Nettotulo noin 770 e/kk ja säästöönkin jää!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Saan rahaa käteen kuukaudessa noin 770 euroa a säästöjäkin karttuu. Kuinka jotkut voivat valittaa että rahat ei riitä?
Tuloni ovat työmarkkinatuki noin 520 euroa netto ja asumistuki noin 250 euroa netto. Vuokra 350 euroa veden kanssa, sähköön noin 20 euroa kk, ruokaan noin 150 euroa, netti 20 euroa kk ja muut menot 70-80 euroa kuukaudessa. Säästöön jää noin 160 euroa kuussa. Mksi siis jotkut väittävät että rahat ei riitä. Pitää elää tulojen mukaan.
Syön terveellisesti, en käytä päihteitä, en tupakoi. Ei lapsia tai muitakaan kahleita.
Työhön tai työkkärin höpöhöpö touhuihin en lähde mukaan. Jos tulee karenssi ja siirryn alennetulle toimeentulotuelle niin siinä tapauksessa häviän kuukaudessa vain joitakin kymppejä, mutta säästöön jäisi silloinkin.

Ja koska sä pärjäät, et ymmärrä, jos joku muu ei pärjää. Okei. Ja sit ne muut on automaattisesti huonompia, holtittomasti yli varojensa eläjiä.
Joka paikassa ei todellakaan saa vuokrattua asuntoa 350€/kk, edes yksiötä.

Mä uskoisin,että (iso?) osa näistä, jotka kokee, että ei pärjää on pienituloisia työssäkäyviä, jotka tienaa just sen verran, että joutuu maksamaan vuokransa ja elämisensä itse, ilman tukia. Vielä jos asuu jossain muualla ku Kainuun korvessa niin asuminen haukkaa ison osan tienesteistä. Mutta työpaikasta on pidettävä kiinni eikä halvemman asumisen perässä voi niin vain lähteä muuttamaan. Siinä sulle ap vähän näkökulmaa.

• Tykkää
Reactions: Hyppymassu
No sulla näyttäis olevan todella edullinen kämppä, monissa kaupungeissa ei saa tuohon hintaan edes koirankoppia. Lääke- ja sairaalakulut voi toisilla vaatia isoja summia rahaa, erikoisruokavalioihin saa palamaan perus mättöjä enemmän rahaa, jos on sellaisiin tarvetta ym. Aika yksioikoinen sun viestisi. Vai olikohan tarkoitus vaan provoilla...

No sulla näyttäis olevan todella edullinen kämppä, monissa kaupungeissa ei saa tuohon hintaan edes koirankoppia. Lääke- ja sairaalakulut voi toisilla vaatia isoja summia rahaa, erikoisruokavalioihin saa palamaan perus mättöjä enemmän rahaa, jos on sellaisiin tarvetta ym. Aika yksioikoinen sun viestisi. Vai olikohan tarkoitus vaan provoilla...

Miten työtön saa lääke- tai sairaalkuluihin palamaan rahaa? Ne laskut saa toimeentulotukena.
Itselläni ei ole lääke tai muitakaan kuluja. En halunnut mitenkään provoilla vaan kertoa että vähilläkin tuloilla tulee toimeen. Työhön en viitsi lähteä huoraamaan millään 10-12 euron palkalla jota minulle tarjotaan. 15 euroa tunnissa niin kyllä alkaa tapahtua.

Saan rahaa käteen kuukaudessa noin 770 euroa a säästöjäkin karttuu. Kuinka jotkut voivat valittaa että rahat ei riitä?
Tuloni ovat työmarkkinatuki noin 520 euroa netto ja asumistuki noin 250 euroa netto. Vuokra 350 euroa veden kanssa, sähköön noin 20 euroa kk, ruokaan noin 150 euroa, netti 20 euroa kk ja muut menot 70-80 euroa kuukaudessa. Säästöön jää noin 160 euroa kuussa. Mksi siis jotkut väittävät että rahat ei riitä. Pitää elää tulojen mukaan.
Syön terveellisesti, en käytä päihteitä, en tupakoi. Ei lapsia tai muitakaan kahleita.
Työhön tai työkkärin höpöhöpö touhuihin en lähde mukaan. Jos tulee karenssi ja siirryn alennetulle toimeentulotuelle niin siinä tapauksessa häviän kuukaudessa vain joitakin kymppejä, mutta säästöön jäisi silloinkin.

Kauankos nuo "huipputulot" on sinulla jatkuneet?

Kuukauden tai pari pärjää mainiosti penniä venyttäenkin, mutta pitkän päälle käy niin, että vaatteet, jalkineet, taloustavarat, tietotekniikka yms alkaa vanhenemaan.

Sulla ei me penniäkään liikkumiseen? (Esikoislikka just kertoi, että yksi uimahallikäynti maksaa hänelle 20,- kun uimahalliin on hieman matkaa). Sinulla ei ole lemmikkiä koska sen ruokaan tai eläinlääkärikuluihin ei mene mitään?
Sinulla ei ole harrastuksia koska nekin yleensä maksavat edes vähän.

Ilmoittamallasi kulutuksella haet kaupasta sapuskat ja päivittäistavarat ja sit istut kotona käymättä koskaan missään?

Kuukauden tai pari pärjää mainiosti penniä venyttäenkin, mutta pitkän päälle käy niin, että vaatteet, jalkineet, taloustavarat, tietotekniikka yms alkaa vanhenemaan.

Sulla ei me penniäkään liikkumiseen? (Esikoislikka just kertoi, että yksi uimahallikäynti maksaa hänelle 20,- kun uimahalliin on hieman matkaa). Sinulla ei ole lemmikkiä koska sen ruokaan tai eläinlääkärikuluihin ei mene mitään?

Ilmoittamallasi kulutuksella haet kaupasta sapuskat ja päivittäistavarat ja sit istut kotona käymättä koskaan missään?
Täytyy kyllä melkoinen mielikuvitukseton idiootti olla jos ei keksi harrastuksia tai tekemistä mitä voi ilmaiseksi tehdä. Sitäpaitsi olihan aapeella myös "muut menot" mihin varmaan mahtuu uutta vaatetta, kulkemista tai muuta maksullista aktiviteettiakin.

Harrastukset ovat liki ilmaisia ( lenkkely, pyöräily, mustikoden keruu ja onkiminen). Lenkkarit maksaa 100 euroa ja niillä juoksee vuoden, polkupyörää saa itse korjattua ja osat ei ole kalliita. Lemmikkejä tai muitakaan kahleita ei ole. Tietokeneet on halpoja.
En käy missään " riennoissa".

Täytyy kyllä melkoinen mielikuvitukseton idiootti olla jos ei keksi harrastuksia tai tekemistä mitä voi ilmaiseksi tehdä. Sitäpaitsi olihan aapeella myös "muut menot" mihin varmaan mahtuu uutta vaatetta, kulkemista tai muuta maksullista aktiviteettiakin.

Niitä muita menoja on noin 800 euroa vuodessa ja sillä saa paljon enempi kun moni arvaakaan. Kirppareilla ahkeraan käymällä tekee uskomatomia löytöjä esim.

Miten työtön saa lääke- tai sairaalkuluihin palamaan rahaa? Ne laskut saa toimeentulotukena.
Itselläni ei ole lääke tai muitakaan kuluja. En halunnut mitenkään provoilla vaan kertoa että vähilläkin tuloilla tulee toimeen. Työhön en viitsi lähteä huoraamaan millään 10-12 euron palkalla jota minulle tarjotaan. 15 euroa tunnissa niin kyllä alkaa tapahtua.
Voi pyhä yksinkertaisuus, kaikki työttömät eivät kuulu toimeentulotuen piiriin. Jos elämiseen jää se 500e kuussa mu
Niitä muita menoja on noin 800 euroa vuodessa ja sillä saa paljon enempi kun moni arvaakaan. Kirppareilla ahkeraan käymällä tekee uskomatomia löytöjä esim.
Kirppareiltako ostat pakolliset lääkkeet ja ruuat, hygieniatuotteet ym?

Sehän on hyvä, että rahat riiittävät ja saat säästöjäkin. Itsekin olen nuorempana opiskelujen takia elellyt todella pienillä rahasummilla ja kyllähän sitä pärjää kun miettii mihin rahaa käyttää.

Mutta nyt jos yllättäen joutuisi elämään pienellä summalla niin olisihan siinä opettelimista ja varmaan koville ottaisi luopua monista asioista. Tuskin pystyisin tyytyväinen olemaan sellaiseen elämään.

Työtön? Ymmärrätkö, että kaikki eivät ole työttömiä, vaan käyvät töissä ja pienestä palkastaan joutuvat maksamaan kaiken ihan itse. Jos meitä työssä käyviä ei olisi, niin sinunkin tukesi lakkaisivat samantien.

Pärjään 700e kk jos asumista ei otettas huomioon.
Mitä jännää voit ostaa joka kuukausi? Montako kertaa käyt ulkona syömässä? Kyllähän aina pärjää vaikka 100e jos on iha pakko.

Hienoa ap! Kiva lukea kerrankin viesti missä ei valiteta tukien kurjuutta.

Olen ihan ihmeissäni näistä vastauksista että raha muka ei voisi riittää ja että 40 euroa viikossa ei riitä terveelliseen ruokaan. Kyllä tasan tarkkaan riittää, sillä syö jo hyvin! Ravintolassa ei käydä mutta itse en sitä kaipaakaan kuin harvoin vain.

Ottakaa myös huomioon ettei kaikilla ole lääkekuluja. Itse olen perusterve eikä mulla mene apteekkiin kuin ehkä 20 euroa vuodessa. Lääkärissä en ole käynyt vuosiin, harvoin sairastelen. Tiedän olevani onnekas tässä asiassa.

Jos asuu lähellä keskustaa, ei kulkemiseen välttämättä kulu yhtään rahaa. Polkupyörällä pääsee joka paikkaan ja sama pyörä kestää helposti 10 vuotta. Uimahallissa käynti esim on tosi edullista, mulla kyllä työssäkäyvänäkin jäis käymättä jos pitäisi maksaa 20 e kerta.

Älä puhu paskaa, sähkönsiirtoyhtiöltä tulee erillinen lasku ja ihan minimi sähkölaskusta esim. 10e/kk tulee yleensä ainakin joku 50e siirtomaksu.
Se on kuule ihan tapauskohtaista että tuleeko sähkönsiirrosta erillinen lasku vai laskutetaanko samaan aikaan itse sähkön kanssa. Ja siirtohinnat vaihtelevat todella paljon riippuen siitä että missä asuu, eli kuka on sähkönsiirtoyhtiönä.

Yhteistyössä