No kysynpä suoraan. Ei tästä sitten tappeluketjua, jooko?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Viblsp
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja meikä:
Alkuperäinen kirjoittaja Viblsp:
Alkuperäinen kirjoittaja kaksinaismoralisti:
Entäs koti-isyys? Mites sen arvostaminen? Miksi kotivanhemmuus niin automaattisesti langetetaan naiselle?

Mulle ois ollu vieras ajatus tuo. Ihan vain siksi, että mielestäni on äidin tehtävä imettää. Esikoista imetin 10kk vain ja toista 1v 2kk ja nyt kaksoset 1v 2kk ja imetän yhä. Ja nainenhan sitä lasta kantaa ja on luonnollista, että etenkin pienen lapsen suhde äitiin on läheisempi kuin isään, vaikka kumpikin lasta rakastaisi. Miksi naisen pitäisi olla töissä ja isän ei?

Just joo. No nyt tiedän sitten mikä sinäkin olet laatuasi.

No kerropas suoraan. :)

arvostan kotiäitiyttä, ja nostan hattu heille, jotka siihen pystyvät

ite olin kotiäitinä noiden kolmen vanhimman lapsen kanssa, kunnes heistä nuorin täytti kolme, tosin olin silloin vielä nuori, ja arvomaailmani oli erilainen..

nyt kuopus täyttää pian 2 vuotta ja hoidossa on ollut 1-vuotiaasta saakka, eipä vaan mulla enää kuuppa kestänyt olla kotiäitinä, vaan kaipaan elämääni hiukan taloudellista turvaa, sosiaalisuutta sekä haastavia tilanteita, joita ei kotona olemalla voi saavuttaa..

Miksihän tässä keskustelussa lähdetään aina liikkeelle siitä oletuksesta, että perhe, jossa molemmat vanhemmat käyvät töissä, haluaa väen väkisin ylläpitää itselleen liian isoa ja kallista omakotitaloa sekä kahta toinen toistaan uudempaa ja hienompaa autoa? Todellisuudessa suuri(n) osa työssäkäyvistä pareista ei asu missään puolen miljoonan merenrantatalossa. Eikä niitä autojakaan välttämättä ole kuin yksi, joka ei sekään ole upouusi.

Kaikkein eniten mä arvostan sitä, että teki itse millaisia valintoja tahansa, omaa kruunua ei tarvitse olla koko ajan kiillottelemassa vaan toisten erilaisetkin ratkaisut voi hyväksyä heille sopivina.

Arvostan sellaista kotiäitiyttä (ja isyyttäkin toki) jossa vanhempi on läsnä lapsia varten, kuuntelee ja juttelee, halaa ja pussaa, huolehtii siitä että lapset saavat olla lapsia ja leikkiä niin paljon kuin sielu sietää eikä tarvitse herätä kellonsoittoon ja kiiruhtaa sinne tänne.

Kaikilla pää ei kestä kotona oloa, ja silloin kotiäitinä oleminen ei ole hyvä ratkaisu. Sellainen äiti on mielestäni arvostamisen arvoinen joka valitsee asiat siten että koko perheellä on mahdollista olla onnellinen.

Mä arvostan niitä, jotka tekevät kuten itse parhaaksi kokevat, eivätkä roiku täällä kerjäämässä tunnustusta valinnoistaan. Kamalasta tarpeesta perustella valintansa tulee väkinsinkin mieleen, ettei kyseinen henkilö ole itsensä ja valintojensa kanssa sinut.

Siksi varmaan sulta kysyttiin että onko ammattia kun monet valitsee ammatikseen kotiäitiyden. Siihen kun ei tartte opiskella mitään. Ja silloin on helppo olla kotona kun ei ole työtä eikä koulutusta, kotona oleminen tyydyttää silloin tarpeet.

Alkuperäinen kirjoittaja daa:
Mä arvostan niitä, jotka tekevät kuten itse parhaaksi kokevat, eivätkä roiku täällä kerjäämässä tunnustusta valinnoistaan. Kamalasta tarpeesta perustella valintansa tulee väkinsinkin mieleen, ettei kyseinen henkilö ole itsensä ja valintojensa kanssa sinut.

Todellakin peesi tähän

Alkuperäinen kirjoittaja Homo heidelbergensis:
Miksihän tässä keskustelussa lähdetään aina liikkeelle siitä oletuksesta, että perhe, jossa molemmat vanhemmat käyvät töissä, haluaa väen väkisin ylläpitää itselleen liian isoa ja kallista omakotitaloa sekä kahta toinen toistaan uudempaa ja hienompaa autoa? Todellisuudessa suuri(n) osa työssäkäyvistä pareista ei asu missään puolen miljoonan merenrantatalossa. Eikä niitä autojakaan välttämättä ole kuin yksi, joka ei sekään ole upouusi.

Kaikkein eniten mä arvostan sitä, että teki itse millaisia valintoja tahansa, omaa kruunua ei tarvitse olla koko ajan kiillottelemassa vaan toisten erilaisetkin ratkaisut voi hyväksyä heille sopivina.

:flower: Allekirjoitan tämän sanasta sanaan.

Entäs koti-isyys? Mites sen arvostaminen? Miksi kotivanhemmuus niin automaattisesti langetetaan naiselle?

Mulle ois ollu vieras ajatus tuo. Ihan vain siksi, että mielestäni on äidin tehtävä imettää. Esikoista imetin 10kk vain ja toista 1v 2kk ja nyt kaksoset 1v 2kk ja imetän yhä. Ja nainenhan sitä lasta kantaa ja on luonnollista, että etenkin pienen lapsen suhde äitiin on läheisempi kuin isään, vaikka kumpikin lasta rakastaisi. Miksi naisen pitäisi olla töissä ja isän ei?

Mä voin sanoa: sulla on putkinäkö,näet vain suoraan,sivuille et ollenkaan..

Alkuperäinen kirjoittaja miles:
Minulle on tärkeämpää, että on kaunis koti, auto, kesämökki, voidaan käydä reissuilla ulkomailla ja kotimaassa... Olen siis töissä ja ylpeä siitä.
Pidän itsestäni enemmän, kun saan tehdä haastavaa työtä kodin ulkopuolella ja onnistun siinä. Olen parempi äiti, vaimo ja nainen, kun pystyn ostamaan myös materiaa.

jep, tähän peesaan. paitsi, että kesämökkiä emme tartte täällä maalla.

jos työ on niin tärkeetä että lapset laitetaan mummolaan aamusta iltaan 24/7, ei yhteisiä kesälomia ekä muutenkaan yhteisiä hetkiä. niin todellakin kotiäityis on parempi. nim. kokemusta on.

mun vanhemmille raha ja työnteko on aina ollu niin tärkee etti mulla oo juurikaan muistoja lapsuudesta mitä me tehtiin yhdess. sillon kun vanhemmilla oli loma niin ne oli yhdessä. oltiin mummolassa koko ajan. kotiin (jos sitä kodiks voi kutsua) tultiin myöhään illalla, mentiin nukkumaan ja aamulla taas lähettiin. mummo oli kipee, sairas ja ilkeä sillon ja vanhemmat ei tajunnu sitä. kivoja muistoja juu. rakastan silti mummoa enemmän ku vois luulla. hän meiät kasvatti. äiti-tytär-suhde todellakin kärsi. ja faijan kaa ei edes oo mitään juteltavaa.

että minä voin aina kysyä mikä on tärkeempää...hieno talo ja upouus auto vai lasten kanssa vietettyjä hetkiä?

totuus on se että nykyään kaikki maksaa ja työpäivät voi olla hyvinkin pitkiä. se että lapset laitetaan hoitoon ja pois alta on tosi törkeetä. :( uskokaa vaan..siitäkin voi saada traumoja.

Alkuperäinen kirjoittaja MySelene:
jos työ on niin tärkeetä että lapset laitetaan mummolaan aamusta iltaan 24/7, ei yhteisiä kesälomia ekä muutenkaan yhteisiä hetkiä. niin todellakin kotiäityis on parempi. nim. kokemusta on.

mun vanhemmille raha ja työnteko on aina ollu niin tärkee etti mulla oo juurikaan muistoja lapsuudesta mitä me tehtiin yhdess. sillon kun vanhemmilla oli loma niin ne oli yhdessä. oltiin mummolassa koko ajan. kotiin (jos sitä kodiks voi kutsua) tultiin myöhään illalla, mentiin nukkumaan ja aamulla taas lähettiin. mummo oli kipee, sairas ja ilkeä sillon ja vanhemmat ei tajunnu sitä. kivoja muistoja juu. rakastan silti mummoa enemmän ku vois luulla. hän meiät kasvatti. äiti-tytär-suhde todellakin kärsi. ja faijan kaa ei edes oo mitään juteltavaa.

että minä voin aina kysyä mikä on tärkeempää...hieno talo ja upouus auto vai lasten kanssa vietettyjä hetkiä?

totuus on se että nykyään kaikki maksaa ja työpäivät voi olla hyvinkin pitkiä. se että lapset laitetaan hoitoon ja pois alta on tosi törkeetä. :( uskokaa vaan..siitäkin voi saada traumoja.

No onneksi kaikilla ei ole samanlaisesti asiat kuin sulla on ollut :hug:

Useimpien vastaus tulee varmaan olemaan muuta kuin lyhyt vastaus, mutta ei takerruta muiden vastauksiin hirveästi, jooko?

Kumpaa arvostat enemmän, kumpi on mielestäsi tärkeämpää, kumpaa pidät helpompana itsellesi? Kotiäitiys vaiko työssä oleminen? Miksei vain miehen palkalla pärjää, jos on tarkempi kuluista? Tarvitseeko talo ostaa ja auto uusia, jos se tietää sitä, että lapset menevät aikaisemmin hoitoon? Eikö tuosta voisi päätellä sen, että materiaali menee edelle?

Mie arvostan kotiäitiyttä, etenkin kun lapset alle 3-vuotiaita. Tärkeämpää varmasti lapsille äidin/isän läsnäolo kuin se, että äitiä/isää ei näe niin paljoa, mutta voi ostaa hienoja juttuja enemmän.

Arvostan kotiäitiyttä.
Jokaisella on mahdollisuus valita ostaako talon vai hoitaako lapsen kotona. Eikä selitys ole että asunto on ostettu ennen lapsia, koska jokainen voi suunnitella elämänsä.

Itse useassa päiväkodissa täissäolleena en voisi kuvitellakaan vieväni lasta hoitoon alle 3-v
alle 1v- hoitoon vieminen on melkein sairasta.
Meillä joudutaan nyt netti sulkemaan hetkeksi ja sitten alentamaan nopeuksia.
Kesävaatteita en voi itselle ostella ja kirpparilla vietetetään aikaa myyden ja ostellen mtä tarvitaan.
Tiukkaa tulee olemaan mutta omilla valinnoilla voi olla kotona jos haluaa.

Kaikkia ei kuitenkaan ole kotiäideiksi tehty mutta kyllä jokaisen tulisi hoitaa omat lapset ainakin vuoden ikäiseksi!! äitiys loman voisi melkein vuoteen asti siirtää.
Kyllä se on vaan todella rankkaa pienen lapsen olla pitkä päivä erossa äidistä ja isästä.
Mutta olenkin siinä mielessä etuoikeutettu että tiedän oikeasti mitä se lapsen on olla hoidossa.

Sen takia ei tulisi mieleenkään viedä lasta hoitoon alle 2vuotiaana. Siitä eteenpäin "hyväksyn" sen mutta oma on kotona ainakin 3v asti.

pienempään asutoon muutan tai halvempaan jos on tarvis ja monesta asiasta voin vielä tinkiä.

No kysynpä suoraan. Ei tästä sitten tappeluketjua, jooko?
Useimpien vastaus tulee varmaan olemaan muuta kuin lyhyt vastaus, mutta ei takerruta muiden vastauksiin hirveästi, jooko?

Kumpaa arvostat enemmän, kumpi on mielestäsi tärkeämpää, kumpaa pidät helpompana itsellesi? Kotiäitiys vaiko työssä oleminen? Miksei vain miehen palkalla pärjää, jos on tarkempi kuluista? Tarvitseeko talo ostaa ja auto uusia, jos se tietää sitä, että lapset menevät aikaisemmin hoitoon? Eikö tuosta voisi päätellä sen, että materiaali menee edelle?

Mie arvostan kotiäitiyttä, etenkin kun lapset alle 3-vuotiaita. Tärkeämpää varmasti lapsille äidin/isän läsnäolo kuin se, että äitiä/isää ei näe niin paljoa, mutta voi ostaa hienoja juttuja enemmän.

No minulle oli kotiäitiys helpompaa kui tänä opiskelu. Olin kotona 4v ajan, sihen asti kun kuopus oli 2v4kk ja lähdin opiskelemaan. Tykkäsin ihan olla kotona lasten kanssa, mutta pakkohan sitä oli ammattia lähteä hakemaan, ei niitä lapsia voi muuten elättää. miehen palkalla, asumistuella, mun opintolainalla, lapsilisillä ja opintotuella nyt elellään eli samaa tasoa ovat tulot kuin jos olisin kotona. Joskus vaan on pakko ennä kouluun tai töihin, ei yli 3v ikäisen kanssa voi olla kotona.

Kaikille on parempi että olen töissä; en ole kotiäitityyppiä siis. Lisäksi olen tyytyväinen siihen, että pystyn osallistumaan täyspainoisesti talouden menoihin ja myös siihen, että minulla on tarpeeksi omaa rahaa, mitä voin käyttää mihin haluan. Lisämausteen asiaan antaa se, että olen semmoisella alalla töissä, että jos huiman kauan eli vuosia on pois työmaalta, niin jää niin paljon teknologiasta jälkeen, ettei enää ole paluuta "kärkisakkiin".

Alkuperäinen kirjoittaja bad virgin:

Ja juuri siksi kerroin arvostavani myös työäitejä? :) Mutten harvassa ovat ne äidit, joita arvostan, jotka laittavat lapsen hoitoon pienenä.

Naisella ei saa olla munia yhdessä korissa-työpaikka ja oma palkka on ainoa tie itsenäisyyteen ja omaan elämään, vaikka olisikin parisuhteessa.

Oma koti tärkeä, ja mieluummin olen surullinen oman auton ratissa kuin bussissa, näin karikoiden. Materiaali on tärkeää, jeesustelua väittää muuta.

Lapsilleen voi antaa aivan loistavat lähtökohdat, vaikka tekeekin töitä ja maksaa veroja, joilla maksetaan sosiaali-ja terveysmenot tässä yhteiskunnassa.

Ja näin ajattelen reilusti minä, tällähetkellä kotona oleva äiti.

Alkuperäinen kirjoittaja KolmeKertaa:

Naisella ei saa olla munia yhdessä korissa-työpaikka ja oma palkka on ainoa tie itsenäisyyteen ja omaan elämään, vaikka olisikin parisuhteessa.

Oma koti tärkeä, ja mieluummin olen surullinen oman auton ratissa kuin bussissa, näin karikoiden. Materiaali on tärkeää, jeesustelua väittää muuta.

Lapsilleen voi antaa aivan loistavat lähtökohdat, vaikka tekeekin töitä ja maksaa veroja, joilla maksetaan sosiaali-ja terveysmenot tässä yhteiskunnassa.

Ja näin ajattelen reilusti minä, tällähetkellä kotona oleva äiti.

puutun nyt vain yhteen epätosiin asiaan mikä tuossa kirjoituksessa oli.. tukien saajakin maksaa veroja. Vain lapsilisästä ei mee veroja.
Ei sen kummepaa =)

Alkuperäinen kirjoittaja netskuli:
puutun nyt vain yhteen epätosiin asiaan mikä tuossa kirjoituksessa oli.. tukien saajakin maksaa veroja. Vain lapsilisästä ei mee veroja.
Ei sen kummepaa =)
Mun mielestä on ihan älytöntä, että yhteiskunnan maksamista tuista menee veroja. Miksei tuen määrä voisi olla se, mikä ihmiselle maksetaan?

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Mun mielestä on ihan älytöntä, että yhteiskunnan maksamista tuista menee veroja. Miksei tuen määrä voisi olla se, mikä ihmiselle maksetaan?
Mä olen aivan samaa mieltä. Ainoa syy, minkä olen tuohon verojen keräämiseen tuista keksinyt, on se, että yhteiskunta pyrkii "opettamaan" yksinkertaisia jäseniään siihen, että kaikkien pitää tuloistaan maksaa veroja. (Tämä ei sitten tarkoita sitä, että pidän tukien saajia yksinkertaisina vaan sitä, että musta tuntuu, että yhteiskunta kuvittelee, ettei tuensaajat muuten tajua, että veroja menee.)

Ei sen kummepaa =)

Sen takia että tuet vaikuttaa kokonaisveroprosenttiin, ja on varmaan yksinkertaisempaa et kaikki maksaan niistä veroja eivätkä vain ne, joilla on myös muita tuloja.

Ja juuri siksi kerroin arvostavani myös työäitejä? :) Mutten harvassa ovat ne äidit, joita arvostan, jotka laittavat lapsen hoitoon pienenä.

No sano miksi isä ei voisi jäädä kotiin ja äiti lähteä töihin?

No sano miksi isä ei voisi jäädä kotiin ja äiti lähteä töihin?

Kerroin jo jossain näistä ketjuista. Äiti on lapselle tärkeämpi kuin isä, ainakin näin kuuluisi olla. Äiti kantaa lapsen ja imettää, antaa hoivaa, jota isä EI voi antaa alkukuukausina. Toki isä voi jäädä koti-isäksi lapsen ollessa vaikkapa 2v, mutta ennen sitä ei mieluusti, ehkä vähintään 1,5v... Riippuu isän ja lapsen suhteesta. Itse kokisin menettäväni paljon, jos nyt menisin töihin ja missaisin esim. ekat sanat.

Ei sen kummepaa =)

on kato hienonpaa, kun päättäjät voi pullistella että maksetaan niin ja niin paljon tukia. Ottavat sitten verona sen takas.
mutta sillä ei paljoon ruokaa osteta mikä verona valtiolle palautetaan

Yhteistyössä