Nukkumaanmeno ajoista...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Iltaeläjät
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

Iltaeläjät

Vieras
Eli kopioin tähänkin aihealueeseen kirjoitukseni.
mielipiteitä!!!!

Meillä poika 1v9 kk. On ollut aina hyvät unenlahjat, mutta eri asia onkin sitten nuo nukkumisajat.

Olen kotona pojan kanssa ja mies käy töissä. Olemme mieheni kanssa molemmat illan virkkuja ja tottuneet valvomaan aina myöhäseen (yleensä n.23-01). Meidän myötä myös poikamme on oppinut iltaeläjäksi.
Onko muita, joiden alle 2 vuotias lapsi valvoo yhdessä vanhempiensa kanssa myöhään?
Olemme kokeilleet viedä pojan nukkumaan siinä noin klo 22 aikaan tai aiemmin, mutta se on jäänyt sit vaan yritykseksi. Poika pyörii sängyssä levottomasti,touhuaa kaikenlaista ja "puhuu" omia juttujansa, niin nukahtamisesta ei sit tule kerta kaikkiaan yhtään mitään.Valotkin on huoneesta sammutettu ja tehty tutut iltarutiinit.Poika on tottunut nukahtamaan isin ja äidin sänkyyn ja mieluiten molempien vanhempien keskelle. Kun poika on sitten nukahtanut hyvin, olen nostanut pojan jatkamaan uniansa omaan sänkyyn. Yleensä kyllä sitten nukkuu yön todella hyvin, kunhan tosiaan vaan ensin malttaa alkaa nukkumaan. Mies herää arkiaamuisin puoli 6 töihin. Minä ja poika sitten nukumme aika pitkään, kun ei ole mihinkään kiirettä tai menoa. Heräilemme yleensä siinä noin 10 maissa. Poika saattaa nukkua jopa 11 saakka...

Sama homma toistuu sitten päiväunissa. Noin kk sitten poika sai jatkettavan sängyn pinnasängyn tilalle. Pinnasänkyyn kyllä nukahti itsekseen päiväunille, mutta nyt kun on tuo jatkettava sänky, niin kiipeää itse aina pois sängystään päiväuniaikaan ja sanoo, että ei uku eli ei nuku. Nyt tilanne on mennyt siihen että poika saattaa alkaa päiväunille vasta klo 16-17 maissa! Olen kokeillut aikaisemmin viedä poikaa unille, mutta ei ole onnistunut. Sitten onkin jo niin väsynyt tuossa klo 16-17 aikaa, että saattaa nukahtaa syliin tai sohvalla alkaa nuokkumaan, ja siitä kannan sitten unten maille omaan sänkyynsä. Poika nukkuu yleensä noin kahden tunnin päiväunet.

Ulkoillaan päivittäin ainakin reilun tunnin ajan.

Miten saisin rytmin muuttumaan? Vai onko hyvä etis alkaa muuttamaan yhtäkkiä radikaalisti unirytmiä?
Onko muilla samankaltaisia kokemuksia?
Mietin vain, että kun olen tässä pikkuhiljaa palailemassa takaisin työelämään, niin viimeistään silloin rytmi tulee kyllä olemaan aivan erilainen...

t:iltaeläjät

oon kuullu,että lapset nukkuvat paljon niin kuin vanhempansa. Meillä minä olen ollut aina iltauninen, ja meidät 2 ja 3vuotiaat tytöt on aina vauva-aikaa lukuunottamatta menneet viimeistään yhdeksältä unten maille. Tällä hetkellä jo kahdeksalta. Meillä sitten vastaavasti noustaan ylös aikasin, nykyään ennen seitsemää ja aina on viimeistään 8:lta oltu aamupalalla.

miellä tyttö valvoi joka ilta vielä puolivuotta sitten yhteentoista tai myöhempäänkin. Sain rytmin muuttumaan, kun herättelin lapsen aamulla jo kahdeksan jälkeen ylös(normaalisti siis olisi nukkunut kymmeneen) ja sain päiväunillekin tytön jo puolen päivän aikaan helposti isommin nukuttamatta. muutamassa päivässä alkoi illallakin olla helpompi saada jo kehdeksan ja yhdeksän välillä nukkumaan.
nopeasti rytmi muuttui, vaikka pahalta tuntuikin aamulla herätellä lasta, joka olisi halunnut nukkua myöhempään...mutta voin kyllä tyytyväisenä sanoa, että kannatti!

aamulla vain herättelet lapsen aikaisemmin, niin johan illasta väsyttää. eikä kovin pitkiä päikkäreitä kannata antaa nukkua, sekin saattaa vaikuttaa asiaan. ja päikkärit myös yritä siirtää iltapäivään. meillä 1.v. herää aamulla 7-9 aikaan, nukkuu päikkärit puolilta päivin (jotain 3h yleensä) ja asettuu sitten illasta 8-9 aikaan nukkumaan. meilläkin ennen valvottiin joskus jopa yhteen saakka, taisi johtua siitä kun lapsi nukkui 2x päikkärit.

peesaan edellisiä

lempeä herättely esim verhoa avaamalla pikku hiljaa niin uni hormonin vaikutus vähenee jos 8aikaan rupee availeen verhojaniin eiköhän jo ysiltä oo hereillä ja sitten 10 jälkeen ulos leikkiin tai käveleen 1-2 tunnix....sisälle syömään ja sitten satu ja säkyn nukkumaan hämärään huoneeseen vimeistään yhdeltä...niin 2 tunnin päikkärit ei ilta unille menoon vaikuta.....ja jos lapsi meinaa et ei menis vielä ysiltä nukkuun niin koti pimeexsi ja vanhemmatkin sänkyyn muka nukkuun ja kun lapsi nukkuu nin voi itse nousta vielä telkun ääreen....

mä mietin puol vuotta takaperin tota samaa, ja äitini sanoi ettei siihen auta muu kun oman unirytmin muuttaminen. oikeassa oli.
ei siis auta ku käydä itse heräämään aikasin aamulla, nii n että lapsi on viimeistään klo9 hereillä. siinä ei mee ku tuntu kun syö aamupalan ja pukee päälle ja lähtee reippaasti ulos. ulkoilu väsyttää, varsinkin pakkasilmalla. joten parin tunnin hangessa möyrimisen ja lounaan jälkeen on ihme jos ei nukahda.
me siirrettiin esikoinen vasta nyt tohon jatkettavaan ja myös meillä on ongelmana sen sängyssä pysyminen. parhaiten sen onnistuu ku on itse samassa huoneessa. mä en oo koskaan harrastanu nukuttamista oikeesti missään muodossa, meillä sanotaan öitä ja se tarkottaa sitä. mä siis laitoin miehen kantamaan vanhan nojatuolin tohon lasten huoneen nurkkaan. päikkäriaikaan on sen verran valosaa, että verhojen ollessa kiinni näen silti lukea päivä lehden siinä "nukuttaessani". molemminpuolista hyötyä siis.
mä jouduin tosiaan muuttamaan oman unirytmini niin että herää 7-8, lapset on nykyää viimeistään klo8 hereillä ja pitää kyllä huolen siitä ettei mun rytmi pääse lipsumaan iltapainotteiseksi. se, että mä saan ne nätisti päikkäreille ja illalla yöunille, vaatii yleensä paljon ulkoiluttamista. aamupäivällä vähintään sen 2 tuntia. päivällisen jälkeen mennään illaksi ulos ja ku sisään tullaan joskus seittemältä, syödään iltapala ja käydään pesulla ni lapset on sängyissään kahdeksalta ja nukahtaneet viimeistään yhdeksältä.

että hyvin se sujuu. aikasempaa aamuherätystä ja paljon ulkoilua.

Meillä ei ikinä poika ole valvonut pitkään ja johtusikohan se siitä, että itse olen iltauninen. Poika laitetaan viimeistään klo 21 sänkyyn ja sieltä ei tulla pois ja poika tietää sen. Aamulla herätään klo 7.00 paikkeilla, viimeistään 8.00, mutta sitä tapahtuu harvoin. Aamupalan jälkeen mennään ulos ja seikkaillaan siellä tunnista kahteen tuntiin. Sitten sisään ja lounaalle ja ruoan jälkeen poika nukahtaa siinä 12-13 ja nukkuu tunnista puoleentoista. Välipalan jälkeen taas ulos vähintään tunniksi, yleensä silloin tehdään kävelyretki.
En osaa muuta neuvoa antaa, kuin että riittävästi touhua ja ulkoilua ja aamulla heräämiset aikaisemmaksi herättäen lapsi.

Minä ajattelisin että tarvitaan paljon sitkeyttä muuttaa tuo unirytmi, mutta se onnistuu kyllä, kun niin vaan päättää. Pitää kiinni siitä, että kun vie lapsen sänkyyn, niin hän myös pysyy siellä. Se kieltämättä voi olla aluksi aika rassaavaa, mutta ei kannata luovuttaa. Tietysti on totta, että herätys aamulla on myös itsellä aikaisempi kun lapsi loytää uuden rytmin. Meillä lapset menee viimmeistään kahdeksalta sänkyihinsä, eikä siinä ole mitään ongelmaa. Siitä on aina pidetty kiinni, eikä lapset ole ikinä moittineet. Aamulla meillä herätään vaihtelevasti klo 6-8.30. On ihanaa kun illalla on aikaa itsekkin rauhoittua. Tsemppiä muutokseen, pysy päättäväisenä ja muista että sinä määräät! :)

Minäkin lisään vielä :D ... Meilläkin nukutaan päikkärit. Aina klo 12-15. Vanhempi lapsi ei enää aina nuku, mutta "lepää" hetken ja sen jälkeen leikkii hiljaa omassa huoneessaan. Nuorempi nukkuu vielä aina. Eli tsemppiä sinne :heart:

Yhteistyössä