No antakaas vinkkejä imetyksen (maidon) lisäämiseen?

Tiheän palstailun kausi

Aktiivinen jäsen
01.12.2005
1 516
0
36
Vauva kuukauden ikäinen. Saanut alusta asti korviketta rintamaidon lisäksi. Aluksi määrät 0-50 ml/ vrk, nyt jo 1-1,5 dl. Päivällä maito riittää hyvin, vauva nukkuu pelkällä rintamaidollakin pitkiä pätkiä, 3-4 tuntia. Samoin aamun ensi syötöllä rinnoissa tuntuukin olevan tavaraa. Toisinaan pitkien päiväunien aikaan saan pumpattua maitoa pulloon, ja voin antaa sitä, kun illalla mikään ei riitä. Illalla/yöllä, noin klo 00-03 syö jopa tuon kolme tuntia. Selvästi huomaa, että hermostuu lopussa, kun maitoa ei vain enää tule. Näen sen myös siitä, että rintakumi on ihan tyhjä, kun vauva irrottaa otteen. Sitten annan korviketta päälle.

Tiedän, että rintakumeista pitäisi pyrkiä eroon. Enää imetys ei satukaan niin paljon, ja onnistun joskus imettämään ilman kumia. Vauva saa paremmin otteen kumin kanssa, kun nännit ovat tosi matalat, melkein tuskin ollenkaan koholla rinnasta (varsinkin oikea). Mammatee on käytössä ja ykkösoluttakin on kokeiltu. Syön ja juon mielestäni riittävästi. Hirveästi en myöskään ressaa (verrattuna esikoisen aikaan, jolloin itkin huonoa äitiyttäni).

Esikoista imetin samaan tapaan osittain 7 kk. Haluaisin jatkaa tämän kuopuksen kanssa edes niin pitkään. Vinkkejä? Help...

Kyllä sen maidon määrän pitäisi nousta kun vaan jaksat vaihtaa tissiltä toiselle tarpeeksi monta kertaa yhdellä syötöllä että vauva saa tilattua huomiselle lisäruokaa. Mulla ainakin on nyt liikatuotantoa kun olen parina päivänä lypsänyt varuille kun vauva ollut hoidossa, eikä lisämaitoa ole tarvittukaan vaan on mennyt viemäriin.

Vauva tissillä, ihokontaktissa, on kaikkein paras keino.
Muutama tuttu vannoo myös rintaöljyn ja mammateen nimiin.
Juo paljon, syö tarpeeksi, lepää (helpommin sanottu kuin tehty).

Mäkin jouduin käyttämään rintakumia alkuun varmaan ensimmäisen kuukauden, kun vauva imi niin kovaa ja nännit oli ihan kipeät ja kosketusarat. Pikkuhiljaa yritin päästä niistä eroon ja alkuun pari imetystä päivässä ilman kumeja, sattu perhanasti mutta pikkuhiljaa helpotti ja tuntu siltä että sitä maitoakin alkoi tulla enemmän.

Itsellä vauvan syntymän jälkeen oli hirveä himo suklaaseen.Ja maito riitti.Olen kuullut muidenkin puhuvan samaa.Eli kokeile suklaan syöntiä ja juo,juo,juo,juo ja juo.Itse myös imetin vain toisesta rinnasta per/syöttökerta.Vuorotellen.

1,5dl korviketta/vrk on älyttömän vähän, joten en nyt sanoisi, että siulla ei maito riittäisi :hug: Älä huoli.
Ei ole ihme, jos siulla on nännit kipeenä, kun vauva imee 3 tuntia putkeen tissiä :o Vauvan imu tyhjentää rinnan 15min-1h:ssa, joten 3h on aivan liian pitkä aika imettää. Lisäksi useammat, lyhyetkin, imetyskerrat heruttavat maitoa paremmin kuin pitkät, mutta varvat.
Juo vettä 1,5l ruokajuomien, kahvin, teen jne. lisäksi päivässä ja lepää aina kun mahdollista.
Ja jos maito loppuu, se loppuu, sille ei mitään voi, eikä siitä pidä tai saa (!!!) itseään syyllistää. osittainenkin imetys on hirmu hieno juttu! :wave:

Juon kyllä vähintään 1,5 litraa vettä päivässä. Imetyksen aikana mulla on koko ajan jano, joten juon siinä ohessa. Mammateetä olen juonut 1-3 kuppia päivässä. Lisäksi juon maitoa varmasti 3-4 lasillista, syön jugurttia ja Risifruttia... Suklaatakin olen maistellut.

Tuo vauva kainalossa -lepäily pitäis vielä koittaa. Mutta kun kaksivuotias hyppää sitten sänkyyn vauvan päälle..Tai tulee muuten vain häsläämään. :(

Mitä on rintaöljy?

Alkuperäinen kirjoittaja ipe:
mun äidille oli sillo reilu 20 vuotta sitten neuvottu laitoksella et laittaa kaalin lehdet rintoihin, niin alkaa maitoa tulemaan ja kuulemman sitä sitte tuli ihan kunnolla! =)

Joo ja maitorahkaa suositaan myös.

Juo, 1, 5 litraa ei ainakan meitsillä riittänyt mihinkään. Mä join kolmisen litraa päivässä, siis vettä. Sitt muut maidot ja systeemit siihen päälle. :ashamed: