nukahtaa vain

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tissille
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tissille

Vieras
oLISIKO NEUVOJA TARJOLLA!!

Meidän 4kk tyttö ei suostu nukahtamaan kuin tissille (vaunuihin myös ulkoillessa). Onko neuvoa miten voisi katkaista tämän kierteen. Jatkan kyllä edelleen tissittelyä.
Oon kokeillut laittaa pinnasänkyyn ja mobilen soimaaan ja tutin suuhun ja valot pois, mutta ei nukahda. Muutaman kerran nukahtanut kehtoon huudon kanssa. Tuttia imee vain vähän. En haluaisi toimia unitissinä.

Taitaapa olla sellainen kehitysvaihe menossa, että alkaa ymmärtämään olevansa erillinen olento, eikä osa äitiä ja siis ikävöikin äitiä. Kokeilepa imettää vauva käärittynä kapaloon. Ei ehkä herää niin herkästi sen jälkeen, kun laitat sen omaan sänkyyn. Ja iltarutiinit olisi hyvä tehdä joka ilta samalla tavalla ja samaan aikaan, jotta vauva ymmärtää, että nyt on aika mennä nukkumaan. Ja sängystä kaikki virikkeet pois!

Jos kerta syö tuttia, niin yritä vaan sitkeästi sinne omaan sänkyyn. Meillä opittiin omaan sänkyyn 3,5 kk iässä, sitä ennen pelkkä tissi kelpasi nukuttajaksi. Ekoilla kerroilla laitoin vauvan kyljelleen reunaa (tai pyyherullaa tms) vasten, tutin suuhun ja harson vähän mytyssä osittain naaman eteen. Sen jälkeen kevyttä taputtelua/silittelyä pyllystä, niin että vauva pikkuisen nytkähtelee. Ei katsekontaktia, eikä muutakaan puhetta (jos teillä laulaminen toimii, voit tietty kokeilla sitäkin). Kääntyi välillä selälleen, mutta nostin vaan pyllystä takaisin kyljelleen. Silittelin niin kauan, että vauvan silmät painu kiinni, mutta hän ei vielä nukkunut. Sit vaan varovasti käsi pois, lasku kymmeneen ja hiljaa pois huoneesta. =) Jos ei ollutkaan nukahtamassa, niin ennätti kyllä tässä välissä sen ilmaista, ja jatkoin taputtelua.

Jos itku meni hysteeriseksi, niin rauhoittelin sylissä tai annoin tissiä ja sit takas omaan sänkyyn. Tissin antamisen jälkeen ei yleensä tarvinnut enää hirveesti taputella, nosti vaan kyljelleen ja antoi tutin ja harson. Ihan ekoilla yrityksillä annoin kyllä nukahtaa tissillekin, kun toinen alkoi olla ihan väsy huutamisesta eikä rauhoittunut millään. Seuraavana päivänä itku taisi kestää 15-20 min, sitä seuraavana enää 5 min ja sen jälkeen oli vaan pientä ähinää. Tuttia piti käydä välillä nostamassa, mutta muuten nukahti äkkiä itsekseen.

Kannattaa kokeilla omaan sänkyyn nukuttamista ensin päivällä, niin ei mene yöunet ihan plörinäksi, jos ei heti onnistu. Kun muutaman kerran on päivällä osannut nukahtaa, niin nukahtaa varmasti illallakin. Ei kannata opettaa vauva nukahtamaan heilutteluun, vaan sen on loputtava ennen kuin vauva simahtaa. Meillä poju ilmoitti aika pian, ettei tykännyt enää taputtelusta vaan halusi nukahtaa ilman kosketusta. Tietysti sama ei toimi kaikilla, mutta ainahan voi kokeilla ja soveltaa oman vauvan mukaan. Tsemppiä! =)

heippa

Meillä alkoi tuo sama tuossa joku aika sitten ja tyttö täyttää tällä viikolla 5 kk. Kävi vielä niin, että nukahti tissille, heräsi puolen tunnin päästä, tissille, nukahti, tissille, nukahti.... Aluksi varmaan johtui siitä, että oli iltaisin tosi nälkäinen. Annoin sitten kasvissosetta illalla toisen annoksen, mutta tämä tissille nukahtamistapa jäi sitten päälle. Päätin sitten että nyt loppuu tämä juttu ja nukutan tytön omaan sänkyynsä. Illalla meillä on aina samat rutiinit. Iltakylpy samaan aikaan ja sitten iltatissi päälle. Laitan tytön sänkyyn ja jos itkee niin tarjoan hänelle vielä pullosta maitoa (varmistan siis että ei nälkäänsä huuda). Eka ilta oli kaamea, katsoin kellosta että tyttö huusi 20 minuuttia, silitin mahaa ja selkää koko ajan ja tytöllä oli unipupu kainalossa (ei ole koskaan syönyt tuttia) ja sitten vihdoin nukahti. Nyt sitten jo käy joutuisammin. Eli joka ilta isä kylvettää tytön, sitten minä iltatissitän rauhassa (kestää usein n. 15-20 min per rinta) ja sitten siirrän tytön sänkyyn ja silitän uneen. Elättelen toiveita että joku päivä jää vielä nukahtamaan yksikseen....
:-)

Nelikuinen on vielä tosi pieni... onko se nyt niin kamalan paha juttu, jos vauva haluaa nukahtaa tissille? Maailman turvallisimpaan ja ihanimpaan paikkaan syntymän jälkeen.

Meidän vaaveli nukahti melkein aina tissille (+vaunuihin) ekat puoli vuotta. Imetin aina sängyssä pitkälläni ja siihen oli vaavin hyvä uinahtaa. Nostin sitten omaan sänkyyn nukkumaan. Mun mielestä se oli jopa itsellenikin mukavampaa, ku kököttää pinnasängyn vierellä selkä kierossa laittamassa tuttia suuhun ja taputtelemassa puoli tuntia tai enemmänkin levottomasti mylläävää vauvaa.

Alotettiin kiinteät puolivuotiaana ja tissittelykin liittyi vähitellen enempi syömiseen, kun imetin aina soseiden päälle. Samalla jäi sitten tuo tissille nukahtaminen ihan itsekseen pois.

Minä en ole pitänyt tissille nukuttamista minkäänlaisena ongelmana.

Mutta jos haluat, että lapsi osaa nukahtaa muutenkin kuin tissille, anna se nukuttaminen isän hommaksi. Tietenkin imetät hänet ensin, ja sitten, ennen kuin hän nukahtaa, annat isälle nukutettavaksi.

Meilläkin nukahdetaan helpoimmin rinnalle, muu nukuttaminen vaatii vähän panostusta (sylittelyä, silittelyä, taputtelua...) Samoilla keinoilla mennään kuin edelliset eli tietyt iltarutiinit, rauhoittamista, ei virikkeitä yms.

Rinnalle nukuttaminen on ihanaa ja söpöä, mutta joskus vauva on vähän känkkäinen / vatsakipuinen / virkeä / muuta vastaavaa ja ""leikkisi"" rinnalla reilusti toista tuntia, joten olen nukuttanut yksin kehtoon ihan siksi, että imetys pysyy imetyksenä jota äitikin jaksaa ja että vauvalla pysyy tietty iltarytmi. Kehtoon kuitenkin nukahtaa.

Kiitoksia neuvoista,

Ei se ihan kamalan paha ole että nukahtaa tissille mutta olisihan se kiva että isäkin saisi joskus lapsen rauhoittumaan. Se ei meinaan ymmärrä (isä) että joskus tissi on vaan ainoa keino. Aattelin vaan itsekseni että nyt vois olla helpompaa alkaa opettaa kuin että antaa mennä pitemmälle. Kunpa tietäis...Tuttipullosta ei juo mitään.

Meillä oli pienempänä ``paha koliikkivauva`` (omasta mielestäni). En siis hirveesti halua pientä huudattaa enään. En viitsis esim 20 min huudattaa ainakaan näin pienenä.

MUTTA MIELIPITEITÄ LISÄÄ....

No, mulla on päälle 5kk kaksoset, jotka nukahtavat vain tissille tai sit myös vaunuihin ulkoilessa. Tutista eivät välitä..

Tuossa 4kk iässä musta tuntui et nukuttaminen kestää ja kestää, kun aina kun siirti omaan sänkyyn nii heräs. Nyt on jo hieman helpompaa kun tuntuu et uni tulee nopeammin. Silti mäkin kaipailen et vauvat nukahtas itsekseen kun sanotaan et se vaikuttaa nukahtamisiin yöllä. Meillä siis heräillään öisin syömään 2-3krt joten pahimpina öinä herään itse siis n.6krt. :/ Välillä tuntuu, et lapsella on tosiaan nälkä, välillä kuvittelen et imee vaan kun on tottunut heräämään siihen aikaan..

Vois kokeilla tuota mitä joku ehdotti, et taputellaan uneen.. Joskus olen kokeillut laittaa mobilen soimaan ja hieman silitellyt mut en sit ole kans huudattanut.. Ehkä pitäs(?).

meillä ei oo koskaan saanu olla mitään mobilee pimputtamassa. ei oo nukahtanu vaan innostunu vaan enempi... sen sijaan tossa iässä mun vauva alkoi kiinnostua ""unikaverista"". rätti (sideharsovaippa) on tosi hyvä meillä. sitä nyplätään sormissa. toinen hyvä on ollu pehmolelu, jolla on pitkät korvat. sitä korvaa kun nyplää tai ottaa lelun kainaloon (on melkein yhtä iso kuin vauva), niin sinne tyttö tummuu hetken kuluttua.
mutta mä siis en SAA olla vieressä. jos taputtelen tai olen muuten vieressä - uni ei tule millään.

eli mä teen näin: vauva sänkyyn, pusu poskelle, sanon hyvää yötä, kulta. sitten tutti suuhun, rätti käteen ja unikaveri viereen (valitsee itse mitä nypläilee) ja itse toiseen huoneeseen. joudun ehkä kerran pari käydä laittamassa tuttia / kääntämässä kyljelleen. mutta siinä se.
vauva nyt 6kk.

meillä siis kans nukuttiin tissille niin kauan kuin imetin. mut kun imetys loppui 3 kk iässä, aloin tehdä näin.

Meillä ovat kyllä oppineet tosi helposti nukahtamaan ilman tissiä siinä vaiheessa kun imetys on ollut loppusuoralla. Aluksi isän ja/tai äidin viereen tai syliin, josta sitten nostettiin omaan sänkyyn. Jonkun ajan kuluttua sitten suoraan sinne omaan sänkyyn. Edelleenkin, liki 3 vuotiaana kuopus rauhoittuu poikkeuksellisen vilkkaan päivän jälkeen parhaiten viereen.

Yhteistyössä