Neuvoja kiitos! kuinka saada lapsi omaan sänkyyn nukkumaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja JohannaK
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

JohannaK

Vieras
Meillä on n vuoden ikäinen lapsi jota emme saa mitenkään nukkumaan omassa sängyssään. Saatamme saada nukutettua syliin ja sitä kautta sänkyyn mutta heti kun herää ja jos emme nosta häntä viereemme alkaa hirveä huuto ja itku. Tutin anto ei auta eikä liiemmin pullon antokaan. Joskus jopa monta tuntia olemme vain sinnikkäästi yrittänyt rauhoitella ja saada häntä nukahtamaan mutta tuloksetta! Viereen sitten kun ottaa ni nukahtaa heti..

Ja joo, tiedän.. on ollut huono tapa opettaa viereen. En tarvitse tästä sis moitteita koska tiedämme tehneemme virheen! Kaipaamme nyt vain pelkkää apua!

Aluksi laitoin lapsen omaan sänkyyn, istuin lattialle sängyn viereen ja silittelin kunnes nukahti. Myöhemmin siirryttiin siihen, että peittelen hänet ja jään samaan huoneeseen kunnes nukahtaa. Ja taas kun sujuu hyvin, voit siirtyä pois huoneesta. Tämä vie aikaa ja kärsivällisyyttä, mutta on aika ystävällinen tapa.

Ilmeisesti nukkuu samassa huoneessa kanssanne..meillä eri huoneessa. Lapsi todennäkösesti laittaa hanttiin ja meuhkaa äänekkäästikin. Olen antanu huutaa ja riehua jonkin aikaa, ennenkun olen menny uudelleen laskemaan makuuasentoon. Eikä mitään kannata puhella vaan toimit aivan hiljaa.

Entä jos vain yrittäisitte nukuttaa lapsen hänen omaan sänkyyn? silitellä, lukea jne.. Tai vain olla vieressä ellei kaipaa sen suurempia hellittelyjä. Meillä oli tässä takaperin 2-vuotiaan kanssa tuollainen vaihe menossa,mutta se sitten saatiin korjatuksi sillä,että aloimme nukuttaan hänet omaan sänkyyn. Silittelen ja pidän häntä lähellä iltaisin. Joskus nukahtaa hetkessä, joskus menee tunti,mutta vaiva on sen arvoinen kun lapsi oppii siihen ja nukkuu aamuyöhön asti hyvin. Aamuyöstä kun herää,otan hänet viereeni pariksi tunniksi. Samalla lapsi kokee saavansa silti olla äidin ja isän lähellä,muttei koko yötä. Yöllä nukuttaisin omaan sänkyyn hänet,mutta sitten itse virkustuisin niin kovin ettei siitä tulisi mitään. Olen vielä raskaanakin niin uni on nyt tarpeen.

Yhteistyössä