Niin usein mä mietin, että uskaltaako pysähtyä suojatien eteen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Kun ei voi koskaan tietää, pysähtyvätkö muut :(

http://www.hs.fi/kaupunki/artikkeli/Kahden+tyt%C3%B6n+yli+ajettiin+suojatiell%C3%A4+S%C3%B6rn%C3%A4isiss%C3%A4/1135250099111

mutta jos jo kaukaa hidastelee, vilkuttaa jarruvaloa merkiksi...kyllä mä ainakin pysähdyn jos joku seisoo suojatien edessä odottamassa- jos joku ajaa mun perään se on sen vika.

Mä kyllä pysähdyn, vaikka tiedostankin ongelman, myös jalankulkijana. Itse ainakaan en luota siihen, että se toista kaistaa ajava pysähtyy, vaan varmistan sen ensin, ennen kuin ylitän tien.

Alkuperäinen kirjoittaja Huisi hippu:
mutta jos jo kaukaa hidastelee, vilkuttaa jarruvaloa merkiksi...kyllä mä ainakin pysähdyn jos joku seisoo suojatien edessä odottamassa- jos joku ajaa mun perään se on sen vika.

Ei tässä tarkoiteta peräänajoa vaan sitä, että kaksikaistaisella tiellä se toisella kaistalla ajava ei pysähdykään vaan ajaa jalankulkijan päälle.

Ap tarkoitti sitä, että uskaltaako pysähtyä kaksikaistaisella ajotiellä, jos se toista kaistaa tuleva ei pysähdykään. Ja jos joku ajaa sun perään, ja sun autos törmää jalankulkijoihin, niin niitä tuskin kiinnostaa kenen vika se oli.

Niin mutta tässä kaiketi tarkoitettiin sitä, että sun rinnakkkaisella kaistalla oleva ei välttämättä pysähdy, vaikka se on sääntöjen mukaista.

Ei peräänajon pelosta, vaan siitä pelosta että nimenomaan siinä vierellä samaan suuntaan ajava auto jatkaa matkaansa ja sun auton edestä on silloin joku jo kävelemässä suojatiellä.

Alkuperäinen kirjoittaja huoh tietenkin!:
Alkuperäinen kirjoittaja Autoileva:
No tietenkin pysähdyn, johan se autokoulussa opetetaan.

Ja vaikka jäis opettamatta, niin siellä se laissa sanotaan.

No en mieti lakia, vaan sitä ettei keneltäkään lähtisi henki. Ajelen siis pääasiassa useampikaistaisia teitä.

Mä olin vastaavassa tilanteessa kymmenvuotiaana. Ylitettiin katua ystävän kanssa, rekka pysähty päästämään yli, pikkuauto tuli täysillä takaa ja ajo kaverini päälle. Kuoli myöhemmin sairaalassa :'(

Mä en nykyään ikinä kävele suoraan suojatielle, pysähdyn aina kurkkaamaan sen pysähtyneen auton taakse, onko sieltä joku tulossa...

Alkuperäinen kirjoittaja Logotar:
Mä en nykyään ikinä kävele suoraan suojatielle, pysähdyn aina kurkkaamaan sen pysähtyneen auton taakse, onko sieltä joku tulossa...

Mä taas en ylitä ennen kuin en nää autoja lähimaillakaan, liian monet kerrat joutunut läheltä piti tilanteeseen kun autot kaasuttavat nähdessään että joku on aikeissa ylittää tien ja just ja just ehtii alta pois jos erehtyy kuvittelemaan että auto vaivautuisi pysähtymään. Joten nykyään odotan vaikka 10 minuuttia kunhan se tien ylitys on varmasti turvallista.

Alkuperäinen kirjoittaja idunnor:

Mä taas en ylitä ennen kuin en nää autoja lähimaillakaan, liian monet kerrat joutunut läheltä piti tilanteeseen kun autot kaasuttavat nähdessään että joku on aikeissa ylittää tien ja just ja just ehtii alta pois jos erehtyy kuvittelemaan että auto vaivautuisi pysähtymään. Joten nykyään odotan vaikka 10 minuuttia kunhan se tien ylitys on varmasti turvallista.

Se vaan on kiusallista, jos joku pysähtyy siihen suojatien eteen antamaan tietä. En mä viitsi alkaa siihen viittomiskilpaan, että mee sää vaan, eiku mene mene vaan, eiku mee sää vaan jne. Mieluummin ylitän tien varovaisesti ja kyttään, että sieltä toiselta kaistalta ei tule kukaan uuno päälle.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja idunnor:

Se vaan on kiusallista, jos joku pysähtyy siihen suojatien eteen antamaan tietä. En mä viitsi alkaa siihen viittomiskilpaan, että mee sää vaan, eiku mene mene vaan, eiku mee sää vaan jne. Mieluummin ylitän tien varovaisesti ja kyttään, että sieltä toiselta kaistalta ei tule kukaan uuno päälle.

Totta kyl, mut täällä päin ei ole pelkoa että kukaan antaisi tietä :D

Yhteistyössä