Neuvokaas taas viisaammat....pissanäytteestä....

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Turkilmas
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Turkilmas

Vieras
Onko mun nyt heti pakko heittää vaatteet niskaan ja lähteä viemään pissanäytettä Tyksiin? Puol kasilta heräsin ja näytteen otin ja nukahdin uudelleen.

Mä en millään jaksais lähteä :( . Niin miten on, kauanko voin tuota näytettä "säilöä"?

Onko näyte vakuumiputkissa vai purkissa. Purkkinäyte pitäisi viedä mahdollisimman pian. Siinä alkaa bakteerit kasvaa saman tien.Vakuuminäyte säilyy railusti yli vuorokauden

Se on sellainen purkki josta vissiin imaistaan sitten putkiloon. Mut mä just hokasin että taidan viedä sen tuohon meidän lähellä olevaan terveyskeskukseen ja sieltä saavat lähettää tiedot tai muut Tyksiin.

Mä oon oikeesti niin väsynyt eilisen rasituksista etten vaan jaksa lähteä ensin ajamaan 15 km yhteen suuntaan sairaalaan kiikuttamaan näytettä, sitten takaisin ja taas iltapäivällä hakemaan töistä miestä :(

Jos on vakuumiputkessa (olet pissannut purkkiin ja siirtänyt pissan vakuumiputkeen) pissa säilyy siinä yleensä vuorokauden (riippuen putken valmistajasta). Jos pissa on edelleen purkissa, niin turha lähteä viemaan minnekään muualle kuin viemäriin.

Alkuperäinen kirjoittaja turkilmas:
Onko mun nyt heti pakko heittää vaatteet niskaan ja lähteä viemään pissanäytettä Tyksiin? Puol kasilta heräsin ja näytteen otin ja nukahdin uudelleen.

Mä en millään jaksais lähteä :( . Niin miten on, kauanko voin tuota näytettä "säilöä"?

Jos pissa on edelleen huoneenlämmössä ja samassa astiassa, johon sen pissasit, voit heittää pissan vessanpyttyyn. Näyte on pilalla eikä sitä kannata enää tutkia.

Näyte on siirrettävä välittömästi pissaamisen jälkeen putkeen, jossa se säilyy päivän. Tai riippuu siitä, millaiset putket siellä on käytössä. Joissain paikoissa putket on sellaisia, että ne pitää laittaa jääkaappiin.

Etkö sä saanut minkäänlaisia ohjeita siihen, kuinka näyte täytyy säilyttää???

En saanut ohjeita, kun lupasin että vien sen heti aamulla Tyksiin. Ja aamulla taas olin niin väsynyt että itku meinas tulla.

Mutta mä kävin tuossa meidän terveyskeskuksessa ja kyllä ne sen näytteen huolivat. Ja sain uuden näytepurkin (tällä kertaa myös putket). Mulla on ens ke kontrolli taas ja ajattelin että otan näytteen sinne sitten mukaan. Eli jos (ja varmaan kun) tuo tämänpäiväinen näyte menee pieleen, niin saavat sitten seuloa uuden näytteen.

Alkuperäinen kirjoittaja turkilmas:
En saanut ohjeita, kun lupasin että vien sen heti aamulla Tyksiin. Ja aamulla taas olin niin väsynyt että itku meinas tulla.

Mutta mä kävin tuossa meidän terveyskeskuksessa ja kyllä ne sen näytteen huolivat. Ja sain uuden näytepurkin (tällä kertaa myös putket). Mulla on ens ke kontrolli taas ja ajattelin että otan näytteen sinne sitten mukaan. Eli jos (ja varmaan kun) tuo tämänpäiväinen näyte menee pieleen, niin saavat sitten seuloa uuden näytteen.

Aika onnetonta, jos huolivat sen pilaantuneen näytteen.

Jos sulla on pissassa sokeria, voi se tuon väärän säilytyksen aikana hävitä, jos näytteessä on myös bakteereita.

Jos taas näytteeseen tulee bakteereita iholta, voivat ne lisääntyä säilytyksen aikana ja sitten luullaan että sulla on joku infektio.

Jos sulta tulee näytteeseen soluja, ne hajoaa väärän säilytyksen aikana, eivätkä siten näyt laboratoriossa. Silloin voi joku sairaus jäädä havaitsematta ja hoitamatta.

Siinä muutama syy, miksi huonoa näytettä on turhaa edes tutkia.

Yhteistyössä