Neuvola-aika ja lapsen nenä vuotaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Newbie"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

"Newbie"

Vieras
Itselläni olisi äitiysneuvola-aika ja 1v 3kk lapsen nenä vuotaa. Lapsella ei ole kuumetta eikä muutenkaan kipeän oloinen. Mutta eikai se aivan kunnossa ole, jos nenä vuotaa? Tämä on toinen kerta tällä lapsella kun räkää tulee nenästä, enkä oikein tiedä miten tuollaiseen suhtaudutaan. Neuvolaanhan ei kipeänä saa mennä. Eli voinko mennä käynnille ja ottaa lapsen mukaan? Ketään tuttua en saa lasta hoitamaan.

Jos vuotavalla nenällä ei saisi mennä nauvolaan, se olisi ihan autio ja tyhjä tähän aikaan vuodesta. Kun ei ole kuumetta, vatsatautia tai muuta "oikeaa" sairautta, sinne vaan. Nenän tietysti pyyhit joka välissä.

Älä mene, siellä voi olla kuukauden-parin ikäisiä vauveleita ja toi sun lapsen nenänvaluminen voi johtua esim. RS-viruksesta, joka on alle puolvuotiaille aika viheliäinen tauti.

[QUOTE="vieras";27961688]Ei se nuha nyt lennossa tartu....[/QUOTE]

Että jokainen alle puolvuotias tehopotilas on käynyt kättelemässä nuhaista lasta? :laugh:

Ettekö te pöntöt ole kuulleet pisaratartunnasta? Ei tarvitse sen räkänokan kuin aivastaa samassa tilassa ja pikkuiselle voi virus lennähtää.

Mä ainakin veisin, tää pöpöhysteria on ihan mahdotonta. Kyllähän se neuvolan täti osaa käyttää käsidesiä ja vaihtaa sen suojapaperinkin aina joka lapsen välissä vaakaan ja pituusmittaan.

Jos on ollut nuhaa, niin olemme käyneet ihan normisti neuvolassa.Nuha voi kestää hyvinkin pitkään, eikä ole ajateltu linnoittautua neljän seinän sisälle pelkän nuhan vuoksi.
Itseasiassa kuopuksella on torstaina 5v neuvola ja kyllä me sinne mennään vaikka hieman on nuhaa ja yskää.Sitten jos tulee kuumetta niin toki siirrämme käyntiä.

Viimeksi muokattu:
Soitappa aloittaja neuvolaan ja kysy terkan mielipidettä. RS-virusepidemiakeväänä voi olla rajoituksia käytäntöihin, ihan turha täältä palstoilta kysellä maallikkojen mutu-neuvoja.

Itellä ei oo tullu pienen nuhan takia mieleenkään ettei vois mennä, mutta jos on ollu kunnon nuha niin oon yleensä soittanu ja siirtäny aikaa. Itte oon hirvee bakteerikammonen ja siitä huolimatta en pientä nuhaa pidä sellasena etteikö vois mennä. Totta tuokin et rs-virusta on tänä vuonna paljon, mutta ihan kaikkia riskejä ei kuitenkaan voi estää, ei niissä vauvaperheissä varmaan koko perhe istu sisällä koko talvea käymättä kaupassa tai kerhossa tai koulussa ja se tauti voi tulla vaikka vauvan äitiltä joka käyny ruokakaupassa eli pieni järki näihin tartuntakammoihinkin otettava, ei voi lakata elämästä.

Valitettavasti neuvolan soittoaika on ohi. Äitiys- ja lastenneuvola on samoissa tiloissa. Itse en ole bakteerikammoinen ja liikumme kyllä ihan normaalisti. Mutta juuri noita muita pieniä lapsia ajattelin jne. Asia kuitenkin ratkesi, kun mies otti töistä vapaata ja on lapsen kanssa.

Itellä ei oo tullu pienen nuhan takia mieleenkään ettei vois mennä, mutta jos on ollu kunnon nuha niin oon yleensä soittanu ja siirtäny aikaa. Itte oon hirvee bakteerikammonen ja siitä huolimatta en pientä nuhaa pidä sellasena etteikö vois mennä. Totta tuokin et rs-virusta on tänä vuonna paljon, mutta ihan kaikkia riskejä ei kuitenkaan voi estää, ei niissä vauvaperheissä varmaan koko perhe istu sisällä koko talvea käymättä kaupassa tai kerhossa tai koulussa ja se tauti voi tulla vaikka vauvan äitiltä joka käyny ruokakaupassa eli pieni järki näihin tartuntakammoihinkin otettava, ei voi lakata elämästä.

Totta, mutta kyllä vastasyntyneen kanssa haluaa mennä edes sinne neuvolaan siten, ettei tarvitse pelätä RS-virusta. Meillä kyllä rajoitetaan myös muuta liikkumista tänä keväänä ihan tuon epidemian takia, normaalit kaupassakäynnit toki hoidetaan mutta ei lähdetä kaupungille sen kummemmin soppailemaan. Ärsyttää itseänikin, että juuri tämä vuosi on tuo epidemiavuosi, esikoisen kanssa ei tarvinnut varoa mitään.

[QUOTE="Newbie";27961974]Valitettavasti neuvolan soittoaika on ohi. Äitiys- ja lastenneuvola on samoissa tiloissa. Itse en ole bakteerikammoinen ja liikumme kyllä ihan normaalisti. Mutta juuri noita muita pieniä lapsia ajattelin jne. Asia kuitenkin ratkesi, kun mies otti töistä vapaata ja on lapsen kanssa.[/QUOTE]

Tosi hyvä juttu, että ratkesi! :)

Ei ne neuvolantäditkään voi pikkunuhan takia olla aina töistä pois. Saiskohan edes sairaslomaa, jos on pari viikkoa kestävä nuha päällä? Ei sitä vauvaa tarvitse nyhjätyttää niissä yleisissä tiloissa ja käsidesi on keksitty. Sitä paitsi se rs-virus voi tarttua jo ennen oireiden alkamista. Mun mielestä se on vauvaperheen vastuulla huolehtia siitä pikkuisesta, että ei saa pöpöjä. Ei missään nimessä muiden ihmisten joiden kuuluu saada elää normaalisti.

Meillä 1vuotiaalla olisi ollut 1v-neuvola käynti ja rokotukset ja teki juuri silloin hampaita ja oli nuhainen ja lämpöäkin oli. Peruin neuvola-ajan koska kipeänä ei saa lasta viedä niin toinen neuvolanhoitaja soitti ja pyysi meidät vartavasten tulemaan, koska lapsi ei hänen mielestään ollut kipeä heille.
Olin kyllä itse luullut että se raja olisi vähän tiukempi.

Yhteistyössä