Narsistin tuhoama

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja *Echo*
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja ihan tavallinen ihminen:
Luin vastauksesi. Itselläni ei ole tarvetta analysoida toisten ihmisten "pääkoppaa/tekoja", joten en ymmärtänyt kirjoituksestasi mitään. Koen tuollaisen toisen persoonan pilkkomisen vähän epänormaaliksi, koska se on jokaisen oma asia ja siihen normaalisti käytetään ammattilaisen apua.

Minulle riittää siis oma ammattiterapia omiin ongelmiin. Toivottavasti sinäkin saat apua omaan päähäsi.

Tätä minä taas en ymmärtänyt. Mutta "kokemuksen" kirjoitus oli hyvinkin selvää ja asiaa.

Erityisen hyvin on sanottu seuraava ja se kuvastaa hyvin narsistia:

"Sanoisin, että tavallisesta riidasta ja erimilisyydestä riitelyn narsistin kanssa erottaa siitä, että siihen liittyy pelko. Pelko tulee uhkauksista, täydellisestä mitätöinnistä tai ivasta. Se voi olla myös ivallinen heitto: "Pelkäätkö, että ... Kieliopillisesti ei mikään uhkaus, mutta siksi tarkoitettu."

Suomennos :"Tätä minä taas en ymmärtänyt. Mutta "kokemuksen" kirjoitus oli hyvinkin selvää ja asiaa."

koen, että toisten ihmisten syvällinen ns. psykoanalyysi kuuluu ammattilaisten hoidettavaksi. En siis usko keittiöpsykologiaan vaan ihmisen psykoanalyysi TEHDÄÄN AINA AMMATTILAISEN KANSSA.

Muu ns. tavisten tekemä analysointi on "huuhaata".

Eihän tämä mikään uusi aihe ole. Osuvia kuvauksia on kirjallisuudessa ja näytelminä. Tulee nyt mieleen esim. Huojuvan talon dramatisointi, TV-sovitus vuosien takaa ja TV -dramatisointi "Palava enkeli".

myös oireitani ja jouduin pidentämään psykoterapiaani ja syömään lääkkeitä, jotka eivät sopineet minulle ja aiheuttivat vakavia sivuoireita ja jopa paniikkikohtauksia. Koen, että ilman tätä pelkoa olisin selvinnyt paremmin ja nopeammin ...... ja ilman monia ns. vaaratilanteita eli "läheltäpiti tapahtumia" elämässäni.

On kauheaa pelätä jotakin ihmistä, vaikka ei olisikaan narsisti.

Kyllä ihminen voi oppia tunnistamaan narsistin, mutta ainoastaan elettyään hänen vaikutuspiirissään vuosia. Tavattuasi uuden ja mielenkiintoisen ihmisen; hälytyskellojen pitäisi soida silloin, kun kaikki menee täydellisesti yhteen, nimittäin on aika epätodennäköistä, että AINA oltaisiin samaa mieltä. Narsisti on samaa mieltä niin kauan kun hän jaksaa vetää rooliaan; rehellinen ihminen saattaa laukaista erimielisyytensä ilmoille heti tavattuasi.

oletko sinä "no" ja sinä "kokemus" jo parantuneet peloistanne .......... niin kuin minulle nyt vuosien jälkeen on tapahtunut ......... tai se vei n. neljä vuotta kokonaisuudessaan, että parannuin.

purkaa juuri ammattilaisen kanssa psykoanalyysissa. Olen parantunut siitä pelosta mutta se vei vuosia.

Pelon purussa oli kova tekeminen, koska se perustui selvittämättömään ihmisuhteeseen, jossa mahdollisesti toinenkin osapuoli pelkäsi, uhkaili ym. Ts. purettiin ns. pelkoa, mitä ei kyetty purkamaan toisen osapuolen kanssa lainkaan.

Kyllä sellaisenkin pelon saa siis ammattilaisen kanssa purettua.

Siksi suosittelen kaikille narsistin uhreille ammattilaisen apua.

tai ainakin tuntuu tosi pahalta ajatella, että toinen osapuoli olisi halunnut asioiden menevän näin ja siis halunnut minun pelkäävän häntä.

Tuntuu vaikealta ajatella niin, koska silloinhan hän olisi ollut joko narsisti tai muuten vaan toiselle pahaa haluava ihminen. Jos näin oli, niin silloin olin ollut täysin väärässä hänestä kokonaisuudessaan ihmisenä.

Ei narsisti sitä ymmärrä, että hän pelolla hallitsee. Ei hän tajua, että hän junnaa ajatuksiaan pakolla lävitse. Hänhän on oikeassa ja hän on vain tehokas.

Ei ihminen tajua välttämättä koskaan, että hän on elänyt narsistin kanssa. Hän vain alistuu ja ottaa kaiken totena. Hän voi kyllä huonosti, mutta ei hän tajua välttämättä sitäkään. Vasta sitten kun ihminen vapautuu, niin hän ymmärtää millaisessa hel..ssä hän on elänyt.

En minä oikeastaan ole pelännyt fyysistä uhkaa, olen mies. Ehkä pelot ovat olleet henkisellä puolella. Nyt kun tunnistan narsistiset piirteet, niin tuttujen narsistisuus menee olan kohautuksella. Lähipiirin narsistiset tavat saavat minulta kyllä heti tuomion; minä en enää narsistia kumarra ja melkoinen "tappelu" siitä tuleekin.

Alkuperäinen kirjoittaja ...:
tai ainakin tuntuu tosi pahalta ajatella, että toinen osapuoli olisi halunnut asioiden menevän näin ja siis halunnut minun pelkäävän häntä.

Tuntuu vaikealta ajatella niin, koska silloinhan hän olisi ollut joko narsisti tai muuten vaan toiselle pahaa haluava ihminen. Jos näin oli, niin silloin olin ollut täysin väärässä hänestä kokonaisuudessaan ihmisenä.

Minäkään en ehkä koskaan saa tietää, oliko toinen osapuoli narsisti vai ei eli pelkäsimmekö me molemmat, koska hän oli narsistinen vai sekoittiko tämä minun psykoterapiani, mikä ei ole narsismia "pakan sekaisin". Voi olla niinkin: yritin kovasti hänelle selittää tulevaa elämän kuvioita, että riitoja ei tulisi, mutta epäonnistuin tässä selvittämisessä täysin, koska hän ei ollut kykenevä siihen.

Pääaasia minulle on se, että elämä jatkuu ja on hyvin. Tämä ihmissuhde ei enää ole olemassa ............ ja hyvä niin. Raastavaa ihmissuhdetta ei todellakaan kannata jatkaa eikä sen takia kannata syödä lääkkeitä, jotka vievät terveydenkin, jos lääkkeet ovat väärät ..... eli sekoittavat pään lopullisesti ja tämä on huono asia terapian kannalta. Minunkin terapia oli tarkoitus selvittää fyysistä sairautta ja siitä selviämistä ........ kuten myös työongelmia siitä johtuen.

Hieno juttu, että et "no" enää pelkää. Olet siis parantunut kuten minäkin.

Olemme hieno esimerkki siitä, että narsistisestakin ihmissuhteesta voi siis ammattiavun turvin parantua ja sen jälkeen ei samaan "loveen enää lankea" mutta elämä voi siten kuitenkin olla hyvää elämää.

Tässä esimerkkiä Ap:llekin. Voit selvitä! :)

"Minunkin terapian oli tarkoitus selvittää fyysistä sairautta ja siitä selviämistä ........ kuten myös työongelmia siitä johtuen."

........... joten tämä riitaisa ihmissuhde ei olisi millään sopinut tähän kuvioon mukaan ja siksi yritin sen siitä poistaa selvittämällä sen ihmissuhteen kuntoon. Tämä ei onnitunut, joten riitaisa ihmissuhde käytiin sitten läpi vuosien terapiassa ja terapian ohessa. Rankka kuvio kaikille mutta itse katson nykyään, että sen, minkä elämäänsä on ottanut, niin se pitää myös jaksaa kantaa ..... loppuun saakka.

Onneksi tästä on kuitenkin jo vuosia vaikka kyllä se kaikki joskus vieläkin palaa mieleen. Aika parantaa ja kaikilla uudet tuulet purjeissa.

Olen myös "no" samaa mieltä, että ei kannata moisia taakkoja enää elämäänsä ottaa, kun niistä kerran on selvinnyt.

hyvä elämä tulee oikeastaan siitä, että luottaa itseensä.

Narsisti, narsistinen; ihminen on vain outo, että hän hakee syitä myös itsestään, vaikka siihen ei olisi mitään aihetta. Toisaalta toisen tuomitseminen, ei sekään mene välttämättä oikein, koska parisuhteen rakoillessa ja ihmisen voidessa huonosti hän kykenee olemaan hyvinkin v...mäinen, vaikka ei olisikaan mikään narsisti. Sen vuoksi tärkeintä on kuunnella itseään ja jos on voinut huonosti, eronnut ja sitten vähitellen alkaa elämä hymyilemaaän, niin on se ero ollut aiheellinen; erosi sitten narsistista tai ei.

Itse en ole saanut ammattiapua, ero oli kieltämättä vaikea, mutta aika parantaa ja hyvät ystävät ja ennen kaikkea elämässä pitää säilyä "säännöllisyys" ja mielekkyys. Työ ja velvollisuudet ovat osa tervehtymistä.

"no", nyt täytyy kysyä, että miten sinä kuvailet noin intensiivistesti narsistin luonteen? Itse luule ja uskon, että narsistin nahkoihin on aika vaikea mennä, tuskin oikeasti narsistinen ihminen osaa kuvailla tarkoitusperiään ja tuntojaan. Eli, sinun analyysi on mutua, eikös?

Olen samaa mieltä. Ajattele, kuinka onnellisia me olemme. Minuakin auttoivat tämän vaikean ihmissuhteen purussa niin ystävät kuin sukulaisetkin. Kuin myös "työkaverit", jotta sain koottua elämäni uudestaan.

Olen myös tällä ajalla kyllä saanut työsaralla paljonkin aikaiseksi ........ repivästä ihmissuhteesta huolimatta .......... ja siitä olen iloinen ja ylpeäkin: elämäni on hyvässä kunnossa. Vaikka itsellä on monia sairauksia kannettavana. Elämäni on säännöllistä, turvallista ja aikaansaavaa ja minulla paljon hyviä luotettavia ihmisiä ja ystäviä ympärilläni ................ puhumattakaan ydinperheestäni:

Katso tätä päivää, sillä se on elämä.
Sen lyhyessä hetkessä on koko totuus.

Siinä on koko olemassaolosi todellisuus,
kasvun riemu, toiminnan loisto, kauneuden kirkkaus.

Eilinen on vain unta, huominen on vain näky.
Mutta jos elät tämän hetken hyvin, on eilinen uni onnesta,
jokainen huominen toivenäky.

Katso siis tarkkaan tätä päivää,
aloita jokainen aamu uusi elämä.

(Goethe)

Jokaisesta uudesta aamusta saa olla kiitollinen.

ps
v......mäisyys voi siis johtua normaalilla ihmisellä mm. muista elämän paineista ja VARSINKIN vääristä lääkkeistä/piristeistä, joilla paineissa elävä yrittää pysyä vielä pystyssä, jotta saa asiansa kuntoon ............. vaikka veisi vuosia.

Tällöin ihminen ei tarvitse muilta ihmisiltä "hakkaamista lapiolla päähän" vaan kannustusta ja tukea, koska hänet kyllä saadaan kumoon - vaikka puhaltamalla kevyesti. Ero ja narsistinen vi.....ttuilu ei sovi tällaisen ihmisen elämän kuvioon.

Tämä ihan elämän opiksi kaikille tulevaisuutta varten .......... uusissa vaikeissa ihmissuhteissa: "älä hakkaa hakattua".

Olen samaa mieltä. Ajattele, kuinka onnellisia me olemme. Minuakin auttoivat tämän vaikean ihmissuhteen purussa niin ystävät kuin sukulaisetkin. Kuin myös "työkaverit", jotta sain koottua elämäni uudestaan.

Olen myös tällä ajalla kyllä saanut työsaralla paljonkin aikaiseksi ........ repivästä ihmissuhteesta huolimatta .......... ja siitä olen iloinen ja ylpeäkin: elämäni on hyvässä kunnossa. Vaikka itsellä on monia sairauksia kannettavana. Elämäni on säännöllistä, turvallista ja aikaansaavaa ja minulla paljon hyviä luotettavia ihmisiä ja ystäviä ympärilläni ................ puhumattakaan ydinperheestäni:

Katso tätä päivää, sillä se on elämä.
Sen lyhyessä hetkessä on koko totuus.

Siinä on koko olemassaolosi todellisuus,
kasvun riemu, toiminnan loisto, kauneuden kirkkaus.

Eilinen on vain unta, huominen on vain näky.
Mutta jos elät tämän hetken hyvin, on eilinen uni onnesta,
jokainen huominen toivenäky.

Katso siis tarkkaan tätä päivää,
aloita jokainen aamu uusi elämä.

(Goethe)

Jokaisesta uudesta aamusta saa olla kiitollinen.

ps
v......mäisyys voi siis johtua normaalilla ihmisellä mm. muista elämän paineista ja VARSINKIN vääristä lääkkeistä/piristeistä, joilla paineissa elävä yrittää pysyä vielä pystyssä, jotta saa asiansa kuntoon ............. vaikka veisi vuosia.

Tällöin ihminen ei tarvitse muilta ihmisiltä "hakkaamista lapiolla päähän" vaan kannustusta ja tukea, koska hänet kyllä saadaan kumoon - vaikka puhaltamalla kevyesti. Ero ja narsistinen vi.....ttuilu ei sovi tällaisen ihmisen elämän kuvioon.

Tämä ihan elämän opiksi kaikille tulevaisuutta varten .......... uusissa vaikeissa ihmissuhteissa: "älä hakkaa hakattua".

Alkuperäinen kirjoittaja ei diagnoosia:
Oli tosi hyviä kirjoituksia narsistisesta luonteesta.Juuri noin hänkin mitätöi minut.Tavallaan oli pakko erota,muuten olisin joutunut hoitoon,aloin olla jo aivan rikki ja puhki.Avioeron aika oli yhtä helv.kun mikään ei mennyt eteenpäin.itse asiassa tuo aika kesti 2 vuotta ja exäni kulki omilla avaimillaan meillä,ei kukaan saanut niitä pois..Kun vaihdoin lukot,hän kävi särkemässä parit ovet.
No tuo olisi loputonta..Tulin vain huomaamaan,että kukaan ei auta,ei sos.työntekijät.Yksikin sanoi,että isällä on oikeus tulla tapaamaan lapsiaan meidän kotiin.Yritin sanoa,että pelkään tuota miestä.Samaten virkavalta vähätteli,kun soitin tappouhkauksista,ei ollut näyttöä.Mistä saa näyttöä,jos toinen käy huutamassa niitä ohi mennen tai soittaa.
Suomen yhteiskunnassa voidaan huonosti,enkä yhtään ihmettele.Itse en luota enää kenenkään.Täällä hyyssätään näitä rikollisia.Saavat tehdä mitä haluavat.
Lapseni sairastui vakavasti tosiaan,eli kallis hinta maksettiin mekin ja yhteiskunta.Kenenkään ei pitäisi alkaa tuollaisille vielä lapsia tekemään ja ilm.,tuokibn on periytyvää,eikä siihen ole edes hoitoa.Vähän niinkuin pedofiilia

Järkyttävää! Onkohan tästä kuinka kauan aikaa? En usko, että tänäpäivänä voidaan enää suhtautua noin kevyesti moiseen terroriin. Jos tilanne edelleen akuutti, niin hae lähestymiskieltoa miehelle.

Alkuperäinen kirjoittaja Lillikka-:
"no", nyt täytyy kysyä, että miten sinä kuvailet noin intensiivistesti narsistin luonteen? Itse luule ja uskon, että narsistin nahkoihin on aika vaikea mennä, tuskin oikeasti narsistinen ihminen osaa kuvailla tarkoitusperiään ja tuntojaan. Eli, sinun analyysi on mutua, eikös?

Tuskin minä kirjoista olisin oppinut sitä mitä olen kokenut ja oppinut narsismista; eli siinä mielessä ne ovat minun päätelmiäni. Mutta minä teen ihmissuhdekysymyksissä ja ongelmatilanteissa niin, että asettaudun toisen pään sisälle ja mietin miksi hän teki niin ja miksi hän ajatteli niin. Ehkä minä osaan hieman keskivertoa paremmin narsistin koukeroita. Ei minun sanani ole ainoa totuus, jota voitaisiin soveltaa jokaiseen ihmiseen; siinä tulee vastaan persoonallisuus ja inhimillisyys; ihminen osaa yllättää.

Alkuperäinen kirjoittaja no:
Alkuperäinen kirjoittaja Lillikka-:

Tuskin minä kirjoista olisin oppinut sitä mitä olen kokenut ja oppinut narsismista; eli siinä mielessä ne ovat minun päätelmiäni. Mutta minä teen ihmissuhdekysymyksissä ja ongelmatilanteissa niin, että asettaudun toisen pään sisälle ja mietin miksi hän teki niin ja miksi hän ajatteli niin. Ehkä minä osaan hieman keskivertoa paremmin narsistin koukeroita. Ei minun sanani ole ainoa totuus, jota voitaisiin soveltaa jokaiseen ihmiseen; siinä tulee vastaan persoonallisuus ja inhimillisyys; ihminen osaa yllättää.

Sinulle "no" tämän asian ja sanon sen ihan ystävyydellä:

" Mutta minä teen ihmissuhdekysymyksissä ja ongelmatilanteissa niin, että asettaudun toisen pään sisälle ja mietin miksi hän teki niin ja miksi hän ajatteli niin."

Et voi asettua kenenkään ihmisen päähän ja tehdä OIKEITA ANALYYSEJA. Jokaisen ihmisen pitää itse kysyä omasta elämästään ja minuudestaan "miksi, miksi, miksi ...???" KUKAAN MUU EI VOI NÄIN TEHDÄ.

Jos asetut ihmisen päähän - ja tämä IHMINEN huomaa sen - niin saat kovaa vastustusta KOSKA KUKAAN TOINEN IHMINEN EI HALUA SINUA PÄÄHÄNSÄ ... vaan analyysit tehdään ammattilaisen kanssa ja jokainen ihminen tekee sen itse.

Aiheutat tällä toiminnalla riitoja, koska teet vääriä johtopäätöksiä "toisten ihmisten pään sisällä" ja tämä vaikeuttaa kanssakäymistäsi arkielämässä muiden kanssa. Tätä voidaan kutsua jopa manipulaatioksi eli "teet johtopäätöksiä toisen päässä ja toimit sen mukaan teoissasi oikeassa elämässä" ----------> sekoitat kahden ihmisen elämän näin.

Tätä voidaan myös jopa kutsua "rajatilapersoonaksi" eli se voi olla sairaus jopa, jos tällainen "toisen pään sisälle meno" on liian intensiivistä reaalielämässä ja se ohjaa ihmissuhdetta eikä anna ihmisten olla yksilöitä vapaasti omina persoonina.

Sanon tämän siis ihan ystävyydellä ... näin sivusta.

tekee AINA AMMATTILAINEN eli pään sisään kannattaa päästää ainostaan ammattilaiset, jos siihen on elämän kriisitilanteessa ihmisellä tarvetta.

Tavisten keittiöpsygologin koulutuksella tehdyt analyysit ovat "huuhaata."

Ihminen kai voi matkustella vaikka toisen pään sisällä; kysymys on vain miten sitä tietoa käyttää. Jos ymmärtää toista, niin voi olla hiljaa sivussa ja antaa toisen olla oma itsensä. On vain huomattavasti helpompaa ymmärtää kuin olla ymmärtämättä, toisaalta lisää se omaa taakkaa, mutta mikä tässä olisi helppoa.

.... saan kai silti pitää omat mielipiteeni:)

Hyvää jatkoa tervehtymisessäsi

Yhteistyössä