Neuvoja nyt raha-asioista eroavalle

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja harmaana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

harmaana

Vieras
Olen harkinnut eroa jo kauan. Asiat on nyt siinä pisteessä. Lähinnä raha-asiat on mietityttäneet että miten pärjään tai mistä saan sen alkurahan muuttoon (takuuvuokrat jne,).

Ja nyt kävi tuuri, että voitin lotossa rahaa, en mitään päävoittoa sentään :) , mutta yli 11 000 euroa. Tällä saisin meidän (2 lasta + mä) elämän alulle muualla heti. Meillä ei oo nytkään omistusasuntoa, vaan vuokra-asunto.

Joten jos nyt vuokraan meille asunnon ja ostan sinne muutamia uusia huonekaluja (entiset jostain sukulaisista haalittuja ja niin romuja etten huoli kuin muutaman), niin onko mulla siihen oikeus? Vai kuuluuko tuosta voitosta puolet aviomiehelleni?

Voin narrata miehelle, että äitini auttoi ja lainasi rahat.

Alkuperäinen kirjoittaja maomao:
jos oot omilla rahoillas ostanut loton itse, rahat ovat sinun.

Oon sen kupongin itse ostanut, mutta eikö se oo omaisuutta, mitä pitää jakaa erossa?

PS. tuohon aloitusviestiin tuli ylimääräinen hymiö sulusta

Komppaan. Tai sitten koitat pitää näppisi erossa rahoista, eli et ostele turhaa ekana kuuna, mutta maksat vaikka 2kk vuokran ja 3kk vuokraennakon, ja et hiisku äijälle. Edellyttää että lotto oli sinun, eikä yhteinen/miehen.

periaatteessa jos ette ole vielä eroprosessia käynnistäneet ja lunastat voiton piakkoin niin osa kait kuuluisi miehellesi. tosin silloinhan sun pitäisi ottaa jonkin verran teidän nykyisestäkin omaisuudesta itsellesi.

Alkuperäinen kirjoittaja MillaVanilla:

Komppaan. Tai sitten koitat pitää näppisi erossa rahoista, eli et ostele turhaa ekana kuuna, mutta maksat vaikka 2kk vuokran ja 3kk vuokraennakon, ja et hiisku äijälle. Edellyttää että lotto oli sinun, eikä yhteinen/miehen.

Mä sen ostin, oon silloin tällöin ostanut. Mies ei lottoa. Ei edes tiedä koko kupongista.

Mä en muuta sillä tee, kun vuokraan asunnon ja maksan takuut. Tietenkin jos maksaa vuokraa ennakkoon, niin saan palkkarahani muuhun käyttöön.

Tarvimme välttämättä sinne uuteen kotiin mulle jonkun sängyn ja keittiön pöydän + tuolit. Mahdollisesti myös pesukoneen jos ei oo pesutupaa. Vien täältä vanhasta kodista irtotavaran lisäksi vain lasten huoneen sisustuksen, vanhan astiakaapin (mun mummolasta peritty) ja kirjahyllyni (jotka sain mukaan kotoa) + pari hyvää nojatuolia. Mulla on mattoja, verhoja, astioita jne.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja MillaVanilla:

Mä sen ostin, oon silloin tällöin ostanut. Mies ei lottoa. Ei edes tiedä koko kupongista.

Mä en muuta sillä tee, kun vuokraan asunnon ja maksan takuut. Tietenkin jos maksaa vuokraa ennakkoon, niin saan palkkarahani muuhun käyttöön.

Tarvimme välttämättä sinne uuteen kotiin mulle jonkun sängyn ja keittiön pöydän + tuolit. Mahdollisesti myös pesukoneen jos ei oo pesutupaa. Vien täältä vanhasta kodista irtotavaran lisäksi vain lasten huoneen sisustuksen, vanhan astiakaapin (mun mummolasta peritty) ja kirjahyllyni (jotka sain mukaan kotoa) + pari hyvää nojatuolia. Mulla on mattoja, verhoja, astioita jne.

niin kannataaki. :) ja eihän se miehelle kuulu millä sinä vuokrasi maksat ;)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
periaatteessa jos ette ole vielä eroprosessia käynnistäneet ja lunastat voiton piakkoin niin osa kait kuuluisi miehellesi. tosin silloinhan sun pitäisi ottaa jonkin verran teidän nykyisestäkin omaisuudesta itsellesi.

Meillä ei ole avioehtoa.

Meillä ei oo niin paljon sitä omaisuutta jaettavaksi. Ei edes isoja kodinkoneita. Meiltä kosahti just pesukone ja ei oo uutta hankittu, kun miehestä voin hyvin käydä pesutuvassakin.

No, telkkarin saa pitää + boksin. Ja toki osan astioista jne.

Eli vaihtoehdoksi jää valehtelu.

Jää sitten sen varaan, tajuaako mies, että muuttorahat eivät tosiaan ole äidiltäni :(.

Alkuperäinen kirjoittaja lissu:
elä anna penniikä voitosta miehellesi. tuskin sekään antaisi sulle jos voittaisi.

Saattaisi antaakin. Mä oon puhunut erosta, ei ota tosissaan... tulee varmaan melko puskan takaa hänelle, vaikkei pitäisi tulla.

Mitään uutta miestä mulla ei oo, eli silleen en loukkaa.

Ja pankista saa lainaa nykyään vuoratakuuseen.

Tai sitten haet sen kämpän omiin nimiisi ennnen kun pistät virallisen prosessin käyttöön ja maksat juuri takuuvuokria, ja ennakkovuokria ja sitten vielä ostat pesukoneen, sitten vasta eroat. Mikäli ymmärsin oikein tuosta Suomi24 keskustelusta jos rahat käyttää ennen kuin eroat niitä ei suoranaisesti laskettaisi...

Luin tuon linkin. Eli jos tuhlaan sen ennen eroa, se ei ole jaettavaa omaisuutta. Eli tuhlaan sen vuokraamalla asunnon, maksamalla takuut + vuokraa ennakkoon + hommaan sinne ne tarvittavat huonekalut, niin ei oo jaettavaa.

Aion muuttaa tähän lähelle, koska vanhempi lapsi menee jo eskariin ja se on koulussa, johon hän menee sen päätteeksi. Jotenkin tuntuu heille helpommalta, jos jäädään tähän tutuille kulmille. Voin vaikka pikku hiljaa viedä kampettakin sinne. Ja sitten joku päivä kuljetutan nuo mun huonekalut ja isoimmat laatikot, saan tutun auttamaan siihen.

Mulla pelottaa sanoa se asia sitten. Mies saattaa raivostuakin. Ja masentua entisestään. En jaksa kumminkaan enää leikkiä että kaikki on ok.

Kyse on siitä, että mä rupesin epäilemään että mies on homo. Ja on hän vähintään bi. Kumminkin jossain itsensä kieltämisen tilassa. Mutta ei meillä oo ollut yhtään seksiä 2 vuoteen. Olen nähnyt mitä videoita tai kuvia netistä katsoo... ei tarvi arvailla :(. Kaikissa pelkkiä miehiä.

Muuten hyvä mies kyllä. Hieman äkkipikainen, mutta ei juo, ei väkivaltaa jne. Joten vähän täytyy miettiä mitä sanon muillekin. 2 parhaalle kaverilleni oon kertonut tän. Mutta sukulaiset ym. En viitsisi sanoa, että homous on se syy.

Luin tuon linkin. Eli jos tuhlaan sen ennen eroa, se ei ole jaettavaa omaisuutta. Eli tuhlaan sen vuokraamalla asunnon, maksamalla takuut + vuokraa ennakkoon + hommaan sinne ne tarvittavat huonekalut, niin ei oo jaettavaa.

Aion muuttaa tähän lähelle, koska vanhempi lapsi menee jo eskariin ja se on koulussa, johon hän menee sen päätteeksi. Jotenkin tuntuu heille helpommalta, jos jäädään tähän tutuille kulmille. Voin vaikka pikku hiljaa viedä kampettakin sinne. Ja sitten joku päivä kuljetutan nuo mun huonekalut ja isoimmat laatikot, saan tutun auttamaan siihen.

Mulla pelottaa sanoa se asia sitten. Mies saattaa raivostuakin. Ja masentua entisestään. En jaksa kumminkaan enää leikkiä että kaikki on ok.

Kyse on siitä, että mä rupesin epäilemään että mies on homo. Ja on hän vähintään bi. Kumminkin jossain itsensä kieltämisen tilassa. Mutta ei meillä oo ollut yhtään seksiä 2 vuoteen. Olen nähnyt mitä videoita tai kuvia netistä katsoo... ei tarvi arvailla :(. Kaikissa pelkkiä miehiä.

Muuten hyvä mies kyllä. Hieman äkkipikainen, mutta ei juo, ei väkivaltaa jne. Joten vähän täytyy miettiä mitä sanon muillekin. 2 parhaalle kaverilleni oon kertonut tän. Mutta sukulaiset ym. En viitsisi sanoa, että homous on se syy.

On siis muutama muukin syy, esim. jonkinlainen kunnianhimon puute. Eli mä olisin jo aikoja sitten ostanut oman asunnon ja maksanut sitten sitä. Mutta ehkä mies ei halua sitoutua siihen lainaan, kun on tuo ristiriita että on naimisissa naisen kanssa.

Sanot vaan sukulaisille että kasvoitte erillenne. Kliseeltä se toki kuulostaa, mutta voi sanoa että ei halunnut elää liitossa joka on kasassa vain lapsien takia. Ja lapsia ajattelet kun muutat lähiseudulle jossa on helppo nähdä isää, ja tuttu ympäristö. Luulisi ymmärtävän.

Alkuperäinen kirjoittaja Kulli:
Jos äitisi on luotettava, käske hänen lunastaa voittosi ja sitten hän antaa rahat sinulle. Ei mitään ongelmaa etkä voi jäädä kiinni.

On luotettava. Mutta eikö tuossa tapauksessa pidä maksaa jotain veroja?

Ja mun täytyy ensi kehittää joku juttu, mitä sanon heille erosta :( .

Alkuperäinen kirjoittaja Kulli:
Jos äitisi on luotettava, käske hänen lunastaa voittosi ja sitten hän antaa rahat sinulle. Ei mitään ongelmaa etkä voi jäädä kiinni.

On luotettava. Mutta eikö tuossa tapauksessa pidä maksaa jotain veroja?

Ja mun täytyy ensi kehittää joku juttu, mitä sanon heille erosta :( .

Kyllä siitä menee silloin vero. Summa jonka äitisi saa vuosittain lahjoittaa ilman veroa on noin 3400e. Mutta hän voi tehdä samansuuruiset lahjoitukset myös lapsille.

Ai niin, on kyllä auto. Melko uusi, varmaan yli tuon 11 000 arvoinen. Se on yhteinen kai myös ilman avioehtoa, vaikka on miehen nimissä, vai onko? Joten jos jätän sen miehelle, niin eikö sekin oo tavallaan ositusta?

Ei ole väliä kumpi on arvan ostanut. Raha on silti yhteistä omaisuutta. Yrittäisin silti kiertää tätä...

Koska saat rahat? Siis oletko jo saanut? Ellet ole, veisin nopeasti avioerohakemuksen maistraattiin ja saisin siihen leiman, ENNEN kuin saan rahat. Näin ollen ne olisivat ainakin "enemmän" sinun.

Lisäksi, mitä luulet, jos teillä ei ole paljoakaan omaisuutta, niin luultavasti teette osituksen itse, ette siis hanki kallista laikimiestä? Osituksen voi hyvin tehdä yhdessä, jopa suullisesti; eli jaatte vain kaiken omaisuuden joka on kertynyt liittonne aikana. Kummallakin on luonnollisesti oikeus siihen omaisuuteen, joka oli ennestään kun menitte naimisiin.

Sinuna tekisin niin, että ottaisin nyt puheeksi eron ja hoitaisin paperiasiat kuntoon. Varaisin ajan lastenvalvojalle, veisin Kelaan paperit jne. Sitten sen jälkeen hommaisin tuola rahalla kämpän. Se ei enää miehelle kuulu. Jos puhetta tulee, sanoisin, että äitini lainasi.

Jos teillä olisi paljon omaisuutta, tuo ei toimisi, mutta jos ette muutenkaan asianajajalla tee paperieta niin hyvin tuo menee.

Vielä tärkein. Minä ottaisin tuon lottovoiton merkkinä. Jos kerran olet pidemmän aikaa eroa ja miettinyt, ja raha on ollut ainoa syy, niin nyt voit tehdä sen mitä haluat.

Ai niin, on kyllä auto. Melko uusi, varmaan yli tuon 11 000 arvoinen. Se on yhteinen kai myös ilman avioehtoa, vaikka on miehen nimissä, vai onko? Joten jos jätän sen miehelle, niin eikö sekin oo tavallaan ositusta?

jos auto on hankittu teidän yhteiseksi kulkuvälineeksi/te kumpikin olette omistajia tai olette maksaneet sen puoliksi niin silloin se on teidän yhteinen

mutta jos miehesi on yksin ostanut pelkästään itselleen auton niin silloin se kyllä on miehesi.

Yhteistyössä