfia", onko se vielä varsinaista organisointia tai vastuunottoa?

Nainen on perheen pää, koska arkipäivän pyörittäminen on tavallisimmin naisen vastuulla. Jos nainen tekisi lakon, arkielämä tyssäisi siihen (ei tulisi päätöksiä siitä mitä syödään, mitä ostetaan kaupasta, riittävätkö rahat kaikkiin laskuihin tässä kuussa...). Miehen lakkoa ei monessa perheessä edes huomaisi, ehkä yhteiset tulot kutistuisivat - mutta kyllä nokkela emäntä pyörittää talouden omasta pussistaankin.

Miehiä yhtään sen kummemmin mollaamatta...niin se kait aika usein menee
että nainen sitä huushollia suurimmaksi osaksi pyörittää.
Kaupassa käynnit, siivoukset, pyykit, ruuanlaitot, laskujen maksut yms.
Lista olisi todella pitkä jos kaiken mahdollisen laittaisi.
Se ihan normi arjen pyöritys kun sisältää aika lailla kaikkea mahdollista.

Näin mielenkiintoisen dokumentin muslimiperheestä, jossa miehellä oli neljä vaimoa. Mies ja naiset puhuivat miehestä perheenpäänä, mutta käytännössä nämäkin naiset toimivat oman päänsä mukaan.
Yksi kieltäytyi seksistä, paikallisen tavan hyväksymää keinoa hyväksikäyttäen, eli alapäähän oli tehty operaatio, mikä meillä ei ainakaan estä naista harrastamasta seksiä. Toinen ei tehnyt ruokaa tai muutenkaan halunnut osallistua kotitöihin, oli päänsärkyä ja jos mitä vaivaa. Kolmas manipuloi keimailemalla, luomalla illuusion siitä, että mies päättää ym. ikivanhoilla naisten metkuilla. Neljäs piti huolen siitä, että sai olla rauhassa ja omissa oloissaan.

Mies valitteli sitä, että naiset eivät käyttäytyneet kuuliaisesti. Naiset käyttivät todella kovaa kieltä miestä arvostellessa ja keksivät keinon ja toisenkin tehdäkseen mitä lystää, kuitenkin siten, ettei mies manipulointia ymmärtänyt. Oltiin niin pientä ja heikkoa sun muuta ja mies nieli kaiken ymmärtämättä mitään. Naiset pitivät yhtä, joten mies oli monesti tosi alakynnessä. Oli hauskaa nähdä tämä dokumentti. Me niin mielällään halutaan uskoa, että näillä naisilla ei ole mitään sanomista mihinkään asiaan. Toki he ovat yhteiskunnan taholta alistettuja, mutta en nyt puutu siihen. Kotioloissa naiset näyttivät kyllä oppineen käyttämään kaikki toimivat keinot toimiakseen miten lystäävät.

meillä ainakin perheen pää ja "johtaja" on nainen. meillä nainen tienaa puolet enemmän kuin mies, päättää kaikki yhteiset asiat, hankinnat, matkat yms.
ja pitää miestä tiukassa hihnassa.
ei miehen, ei yhdenkään, älylliset lahjat riitä. sen on huomattu.

Alkuperäinen kirjoittaja mielenkiintoinen doku:
Näin mielenkiintoisen dokumentin muslimiperheestä, jossa miehellä oli neljä vaimoa. Mies ja naiset puhuivat miehestä perheenpäänä, mutta käytännössä nämäkin naiset toimivat oman päänsä mukaan.
Yksi kieltäytyi seksistä, paikallisen tavan hyväksymää keinoa hyväksikäyttäen, eli alapäähän oli tehty operaatio, mikä meillä ei ainakaan estä naista harrastamasta seksiä. Toinen ei tehnyt ruokaa tai muutenkaan halunnut osallistua kotitöihin, oli päänsärkyä ja jos mitä vaivaa. Kolmas manipuloi keimailemalla, luomalla illuusion siitä, että mies päättää ym. ikivanhoilla naisten metkuilla. Neljäs piti huolen siitä, että sai olla rauhassa ja omissa oloissaan.

Mies valitteli sitä, että naiset eivät käyttäytyneet kuuliaisesti. Naiset käyttivät todella kovaa kieltä miestä arvostellessa ja keksivät keinon ja toisenkin tehdäkseen mitä lystää, kuitenkin siten, ettei mies manipulointia ymmärtänyt. Oltiin niin pientä ja heikkoa sun muuta ja mies nieli kaiken ymmärtämättä mitään. Naiset pitivät yhtä, joten mies oli monesti tosi alakynnessä. Oli hauskaa nähdä tämä dokumentti. Me niin mielällään halutaan uskoa, että näillä naisilla ei ole mitään sanomista mihinkään asiaan. Toki he ovat yhteiskunnan taholta alistettuja, mutta en nyt puutu siihen. Kotioloissa naiset näyttivät kyllä oppineen käyttämään kaikki toimivat keinot toimiakseen miten lystäävät.

Onko olemassa naista, joka ei jotakin suunnittelisi ja omistaisi päämääriä?

Jännää tittelinkipeyttä :D, "perheen pää" heh

Aikoinani esimiesasemassa huomasin, että joillekin ihmisille palkkioksi riittää tyhjä titteli - palkkaan, työnmäärään ja todelliseen päätösvaltaan he eivät tajua kiinnittää huomiota.

Kunhan käyntikortissa lukee projektiassistentti eikä määräaikainen kiireapulainen.

Jos nainen osaa pyörittää tehokkaasti kotia, niin miksi hän olisi tehoton muilla saroilla?

Alan uskoa, että naisten luoma illuusio heidän heikkoudestaan onkin vain juoni? :))

Ei voi olla totta.Siis suomalaiset miehet tollasia saamattomia vätyksiä ja naiset hoitavat kaiken?Kyllä enemmistössä miehet hoitavat perheen asioita siinä missä naisetkin ja jopa enemmänkin.Typerää tällanen naisten ylikehuminen ja miesten lyttääminen.Onko tämä joku suomalaisten feministien liike miestä vastaan?

Heikkona on helppo olla. Kun toinen tekee päätöset, tai luulee tekevänsä ne, niin on myös hänen vikansa jos päätös on väärä.
Jos ei tee mitään, niin ei tee mitään väärin. Sellaista ei voi moittia mistään. Jos manipuloi toisen tekemään tietyn päätöksen, niin silloin päättää, mutta ei ota vastuuta seurauksista.

Alkuperäinen kirjoittaja ottijajätti:
Heikkona on helppo olla. Kun toinen tekee päätöset, tai luulee tekevänsä ne, niin on myös hänen vikansa jos päätös on väärä.
Jos ei tee mitään, niin ei tee mitään väärin. Sellaista ei voi moittia mistään. Jos manipuloi toisen tekemään tietyn päätöksen, niin silloin päättää, mutta ei ota vastuuta seurauksista.

Jos ei tee mitään,silloinkin voi tehdä väärin jopa pahastikin.Kyllä jokaisen otettava vastuu itsestään eikä heittäytyä toisen riesaksi.Heikkona helppo olla?Miten tuohon suhtautua,ei ole koskaan ollut varaa olla heikkona?

Taidan olla varmaan poikkeus naisista? mieheni käy töissä. Kysyy mitä ruokaa haluaisin ja tykkää käydä kaupassa ja aina osannut keksiä mitä ruokaa tänään syödään. Käyn harvoin ruokakaupassa. Miehelle on auto käytössä. Maksaa kaikki laskut minun ei tarvitse koskaan niihin puuttua. Jokunen lasku minun nimelläni heräteostoksia niin joskus maksan itse tai mies maksaa? Hän on suurempituloinen. Nyt olen työttömänä ja vähäisiä työssäoloja kertynyt elämäni aikana? Kotitöistä sen verran. Molemmilta ruoan tekeminen onnistuu. Pidän siisteyttä yllä joka päivä, mutta siivoan perusteellisesti kerran viikossa. Itse olen käsitöitä tehnyt ikäni. Kaikki kotiin liittyviä tekstiilejä ommellut. Taas mieheni tehnyt remonttia ja korjaa tai asentaa mitä tahansa mikä liittyy kotiin tai koneisiin. Tämä on luontevasti mennyt tällainen työjako meillä. Ehkä olen osannut vetää oikeista naruista? Miehelleni luontuu monet asiat niin hyvin ja kun hän on sellainen jolla ei ole peukalon keskellä kämmentä? Mikäs minun on ollessa, kun pullat on hyvin uunissa. Olen niin tottunut tähän olotilaan, niin miksi muuttaa järjestystä. Eikä mies ole koskaan valittanut tai hän mielellään haluaa asioida ja tehdä asioita minun puolestani. Minua hemmotellaan ja olen ihan tyytyväinen, kun koskaan ei ole tarvinnut miettiä huomista päivää? Enkä taida ymmärtää, miksi nainen ottaa miehen aivot käyttöönsä, eikö naisellisuus ole inn??

Ihan tyytyväinen näin,sanoo todella tyytyväinen,järkevä nainen ilman turhia koohotuksia.Tällaisia tyytyväisiä pereja vaikka kuinka monia.Miesten väheksyminen tuntuu oudolta.

Alkuperäinen kirjoittaja ihan tyytyväinen näin:
Minua hemmotellaan ja olen ihan tyytyväinen, kun koskaan ei ole tarvinnut miettiä huomista päivää? Enkä taida ymmärtää, miksi nainen ottaa miehen aivot käyttöönsä, eikö naisellisuus ole inn??

No tämä koko ajatusmaailma on minulle niin kertakaikkisen vieras, että paremmin ymmärtäisin varmaan jonkun ulkoavaruuden olion puhetta :) Minun oma naiseuteni on kaikkea muuta kuin raukearanteista avuttomuutta ja toisten elätettävänä olemista. Naisellisuus voi olla monta erilaista asiaa, muutakin kuin perinteistä, patriarkaalista "ymmärtämättömän lapsen aseman" omaksumista.

Mutta sehän on tärkeintä että itse viihdyt. Nykyajassa on se(kin) hyvä puoli, että jokaisella on oikeus valita mieleisensä elämäntapa :)

"Enkä taida ymmärtää, miksi nainen ottaa miehen aivot käyttöönsä, eikö naisellisuus ole inn?"
Voisitteko suomentaa, mitä tämä lause tarkoittaa???
Otatko siis itse miehen aivot käyttöön, mutta et ymmärrä miksi?
Ja jos, niin ehkä et ymmärrä omia toimintojasikaan, koska et käytä omia aivojasi?

Minua Sivupersoonan poimiminen kiinnosti siksi, että hän väittää, ettei hae täältä vain vahvistusta omille näkemyksilleen.
Mutta jos hän vain poimii pitkän listan omien ajatusten kannattajia ja vastaa niihin parilla sanalla tyyliin, juuri noin, näinhän se on, ikäänkuin kuin olisi kysymys jostain absoluuttisesta totuudesta, ja jättää lähes kaikki toisin ajattelevat kommentoimatta, tai jos kommentoi, niin tulkitsee nekin kirjoitukset niin, että oikeastaan on ajateltu samoin kuin hän.
Mitä muuta tästä voisi päätellä kuin sen, että hän hakee täältä vahvistusta omiin uskomuksiin, eikä inspiraatiota uusiin ideoihin ja ajatuksiin, väittipä itse mitä muuta tahansa.

Alkuperäinen kirjoittaja öhö-öhö:
Sivupersoona, et ole poimintakiellossa. Sinulta kysyttiin vain miksi poimit. Se ei ole samaa kuin poimimisen kieltäminen.

En ole lukenut tästä "poimintakiellosta", mutta tuo, että mies leikkii piukkumarttyyria keskustelupalstalla jo osoittaa mielestäni sen, ettei hän millään muotoa ole kykeneväinen olemaan perheen pää.

Alkuperäinen kirjoittaja Lillukka-:
Alkuperäinen kirjoittaja öhö-öhö:
Sivupersoona, et ole poimintakiellossa. Sinulta kysyttiin vain miksi poimit. Se ei ole samaa kuin poimimisen kieltäminen.

En ole lukenut tästä "poimintakiellosta", mutta tuo, että mies leikkii piukkumarttyyria keskustelupalstalla jo osoittaa mielestäni sen, ettei hän millään muotoa ole kykeneväinen olemaan perheen pää.

Väheksittiinkö tuossa minua, vai ymmärsinkö taas väärin. Mutta ei se haittaa, sillä saimpahan sitä kaipaamaani huomiota. =)

No tämä koko ajatusmaailma on minulle niin kertakaikkisen vieras, että paremmin ymmärtäisin varmaan jonkun ulkoavaruuden olion puhetta :) Minun oma naiseuteni on kaikkea muuta kuin raukearanteista avuttomuutta ja toisten elätettävänä olemista. Naisellisuus voi olla monta erilaista asiaa, muutakin kuin perinteistä, patriarkaalista "ymmärtämättömän lapsen aseman" omaksumista.

Mutta sehän on tärkeintä että itse viihdyt. Nykyajassa on se(kin) hyvä puoli, että jokaisella on oikeus valita mieleisensä elämäntapa :)[/quote]

Ja minusta on irvokasta kun nainen käyttäytyy kuin mies. Eihän avuttomuus tarkoita sitä kuin olisi pieni avuton lapsi, jota pitää hoitaa ja kantaa? Omat naisellisia avujani käytän ja ne luontuvat mielestäni hyvin. Miksi minun pitäisi toimia kuin mies tai kun naiset omivat miesten aivot? Minä en ole toisten elätettävänä, vaan mieheni elättää ja haluaa tehdä niin? ainakin on sen monesti niin sanonut. Oikeasti ei minun olisi ikinä tarvinnut käydä töissä, mutta olen halunnut nähdä muutakin kuin kotielämää. Myös olen ollut monissa työtehtävissä ja työpaikoissa. Mieheni tienasti on ollut riittävää. Ei ole ollut koskaan puutetta rahasta. Ja tunnen muitakin pariskuntia, jossa nainen viihtyy kotona ja mies käy töissä.

Ja minusta on irvokasta kun nainen käyttäytyy kuin mies.
Et ole nähnyt minua, mutta hämmästyisit ehkä kun näkisit miten naisellinen olen ulkoisesti :) Mutta tietysti, jos mielestäsi työn tekeminen ja itsestään vastuun ottaminen on "miehen käyttäytymistä", niin toki sinulla on oikeus pitää sitä naisten kohdalla irvokkaana. Minä taas pidän sitä itsestäänselvyytenä, vaikka toki arkitodellisuus todistaa (esim. sinun viestiesi muodossa) että se ei ole kaikille yhtälainen itsestäänselvyys.

Minä en ole toisten elätettävänä, vaan mieheni elättää ja haluaa tehdä niin?
Siis miten tämä menee - miehesi elättää sinut, vai ei elätä?

Joka tapauksessa, kuten todettua, sinä olet onnellinen, ja miehesi oletettavasti myös - ja minä olen onnellinen tällä omalla tavallani, ja mieheni on myös onnellinen. Eli kaikki hyvin :)

Yhteistyössä