neuvolan ihmeelliset kyselyt

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "äitix3"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

"äitix3"

Vieras
Käytin lastani neuvolassa ja siellä tehtiin ne tehtävät ja mittaukset. Sitten ennen lähtöä täti kysyy että olenko ikinä ollut väkivaltainen lapsille tai onko lapsuudessa tai parisuhteessa ollut väkivaltaa, olin vähän että mitä ihmettä... Täti sanoi että kaikilta kysytään nykyään ja kysytään ihan joka kerralla. Kysytäänköhän oikeasti vai olenko joku silmätikku kun jäin yksinhuoltajaksi juuri vasta. Vastasin rehellisesti että en ole lapsiini koskenut enkä kokenut väkivaltaa parisuhteessa tai lapsena, ääntä saatan kyllä korottaa, niinkuin varmaan moni muukin. Sitten kysyi että mitenkäs silloin kun lapset kiukuttelee eikä mikään tunnu rauhoittavan ja huuto ja kiukuttelu jatkuu, niin eikö tee yhtään mieli ottaa vähän niskavilloista kiinni (kyllä, ihan näillä sanoilla se kysyi...) sanoin että ei, että silloin lähdetään koko porukka vaikka pihalle tai soitan äitini olemaan lasten kanssa ja lähden yksin lenkille ja harvoin menee hermot lasten kanssa.
Kyllä on todella ahdistavaa että neuvolassa kohdellaan noin, vaikka olenkin yksin kolmen pienen lapsen kanssa ja vasta eronnut niin en todellakaan ole mikään lapsenpieksäjä, en pysty edes kärpästä läpsäisemään.. Pitäisi käydä neuvolassa kuulusteltavana vielä kevään mittaan monta kertaa kun nuorimmainen on niin pieni että siellä saa rampata koko ajan. Kysytäänkö muilta aina neuvolassa tuollaisia?

Kysyttiin jo melkein kymmenen vuotta sitten. Älä anna niiden kyselyjen sua vaivata, vastaat vaan kiltisti ja rehellisesti. Pitää ymmärtää, että on oikeasti perheitä, joissa väkivaltaa esiintyy, ja jos edes joku äideistä uskaltaisi tuossa kohtaa sanoa, että mies lyö tai itse hermostuu lapsiin liikaa, niin kysely on tehnyt tehtävänsä.

Multa kysyttiin kun oli kuopuksen kanssa max 2kk neuvolassa ja järjetön univelka päällä. Ja tietenkin mua alko naurattaa siinä kohtaa ihan hillittömästi. Koitin vaan pitää naaman suht tasasena ja vakuutella etten pelkää miestäni (mies taisi pelätä silloista hormoonihirviötä)

Meiltä kyselty myös ja voimavara lappusia täytellä jatkuvasti ja tuputtamassa kaikenmaailman neuvola tätejä meille vaikka meillä asiat kunnossa ja tukia on omasta takaa.

Kenenkään ei ole pakko käydä neuvolassa jos on niin vastenmielistä. Nuo väkivaltaseulat vaan kuuluu kuvioon. Kuten joku jo sanoi niin jos silllä pystytään estämään vaikka yksi perhesurma tai lapsen vammautuminen niin hyvä. Eihän koko asian pitäisi teitä liikuttaa jos kaikki on ok? Kysyä ei saa mutta pitäis olla joku ajatustenlukija että voi estää väkivaltaa. Mielenkiintoinen yhtälö

Alkuperäinen kirjoittaja suututtaa myös;29764202:
Meiltä kyselty myös ja voimavara lappusia täytellä jatkuvasti ja tuputtamassa kaikenmaailman neuvola tätejä meille vaikka meillä asiat kunnossa ja tukia on omasta takaa.

Nyt ollaan varmasti herkempiä avun tarjoamisessa. Mulle terkka soitti vielä perään kun sanoin olevani vähän väsynyt harjoittelijalle (kuten suurinta osaa) kun lapsi oli vajaa puoli vuotta :D En siis tarvinnut mitään lisätukea, mutta halusi varmistaa asian kun harjoittelija hoiti käynnin.

Minulta ei ole kertaakaan kysytty tuommoista kun olen ollut yksin tai mies mukana neuvolassa. Lapsi on nyt 4 v. Ja kahden terkkarin luona ollaan käyty, kun ensimmäinen jäi eläkkeelle. Jotkut taitavat olla innokkaampia tuossa asiassa... Ei tulisi kiva olo jos tuommoista kysyttäisiin, mutta ehkä joltain väkivaltaiselta pettäisi pokka ja hänet saataisiin kiinni seulassa, tiedä häntä:o

Yksi avoimen puheeksiottamisen tarkoitus on myös osoittaa, että siitäkin asiasta voi neuvolassa puhua. Välttämättä ei heti uskalla ääneen sanoa että väkivaltaa on, on luonnollinen reaktio kieltää asia nopeasti. Mutta kun asiaa on miettinyt kotona rauhassa, voi olla että seuraavalla kerralla asiakas ottaa asian itse puheeksi.

Onneksi suurimmalla osalla on asiat hyvin, mutta oikeita tapauksia ei voi löytää ellei kysy.

• Tykkää
Reactions: azuca ja Namppis88
Kaikkein hulluimmat ovat yleensä parhaimpia manipuloijia ja valehtelijoita. Tuskin tuollaisessa lässyti lässyti -seulassa jäävät kiinni. Ainahan se on tullut yllätyksenä, kun joku on kajahtanut ja surmannut perheensä. Ei mitään viitteitä väkivaltaisuudesta, masennuksesta, itsetuhoisuudesta jne.

Tosi hyvä että kysyvät vaikka kysyisivät turhaan! Ihan älytöntä alkaa itsekeskeisesti pohtimaan että "pitääkö MUN tätä kestää" kun kyse on LASTEN hyvinvoinnista. Jos on puhtaat jauhot pussissa niin mikäs siinä on vaan vastata rehellisesti.

No kylläpä on kummallista, että neuvolassa kehdataan tuollaisia kysyä! Hei haloo! Se on paikka, missä suuri osa lapsia ja äiteineen käy suht säännöllisesti, että siellähän se pitääkin tuollaisia kysellä. Missä sitten? Kadullako? Ja kyllä hieman minua ihmetyttää, miksi otit sen noin raskaasti... että oletko itse jotenkin varpaillaan tämän takia, että olet kolmen yh?

Kyllä mulla suu loksahtais auki, jos joku täräkän näköinen kakskymppinen harjoittelija ihan puskista laukoisi, että hakkaako ukkos sua tai sä lapsias tai jotain. Huh.

Ja että kismittää kun se kakskymppinen onkin täräkän näköinen :D.
Minkä takia sulla loksahtaisi suu auki? Että miten se kehtaa hävytön pimuko? Ja vielä harjoittelija :D!
Se on ilmeisesti heidän työtään... vai? Eikö todellakin voi ne kenellä ei ole asian kanssa ongelmaa vastata, että ei ole tällaista meillä, ja sitten toivotaan, että ne kenellä on asian kanssa jotain ongelmaa, uskaltaisivat sanoa jotain...??

Ei, vaan en usko sillä kaksikymppisellä harjoittelijalla vielä olevan niin paljon pelisilmää ja tilanneherkkyyttä (saati käytöstapoja...), että tajuaisi, missä kohti kannattaa kysyä ja miten. Että siitä vaan laukoisi tulemaan. Jos nakkaisi tuollaisen kysymyksen ihan puskista ilman mitään ennakkovaroitusta, hämmästyisin.Suhtautuisin asiaan paremmin, jos kysymyksen esittäjä olisi kokenut, empaattinen, luottamuksen ansainnut terveydenhoitaja.

On kysytty ja olen myös kertonut olleeni väkivaltainen miestä kohtaan. Ei kuitenkaam tarvittu asiaan apua enää silloin. Lapsen kanssa ei ole kysytty, mutta en pahastuisi vaikka kysyttäisiin.

Yhteistyössä