Neuvolakäynneistä & vauvan liikkeistä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Johanna
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

Johanna

Vieras
Heissan,

olen viikolla 16 ensimmäistäni odottava nainen, ja nyt ihmetyttää kovasti nämä täkäläiset neuvolakäytännöt. Kävin siis normaalisti viikolla 12 niskapoimu-ultrassa (siellä onneksi kaikki kunnossa), mutta seuraava neuvola-aika on vasta viikolla 17. Eli käyntien väliin tulee huimat 5 viikkoa. Ja tietysti tämä huoli tulee siitäkin, että koska odotan toivottua esikoista, olisi ihana kuulla suurinpiirtein koko ajan, että kaikki on kunnossa (varsinkin nyt kun oireet ovat alkaneet lievittää). Ja toisaalta taas ajattelen, että pitää opetella luopumaan jatkuvasta kontrolloinnista (ettei musta tuu hirmu-äiti:) Haluan myös opetella kuuntelemaan omaa kehoa. Mutta silti, 5 viikkoa! Onneksi ensi viikolla pääsen jo kuuntelemaan sydänääniä. (Kärsin ajoittain peloista ja mietin, että onhan kaikki kunnossa.. Tuntuu hölmöltä, etten osaa nauttia raskaudestani niin paljon kuin haluaisin..)

Ja vielä yksi kysymys: luin neuvolasta saadusta oppaasta, että tällä 16 viikolla voi jo alkaa tuntea vauvan liikkeitä? Miten ne liikkeet erottaa esim. kohdun kasvusta johtuvasta nipistelystä (kysyn teiltä kokeneemmilta).

Kaunis kiitos, jos joku osaa vastata ja aurinkoista odotusta kaikille,

Toivoo, Johanna ja luottaa omiin hyviin tuntemuksiinsa (ainakin yrittää:)

Meilläpäin ei np-ultraa tehdä, mutta rv 11 oli neuvola ja siitä seuraava kerta rv 15, että olihan siinäkin jo aikaa välissä.
Ottaahan ne neuvolaan välilläkin, jos soitat, että olet huolissasi ja haluaisit vain kuulla vauvan sydänäänet, kyllä ne ensikertalaista ymmärtää =)

Ekat liikkeet on semmoisia, että luulee, että mahassa vaan ilma kipristelee, hyvin hentoista :)

Moi!
Täälläkin neuvolassa käydään noin kerran kuussa. Täytyy vaan luottaa et kaikki on kunnossa. Ja jos on jotain huolia tai oireita niin ainahan voi soittaa tai käydä terveyskeskuslääkärillä.
Ekat liikkeiden tapaiset tunsin viikolla 17 sellasta hipaisun tyylistä. Oliko nyt vk 18 tai 19 kun alkoi vauva potkiin kunnolla sillon ei voinu erehtyä.

Kyllä mullakin oli neuvolakäynneissä noilla viikoilla noin 5 vkoa väliä kun kaikki oli hyvin, eikä mitään erikoiskontrollia tarvittu. Mutta pitkältähän se itsestäkin tuntui, ymmärrän tunteesi tosi hyvin. Mutta soita tosiaan ja pyydä päästä käymään, kyllä varmasti ymmärtävät, että olet huolissaan.

Ekat liikkeet tunsin viikolla 17, tuntui siltä kuin joku olisi hennosti hivellyt vatsaa sisältäpäin, mietinkin, että noivatko nämä olla liikkeitä ja reilua viikkoa myöhemmin tuntemukset vahvistuivat, joten niitä ne oli. Varsinaisiin potkuihin (selviin sellaisiin) meni aikaa, oiskohan ollut vasta rv 19-20 tienoilla.

Toiset kuvailee liikkeet tuollaisiksi ilmakuplien puhkeamisiksi ym. mutta itsellä tuntui hivelyiltä.

ensimmäistä kertaa olin neuvolassa RV 9 ja sin np oli RV12:ta. ja seuraava neuvolalääkäri oli RV13. eli meil oli noi aika lähekkäin sillo alus ja sit tuntui, et kuukausi väliä oli todella pitkä aika.

Pieniä hentoja liikkeitä aloin tuntemaan RV 16 jotka oli hentoja ihania liikkeitä. nyt RV 26 ja liikkeet ei oo enää kovinkaan ihania,ku ne tulee kovalla voimalla yleensä kylkiin tai virtsarakkoon.

Moikka,
Neuvolaanhan pääsee useamminki, jos haluaa, soitat vaan ja varaat ajan. Mullaki on ollu pitkiä välejä, kun kaikki on ollu ok. Kyllähän sitä huolehtii, että kaikki on ok, mutta mulla ainaki huolet hävis, ku pikkunen rupes liikkumaan. Mulla rupes tuntumaan selkeästi n. viikolla 20 ne liikkeet ja myöhemin tajusin, että ne joita luulin ilmavaivoiksi aikasemmilla viikoilla oliki vauvan liikkeitä. :-)
Hmm.. ja kodun nipistelyä en muista tunteneeni ollenkaan.. Nyt viikkoja reilu 23

Täällä kanssa on neuvolakäyntien väli normaalisti 4-6 vkoa alkuvaiheessa, sitten pikkuhiljaa tahti tiivistyy. Viikon 30 jälkeen (muistaakseni) käytiin parin viikon välein ja vkon 36 jälkeen joka viikko. Mutta kyllä ylimääräinen käynti järjestyy nopeasti jos on jotain ongelmia.

Varsinkin ekalla kerralla varmaan kaikki pelkää ja huolehtii koko ajan, että onkohan kaikki kunnossa, mutta se kuuluu asiaan ;-) Ja toisaalta, JOS kävisi niin huono tuuri että asiat eivät olisikaan hyvin, niin eipä neuvalassakaan mitään voida tehdä. Vasta raskauden loppuvaiheessa tiheämpi seuranta on aiheellista että esim. uhkaava raskausmyrkytys voidaan huomata ajoissa.

Liikkeiden tunteminen on hirveän yksilöllistä ja riippuu mm. istukan sijainnista. Itse olen tuntenut molemmissa raskauksissa vasta vkon 20 jälkeen. Sellaisia tönäisyjä tai tökkäisyjä ne aluksi on... :-)

Onnea!

Itse myös esikoista odottelen, enkä osaa tuohon alkuperäiseen kysymykseesi sen johdosta vastata. Mutta nykyäänhän on myös saatavana niitä laitteita kotia, ainakin netistä jostain löytyi sellainen doppler laite, jolla voi kotonakin kuunnella vatsan päältä sikiön sydamenlyöntejä! Hintaa taisi olla jotain sata euroa.

Mutta edullisemmin tietty pääsee kun tilaa neuvolaan ajan....

Kyllä minäkin pyysin kerran yhteen pitkään neuvolakertojen väliin ylimääräisen sydänäänten kuuntelukerran, ja täti oli hyvin ymmärtäväinen :)
En muista mitä sanoin syyksi, ihan varmaan vaan jotain, että olen niin huolissani, että haluaisin mielelläni kuulla sydämen sykkeen.
Riippuu tietysti neuvolasta, että ovatko miten ylityöllistettyjä tms., mutta luulisi, että haluavat antaa odottavalle äidille mielenrauhan :)

Moi!
Minakin ensimmaista odottelen ja lukenut sita myoden jonkun verran lehtia & kirjoja.. tassa ote 'Suuri aitiyskirja' (s.85):
'Aitiysneuvolassa kaydaan yleensa ensimmaista kertaa rv 8-12. Ensimmaisella kaynnilla terveydenhoitaja kartoittaa aidin yleisen terveydentilan ja antaa aitiyskortin. Terveydenhoitaja antaa myos lahetyksen alkuraskauden laboratoriotutkimuksiin ja mittaa aidin painon ja verenpaineen. Neuvolassa maaritellaan myos mm. aidin veriryhma ja tarkkaillaan veren hemoglobiinia anemian havaitsemiseksi. Ensisynnyttajat kayvat nevolassa keskimaarin neljan vkon valein yleensa n. rv 28 asti. Rv 28-34 neuvolassa kaydaan yleensa noin kahden viikon valein, ja rv 34 alkaen kerran vkossa. Jokaisen kaynnin yhteydessa terveydenhoitaja mittaa aidin verenpaineen ja painon. Lisaksi aidin virtsasta tutkitaan valkuaisaineet ja sokeri. Sikion kokoa ja asentoa tarkastellaan ja sikion sydanaania kuunnellaan myos jokaisella kaynnilla.
Laakarin luona kaydaan raskauden aikana keskimaarin 3-4 krt, mutta kayntimaarat ja -ajat vaihtelevat jonkin verran eri alueilla ja eri neuvoloissa.'
Ensimmaisella neuvolakaynnilla tietaakseni tosi harvoin tehdaan ultraa tai kuunnellaan sydanaania silla neuvoloissa kaytetaan doppler-laitetta jolla ne eivat valttamatta viela kuulu. Itse kavin yksityisella varhaisultrassa pk-seudulla rv8+3 ja mielestani oli joka pennin arvoinen, mielenrauhaa & kuvat miehelle tulivat tuliaisina kotiin;)
'Noin neljan viikon valein' on siis ihan 'normaali' aika kaydan alkuraskaudessa neuvolassa.. Joten ei syyta huoleen. Aina toki on mahdollista kayda yksityisella tai neuvolassa lisatarkistuksissa jos on syyta huoleen.

Edellä olikin hyvä lista asioista, mutta kannattaa tosiaan muistaa toi että käytännöt vaihtelee todella paljon paikkakunnittain ja neuvoloittain. Täällä esim. tokassa raskaudessa ei ole kuin yksi lääkärikäynti (vkolla 24-28), ekassa oli kaksi. Siis ellei ole riskisynnyttäjä tai muita ongelmia.

moikkelis!!

Meillä on neuvolakäynti kerran kk:ssa näin aluksi ja olikohan se vkolta 30 parin viikon välein ja lähempänä synnytystä sitten kerran viikossa. Mun mielestä ihan sopivasti, ainakin toistasex:) Nykyään on huolettanut onko kaikki hyvin noiden kohdun kasvukipujen ym.löystymisten vuoksi, kun ei mitään kipuja ole aiemmin ollut...mutta nytpä tiedän mitä ne ovat.
Liikkeistä sen verran, että itsellä tuntui ensimmäiset höyhenen kevyet pyyhkäisyt vkon 16 lopulla, siitä pikkuhiljaa ovat voimistuneet elonhiiren oloisiksi napsuiksi:), nyt menossa 19+5 ja esikoista odotan niinkuin sinäkin. Luultavasti tunnistat potkut ym. niiden pehmeydestä...luulisin että kohdun kasvu nipistelyt ovat hieman kipeämpiä, ainakin itsellä on.
Nauti vaan olosta ja odottele, kyllä ne liikkeet sieltä pikkuhiljaa tuntuvat=) ihan ajallaan varmasti!!

On tuo varmaan vaikeaa jos jännittää vauvan hyvinvointi koko ajan. Olen ollut itse aika lungisti alusta asti ja jopa antanut skipata pari neuvola kertaa site, että pisimmäksi neuvola väliksi muodostui 8 viikkoa. NO ultrassa en käynyt ollenkaan. Oma raskauteni on kuitenkin ollut täysin tavallinen ja kohtalisen oireeton, en kuulu mihinkään riskiryhmään ja edelleen (vikkoja 38) neuvola kerrat kestävät noin 10 min. en ole kokeunut neuvolaa silti mitenkään rajoittavana tai inhottavan, lähinnä vain aika neutraalina asiana. Näin siis kun raskaus on kuitenkin edennyt niin hyvin ja olen itse jo alun alkaen ollut hyvässä fyysisessä kunnossa.

Mutta varmasti voi huolettaa. Kannattaa koittaa kuitenkin hillitä omaaa huolestumista syyttä ja koittaa olla iloisella ja nauttivalla mielellä, niin vauvallakin on mahdollisimman hyvä. Raskaus ei kuitenkaan ole tiedettä vaan suhteellisen pitkä ja ainutkertainen ajanjakso naisen elämässä. Ei kannata tehdä siitä itselleen rasitetta, jollei siihen ole syytä.

Liikkeet ovat edellä kuvatun mukaan varmaan niiiiiiiin yksilöllisiä. Kohdallani liikkeet tuntuivat 15. viikolla ja huomasimme ne miehen kanssa yhtäaikaa, niin selviä potkuja ne olivat. Tämä oli varmaan myös omiaan pitämään mieleni rauhallisena. Vauva myös liikkuu koko ajan ja paljo, joten huolta sydänäänistä en ole osannut tuntea.

Minulla ultra oli kans vkol 12 ja sitten olikin väliä neuvola käyntiin just tuo 5vkoa.nyt rakenneultra takana ja neuvola aika onkin sitten vasta 5vko kuluttua.

liikkeistä sanotaan että toista lasta odottavat tuntevat liikkeet aikaisemmin,mut me esikoista odottavat voimme tuntea liikkeet yleisesti kait viikoilla 18 tai jo ennen sitä,vaik vkosta 16 lähtien,ite en ole liikeitä tuntenut ja rv21 meneillään,mut minulla istukka edessä joten se vaimentaa potkujen tuntua viel varmasti jopa jokusen viikon sanoi kätilö,innolla siis potkuja odotellaan:)

Yhteistyössä