Naisen sterilisaatiosta kokemuksia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Marabella
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
no, en käynyt tavallisessa sterilisaatiossa, vaan essure-sterilisaatiossa, joka on paljon helpompi toimenpide. en nukutusta,ei viiltoja, ei saikkua. ainoastaan 3kk 'odotusaika' jolloin munatorvessa olevat implantit kasvattaa kudoksen ympärilleen, vähän niinkuin tulpat.
mulla menkat lyheni 4 päivästä kahteen ja kivut hävisivät =)

niin ja neuvolan kautta pääsin,laskuakaan ei ole näkynyt :D

Pari kaveria suhtautuu siihen ihan niinku mihin tahansa ehkäisyyn, toiselle on se tehty kahdesti, purettu välilä. JOten mä ajattelin kans että pikkujuttu...Mä olin kyllä oikeasti kipeä pari vuorokautta ja väsyny, helkkain väsyny ja itseasiassa mä kyllä oksensinkin sen jälkeen.
Mulla kesti lääkärikäynnistä vajaan kuukauden kun tuli kutsu sairaalaan. Neuvolasta sain ajan ensin lääkäriin, joka kirjoitti lähetteen sairaalaan, josta sitten tuli kutsu toimenpiteeseen samantien kun ensin oli aika toiselle lääkärille.
Liiankin helppo saada, on mun mielipide, tai siis en todella ollu varautunu siihen, ettei sen jälkeen ole heti ylhäällä!

Itte tiedän ettei lapsia enempää tule ja kyseiset kriteerit tiedän.Muu ehkäisy kun ei vain yksinkertaisesti sovi.pura en sitä koskaan.

Voiko mennä suoraan tk:n lääkärille ja pyytää lähetettä?Poistaiskohan ne samalla sitten kapselit käsivarresta kun kerta nukuttavat?Muuten poisto sattuu niin pirusti.

Mielestäni sterilisaatio ei ole kivulias, olin 4 päivää s-lomalla. Olen ollut todella tyytyväinen
päätökseeni, kuukautisiin sillä ei ole vaikutusta, mutta en tiedä noista vaihdevuosista.Kannattaa mennä yksityiselle gyn.,joka tekee sulle lähetteen keskussairaalaan,ei tule niin kalliiksi.

Alkuperäinen kirjoittaja Marabella:
Kivuliaisuudesta sen verran,että pystyykö toimimaan kuitenkin normaalisti vai onko kipeä?Mun kun täytyy kuitenkin lapsia pystyä hoitamaan heti toimenpiteen jälkeen.

mulla oli mies sen pvän kotona hoitamassa lasta.nostaa et saa,koska tikit tähystyskohdassa.kohtia kaksi.navassa ja alavatsalla.

Täytänkö sterilisaation kriteerit, kun olen 34-vuotias ja meillä on 2 lasta? Ehdottomasti emme halua enempää, vaikka mussukoita nuo ovatkin... Onko näissä lääkärikohtaisia eroja?

Alkuperäinen kirjoittaja Halukas:
Täytänkö sterilisaation kriteerit, kun olen 34-vuotias ja meillä on 2 lasta? Ehdottomasti emme halua enempää, vaikka mussukoita nuo ovatkin... Onko näissä lääkärikohtaisia eroja?

Kriteerit on:

3 lasta
30 v
sairaus tai vamma joka vaikuttaa raskauteen

on kai niitä muitakin,mutta ite täytän kriteerin 3 lasta ja enempää en halua.Alle 30v olen.

Riittää kun on 30v täyttänyt. Tai sitten pitää olla jo 3 vekaraa jaloissa pyörimässä. Tai jossain...
Mulla tuo operaatio tehtiin synnytyksen jälkeen heti. Kipeä oli jonkin aikaa, mutta tikkien takia ei paljon nostella. Itselläni, kuten myös kahdella ystävälläni, sterilisaation jälkeen kk-vuoto on ollut runsasta ja kuukautiset kivuliaat. Todella kivuliaat. Yksi meistä kävi sen takia purkamassa sterilisaation. En toisin ole kysynyt, auttoiko. Itse joudun syömään e-pillereitä sen vuoksi! Että se sterilisaation hyöty ei sillai tuu mun kohdalla ihan esiin... Kannattaa hankkia jo etukäteen kotio apuja vaikka viikoksi jos sterilisaation käy teettämässä. Tuo kivun tunne on tietysti yksilöllistä, mutta tikkien takia olisi hyvä saada apua kotitöissä ja lastenhoidossa.

No voi, tuo vähän muuttaa tilannetta, mitä Vanha Akka kertoo! Mulla on nyt jo lähes sietämättömät kuukautiskivut, en oikeasti kestäis enää yhtään pahempia... :( Pitäis varmaan käydä gynen juttusilla, kuitenkin. Onkohan tuo kivun lisääntyminen kovinkin yleistä?

No voi, tuo vähän muuttaa tilannetta, mitä Vanha Akka kertoo! Mulla on nyt jo lähes sietämättömät kuukautiskivut, en oikeasti kestäis enää yhtään pahempia... :( Pitäis varmaan käydä gynen juttusilla, kuitenkin. Onkohan tuo kivun lisääntyminen kovinkin yleistä?

Kannattaa, juu, jutella gynen kanssa asiasta ensin. Olen ymmärtänyt tosin, että munasarjojen/kohdun poisto voisi auttaa tuohon kuukautiskipuiluun? Olisikohan jollain kokemusta aiheesta enemmän?

Mulla kuukautiskivut katosi melkein kokonaan nykyisen ehkäisyn(kapselin) laittojen jälkeen ja lyhenivätki jo.Mutta kun ei vain sovi hormonaalinen ehkäisy,niin ei.Muita en edes kokeile,kun en niihin luota.

Haittavaikutusksia on sitten vaikka millä mitalla.Haluttomuus,mieliala persiistä jne...

Mulle tehtiin steriilisaatio nuoremman tytön syntymän jälkeen selkäydinpuudutuksella eli olin hereillä koko toimituksen ajan. Eikä edes ollut kipeä, se tehtiin tähystyksellä joten tuli napaan pienet viillot mitä ei ees huomaa. Olin pari tuntia heräämössä sen jälkeen ja tyttö oli jo osastolla oottamassa mua. Kun olivat vieneet mut osastolle niin kohta mä jo kävelin siellä eli ei ollut edes kipeä mistään kohtaa. Helppo juttu.

Alkuperäinen kirjoittaja Marabella:
Voiko mennä suoraan tk:n lääkärille ja pyytää lähetettä?Poistaiskohan ne samalla sitten kapselit käsivarresta kun kerta nukuttavat?Muuten poisto sattuu niin pirusti.

Juu, aika tk lekurille vaan ja kyllä ne voi samalla nukutukella tehdä muuta, multa poistettiin kaksi luomea. Ne oli muuten kauemmin kipeät kun napa.

Itse sterilisaatiohan ei kuukautiskipuihin tai vuodon määrään vaikuta, mutta se hormonaalisen ehkäisyn lopetaminen vaikuttaa.

sain sterilisaation 27 vuotiaana, lapsia 3. Homma oli helppo. Sain eka lääkäri ajan neuvolan kautta, ja sieltä sitten lähettivät lähetteen.. Meni muutama viikko ja 4kk päähän meni sterilisaatio aika.

Edellisenä päivänä oli konsultaatio missä toimenpide käytiin läpi pohjamutia myöten ja läjäpäin verikokeita. Seuraavana aamuna menin sinne ja iltapäivällä pois. En ollut parina päivänä lainkaan kipeä ja tunsin että olisin työkykyinen, sain 3 päivää sairaslomaa. Mutta sitten jouduin hakemaan lisää kun olin vanhusten puolella töissä ja yksi tikki repesi kun nostelin omaa lasta :( (kun en ollut kipeä.. juu, omaa tyhmyyttä, ei sais nostaa 3een päivään..) sain viikon lisää sairaslomaa, mutta tikille ei tehty mitään.

enää 4n vuoden jälkeen pienen pienet arvet kun tähystyksellä tehtiin. Kuukautiset ei ole enää lainkaan kipeät ja lyhenivät 1 päivään. ( ennen 7)

ja väitän että mulle vaikutti sterilisaatio kuukautisiin, koska en ole koskaan voinut syödä hormonaalisia ehkäisy valmisteita. Sterilisaation jälkeen kuukautiset olivat 6kk pois. :)

Minulle tehtiin Essure- menetelmällä sterilisaatio nelisen kk sitten. Minulla ei ole omia lapsia, ja olen 34-vuotias avosuhteessa elävä nainen. Elämäni paras ratkaisu oli tuo, mutta nyt toimeenpiteen jälkeiset ekat kuukautiset ovat omituisen runsaat. Tai eka päivä(eilen) oli normaali kipuineen ja vuotomäärineen, mutta tänään tuli sitten oikein urakalla. Enemmän kuin ikinä(kuukautiset alkovat kun olin 10 v.).

Ajattelin katsoa muutaman päivän ja sitten lekurille, jos ei ala vuoto tasaantumaan.

Alkuperäinen kirjoittaja pirpeli:
Minulle tehtiin Essure- menetelmällä sterilisaatio nelisen kk sitten. Minulla ei ole omia lapsia, ja olen 34-vuotias avosuhteessa elävä nainen. Elämäni paras ratkaisu oli tuo, mutta nyt toimeenpiteen jälkeiset ekat kuukautiset ovat omituisen runsaat. Tai eka päivä(eilen) oli normaali kipuineen ja vuotomäärineen, mutta tänään tuli sitten oikein urakalla. Enemmän kuin ikinä(kuukautiset alkovat kun olin 10 v.).

Ajattelin katsoa muutaman päivän ja sitten lekurille, jos ei ala vuoto tasaantumaan.

oho :o

minulla taas oli ihan normaalit menkat, kipuja oli vähän enempi, mutta kuuluu asiaan ja häviävät sitten.

MUOKS!

eiku nyt valehtelin :ashamed:
oli minullakin tosi runsaat menkat essuren jälkeen. nyt vajaa 4kk jälkeen ihan normaalit

Yhteistyössä