Neljän lapsen yksinhuoltaja saa 1300e kuussa pelkästään lapsista.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Holmag
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
No johan on! Oikeasti nyt alan toivomaan että olisin yksinhuoltaja. Jos tuo summa on pelkästään lapsilisät ym. niin siinähän vois tehdä lyhennettyä päivää ja vaikka vähän huonommalla palkalla.

[QUOTE="eve";23482332]Et voi olla noin tyhmä :D[/QUOTE]

Tuo on sama juttu, kuin se, kun joskus kyseltiin uutisissa ihmisiltä bensanhinnoista, onko kallista tai vaikuttaako ajamiseen, joku vastasi, ettei yhtään ole hinnannousu vaikuttanut, hän tankkaa aina kahdella kympillä:D

[QUOTE="vieras";23482329]Oon samaa mieltä! Jauhelipaketti maksaa tietyn summan, tein siitä sitten ruokaa itselleni tai koko perheelle. Samoin esimerkiksi voin ja leivän kanssa.[/QUOTE]

Et oo tosissasi? :D Meillä menee voi ja leipäpaketti päivässä/kahdessa vaikka yksi on koululainen ja syö siellä yhden lämpimän ruoan. Mä söisin yksinäni kuukaudessa voin ja leipä riittäisi viikon. Jauhelihasta (400g) jos tekisin itselleni 4 päivän ruoan ja nyt se menee yhdellä aterialla, jos edes riittää.. Aikamoisia houdineja ootte! ;)

Tuo on sama juttu, kuin se, kun joskus kyseltiin uutisissa ihmisiltä bensanhinnoista, onko kallista tai vaikuttaako ajamiseen, joku vastasi, ettei yhtään ole hinnannousu vaikuttanut, hän tankkaa aina kahdella kympillä:D

:D SUnnuntai lapsi.. kuulee kuinka ruoho kasvaa eikä kanna huolta käytännön asioista.... ;)

Mun täytyy nyt kuitenkin vielä sanoa, että vaikka saisinkin ruhtinaalliset 1300 euroa "lapsista", jos olisin yh, niin kuitenkin PALJON mieluummin pidän mieheni ja hänen TULONSA.

Et oo tosissasi? :D Meillä menee voi ja leipäpaketti päivässä/kahdessa vaikka yksi on koululainen ja syö siellä yhden lämpimän ruoan. Mä söisin yksinäni kuukaudessa voin ja leipä riittäisi viikon. Jauhelihasta (400g) jos tekisin itselleni 4 päivän ruoan ja nyt se menee yhdellä aterialla, jos edes riittää.. Aikamoisia houdineja ootte! ;)

Mä taas mietin, että miten näkäisi lapset on jos perheellä on jaettavana aina saman verran ruokaaa oli syöjiä sitten yksi tai neljä :O Ja mieti vaan kuinka laihaa kastike on jos se sama lihamäärä vain jatketaan isommalle porukalle....

No johan on! Oikeasti nyt alan toivomaan että olisin yksinhuoltaja. Jos tuo summa on pelkästään lapsilisät ym. niin siinähän vois tehdä lyhennettyä päivää ja vaikka vähän huonommalla palkalla.

Vain 1300?
:O

Luojan kiitos en ole pienipalkkainen neljän lapsen yksinhuoltaja.
Kovin monesta asiasta joutuisi tinkimään.

Voithan sä "alkaa" yh:ksi. Ala samalla pph:ksi ja saat olla kotona koko ajan ja kun vielä taiot ilmaiseksi ruoat kaikille, niin alat vallan rikastumaan;)

Vuokra, vesi, sähkö, vaatteet, harrastukset jne. Ei tuolla rahalla niin paljoa juhlita että kateeksi kävisi. Ja yksinhuoltajan arkea vierestä seuranneena ei todellakaan ole mitään helppoa kasvattaa useampaa lasta.

Mun yks kaveri on yh yhdelle. Saa äippärahan 650euroa, asumistuen 500 euroa, elatusavun 150 euroa, ja sitten toimeentulotuen 350 euroa. Asunnon vuokra 580 euroa. Valittaa ettei rahat riitä.

[QUOTE="Piia";23482381]Mun yks kaveri on yh yhdelle. Saa äippärahan 650euroa, asumistuen 500 euroa, elatusavun 150 euroa, ja sitten toimeentulotuen 350 euroa. Asunnon vuokra 580 euroa. Valittaa ettei rahat riitä.[/QUOTE]

Anna valituksen mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Jos yhtää sua helpottaa niin kaverisi kyllä valehtelee tulonsa, yhden lapsen yh:lle jää asumiskulujen jälkeen rahaa alle 700e/kk.

[QUOTE="Piia";23482381]Mun yks kaveri on yh yhdelle. Saa äippärahan 650euroa, asumistuen 500 euroa, elatusavun 150 euroa, ja sitten toimeentulotuen 350 euroa. Asunnon vuokra 580 euroa. Valittaa ettei rahat riitä.[/QUOTE]

Tarkkaan tunnut ystäväsi tulot tietävän... Minulla ei ole harmainta hajua, mitä ystäväni tienaavat. Eri asia tietenkin työtoverit, kun samalla palkalla ollaan :) Ei tulisi mieleen kertoa noin tarkkaan tuloja kenellekään, saatikka kysellä :)

Minä olen yhden lapsen yh. Asumistuki 388€, kotihoidontuki ja hoitolisä suunnilleen saman verran, lapsilisä 146€ ja risat, elatusmaksu 191€ ja toimeentulotuki noin 120€.
Kaikkinensa noin 1250€/kk ja miinus verot niistä mistä lähtee.
Vuokra 530€
Sähkö 40€
Netti ja puhelin 45€
Vakuutukset, koti auto yms n. 65€
Opintolainan lyhennys 75€
About 400€ jää laskujen jälkeen.

[QUOTE="vieras";23482329]Oon samaa mieltä! Jauhelipaketti maksaa tietyn summan, tein siitä sitten ruokaa itselleni tai koko perheelle. Samoin esimerkiksi voin ja leivän kanssa.[/QUOTE]

Voi pyhä sylvi... mä teen ruuan 5 syöjälle nyt kun vauva ei vielä syö samaa. Jauhelihapaketti tosiaan on tietyn hintainen, mutta kyllähän tälle porukalle pitää yhtä kastiketta varten ostaa 2-3 pakettia. Muuten jää alle 100g lihaa per naama, kun YHDELLE jäisi 400g. Eihän nyt kukaan voi kuvitella, että 4 lapsisessa perheessä kuluu ruokaa sama määrä kuin 1 lapsisessa??

Okei, lasketaanpa: Kuka tahansa nelilapsinen perhe saa lapsilisiä 515,63/kk
1300e-515,63=784,37e . Tämä 784,37 on siis se summa, jonka yh saa "ylimääräistä" (lue: neljän lapsen elarit + yh-korotus lapsilisään). Yh:lla on siis käytettävissää oma palkkansa+ tämä 784,37. Mun matematiikalla tuo 784,37 on huomattavasti pienempi summa kuin esim. keskivertotyöntekijän palkka. Siis jos isä olisi mukana taloudessa, niin tuo 784,37 korvautuisi isän palkalla. Isä todennäköisesti toisi rahaa paerheeseen hieman enemmän kuin tuon 784,37.

Se on kummallista, että mullakin oli tuo harhaluulo yh:oiden "rikkaudesta" silloin, kun olin vielä itse naimisissa. Kummasti on harhaluulo karissut, kun olen tässä kolme vuotta yyhoona ollut. Totuus on se, että yhden ihmisen tuloilla elätän sen, mitä ennen elätettiin kahden ihmisen tuloilla. Voi testata, jos ei muuten usko!

[QUOTE="vieras";23482448]Anna valituksen mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Jos yhtää sua helpottaa niin kaverisi kyllä valehtelee tulonsa, yhden lapsen yh:lle jää asumiskulujen jälkeen rahaa alle 700e/kk.[/QUOTE]

No ei kyllä valehtele. Olenjoutunut hoitamaan hänen juttujaan, kun hän ei saa mitenkään mitään aikaseks.

Ja siis joku 700 jää noiden asumisjuttujen jälkeen. Jos tuo ei riitä, niin mitä hemmettiä ?!?

Tuolta näkee sen perusosan mikä jätetään kaikille soskun asiakkaille,sille yhden lapsen yh:lle jää juurikin se himppusen alle 700e mutta katsokaa mitä se kattaa.Vakuutukset,taloussähkön,vaatemenot ym.ym. eli ei sillä rikastuta.
http://www.hameenlinna.fi/Sosiaalipalvelut/Sosiaalityon-palvelut/Toimeentulotuki/

Kylläpä on parisuhteessa elävät naiset kateellisia yksinhuoltajille...

Kokeilkaapa joskus. Suosittelen erityisesti useamman lapsen kanssa vaikka oksennustaudin jyllätessä. Yksi joutuu sairaalaan ja loput oksentaa kotona. Siinä sitten koitat hoitaa lapsillesi hoitajaa, kun työnantaja haluaa sinut töihin kolmen päivän päästä. Tai voithan sä jäädä palkatta hoitamaan lapsiasi. Siinä sitten sumplit kuinka saat käytyä lääkärissä ja ruokakaupassa. Nukkumisen voit unohtaa kokonaan ;)

Yksi hauska on kanssa se kun joku lapsi pitää saattaa kouluun, loput päiväkotiin ja itse keretä töihin ajoissa. Ruokahan on haettava töiden jälkeen kaupasta yksin ja salamannopeasti valmistettua lähes ilmaiseksi superterveellistä ruokaa kotiin tultua ja lapset hoidosta haettuasi. Tämä käy varsin näppärästi myös ilman autoa. Ostokset vaan alakoriin. Kaksosten rattaisiin pari mukulaa ja se huutava ja kiukutteleva kainaloon. Koululainen on odottanut yksin kotona jo useamman tunnin peloissaan.

Olisin minäkin kateellinen...

[QUOTE="vieras";23482601]Tuolta näkee sen perusosan mikä jätetään kaikille soskun asiakkaille,sille yhden lapsen yh:lle jää juurikin se himppusen alle 700e mutta katsokaa mitä se kattaa.Vakuutukset,taloussähkön,vaatemenot ym.ym. eli ei sillä rikastuta.
Toimeentulotuki - Hämeenlinnan kaupunki[/QUOTE]

Korjaus,eli se sähkö ei kuulu siihen jäävään osuuteen mut lähes kaikki,puhelimet,lehdet..

Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä;23482218:
mitä tossa kitisette. hyvä kun jostain saa. sitä herkkuahan on jokaisen mahjdollisuus maistaa. laittaa vain ukon menemään. niin johan alkaa lantit tilille kilahdella. sitten ehkä onkin syytä narista, että on raskasta. kun nyt narisette siitä, että on niin raskasta olla kotiäiti, vaikka mies on teitä elättämässä ja tekee osansa vielä kotihommistakin.

peesi

Alkuperäinen kirjoittaja Minäkin;23482223:
No mulla on vanhin 10v, eikä se vielä ainakaan kuluta. Ihan samanverran maksaa tehdä kolmelle ruoka kuin että tekisin itelle pelkästään.

:O no ei todellakaan ole sama. meillä nelihenkinen perhe, lapset tarvitsee kaks lämmintä ruokaa jokapäivä. en mä kahta ruokaa tekisi jos yksin asuisin. ja todellakin se ruokamäärä on ihan toista. lihat, kalat, kasvikset useammalle ihmiselle maksaa huomattavasti enemmän kun yhdelle ihmiselle. ja yksi ihminen syö tekemästään ruoasta vaikka seuraavanakin päivänä kun perheellinen vetäsee sen kerralla. ja esim maidonkulutus on ihan toista lapsiperheessä kun yhden aikuisen ihmisen taloudessa, maitokaan ei ole mitään halpaa

Monella tuntuu olevan lapset vielä päiväkodissa, kun ne ylittää sen 10-11 v niin ruuan kulutus varmaan ainakin 3 kertaistuu, erityisesti pojat syö ihan valtavia määriä. Tietysti kun liikkuvat ja kasvavat niin energiaa kuluu. Seurasin kerran ystävän luona, jonne tuli 17v poika syömään niin 7 isoa perunaa pisti lautasella ja muut tökötit. Laiha poika, en tajua minne se ruoka uppos ;))
Vaikka perunat ei siis juuri maksakaan niin kun kaikki syöminen on tuota luokkaa niin hurjasti menee myös rahaa..

Yhteistyössä