Nirso lapsi ruokapöydässä (IL)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kolmen äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja no:
Meillä ei koskaan ole ollut lasten ja aikuisten pöperöitä.

Alkuperäinen kirjoittaja näinkin voi käydä:

Ei meilläkään. JOs on jotain voimakasta soosia, lapset on syöny perunaa/riisiä/pastaa, minkä kanssa se soosi sit on ollukkin. Ja esikoisen herkkusuoka oli alle 1-vuotiaana aurajuustovalkosipulisipuliperunat. Keksimmäinen veteli hillosipuleita suoraan pusrkista joskus pari vuotiaana, oli ihan ite menny jääkaapista hakemaan.
Lapset on aina syöny kaikkea, ei oo koskaan ollu lasten ja aikuisten ruokaa erikseen, eikä myös ole vahdittu, että maistavat kaikkea, ovat syöneet, mitä ovat syöneet.

Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
JOs on jotain voimakasta soosia, lapset on syöny perunaa/riisiä/pastaa, minkä kanssa se soosi sit on ollukkin. Ja esikoisen herkkusuoka oli alle 1-vuotiaana aurajuustovalkosipulisipuliperunat. Keksimmäinen veteli hillosipuleita suoraan pusrkista joskus pari vuotiaana, oli ihan ite menny jääkaapista hakemaan.
Lapset on aina syöny kaikkea, ei oo koskaan ollu lasten ja aikuisten ruokaa erikseen, eikä myös ole vahdittu, että maistavat kaikkea, ovat syöneet, mitä ovat syöneet.

Mä laitan ruokaa tarjolle ja jokainen ottaa siitä, jos ei välitä lihakastikeesta niin ei sit ota sitä, toinen ei taas välitä parsakaalista - ei sit ota sitä jne
Maistaa saa ihan mitä vaan ja ottaa sitten lisää tai ei ota. Mutta mitään ei oo pakko maistaa, joku vaan näyttää siltä ettei edes halua maistaa.
Meillä on kans noilla muksuilla ollu pienestä pitäen mitä merkillisempiä herkkuja (toisten mielestä ) ja sitten esim nuorimmainen ei tykkää perunamuusista mikä yleesä on monen lapsen herkkua, pestokastiketta söisi vaikka lusikalla pelkästään.
Mä oon itse ollut pienenä tosi nirso ja oon sitä mieltä että koska mua ei pakotettu syömään sitä mitä en halunnut olen nykyisin kaikkiruokainen

Mun veli oli lapsena nirso syöjä ja laiha kuin mikä. Lääkäris sit käskettiin vaan antaa syödä ihan mitä tahtoo ja jättää syömättä nirsoilut. Nykyään se jo vetelee kaikkea mitä tarjolla on :D Itekkin olin nirso syöjä ja istuin lapsena monet kerran pöydän ääressä, kun piti syödä niin ja niin monta lusikallista. Nykyään ne lapsuuden ällötyksetkin maistuu hyvältä :p Ite pyydän maistamaan lusikallisen ja jos ei maistu ei tarvi syödä sitä mitä on tarjolla.

Mulla on kaikkiruokainen lapsi ja nirso lapsi. Meillä tehdään nykyään niin, että kaikki aterialla tarjottavat ruuat ja lisäkkeet nostetaan pöytään ja jokainen kokoaa niistä lautaselleen sellaisen annoksen kuin haluaa. Mitään tarjolla olevaa ei ole pakko ottaa, jos ei halua. Ruokaa ei jaeta "hyviin" ja "huonoihin", vaan kaikki pöydässä tarjolla oleva on samalla viivalla. Lasta ei siis moitita vaikka jollakin aterialla söisi vain leipää ja makaronia tai pelkät hedelmänpalat. Seuraavalla aterialla pöydässä on kuitenkin eri valikoima ruokia ja lisukkeita, joten sellaista tilannetta ei synny, että lapsi söisi päiväkausia pelkästään makaronia tai hedelmänpaloja. Aluksi nirsolle kelpasivat vain ne tutut ja turvalliset ruuat, mutta nyt pikku hiljaa on alkanut itse haluta maistella muuta ja totulla muihinkin ruokiin ja makuihin. Meillä tämä on tyyli havaittu hyväksi ja se on poistanut nirsoilusta johtuvan stressin ruokailutilanteista.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mulla on kaikkiruokainen lapsi ja nirso lapsi. Meillä tehdään nykyään niin, että kaikki aterialla tarjottavat ruuat ja lisäkkeet nostetaan pöytään ja jokainen kokoaa niistä lautaselleen sellaisen annoksen kuin haluaa. Mitään tarjolla olevaa ei ole pakko ottaa, jos ei halua. Ruokaa ei jaeta "hyviin" ja "huonoihin", vaan kaikki pöydässä tarjolla oleva on samalla viivalla. Lasta ei siis moitita vaikka jollakin aterialla söisi vain leipää ja makaronia tai pelkät hedelmänpalat. Seuraavalla aterialla pöydässä on kuitenkin eri valikoima ruokia ja lisukkeita, joten sellaista tilannetta ei synny, että lapsi söisi päiväkausia pelkästään makaronia tai hedelmänpaloja. Aluksi nirsolle kelpasivat vain ne tutut ja turvalliset ruuat, mutta nyt pikku hiljaa on alkanut itse haluta maistella muuta ja totulla muihinkin ruokiin ja makuihin. Meillä tämä on tyyli havaittu hyväksi ja se on poistanut nirsoilusta johtuvan stressin ruokailutilanteista.

Kuulostaa ihan siltä, että sulla on järki päässä =)

Hieno artikkeli :flower:
Olen täysin samaa mieltä!
Tulee niin usein paha olo, kun lukee täältä juttuja missä mammat ovat tehneet sodan lapsen syömisen kanssa, siitä kun ei ole mitään hyötyä, pelkkää haittaa vaan!

"Jos hän ei maista ruokaansa, tarjoa jotain muuta"

Tää ei musta ole hyvä. Tällähän muksu nimenomaan alkaa pyörittää perhettä mitä syödään. Ruokana on sitä mitä on ja nälkäinen lapsi syö kunnon ruokaa ellei ole välipaloilla saanut täyttää vatsaana. Ellei kaikkea ruokaa syö niin ei syö, ei siitä tehdä sen isompaa numeroa. Maistamaan kannustetaan ja keskenämme kehutaan hyviä ruokia ja uusia makuja. Ruokapöydässä rento ilmapiiri.

Muistan lukeneeni, että lapsi voi tarvita 10-20 maistelukertaa (tai oliko jopa enemmän) ennen kuin "ostaa" jonkun uuden maun. Stressaavaa tilannetta ei ainakaan kannata tehdä, vaan katsoa ajan kanssa. Laittaa silti aina lautaselle maistettavaksi. Meillä melkein kaikki ruuat ovat nirsommallakin lapsella alkaneet ajan myötä tehdä kauppansa.

Alkuperäinen kirjoittaja Non compos mentis:
Nirso lapsi voi kuulua autismin kirjoon ja silloin pakottaminen ei auta.

Ei niin.

Minulla on itselläni "vain" adhd, mutta siihenkin voi kuulua ruokaan liittyviä pakkomielteitä. Lapsena minulla oli niitä melko useita, osa on jäänyt pysyviksi.

Vasta muutama vuosi sitten kykenin syömään sämpylöitä tai leipiä huoltoasemilla tms. Sitä ennen en, koska niissä ei ole voita reunoja myöten, vaan se voi on lätätty keskelle :x mykyt sopassa/muusissa ja kala aiheuttavat spontaanin oksennusreaktion.

Oma lapsi ei syö ruokaa, joka on "rikki". Eli esimerkiksi, jos juustosiivu ei ole symmetrinen, sitä ei voi syödä. Lisäksi muutaman ruuat, esim parsakaali, aiheuttavat oksennusreaktion. Rakenne on varmaankin väärä.

Näiden kanssa on vaan elettävä.