No HUH miten on säännöt muuttuneet raskausajan rajoituksista 15 v sisällä.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja iltatähden tuleva äippä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kerrotko miten stressiä vältellään? Olisi niiin hyödyllistä tietää!

Terveillä elämäntavoilla. Nukutaan pitkään, syödään terveellisesti, liikutaan ja vaikkapa meditoidaan. Eikä murehdita turhista.

Kuoleman partaalla olevilta vanhuksilta kysyttiin, millaisia elämänohjeita antaisit ja mitä muuttaisit omassa elämässäsi. Yksi yhteinen tekijä löytyi kaikilta. He sanoivat, että eivät enää murehtisi asioita etukäteen.

[QUOTE="Leena";28366900]Eipä kovin terveitä lapsia ole syntynyt, kun joka toisella tuntuu olevan adhd, psyykkiset ongelmat ovat räjähtäneet käsiin, astma on lisääntynyt ja hedelmättömyys on tämän ajan ongelma.[/QUOTE]

Adhd yms psyykkiset ongelmat ovat aina olleet läsnä. Näinä päivinä niitä ollaan vasta alettu tutkimaan ja niistä puhutaan. ennen oli tarkkikset mihin meni adhd / tarkkaavaisuushäiriön omaavat lapset. Nykyään on joka jutulle jokin erillinen sairaus / vaiva. Ollaan me vaivaista kansaa.. :(
Hedelmättömyys johtunee ensisynnyttäjien korkeasta iästä tai liian varhain alotetuista e-pillereistä.

Raskaana olessa noudatan ohjeita joita pidän järkevinä, eli välttelen ruokia jotka voivat olla haitallisia, en käytä aineita jotka voivat vahingoittaa lastani, en värjää hiuksia tai meikkää sillä en halua lapsen saavan turhia kemikaaleja verenkierrostani jos niitä voin vain vältellä yms. Aion myös ottaa tarkemmin selvää lasten tarvikkeista ja niiden valmistusmateriaaleista, koska en halua altistaa lastani turhaan niiden mahdollisille haittatekijöille. Nykymaailmassa kun on paljon vaihtoehtoja.

Alkuperäinen kirjoittaja iltatähden tuleva äippä;28366911:
Aikamoista, pisti hymyilyttään. :) Mitenhän nuo terkkarit sitten kun ovat varmaan vuosikymmeniä olleet töissä suhtautuvat näihin muutoksiin?

En tiedä :D
Esikoista tosiaan odotin toisella paikkakunnalla ja neuvolatätinä oli semmoinen vanhemman oloinen rouva,
täällä toisella paikkakunnalla jossa nyt nämä 2 viimeisimpää sain oli neuvolatätinä itseäni nuorempi nainen :D

Alkuperäinen kirjoittaja iltatähden tuleva äippä;28366933:
Adhd yms psyykkiset ongelmat ovat aina olleet läsnä. Näinä päivinä niitä ollaan vasta alettu tutkimaan ja niistä puhutaan. ennen oli tarkkikset mihin meni adhd / tarkkaavaisuushäiriön omaavat lapset. Nykyään on joka jutulle jokin erillinen sairaus / vaiva. Ollaan me vaivaista kansaa.. :(
Hedelmättömyys johtunee ensisynnyttäjien korkeasta iästä tai liian varhain alotetuista e-pillereistä.

Tai sitten nämä johtuvat nykyajan kemikaaleista (kuten on todistettu, esim. bisfenyyli), torjunta-aineista yms.

Sä et vaan muista tai silloin nuorempana olet päästänyt toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos :D Kyllä ne home- ja tuorejuustotkin oli silloinkin kiellettyjen listalla ja listerian vaarallisuus tiedettiin. Mä olen valmistunut kätilöksi 1995 ja oppini siis saanut 90-luvun alkupuolella. Silloin oli vaan se maksakohu ja sen syömisen rajoitukset, niin se on jäänyt päällimmäisenä mieleen ;) Se on kyllä totta, ettei noista kemikaaleista silloin vouhotettu, enkä kyllä vieläkään pidä esim. hiustenvärjäämistä pahana asiana raskausaikana, kunhan nyt ei viikottain väriä vaihda. Maalaisjärjellä pärjää pitkälle.

Alkuperäinen kirjoittaja iltatähden tuleva äippä;28366740:
Juu, siis ilman muuta hyvähän se jos minimoi riskit täysin, mutta tuntuu vaan hullulta että miten maailmaan on syntynyt terveitä lapsia tähänkin asti ja sairaitakin tulee syntymään, oli rajoitukset samat kuin nyt tai 15 vuotta sitten.
En vaan usko että noilla on merkitystä... mutta hyvä jos pidätte huolta :)

Olin aikoinaan ihan hysteerikko ekan kanssa, kun olin vasta 18 v. Sitten kun jälkeenpäin mietti, niin tuntui että olis henkisesti päässyt huomattavasti helpommalla, kun olis jättänyt sen turhan hössötyksen pois ja käyttänyt maalaisjärkeä. Tietty niin nuorella oli pakonomainen tarve näyttää aikuisemmille "että kyllä minä osaan".

Alkuperäinen kirjoittaja iltatähden tuleva äippä;28366704:
Olen tekemässä iltatähteä ja en ole vielä käynyt neuvolassa. Katselin netistä esim. tätä Ruokarajoitusten ABC - Nutricia Muksu

siis... ABC, eli tää on siis ihan perusjuttuja mitä kielletään käyttämästä raskausaikana nykyään...

15 vuotta sitten oli juttua ettei kalaa pitäisi syödä liikaa ja myös maksa oli kiellettyjen listalla. Näillä pärjäs ihan hyvin. (tietysti alkoholi ja tupakka yms... selkeet jutut oli kielletty)

Mutta ihan oikeasti- homejuusto!!?? Just vedin aurajuustoa aamusta ja huomasin äsken vasta tuon listeria jutun. Miten ihmeessä mulle kasvoi 2 tervettä teiniä noilla vanhoilla säännöillä?? Tuntuu että ajan kanssa menee vaan pahemmaksi hössötykseks kaikki jutut. ensin eu-direktiivit ja nyt jokainen juttu on myrkkyä. Jopa ryppyvoiteessa on haitallisia kemikaaleja ja kynsilakkaakaan ei saa käyttää? (nää tiedot eri paikasta kuin tuosta linkistä) Kuivana kynsilakka on ok, mutta sitä ei saa haistella. :D Pitääkö raskaana olevan olla tätä nykyä ihan luomu?

No näillä nyt mennään, mutta täytyy sanoa että kyllä ajat muuttuu ja lopputulos on kuitenkin sama. Kait näissä maalaisjärkeä voi käyttää?

Nii, ajatella, jos sillon aikaisemmin, just siinä homejuustossa ei ollut listeriaa. Ja tuskin siinäkään mitä just vedit. Mut niissä kaikissa OLISI VOINUT olla.
Kuinkas sitten suu laitettaisiin? Se on vakava juttu, listeria. Keskenmeno, kuolleena syntyminen.... Että jos sen voi niinkin vähällä estää, kuin homejuuston syömättämyydellä, onko suuri uhraus? En itse paljon naurskelisi ja vähättelisi.

Sä et vaan muista tai silloin nuorempana olet päästänyt toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos :D Kyllä ne home- ja tuorejuustotkin oli silloinkin kiellettyjen listalla ja listerian vaarallisuus tiedettiin. Mä olen valmistunut kätilöksi 1995 ja oppini siis saanut 90-luvun alkupuolella. Silloin oli vaan se maksakohu ja sen syömisen rajoitukset, niin se on jäänyt päällimmäisenä mieleen ;) Se on kyllä totta, ettei noista kemikaaleista silloin vouhotettu, enkä kyllä vieläkään pidä esim. hiustenvärjäämistä pahana asiana raskausaikana, kunhan nyt ei viikottain väriä vaihda. Maalaisjärjellä pärjää pitkälle.

Meinaaks :D että näin olis...:P
Aloin itsekkin miettimään tota listeria juttua, että siitä varmasti puhuttu silloin, mutta toi maksajuttu oli aika iso haloo ainakin.

[QUOTE="vieras";28366928]tuo listeriajuttu on ainoa JÄRKEVÄ. Stressin välttelyn luulisi vain lisäävän stressiä...

Ja nuo meikkijutut on ihan huuhaahommia[/QUOTE]

:D päättää joku random ihminen...tutkimustuloksia vastaan..

Ei niitä neuvoja ole hatusta vedetty. Mielipiteet= hatusta vedettyjä. Faktat= tutkittua tilastoa.

Mieti vähän jos juuri sinä sattuisit olemaan se jonka lapsi abortoituu jonkun loisen takia? Joillekin niin todella käy suomessakin. Ei sikiöt ja vauvat "puhästä hengestä" abortoidu. Aina on syy. Epämuodostumia on usealla prosentilla kaikista syntyvistä ja kehistysvammaisuutta jne.
Moni näistä olisi voitu estää oikealla ruokavaliolla raskausaikaan. Esim. foolihappo, raskasmetallien välttö, päihteiden välttö, loisten välttö jne.

Olen itse raskaana ja eräs odotusryhmästäni sairastui noroon ( tulee usein pesemättömistä ulkomaisista vihanneksista tai pisaratartuntana jostakin ). Noro laukaisi synntyksen viikolla 31 ja tämä todettiin ihan sairaalassa.
Ei ne jutut ole ihan pikkujuttuja mitä väärä altistus voi aiheuttaa.

Itsekin sairastin noron ja vaikka vauvani syke oli korkealla sen ajan niin onneksi muuta ei sattunut.

Tietyssä ruoassa on aina riski ja on ihan tyhmää laittaa luoti aseeseen vain oman himon vuoksi ja osoittaa aseella kohtuun ( kuvainnollisesti ). Onko se vauva todella niin arvoton vielä kohdussa että riski kannattaa? Sitä voi miettiä itse kukin.

Vielä kemikaaleista: Se joka viitsii seurata aikaansa muutakin kuin tietokonepeleissä tai juorulehdissä niin tietää että kemikaaleja on tutkittu ja niiden osuus epämuodostumissa lapsissa on monta prosenttia.
Epämuodostuma esim: Miehen siittiötaso huono tai matalahko. Näetkö äiti sen todella jo vauvasta siis onko epämuodostumaa aiheutunut?

Entä mielisairaudet? Ei niitä näe usein vielä lapsesta. Nekin on joku aiheuttanut. Ne tulee aikanaan jos ovat tullakseen. Eikä nekään pyhästä hengestä ilmesty vaan niihin on syy ja kaikille ne ei tule.

No, eihän se yllätyksenä tule, että tiedon lisääntyessä myös rajoitteet lisääntyy. Raskaana olevan käyttäytymistä tarkastellaan puritaanisen moraalin läpi, pienestäkin hairahduksesta ollaan valmiita tuomitsemaan. Itse noudatin kaikkia mahdollisia rajoitteita, vaikka ennen ruokavaliooni kuuluivat päivittäin raskaanaollessa kielletyt ruoat, meikannut en ole koskaan ja hiusten värjäämisen lopetin positiiviseen testiin.

Ärsyttää vain se, että lähes kaikille muille ihmisille pienten lasten vanhempia lukuunottamatta sallitaan vaikka millainen hedonismi hyvillä mielin. Raskaaksi tultuaan naisen velvollisuus on muuttua vähintään Neitsyt Mariaksi.

Muistan kun äitini oli raskaana vuonna 1988 ja tuolloin oli kohu Aurajuustossa olleesta listeriasta ja hän oli tuolloin ihan hermona, kun oli mennyt sitä syömään.

Eli ei nämä mitään uusia juttuja ole, vaikka silloin ei ollutkaan nettiä mistä löytää kattavia listoja ja kaikki neuvolat eivät yhtä innokkaasti kerro riskeistä. Listoissa on iso osa nykyään riskejä, joita ei edes ollut tai koskivat äärimmäisen harvaa. 15-25 vuotta sitten ei kaupoista yleisesti ollut saatavissa ulkomaisia pakastemarjoja. Tyhjiöpakkauksia ovat vasta yleistyneet tuon aikana. Ulkomaisia ja/tai pastöroimattomia juustoja ei läheskään joka paikasta edes saanut parikymmentä vuotta sitten. Ja silloin mäti, pellavansiemenet tai yrttiteet eivät olleet mitään koko kansan herkkua ja merilevästä hyvä jos kukaan oli edes kuullut. Syklamaattia ei oltu vielä edes keksitty.

Eli listat ovat pidentyneet tietämyksen lisääntymisen lisäksi siksikin, että ruokavalikoima on monipuolistunut ja säilytystavat muuttuneet.

• Tykkää
Reactions: Tír na nÓg

Tämän palstan maalaisjärki tarkoittaa suomennettuna maalaistyhmyyttä. Ei uskota luotettaviin tutkimuksiin, vaan kuvitellaan itse tietävänsä asiat paremmin, ilman mitään järkevää perustelua.

Alkuperäinen kirjoittaja iltatähden tuleva äippä;28366911:
Aikamoista, pisti hymyilyttään. :) Mitenhän nuo terkkarit sitten kun ovat varmaan vuosikymmeniä olleet töissä suhtautuvat näihin muutoksiin?

Terveyden- ja sairaanhoidossa muuttuu hoito-ohjeet tuon tuosta muutenkin ja jopa terkkareiden on pysyttävä ajan tasalla! Itse oon käynyt ensiapukurssin pariin kertaan ja kaverin kanssa myöhemmin jutellut, niin niinkin perusjuttu kuin elvytys ja sen ohjeet on muuttuneet useaan otteeseen merkittävästikin!

Luonnollista on, että ohjeet muuttuu kun tietoa asioista tulee lisää. Näissä raskausrajoituksissa kannattanee lähteä siitä, että on rajoituksia, jotka perustuu määrään = voi melko huoletta maistaa silloin tällöin. Toiset taas on siitä ehdottomia, että todennäköisesti syöminen ei aiheuta mitään, mutta huonolla tuurilla käy todella huonosti = esim. listeriariskin tuotteet kannattaa jättää väliin.

• Tykkää
Reactions: riiviöiden äiti
Alkuperäinen kirjoittaja Ärsyyntyvä;28367299:
No, eihän se yllätyksenä tule, että tiedon lisääntyessä myös rajoitteet lisääntyy. Raskaana olevan käyttäytymistä tarkastellaan puritaanisen moraalin läpi, pienestäkin hairahduksesta ollaan valmiita tuomitsemaan. Itse noudatin kaikkia mahdollisia rajoitteita, vaikka ennen ruokavaliooni kuuluivat päivittäin raskaanaollessa kielletyt ruoat, meikannut en ole koskaan ja hiusten värjäämisen lopetin positiiviseen testiin.

Ärsyttää vain se, että lähes kaikille muille ihmisille pienten lasten vanhempia lukuunottamatta sallitaan vaikka millainen hedonismi hyvillä mielin. Raskaaksi tultuaan naisen velvollisuus on muuttua vähintään Neitsyt Mariaksi.

No eikä ole. Muutama rajoite, ei niitä ole vaikea noudattaa.

Mua niin huvittaa ihmisten tyhmyys, kun ei ilmeisesti ymmärretä MIKSI nää suositukset on.On uusia tutkimustuloksia ja KUN selvästi on näyttöä mitkä ovat riskijuttuja niin miksi pitää tieten tahtoen ottaa riski? toki jokaisen oma asia ja aina voi perustella "kun ennenkään ei oo tullut jne" juttuja. Eihän kaikki tupakoitsijat, narkkarit ja juopotkaa saa vammasia lapsia niin miksi sitten välttää niitäkään? saaa toki jokainen ottaa riskejä mistä tahtoo, mutta selkeitä näyttöjä/tutkimuksia on tietyistä vaaroista ja järkikin kertoo, että tänä päivänä kemikaaleja ja myrkkyjä saa ihminen enempi kuin ennen. turha väittää, et niistä ainakaa mitään hyötyä on. ja lapset on entistä sairaampia ja allergisempia kuin ennen, mistähän lie johtuu==?? mitä listeriaan tulee niin hassua miten ei mene ymmärrykseen, että RAAKA KALA, OLI SE SITTEN ITSE GRAAVATTUA TAI VAKUUMIPAKATTUA, SE ON RAAKAA JA ON LISTERIARISKI! SAMATEN TUOREJUUSTOT JA MUUT JOTKA HELPOSTI PILAANTUU/LISTERIABAKTEERI TARTTUU/VIIHTYY ON RISKIJUUSTOJA JA EI MITENKÄÄN OLE YHTEYDESSÄ PALJONKOSYÖT TAI ONKO PASTÖROIDUSTA TEHTYÄ!!!NE ON RISKEJÄ SILTI JA AINA!!!! hitto kun ei tajuta!!!! jokainen saa silti ottaa riskejä ja eihän se ole sanottu, että se listeriabakteeri on niissä tuotteissa, ne on vain riskituotteita!

[QUOTE="Leena";28367311]Tämän palstan maalaisjärki tarkoittaa suomennettuna maalaistyhmyyttä. Ei uskota luotettaviin tutkimuksiin, vaan kuvitellaan itse tietävänsä asiat paremmin, ilman mitään järkevää perustelua.[/QUOTE]

Maalaisjärjellä lättänän maailman reunalta vois yhä pudota.

Olisikohan syynä se että tiede ja tutkimukset kehittyvät koko ajan? Silloin 15-vuotta sitten ei tiedetty tiettyjen aineiden haittavaikutuksista sikiölle. Ei silloin tiedetty myöskään että tupakointi raskaana vähentää poikavauvojen siittiöitä 25% tai vaikuttaa vauvojen aivojen kehitykseen (uusin tutkimustulos).

Toiset on tarkempia noudattamaan ohjeita kuin toiset, se on vaan niin että aika raskas taakka on kannettavaksi itselle jos listerialla on vaikka lapsensa edellytyksiä normaaliin elämään tuhonnut.

No johan sain kansanliikkeen aikaiseksi ja varmasti saan osalta noottia ja olen "huono äiti".
Näitä "huonojakin äitejä" on aina ollut, sekä näitä "täydellisiä äitejä".

minusta vaan terve järki asiassa kuin asiassa on hyväksi, jopa äidin mielenterveydelle. Jeesustelijoita on aina ja myöskin niitä jotka eivät välitä mistään.
Ja viimeiselle... en söisi raakaa kalaa / lihaa edes vaikka en olisi raskaana.

Toivottavasti nyt joku ei ala elämään hippielämää viestialoitukseni vuoksi.

Kyllä AURAjuustoa saa syödä, niinkuin yleensä kaikkia muitakin SUOMESSA valmistettuja juustoja, sillä ne on tehty pästöroidusta maidosta. Eri asia sitten nuo ulkomaalaiset juustot.

Itse ihmettelen tuota maksan mainintaa. Syökö joku maksaa edes kuukausittain nykypäivänä, saati sitten niin paljon, että A-vitamiinin saantiraja menis edes lähelle?

Meillä kun ei tuoremaksaa syödä ikinä ja maksamakkaraa tai pateeta ostetaan pari kertaa vuodessa.

[QUOTE="vieras";28367332]Mua niin huvittaa ihmisten tyhmyys, kun ei ilmeisesti ymmärretä MIKSI nää suositukset on.On uusia tutkimustuloksia ja KUN selvästi on näyttöä mitkä ovat riskijuttuja niin miksi pitää tieten tahtoen ottaa riski? toki jokaisen oma asia ja aina voi perustella "kun ennenkään ei oo tullut jne" juttuja. Eihän kaikki tupakoitsijat, narkkarit ja juopotkaa saa vammasia lapsia niin miksi sitten välttää niitäkään? saaa toki jokainen ottaa riskejä mistä tahtoo, mutta selkeitä näyttöjä/tutkimuksia on tietyistä vaaroista ja järkikin kertoo, että tänä päivänä kemikaaleja ja myrkkyjä saa ihminen enempi kuin ennen. turha väittää, et niistä ainakaa mitään hyötyä on. ja lapset on entistä sairaampia ja allergisempia kuin ennen, mistähän lie johtuu==?? mitä listeriaan tulee niin hassua miten ei mene ymmärrykseen, että RAAKA KALA, OLI SE SITTEN ITSE GRAAVATTUA TAI VAKUUMIPAKATTUA, SE ON RAAKAA JA ON LISTERIARISKI! SAMATEN TUOREJUUSTOT JA MUUT JOTKA HELPOSTI PILAANTUU/LISTERIABAKTEERI TARTTUU/VIIHTYY ON RISKIJUUSTOJA JA EI MITENKÄÄN OLE YHTEYDESSÄ PALJONKOSYÖT TAI ONKO PASTÖROIDUSTA TEHTYÄ!!!NE ON RISKEJÄ SILTI JA AINA!!!! hitto kun ei tajuta!!!! jokainen saa silti ottaa riskejä ja eihän se ole sanottu, että se listeriabakteeri on niissä tuotteissa, ne on vain riskituotteita![/QUOTE]
Joo, ja kaiken keuhkoamisen keskellä muistetaan, että tuorejuustoja ovat myös raejuusto ja rahka. Et kai vaan ole mennyt näitä syömään raskaana ollessasi? Mozzarellasta en viitsi edes aloittaa. Tai feta...

• Tykkää
Reactions: Miri81

Yhteistyössä