Naisen elämän vastakkainasettelut (ura ja perhe)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Uraauurtava
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

Uraauurtava

Vieras
Ammun nyt varmaan itseäni nilkkaan tässä sukupuolten sodassa, mutta on alkanut mietityttää. Paljon puhutaan siitä, miten naisten urat ja palkat laahaa perässä kun pitää niiden lasten kanssa kotona olla. Minua häiritsee tässä se, että asiasta aina puhutaan niinkuin siinä toisessa vaakakupissa ei olisi yhtikäs mitään. Itse toimin asiantuntijatehtävissä ja aivan varmasti lapsen tekeminen oli kupru siinä pikakaistalla. Vaan olkoon. Oravanpyörään kerkeää, lapsen kanssa olemisesta olisin voinut maksaa vielä korkeampaakin hintaa. Ja tuntuu, että miehenikin oli vähän kade minulle eikä toisinpäin.

Harmittaahan se, ettei tule sekä munaa että makkaraa yhtä aikaa. Mutta parempi kolikko mulla kuitenkin mielestäni on, kun lapsen kanssa olen saanut aikaa viettää. Kyllä siitä palkkaa tuli, ei rahassa mutta jossakin paljon paremmassa.

Alkuperäinen kirjoittaja Uraauurtava:
Ammun nyt varmaan itseäni nilkkaan tässä sukupuolten sodassa, mutta on alkanut mietityttää. Paljon puhutaan siitä, miten naisten urat ja palkat laahaa perässä kun pitää niiden lasten kanssa kotona olla. Minua häiritsee tässä se, että asiasta aina puhutaan niinkuin siinä toisessa vaakakupissa ei olisi yhtikäs mitään. Itse toimin asiantuntijatehtävissä ja aivan varmasti lapsen tekeminen oli kupru siinä pikakaistalla. Vaan olkoon. Oravanpyörään kerkeää, lapsen kanssa olemisesta olisin voinut maksaa vielä korkeampaakin hintaa. Ja tuntuu, että miehenikin oli vähän kade minulle eikä toisinpäin.

Harmittaahan se, ettei tule sekä munaa että makkaraa yhtä aikaa. Mutta parempi kolikko mulla kuitenkin mielestäni on, kun lapsen kanssa olen saanut aikaa viettää. Kyllä siitä palkkaa tuli, ei rahassa mutta jossakin paljon paremmassa.

hienoa, että koet asian noin ja asia on mielestäni juuri kuten kuvailit!

minä puolestani koin itseni oman ympäristöni uranuurtajaksi jäämällä suoraan valmistumiseni jälkeen kotiin kuudeksi vuodeksi lasten kanssa (olen myös perheeni ainoa vanhempi). rahaa ei ollut mutta mitään meiltä ei puuttunut.

nyt muutaman vuoden työelämässä olleena olen niin onnellinen, että uskalsin tehdä kuten sydän sanoi ja uskoin siihen, että saan koulutusta vastaavan työn vaikka kotiäityilin kotona ensin vuosikaudet, kun muut tekivät sitä uraa. olen nyt samassa asemassa työelämässä kuin sinäkin, mutta olen sitä mieltä, että mikään tuleva tai mennyt "urasaavutukseni" ei tule olemaan lähelläkään sitä miten paljon arvostan kotiäitien tekemää työtä.

Yhteistyössä