Neuvolassa haukkuivat läskiksi!!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja surullinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

surullinen

Vieras
Kävin tänään neuvolassa. Kaikki arvot on kunnossa ja vauva voi hyvin.
Suurin ongelma neuvolan tädeillä on MUN paino!!!
Minulle on tullut kiloja 12kg ja olen raskausviikolla 29. Neuvolan täti oikein huomautti kiloista ja tokaisi, että: " Kun olet muutenkin jo normaalia isompi tyttö".
(painoni on aina ollut normaali. Siis painoindeksi ennen raskautta on ollut aina 23-24...eli normaali. olen pitkä 179 ja sanoivat oikein monta kertaa minua tukevaksi ja normaalia isommaksi. Fundus mitta on vähän käyrän yläpuolella, niin siihen tämä täti tokaisi että : "En huolestu vaikka fundus on korkealla koska onhan sinulla tuota läskiä tuossa mahan päällä 1.5cm mikä tekee kokoa".
Ja siis oikeasti en TODELLAKAAN ole ylipainoinen ja normaalia isompi.
pidättelin kyyneliä ja kun kotio pääsin niin itkin aivan hirveästi. Oli mun mielestä törkeää puhetta. ja koskaan kun mieheni on mukana, niin kukaan ei ole noin minulle puhunut!

tee valitus tuollaisesta hoitajasta.
noille viikoille ei ees kovin iso painon nousu. jos aatellaan että 5kg tuis vielä ni ei kamala ollenkaan. ylipainoiselle "suositellaan" 8-12kg painon nousua maksimissaan.
eikä niitäkään saa puhutella rumasti.

sait täysin asiatonta kohtelua. vaihda neuvolatätiä. 12 kiloa ei tosiaan ole paljon. tiedän normaalipainoisia ihmisiä joilla on tullut lähes 30 kiloa painoa ja kaikki on lähtenyt heti synnytyksen jälkeen parissa kuussa pois. osalle painoa vaan kertyy enemmän.

:hug:

Mieti ens kerraksi jotain sanottavaa valmiiksi, tyyliin "itsehän läskini kannan". Vaikka et kokisi itseäsi lihavaksi.. Jospa ees vähän aukaisisi terkan silmiä. Tuo on niin väärin!

Mä kyllä antaisin tulla täydeltä laidalta. Jos BMI on kerran 23-24 niin siinä ei pitäisi olla mitään nokan koputtamista eikä sitä painoa mitenkään hirveän paljon ole tullut. Mun tosi hoikalla äidillä tuli aikanaan melkein 30 kg raskausaikana ja muutamassa kuukaudessa oli taas takaisin omassa painossa.

Olin kyllä aivan ihmeissäni, koska ennen tämä neuvolan täti on ollut todella asiallinen. Ja nyt sanoi että minun pitäisi vähentää ruoka-annosten määrää.. Ja muutenkin syödä vain terveellisesti.
Ja siis sokerit ja kaikki muutkin arvot on ollut aivan loistavia, niin en oikein ymmärrä miksi en saisi nauttia jäätelöäni minkä melkein päivittäin syön. En ole kuullut että ruuan syöntiä pitää ruveta vähentämään. :( En varmasti ala nälkä kuurille.... On kyllä tosi paha mieli :(

voi kamalaa :hug: kyllä varmaan saisi neuvolan täti vaihtaa alaa tai ainakin SINÄ vaihtaa toisen hoitajan!!! kannattaa ottaa johtaja tahoon yhteys ja vaatia vaihtoa. Näin teki yksi ystävänikin kun joka neuvola kerralla sai pahan mielen jne...ja juurikin painosta |O Mikä niitä akkoja oikeen vaivaa?!?!?!?! :kieh:

Kumma kyllä sitten taas minulle ei ole kertaakaan (kolme kertaa raskaana) sattunut moisia tätejä ja niitäkin on noihin kolmeen raskauteen mahtunut aikas monta, vaikka painoa on ollut alussa jo semmoinen 30kg ylimääräistä ja vielä tullut reilusti (yli 10kg) joka kerta lisää.

Jos tuolla tapaa neuvolan Th siulle jutustellut, voit tehdä hänestä valituksen!!

Uskomatonta jos hän on käyttänyt vielä sanaa "läski".. :o

Itse painoin -04 raskaudessa jo lähtöjään 114kg ja sitä kertyi kyllä lisää raskauden edetessä runsaasti..koskaan ei Th painoani "moittinut"!!

Heti ensimmäisellä käynnillä puhuttin painostani asialliseen sävyyn ja kuinka olisi hyvä, ettei nouse liikaa..tämän enempää ei siihen puututtu, vaikka kaikkinensa tosiaan tuli sen 20kg. - osuutta oli kyllä myös raskausmyrkytyksellä, joka turvotti kovin.

Oikein hyviä vointeja siulle&masuasukille!!!:wave::heart:

Alkuperäinen kirjoittaja Rötväles:
No sano takaisin oma mielipiteesi painostasi ja painoindeksistä. Tai ole välittämättä niiden puheista.

Sanoin kyllä, että mielestäni en ole mikään jättiläinen, vaan normaalin kokoinen odottava nuori nainen. Ja sanoin että koskaan enne raskautta en ole ollut ylipainoinen. olen aina ollut sopivan painoinen. Tietenkin nyt painoindeksi on korkeampi, kun on tullut ne 12kg mutta silti en koe olevani LÄSKI!!!:(
Se täti ei kuunnellut ollenkaan vaan oikein toisti kokoani ja sitä että olen normaalia isompi yms. ja minulla on läskiä kerros mahassa yms yms....

kiitos kaikille että sain purkaa pahaa mieltäni tänne. Nyt taidan mennä nukkumaan ja koitan unohtaa ne sanat.. vaikka vaikealta tuntuu unohtaa kun kumminkin aika monta kertaa niitä toistettiin mulle. Noh hyvä yötä teille kaikille! <3 :)

Olisit kävellyt ulos sieltä. Itse en yhtään enää kuuntele epäasiallista käytöstä edes läkäreiltä tai hoitohenkilökunnalta. Sinä olet siellä asiakkaana!
En kauheasti välittäisi noista terveydenhoitajien neuvolassa antamista painokommenteista, koska minulla on nyt raskauden aikana vaihtunut terveydenhoitaja joka kerta kun olen neuvolassa käynyt.. erään mielestä minulle on tullut liikaa painoa, ja seuraavan mielestä minulla ei ole juuri mitään ylimääräistä.. :D
AP olet jo ehtinyt pahoittaa mielesi, niin ehkä kannattaa pyytää seuraavaksi päästä toiselle th:lle, ja antaa palaute epäasiallisesta kohtelusta.

Vaikka mulla on ylipainoa, niin ei ole ikinä läskiksi terkka sanonut, itse viime neuvolassa sanoin että voisin alkaa sitä raskausajan diabeteksen ruokavaliota noudattamaan, kun en mäkään halua että mun paino tästä nousee.

jos tosissaan läskiksi haukkumista tuli niin sitten asiatonta.
mutta: se liiallinen painonnousu ei ole hyväksi edes raskausaikana ja voi normaalipainoisellakin odottajalla edesauttaa raskausdiabeteksen syntymistä.

Yhteistyössä