Neuvoja nyt raha-asioista eroavalle

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja harmaana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja MillaVanilla:
Sanot vaan sukulaisille että kasvoitte erillenne. Kliseeltä se toki kuulostaa, mutta voi sanoa että ei halunnut elää liitossa joka on kasassa vain lapsien takia. Ja lapsia ajattelet kun muutat lähiseudulle jossa on helppo nähdä isää, ja tuttu ympäristö. Luulisi ymmärtävän.

Niin, se ero menee vaan mun piikkiin... mutta en halua että kaikki tietää, jos mies ei itse tule avoimesti ulos kaapista.

Luulen että mies vuokraa pienemmän itselleen, kaksion. Luulen että haluaa kyllä lapsia tavata ja toivon että se onnistuu.

Mä oon sanonut hänelle, että en rupea olemaan kulissi, joten tietää miksi lähden. Sanoo että on bi, mutta miksi en sitten enää kelpaa... olen ihan samoissa mitoissa kuin silloin kun tavattiin.

Tulin silloin melko pian tapaamisen jälkeen (7 kk) raskaaksi, vahingossa, mutta oltiin (tai niin luulin) rakastuttu ja sitten vaan muutettiin yhteen. Naimisiin mentiin ekan ja tokan lapsen välissä. Heillä on ikäeroa vain 14 kk. Toisen raskauden aikana mun epäilykset heräsivät.

Osituksen voi tehdä vaikka niin, että kirjoitatte taulukon kaikesta mitä olette avioliiton aikana hankkineet (auto, pesukone, kahvinkeitin, matto, lamppu jne) sitten hinta perään (auto tarvitsee varmaankin hinta-arvion). Se, kumpi pitää auton, maksaa siitä puolet toiselle jne. Tosi simppeliä.

Alkuperäinen kirjoittaja eronnut:
Ei ole väliä kumpi on arvan ostanut. Raha on silti yhteistä omaisuutta. Yrittäisin silti kiertää tätä...

Koska saat rahat? Siis oletko jo saanut? Ellet ole, veisin nopeasti avioerohakemuksen maistraattiin ja saisin siihen leiman, ENNEN kuin saan rahat. Näin ollen ne olisivat ainakin "enemmän" sinun.

Lisäksi, mitä luulet, jos teillä ei ole paljoakaan omaisuutta, niin luultavasti teette osituksen itse, ette siis hanki kallista laikimiestä? Osituksen voi hyvin tehdä yhdessä, jopa suullisesti; eli jaatte vain kaiken omaisuuden joka on kertynyt liittonne aikana. Kummallakin on luonnollisesti oikeus siihen omaisuuteen, joka oli ennestään kun menitte naimisiin.

Sinuna tekisin niin, että ottaisin nyt puheeksi eron ja hoitaisin paperiasiat kuntoon. Varaisin ajan lastenvalvojalle, veisin Kelaan paperit jne. Sitten sen jälkeen hommaisin tuola rahalla kämpän. Se ei enää miehelle kuulu. Jos puhetta tulee, sanoisin, että äitini lainasi.

Jos teillä olisi paljon omaisuutta, tuo ei toimisi, mutta jos ette muutenkaan asianajajalla tee paperieta niin hyvin tuo menee.

Vielä tärkein. Minä ottaisin tuon lottovoiton merkkinä. Jos kerran olet pidemmän aikaa eroa ja miettinyt, ja raha on ollut ainoa syy, niin nyt voit tehdä sen mitä haluat.

En oo lunastanut sitä vielä. Voitto on toissaviikolta. Oltiin lomalla ja huomasin vasta eilen.

Ok, tuskin jaetaan lakimiehellä mitään. Miehellä on peritty mökki, mutten sitä halua. Perintö tuli meidän avioliiton aikana.

Meinaat että parempi käydä heti tekemässä avioerohakemus ja sitten kärvistellä samassa kämpässä.... Mä haluaisin että tuon keskustelun aikana meillä on jo oma koti, johon mennä. Täältä ei välttämättä saa heti uutta sopivaa vuokra-asuntoa. Löysin yhden sopivan kokoisen eilen haulla.

Tässä on paljon asioita... lapsille pitää puhua jne.

Alkuperäinen kirjoittaja eronnut:
Osituksen voi tehdä vaikka niin, että kirjoitatte taulukon kaikesta mitä olette avioliiton aikana hankkineet (auto, pesukone, kahvinkeitin, matto, lamppu jne) sitten hinta perään (auto tarvitsee varmaankin hinta-arvion). Se, kumpi pitää auton, maksaa siitä puolet toiselle jne. Tosi simppeliä.

No joo. Jos sanon, että otan vaan nämä muutamat mitä oon jo maininnut ja jaetaan sovussa häälahjat tai muut astiat ym. niin ehkä hän ei siinä käy tappelemaan... mähän voisin kai vaatia sitä mökin lunastusta tms. jos haluaisin käydä hankalaksi?

onks sulla ihan semmonen paperinen lottolappu? Ettei mitään tiliä veikkauksen sivuilla?

Käsittääkseni sillä lapulla voi voiton lunastaa veikkaukselta tai pankista ihan käteisenä, ilman et menee mihinkään tilille. Mitäs se kellekään kuuluu. Mä nostasin rahat suoraan käteen, jemmaisin johkin varmaan piiloon, enkä puhuis sanallakaan kellekään koko voitosta!

Alkuperäinen kirjoittaja :
onks sulla ihan semmonen paperinen lottolappu? Ettei mitään tiliä veikkauksen sivuilla?

Käsittääkseni sillä lapulla voi voiton lunastaa veikkaukselta tai pankista ihan käteisenä, ilman et menee mihinkään tilille. Mitäs se kellekään kuuluu. Mä nostasin rahat suoraan käteen, jemmaisin johkin varmaan piiloon, enkä puhuis sanallakaan kellekään koko voitosta!

Lappu on. Mutta pitää mun ne jonnekin tilille jemmata että saan maksettua ne takuut... hieman epäilyttää, mitä tapahtuu, jos vedän ne vaan lompakosta pöytään jossain toimistossa :) .

Huonekalut/pesukoneen voin toki ostaa käteisellä.

Jos haluaisti pelata varman päälle, jättäisit ikään kuin lottolapun tarkistamatta ennen kuin olet erohakemuksen jättänyt. Eihän kukaan voi todistaa, että olet jo aiemmin hoksannut voittaneesi. Takuuvuokrarahat voisit varmaan lainata äidiltäsi ja muutamia huonekaluja voit varmaan ottaa kotoa mukaan tai hankkia vaikka kirpparilta niin että pärjäät muutaman viikon. Hankalaa, mutta uskosin että näin pystyisit varmistamaan rahan pysymisen pelkästään itselläsi.

Yhteistyössä