Ne jotka eivät pidä herkistä ihmisistä, ovat mielestäni tylyjä ja kylmiä ihmisiä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "a p"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="a p";26810849]No se, ottaako joku tyhjästä nokkiinsa vai ei, on vain sinun täysin subjektiivinen käsityksesi. Joku kärpänen katossa voisi olla ihan eri mieltä.[/QUOTE]

Eikö se nyt ollutkaan tässä aloituksessa se pointti, että Oikeasti Herkät eivät ole näitä kiukkuperseitä? Ja että herneennokkaanvetäjät ovat huonolla itsetunnolla varustettuja, mutteivät Oikeasti Herkkiä? Eli jos totean tuollaisesta tyhjänpurnaajasta, että oli turhan herkkä, niin en siis silloin tarkoita, että olipa siinä Herkka ja sensitiivinen persoona, vaan että tyyppi otti turhan herkästä kierroksia.

[QUOTE="Herkkis";26810856]Et kommentoinut viestiäni, ap.

Jos tapaisimme, luokittelisitko minut tylyksi ja kylmäksi ihmiseksi vain siksi, että olen liian herkkä pakottaakseni itseni valehtelemaan sinun yksipuolisen harmoniasi tähden?[/QUOTE]

Minusta voi rehellinen olla rakentavastikin, niin olen itsekin. Voi pyrkiä sanomaan sanottavansa niin ettei se loukkaa toista. Esim. jos sanot toiselle "onpa sulla ruma mekko, näytät siinä ihan porsaalta" on varmaankin mielestäsi rehellinen mielipiteesi. Mutta minun silmissäni sinulla ei ole käytöstapoja jos sanot noin. Kun voisit sanoa (vain silloin tietty jos toinen kysyy mielipidettäsi mekostaan) että mekossa on kauniit värit, mutta oletko koskaan kokeillut toisenlaista mallia? Se voisi sopia sinulle upeasti. (ja sitten kuvailisit millainen malli olisi)

Ja tottakai tämä mielestään rehellinen laukoja on sitä mieltä että toinen vetää herneet nenuunsa täysin tyhjästä. Minusta rakentava kritiikki ja toisen huomioonottaminen kuuluu ihan peruskäytöstapoihin.

Aika mustavalkoista jakaa ihmiset herkkiin ja ei-herkkiin. Kaikki on varmaan joissakin asioissa herkkiä, ja toisissa taas ei.

Itse olen mielestäni turhankin herkkä, ja olen "korjannut" asian niin etten näytä herkkyyttäni, rakentanut kuoren ympärilleni. En vaan pysty näyttämään tunteitani kovin helposti, koska sitten siitä tunnetilasta on vaikea irtautua. Hankala selittää. Mutta saatan esim. ottaa muiden ihmisten surut niin liian paljon omakseni, että suren ja murehdin enemmän kuin olisi tervettä. Joten parempi torjua koko asia. Varmaankin ulospäin näytän usein juuri tuollaiselta tunnekylmältä ja kyyniseltä ihmiseltä.

[QUOTE="Eukko";26810847]Tarkoittanet ap varmaan sensitiivistä ihmistä, ei herneen nenäänvetäjä -herkkää.[/QUOTE]

Nimenomaan!! Mutta moni ei tajua että näissä on ero.

[QUOTE="a p";26810909]Nimenomaan!! Mutta moni ei tajua että näissä on ero.[/QUOTE]

No onhan se ihan päivänselvää, että meitä on moneksi, on vaikka millaista mielensäpahoittajaa, jokaisella oma tapansa.

Mun mielestä kyseessä ei ole mikään yleinen käsitys vaan ongelma on se, että sanalla on kaksi eri merkitystä.
Aivan totta! Ne turhasta herneen nenäänsä vetävätkin kun sanovat usein syyksi sen, että ovat herkkiä. Niinkuin he tietysti ovatkin, mutta eivät ap:n tarkoittamalla tavalla. Tää on vähän sama juttu kuin olla masentunut. Voi siis sairastaa sairautta nimeltä masennusta tai olla muuten vaan alakuloinen. Sama sana, kaksi eri merkitystä.

[QUOTE="a p";26810836]Näinpä juurikin.

Tahdoin vain oikaista tämän valitettavan yleisen käsityksen. :-)[/QUOTE]

Kultaseni, sinä et oikaissut yleistä käsitystä. Sinä kerroit oman käsityksesi.

• Tykkää
Reactions: Anatolia
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;26810924:
Aivan totta! Ne turhasta herneen nenäänsä vetävätkin kun sanovat usein syyksi sen, että ovat herkkiä. Niinkuin he tietysti ovatkin, mutta eivät ap:n tarkoittamalla tavalla. Tää on vähän sama juttu kuin olla masentunut. Voi siis sairastaa sairautta nimeltä masennusta tai olla muuten vaan alakuloinen. Sama sana, kaksi eri merkitystä.

No niin, sinä poimit pointtini ihan täydellisesti, vaikken ehkä osannut ilmaista itseäni tarpeeksi hyvin. Ihan juuri tätä tarkoitin. Eli mielensäpahoittaja perustelee ominaisuuttaan sillä että on herkkä, ja tätä kun toistetaan tarpeeksi kauan, moni leimaa kaikki herkät Mielensäpahoittajiksi.

Mun kaltaisella monisanaisella ihmisellä pitäisi olla sunkaltainen ihminen lähipiirissä, joka aina kertoisi muille mitä oikeasti tarkoitan, kun en osaa tiivistää mitään. :-D

[QUOTE="Herkkis";26810719]Entäpä minä?

Olen epäilemättä herkkä, ja kärsin todella kovasti riidoista. Mutta kärsin yhtä lailla myös valehtelemisesta. En kerta kaikkiaan pysty kirkkain silmin sanomaan valhetta, olipa se sitten kuinka valkoinen ja hyvää tarkoittava tahansa. Varmasti rehellisyyteni on aiheuttanut pahaa mieltä, mistä olen suuresti pahoillani. Ja varmasti se on saanut jonkun pitämään minua kyynisenä ja sarkastisenakin.

Siitä olen kanssasi samaa mieltä, että tiuskiminen on ikävää, ahdistavaa ja epäreilua.[/QUOTE]

Rehellinen voi olla myös rakentavalla tavalla.

Minusta tämä oli hyvä kuvaus herkistä ihmisistä ja vaikka en ole tätä määritelmää (nimeä) ajatellut näin niin se pitää kyllä hyvin paikkaansa. Luulen että olen itse myös herkkä ihminen. Tosin sillä ei ole mitään tekemistä itsetunnon kanssa, joka toivottavasti vielä paranee iän myötä. :-)

[QUOTE="a p";26810967]No niin, sinä poimit pointtini ihan täydellisesti, vaikken ehkä osannut ilmaista itseäni tarpeeksi hyvin. Ihan juuri tätä tarkoitin. Eli mielensäpahoittaja perustelee ominaisuuttaan sillä että on herkkä, ja tätä kun toistetaan tarpeeksi kauan, moni leimaa kaikki herkät Mielensäpahoittajiksi.

Mun kaltaisella monisanaisella ihmisellä pitäisi olla sunkaltainen ihminen lähipiirissä, joka aina kertoisi muille mitä oikeasti tarkoitan, kun en osaa tiivistää mitään. :-D[/QUOTE]
Kesti se mullakin hetken aikaa saada pointistasi kiinni :D

*muoks* Arvata saattaa, miten vaikeaa vierasmaalaisen on oppia suomea, kun sanoilla on niin monia eri merkityksiä.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
[QUOTE="a p";26810967]No niin, sinä poimit pointtini ihan täydellisesti, vaikken ehkä osannut ilmaista itseäni tarpeeksi hyvin. Ihan juuri tätä tarkoitin. Eli mielensäpahoittaja perustelee ominaisuuttaan sillä että on herkkä, ja tätä kun toistetaan tarpeeksi kauan, moni leimaa kaikki herkät Mielensäpahoittajiksi.

Mun kaltaisella monisanaisella ihmisellä pitäisi olla sunkaltainen ihminen lähipiirissä, joka aina kertoisi muille mitä oikeasti tarkoitan, kun en osaa tiivistää mitään. :-D[/QUOTE]

Ne jotka eivät pidä herkistä ihmisistä, ovat mielestäni tylyjä ja kylmiä ihmisiä

Monesti he perustelevat mielipidettään sillä että herkkien kanssa saa varoa koko ajan sanojaan, ettei toinen loukkaannu. Mutta henkilö joka vetää herneet nenuun mitättömistä, ei ole oikeasti herkkä, vaan huonoitsetuntoinen, ja turhat loukkaantumiset ovat silkkaa vallankäyttöä. Tällaiset ovat oikeasti häpeäksi "oikeille" herkille.

Eli halusit korjata yleisen väärinkäsityksen sillä, että haukut asian väärinkäsittäneet ihmiset tylyiksi ja kylmiksi? Aika jännä tapa lähestyä tuota sun pointtia...

Ne jotka eivät pidä tylyistä ja kylmistä ihmisistä, ovat mielestäni turhan herkkiä.

Eikä kun oikeesti. Eiköhän jokainen määrittele herkkyytensä ihan itse. Ja toisinpäin, eikö joku muu voi kuvailla toista "turhan herkäksi" sillä perusteella, että se toinen on kiukkuperse ja ottaa itseensä jostain sarkastisesta heitosta?
Pitääkö se nyt sitten ruveta miettimään siinä kohtaa, että onko se Ihan Aito Oikea Herkkä, vai ihan vaan huonolla itsetunnolla varustettu niuhottaja?

Mä en pidä tai jätä pitämättä ihmisestä jonkun yhden piirteen tai ominaisuuden takia. Jos siis kyse ei ole mun mielestä hyvin häiritsevästä, ja todella persoonaa hallitsevasta piirteestä.

Mutta mistä mä mitään tiedän, kun itseni määrittelen suht koht tunnekylmäksi, sarkastiseksi, inhorealistiksi. Osaan helposti olla tyly ja tympeä, ja olen sitä joskus ihan vaan itseäni viihdyttääkseni.
Huonoa itsetuntoa en myönnä, ne ajat oli ja meni.
Mulla on silti monenlaisia ihmisiä ihan lähipiirissä, herkkiäkin. Tai siis herkkiä mun meilestä, herkkiä omastakin mielestään. Sitä en tiedä, ovatko sitten ap:n mielestä niitä ihkaoikeita ja aitoja herkkiä.

Viimeksi muokattu:
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;26810991:
Kesti se mullakin hetken aikaa saada pointistasi kiinni :D

*muoks* Arvata saattaa, miten vaikeaa vierasmaalaisen on oppia suomea, kun sanoilla on niin monia eri merkityksiä.

*reps* :-)

Laitoin otsikon tarkoituksella provosoivaksi, koska muuten ei välttämättä täällä saa kunnon keskustelua aikaan. :-D

Mutta siis pähkinänkuoressa- jotenkin on alkanut ärsyttää, kun sensitiiviset ihmiset leimataan aika helposti näiksi ammatti-herneenpalon nenäänvetäjiksi. :-D Itse olen hiljattain juuri joutunut tällaisen olettajan väärinymmärtämäksi, enkä saanut edes tilaisuutta kertoa mitä sensitiivisyys tarkoittaa- ei siis todellakaan sitä että suutun jos toisen nenä on väärässä asennossa. :-D

Ne jotka eivät pidä tylyistä ja kylmistä ihmisistä, ovat mielestäni turhan herkkiä.

Eikä kun oikeesti. Eiköhän jokainen määrittele herkkyytensä ihan itse. Ja toisinpäin, eikö joku muu voi kuvailla toista "turhan herkäksi" sillä perusteella, että se toinen on kiukkuperse ja ottaa itseensä jostain sarkastisesta heitosta?
Pitääkö se nyt sitten ruveta miettimään siinä kohtaa, että onko se Ihan Aito Oikea Herkkä, vai ihan vaan huonolla itsetunnolla varustettu niuhottaja?

Mä en pidä tai jätä pitämättä ihmisestä jonkun yhden piirteen tai ominaisuuden takia. Jos siis kyse ei ole mun mielestä hyvin häiritsevästä, ja todella persoonaa hallitsevasta piirteestä.

Mutta mistä mä mitään tiedän, kun itseni määrittelen suht koht tunnekylmäksi, sarkastiseksi, inhorealistiksi. Osaan helposti olla tyly ja tympeä, ja olen sitä joskus ihan vaan itseäni viihdyttääkseni.
Huonoa itsetuntoa en myönnä, ne ajat oli ja meni.
Mulla on silti monenlaisia ihmisiä ihan lähipiirissä, herkkiäkin. Tai siis herkkiä mun meilestä, herkkiä omastakin mielestään. Sitä en tiedä, ovatko sitten ap:n mielestä niitä ihkaoikeita ja aitoja herkkiä.

No joo. Ehkä olen itsekin kiukkuperse joskus jos minulle joku on tyly/sarkastinen/kyyninen ilman että olen antanut siihen millään tavalla aihetta. Myönnetään että sensitiivisyys voi noinkin näkyä, mutta mielestäni se mielen pahoitus ei ole tyhjästä silloin. Jos joku puhuu loukkaavasti toiselle, siitä voikin loukkaantua. Muttei alkaa tiuskia, vaan keskustella rakentavasti. :-)

Kaikkien kanssa ei vaan tule toimeen, ja ehkä moni herkkä tulee parhaiten toimeen kilttien ja ystävällisten ihmisten kanssa.

Ei kaikista tarvitse tykätä...

Mutta joo, tajuan (ehkä?) ap:n pointin sen suhteen, että herkkyydellä niinsanotusti ratsastavat joka asiasta loukkaantuvat eivät ole ainoita mahdollisia herkkiä, vaan on olemassa myös sellaisia herkkiksiä jotka eivät harrasta tuota hernepellon nokkaan vetämistä ties mistä syystä ja yleensä syyttä. Mutta he eivät mainosta sitä herkkyyttään, eivät pidä siitä mekkalaa siinä missä nämä hernenessut.

Mutta loppupeleissä on ihan sama, onko joku oikeasti herkkä vai herneenpalonvetäjä. Jos en tykkää niin en tykkää. Ei siihen, tykkäänkö vai en, yleensä vaikuta vain yksi ulottuvuus ihmisessä, vaan se on monen pienen kokonaisuuden summa.

Yhteistyössä