Näkikö meidän tyttö unta yöllä vai mitä hän oikein näki??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pelästynyt äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pelästynyt äiti

Vieras
Ensinnäkin "heräsi" yhden aikoihin itkemään kovasti ja osoitti vaan sormella ovelle päin. Yritin kysellä, että mikä on, haluatko vessaan. Ei pystynyt vastaamaan, itki vaan kovasti. Käytin pissalla ja mentiin takaisin sänkyyn ja tyttö itki koko ajan ja osoitteli ovelle. Rauhoittui lopulta ja nukahti uudelleen.

Sitten noin kolmen aikaan (nukuin pikkuveljensä sängyssä kun poika nukkui levottomasti) tyttö taas "heräsi" ja osoitti pikkuveljen sängyn alle ja huusi "tuonne menee joku pikkupoika! se ryömii tuonne!". Hyppäsin ylös ja katsoin sängyn alle ja kysyin, että tännekö. Tyttö sanoi, että niin sinne se meni. Kyselin tytöltä, että näitkö sellaista unta ja hän sanoi, että ei sinne meni poika. Vähän aikaa katseli sängyn alle ja alkoi nukkumaan.

Aamulla sitten tyttö sanoi, että nukuin tosi hyvin viime yönä. Kysyin, että muistatko, että itkit yöllä. Tyttö oli vähän aikaa hiljaa ja sanoi, että joo, muistan. Kyselin, että muistatko miksi itkit, mutta ei hän kuulema sitä muistanut enää. Silläkin sitä mietin, että untahan nämä varmasti... Onko teidän lapsilla ollut vastaavaa? Pienempänä (nyt hän on noin 6v) tyttö näki yhdessä välissä kovasti painajaisia ja esim. näytti yöllä seinää ja sanoi, että siinä on hirviöitä. Nämä painajaiset jäivät pitkäksi aikaa pois, mutta nyt yöllä tuntui näkevän jotain pahaa unta... ko?

No mitäs muuta, pahaa unta tietysti. Painajaiset on lapsilla aika yleisiä. Mutta pysy nyt hyvä ihminen itse rauhallina. Kun lapsi näkee pahoja unia, pitää vanhemman vakuuttavasti kertoa, että unet on vaan unia jne. ja rauhoittaa lasta. Mitä sinä pelästyit?

ns. yökauhukohtaus. Aika yleistä pienillä lapsilla. Lapsi ei ole periaatteessa hereillä ja voi nähdä mitä milloinkin ja ei esim vaikka tunnista äitiä vaan katsoo niin kuin läpi.
Minun tytöllä oli tuollainenja sitäkesti 6 vuotta. Alku oli pahinta.Voi olla et oli parikin tuntia hereillä ja huusi ja pelkäsi.

[QUOTE="aloittaja";23975874]Ihan oikeasti. Osaako täällä kukaan vastata kunnolla? Meillä kävi näin ja mua ihmetyttää.[/QUOTE]

Mitä ihmeen vastauksia sä haluat, kun nämä kunnon vastaukset ei kelpaa?

Meillä samanikäinen tyttö ja samanlaisia kokemuksia. Itkee kuin syötävä unissaan välillä ja ei osaa sanoa mikä hätänä, joskus muistaa aamulla joskus ei, eli ihan unissaan on. Liekö kuuluu tähän ikään kun mielikuvitus laukkaa muutenkin ja jos vaikka katselee jotain tv:n lastenohjelmaa missä jotain jännää tms. Olen kysynyt neuvolassa ja pitävät ihan normaalina :)

Meidän tyttö 5v oli vkl kipekänä ja oli kyllä ihan hereillä, kun oli hetkeä aiemmin käynyt wc:ssä ja jutellut normaalisti....pyöri sängyssään ja tuhersi itkua ja osoitti huoneen nurkkaan ja sanoi, ettei uskalla nukkua kun nuo "muotti ihmiset" tuolla nurkassa katsoo häntä....vähä kylmät väreet kulki selkää pitkin itselläkin...
Aamulla muisti itsekin tuon ja seuraavana iltana sanoi, että pelkää mennä nukkumaan, jos ne muotti-ihmiset taas tulee häntä tuijottamaan...:D, no, seuraava yö oli kyllä rauhallinen...
en tiiä, oliko niin kovassa kuumeessa vai mitä näkyjä nuo oli?!

[QUOTE="aloittaja";23975874]Ihan oikeasti. Osaako täällä kukaan vastata kunnolla? Meillä kävi näin ja mua ihmetyttää.[/QUOTE]

Noita sattuu. Mä ainakin olisin todella varovainen, koska lapsilla yleensä voi olla erilaiset näkökyvyt kuin aikuiselle. TUo voi oikeasti merkitä, että teidän pojalle sattuu lähiaikoina jotain vakavaa. :(
Mun isoäiti näki lapsena pikkupojan livahtavan talon alle ja siitä talosta kuoli samalla viikolla vauva synnytyksessä.

Tämä siis ekoille vastaajille. Nyt välissä oli tullut asiallisiakin vastauksi, kiitos niistä.

Haluaisitko että hän näkisi enteellisesti tapahtumia tai että hänellä on kyky nähdä tästä ulottuvuudesta poistuneita henkilöitä?
Jos et kumpaakaan, niin kerro että on unia. Ja vakuuttavasti.

Mä nään itse joskus öisin sellaisia valveunia, että tavallaan oon hereillä ja nään sen huoneen normaalisti ja mulla on silmät auki, mutta sitten nään kuitenkin "unta" ja nään esim. muurahaisia tai hämppiksiä tyynylläni ja alan niitä huitomaan pois tai nään leijuvia hahmoja tai vastaavaa. Siinä tilanteessa ne tuntuu ihan aidoilta ja vasta aamulla tajuaa, että taas tuli sekoitua.

Lapselle tällaiset tuntuu varmasti vieläkin todemmilta.

Noita sattuu. Mä ainakin olisin todella varovainen, koska lapsilla yleensä voi olla erilaiset näkökyvyt kuin aikuiselle. TUo voi oikeasti merkitä, että teidän pojalle sattuu lähiaikoina jotain vakavaa. :(
Mun isoäiti näki lapsena pikkupojan livahtavan talon alle ja siitä talosta kuoli samalla viikolla vauva synnytyksessä.

No hyi! Mieluummin ottaisin vaikka sen kummituksen.

Ja en tosiaan alkanut tytön edessä panikoimaan mistään kummituksia tms. Sanoin vain, että taisit nähdä pahaa unta, ole rauhassa, äiti on tässä vieressä. Itse sitä vaan kelailee päässään kaiken näköistä. Kiitos kun palautitte maan pinnalle :)

Tuo ettei muistanut mitään aamulla varmistaa että oli unta, älä sen enempää mieti asiaa.
Pidät vaan oman pääsi kylmänä etkä yhtään ihmettele noita tytön juttuja vaan sanot että se on vaan unta ja ettei ole mitään hätää ja olet vieressä.

Haluaisitko että hän näkisi enteellisesti tapahtumia tai että hänellä on kyky nähdä tästä ulottuvuudesta poistuneita henkilöitä?
Jos et kumpaakaan, niin kerro että on unia. Ja vakuuttavasti.

En tosiaan haluaisi hänen näkevän mitään tätä maailmaa ihmeempää! Itsekään en halua nähdä mitään, enkä näekään. Uskon kuitenkin jollain tasolla, että kyllä on muutakin kuin mitä näemme. Ikinä en ole mistään tällaisesta lapselle puhunut ja aina olen sanonut, että näit unta.

Meidän poika tossa just eilen oli polvillaan sängyllä jaa kosketteli ilmaa, "Tästä ei pääse". :D
Istuu myös sängyllään ja pitelee jotain näkymättömiä esineitä kädessään tai yrittää ottaa siitä sängyn päältä jotain ja sitten turhautuneena kiukuttelee kun ei saa junaa tmv. otettua siitä "Tämä ei lähde irti". Eikä siis ole mitään todellisia tavaroita missään.

Näkee myös painajaisia, hmm.. mitähän kaikkea se onkaan huudellut ja itkenyt..? "Mene pois" taitaa olla... "Tää kiusaa", "ei saa".. Kaikkea vastaavaa. Pojalla ikää tosin vasta 2v10kk..

[QUOTE="Maija";23975865]No mitäs muuta, pahaa unta tietysti. Painajaiset on lapsilla aika yleisiä. Mutta pysy nyt hyvä ihminen itse rauhallina. Kun lapsi näkee pahoja unia, pitää vanhemman vakuuttavasti kertoa, että unet on vaan unia jne. ja rauhoittaa lasta. Mitä sinä pelästyit?[/QUOTE]

Juu, kiitos siis näistä viesteistä :) Enkä tosiaan näyttänyt pelästymistäni tytölle. Näytin vaan kädelläni sängyn alle ja sanoin, että katsopa ei siellä ole mitään, näit vain pahaa unta. Rauhoittelin ja tyttö nukahti. Mutta sitten sitä alkaa itsellä mielikuvitus laukata :ashamed:

Yhteistyössä