"Nalkutuksesta"

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ero häämöttää
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

ero häämöttää

Vieras
Olemme lasten kanssa sopineet, että kun syödään voileipää, leivän alla on lautanen. Siitä huolimatta, jos pöytä sotkeutuu, oma paikka pyyhitään syönnin jälkeen.

No, mies tuli pöytään syömään leipäänsä, ilman lautasta. Lapsrt katsoivat pitkään sanomatta mitään. mies söi leipänsä, lähti pöydästä, eikä pyyhknyt pöytää. Sanoin miehelle, että olemme sopineet (tiesi kyllä tämän) lasten kanssa, että käytetään lautasta ja oma paikka pyyhitään. Mies pyyhki itsekseen tupisten murut pöydältä, ilman luutua ja lähti.

Sanoin että, eikö ole reilua, jos meillä kaikilla on samat säännöt käytössä? Pyyhkisitkö paikkasi luutulla? Lapset seurasiat vieressä koko ajan.

Mies suuttui ja lähti mököttäen töihin. Minä kuulemma nalkutan "ihan tolkuttomasti" (on sanonut joskus aiemmin näin). Minulla taas palaa käämit, että miksi se tomppeli ei voi tajuta edes tuollaisia asioita? Miksi ei voi edes omaa osaansa tehdä kotitöistä, tarkoitan siis, että ei tekisi mulle LISÄÄ työtä. Ja olisi edes jonkunlainen esimerkki lapsille.

Ne pienet asiat....
Lisää...

Kun margariinipaketti tyhjenee, syö tonnikalapurkin, juo vichyn, ne purkit jää tiskipöydälle. Roskiin ei osaa laittaa.

Roskapussia ei osaa viedä.

Tiskikonetta ei osaa tyhjentää tai edes vajaaseen koneeseen likaisia OMIA astioitaan edes laittaa.

Pyykkiä ei pese koskaan. Viikkaa vielä vähemmän.

Paskalla käynnin jälkeen on takuulla rannut pöntössä. Ei osaa käyttää pöntöharjaa.

Mies on paljon töissä. En vaadi tekemään mitään kotitöitä, kunhan huolehtisi omat jälkensä, ettei tee mulle lisätöitä. Mutta ei onnistu sekään.

Hermo menee.

Alkuperäinen kirjoittaja jaa-a:
Jos oisin miehesi niin oisin jo lähteny...

Onko sinusta oikein, että perheen äiti tekee _kaiken_ ja opettaa siten 7 ja9 vuotiaat täysin kädettömiksi??

Minusta on parempi, että koko perheellä on samat säännöt. Kyllä lapsilla pitää joitakin vastuualueita olla, jotta eivät aivan uusavuttomiksi kasva. Ja on aika epäreilua, jos lapsilta vaaditaan eri asioita kuin perheen isältä.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Ne pienet asiat....
Lisää...

Kun margariinipaketti tyhjenee, syö tonnikalapurkin, juo vichyn, ne purkit jää tiskipöydälle. Roskiin ei osaa laittaa.

Tiskikonetta ei osaa tyhjentää tai edes vajaaseen koneeseen likaisia OMIA astioitaan edes laittaa.

Paskalla käynnin jälkeen on takuulla rannut pöntössä. Ei osaa käyttää pöntöharjaa.

Mies on paljon töissä. En vaadi tekemään mitään kotitöitä, kunhan huolehtisi omat jälkensä, ettei tee mulle lisätöitä. Mutta ei onnistu sekään.

Hermo menee.

Jahas, ei kyse onkin siitä, että sinulla on aikuinen siellä kasvatettavana. Lopeta miehen jälkien siivoaminen niin hyvin kuin mahdollista. Esim. älä pese miehen pyykkiä koskaan. Älä viikkaa vaan sullo kaappiin sekaisin. jne.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ne pienet asiat....
Lisää...

Hermo menee.

Jahas, ei kyse onkin siitä, että sinulla on aikuinen siellä kasvatettavana. Lopeta miehen jälkien siivoaminen niin hyvin kuin mahdollista. Esim. älä pese miehen pyykkiä koskaan. Älä viikkaa vaan sullo kaappiin sekaisin. jne.

Sori, piti olla eli eikä ei tuossa alussa.

No ne pienet asiat joo... Kyllä mullakin menis järki jos lapset siivoo jälkensä mut yks iso ei osaa ees laittaa astioita koneeseen tai purkkeja roskikseen? Ja samaa joka päivä joka viikko ja joka ikinen vuos. Onneksi on supersiisti mies joka nalkuttaapi miulle kun en osaa olla yhtä siivo kuin hän? Onneksi? :D Ota käyttöön jokaisen naisen taisteluaseet, eli manipuloinnin ja palkitsemisen!

No minusta tuo on kyllä tyhjää nalkutusta. Aika pieneksi on maailma mennyt, jos pitää tehdä riitaa siitä, onko leivän alla lautasta vai ei.

Niin ja jos pöydällä on vaan leivänmuruja, niin miksi pitää oikein rätillä olla koko ajan pyyhkimässä. Turhaa pätemistä ja nalkutusta mun mielestä. Toki voi jälkensä korjata kuitenkin.

No minusta tuo on kyllä tyhjää nalkutusta. Aika pieneksi on maailma mennyt, jos pitää tehdä riitaa siitä, onko leivän alla lautasta vai ei.

Tämä esimerkki on vain yksi irrallinen asia kokonaisuudesta. Kun tällaisia asioita on paljon, kokonaisuudessa vaikuttaa yllättävän paljon.

Pitääkö äidin/naisen siis teidän mielestänne tehdä kaikki ja palvella perhettä? En käsitä.

On karhunpalvelus lapsille tehdä kaikki puolesta.

Niin ja jos pöydällä on vaan leivänmuruja, niin miksi pitää oikein rätillä olla koko ajan pyyhkimässä. Turhaa pätemistä ja nalkutusta mun mielestä. Toki voi jälkensä korjata kuitenkin.

Siinä oli aivan silmillä selvästi nähtäviä rasvakökkelöitä. Olisiko se ollut lapslle hyvä opettavainen kokemus, että olisin ollut hiljaa ja miehen lähdettyä pyyhkinyt sen jäljet? Kuten laitan pullot astiakaappiin, maitopurkit huuhtelen ja litistän, kerään sukat lattialta, pesen sen paskarannut pöntöstä, nostan roskapussin ja vien roskiin, laitan uuden ja sitten nakkaan sinne uuteen roskikseen miehen tikipöydälle kasaamat suodatinpussit ja tonnikalapurkit (kun eivät mahtuneet täyteen roskikseen, jäävät tiskipöydälle)?

Perkele, olen aivan kurkkua myöten täynnä tätä paskaa. Olen sanonut miehelle, että sinun ei tarvitse tehdä mitään kotitöitä, koska olet niin paljon töissä (pakkotilanne). Mutta, jos omat jälkesi hoidat, niin olen tyytyväinen.

Mutta ei.

Alkuperäinen kirjoittaja voi:
Jessus sentään. En olis miehenä kestänyt päivääkään.

MINÄ MINÄ MINÄ MINÄ MINÄ. Kun perhe on yhteisö, jossa lasten nähden kaikille tulee olla samat säännöt. Johdonmukaisuutta ja rutiineja ne kaipaa. Ap, pitäisin kiinni sovituista asioista, jos vaikka juttelisit joskus miehen kanssa niin, että lempeään savyyn alottaisit, että kuule, käykö, että kun meillä on sovittu näitä sääntöjä ja tapoja, niin oon huomannu, että ei aina muista niitä noudattaa.. tai jotain tuohon sävyyn... heh, kuulosti toi vähän ku puhuis lapselle, mutta kuiteskii ymmärrät pointin

Ihan oikeasti, kehtaisitteko itse toimia noin? Jättää toisen siivottavaksi omia sotkuja? Minä en ainakaan.

Onko näin, että tämän ketjun naiset on sitä mieltä, että on ihan reilua että jotkut sikailee ja toiset siivoaa jäljet? Miten työpaikalla, tykkäätkö, jos työkaveri sotkee ja sotkut jää _aina_ sinun tehtäväksesi, kaiken muun työn lisäksi?

Tämä esimerkki on vain yksi irrallinen asia kokonaisuudesta. Kun tällaisia asioita on paljon, kokonaisuudessa vaikuttaa yllättävän paljon.

Pitääkö äidin/naisen siis teidän mielestänne tehdä kaikki ja palvella perhettä? En käsitä.

Miksi sä sitten palvelet miestäsi? Lakkaa siivoamasta sen jälkiä, yksinkertaista.

fannyn kans samaa mieltä, samat säännöt jokasella, iskä on roolimalli. meil kans isä sanoo pojalle että sormet pois suusta ja seuraavas hetkes louskuttaa omia kynsiänsä. tai leluja ei tuoda ruokapöytään ja tuo itte läppärin. (mistä mää muuten kilahdan).

Yllättävän moni on täällä sitä mieltä, että mies saa asua täyshoidossa ilman huolen häivää ja vastuuta omista paskoista? :o Niinkuin ap tuossa jo sanoi, se kokonaisuus on aika raskas jos toinen ei tee yhtään mitään ja jättää vaan tavaraa ja sontaa jälkeensä. Aikunen ihminen, hyvä ihme sentää...

Alkuperäinen kirjoittaja fanny:

MINÄ MINÄ MINÄ MINÄ MINÄ. Kun perhe on yhteisö, jossa lasten nähden kaikille tulee olla samat säännöt. Johdonmukaisuutta ja rutiineja ne kaipaa. Ap, pitäisin kiinni sovituista asioista, jos vaikka juttelisit joskus miehen kanssa niin, että lempeään savyyn alottaisit, että kuule, käykö, että kun meillä on sovittu näitä sääntöjä ja tapoja, niin oon huomannu, että ei aina muista niitä noudattaa.. tai jotain tuohon sävyyn... heh, kuulosti toi vähän ku puhuis lapselle, mutta kuiteskii ymmärrät pointin

Ei sille voi puhua millään tavalla. Suuttuu heti. Olen kokeillut vuosien mittaan kaiken. Koettanut puhua kauniisti, koettanut jättää tekemättä asioita jne. Mm. kerran kokeilin, kauanko keestää, että mies kerää oluttölkkinsä tiskipöydältä. Siivosin kaiken muun, mutta jätin tölkit. Lapset katselivat niitä tölkkejä kolme viikkoa, kunnes kyllästyin ja laitoin ne kaappiin. Mies on niin vähän kotona katselemassa, että ei se tajua.

Minä kestäisin kyllä, mutta en voi antaa lastenn kasvaa sotkuisessa kodissa ja tuoda kavereita sotkun keskelle. Kerran oli joku miehen pyykkien "en ese niitä vaan annan lojua lattialla"-siedätys menossa ja lasten kaverit ihmettelivät, että miksi teillä on noin sotkuista?

Alkuperäinen kirjoittaja No:

Miksi sä sitten palvelet miestäsi? Lakkaa siivoamasta sen jälkiä, yksinkertaista.

Lue myöhempi viesti, ei ole todellakaan niin yksinkertaista. Pakko ajatella, että tämä on lastenkin koti. Ja tää keino on jo kokeiltu.

Kuulostaa ihan mun mieheltä, ymmärrän sinua täysin.

Mieheni ei velvoita lapsia laittamaan vaatteitaan paikoilleen, kun tulevat päiväkodista, vaikka minun mielestäni se pitää TIETENKIN tehdä. Eihän aikuinen ihminenkään heitä vaatteita lattialle, kun tulee kotiin.

Kun miehesi (ja minun mieheni) toimii noin, se vie pohjaa kaikelta siltä kasvatustyöltä, mitä olet lapsillesi yrittänyt tehdä.

Alkuperäinen kirjoittaja ero häämöttää:
Olemme lasten kanssa sopineet, että kun syödään voileipää, leivän alla on lautanen. Siitä huolimatta, jos pöytä sotkeutuu, oma paikka pyyhitään syönnin jälkeen.

No, mies tuli pöytään syömään leipäänsä, ilman lautasta. Lapsrt katsoivat pitkään sanomatta mitään. mies söi leipänsä, lähti pöydästä, eikä pyyhknyt pöytää. Sanoin miehelle, että olemme sopineet (tiesi kyllä tämän) lasten kanssa, että käytetään lautasta ja oma paikka pyyhitään. Mies pyyhki itsekseen tupisten murut pöydältä, ilman luutua ja lähti.

Sanoin että, eikö ole reilua, jos meillä kaikilla on samat säännöt käytössä? Pyyhkisitkö paikkasi luutulla? Lapset seurasiat vieressä koko ajan.

Mies suuttui ja lähti mököttäen töihin. Minä kuulemma nalkutan "ihan tolkuttomasti" (on sanonut joskus aiemmin näin). Minulla taas palaa käämit, että miksi se tomppeli ei voi tajuta edes tuollaisia asioita? Miksi ei voi edes omaa osaansa tehdä kotitöistä, tarkoitan siis, että ei tekisi mulle LISÄÄ työtä. Ja olisi edes jonkunlainen esimerkki lapsille.

Jos lapsille on jotkut säännöt annettu niin täytyyhän aikustenkin niitä noudattaa. Miten lapset muuten oppii että niitä noudatetaan :whistle:

No kannattais istua alas sen miehen kanssa ja sopia yhteiset pelisäännöt koko perheelle ja sitten yhdessä koko perhe kokoontua puhumaan ne selväksi.
Ja tuota mä kyllä miettisin, että oikeesti, lautanen leivän alle! helpompaa on pyyhkästä pöytä kun huolehtia siitä tiskivyörystä, joka syntyy jos kaikki perheenjäsenet joka leivän alle ottaa lautasen, että ymmärrän kyllä miestä tässä asiassa!
Mutta yhteiset pelisäännöt pitää toki luoda. Ja lapsilta voi vaatia enemmän kotitöihin osallistumista, koska he ei käy töissä.

Alkuperäinen kirjoittaja fanny:

En todella ymmärrä pointtia. Kuka ne säännöt on laatinut? Onko kyse todella yhteisistä pelisäännöistä vai siitä, että toinen päättää, että kaikki käyttää leipälautasta ja pyyhkii pöydän aina noustetessaan? Päättämällä yksin kaikista säännöistä siitä miehestä todella tehdään lapsi, joka ei osaa itse tehdä mitään. Mies on tasavertainen, ainakin meillä, eikä tartte olla MINÄMINÄMINÄ.... Jos miehen äidiksi rupeaa, niin sellaisena taatusti saa ollakin.

Niinpä....
Erosta on puhuttu jo puoli vuotta En haluaisi erota, mutta en totta vie halua elää näinkään. Olen yksin vastuussa kaikesta. Mies on vaan yksi kyytiläinen pulkassa, jota minä yksin vedän.

Tämä lienee yleisin parisuhdeongelma.

Nyt lähdetään lasten kanssa uimaan. Palataanpa paatoksen pariin myöhemmin :)

Yhteistyössä