Nukkuminen on yliarvostettua...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Chocolatte
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Pantteri:
Alkuperäinen kirjoittaja sai73:
Alkuperäinen kirjoittaja HERNETÄTI:
Alkuperäinen kirjoittaja sai73:
No jo on osalla mielipiteet.
Vai ei älomalla/kotiäiti tarvitse yöllä unta,hoh,hoijaa!!
Mites nukut päivällä,jos vauva menee aamusta unille ja taapero vasta puolen päivän jälkeen??
Eikä se päiväuni korvaa yöunta.Itelä takana vajaan 1h uni pätkiä 7kk ajalta.Unikoulu käynnissä ja äitiä väsyttää |O

lapset on hetken pieniä, sen ajan jaksaa valvoa, tulee aika jolloin ne ei enää herätä ja saa nukkua vaikkka 10 tutnia jos haluaa. tietty silloi väsyttää jos ei mene AJOISA nukkumaan, jos tietää että joutuu useamma kerran heräämään yössä niin aienmmmin vian unille MIKÄ PAKKO se on mennä nukkumaan vast puoliltaöin
Kuka on sanonut,että menen puolita öin nukkuun???!!!!
Menen heti nukkuun,kun saan tuon poitsun nukahtaan 20-21!!!!!
Lisää hyviä väläyksiä.Kyllähän tässä on jaksettukin,mutta silti haluaisin jo nukkua pitemmän jakson,kuin vajaan 1h.

Jotenkin tuntuu että joillakin aika kultaa muistot eli kun lapset on saatu isoiksi, niin ei enää muisteta mitä pienen lapsen/lasten hoitaminen on ja ne mahdolliset yövalvomiset ja oma jaksaminen ja kotityöt siihen päälle.
Mä kyllä ymmärrän, että sitä kokonaista yöunta kaipaa jos ei ole aikoihin saanut nukuttua kunnolla/riittävästi.

KIITOS,ymmärtämisestä!

Alkuperäinen kirjoittaja Kuutäpläpirkko:
Hei HERNETÄTI, hyvin levänneenä on helppo jaella "hyviä" ohjeita, eikös vaan...

Ei se ajatus että "lapset ovat pieniä vain hetken" paljon lohduta kun univelkaa alkaa kertyä yli oman tarpeen! :/ :/

niimpä mikään ei ole kamalampaa kuin se et väsyneenä ei enää tiennyt oliko hereillä vai unessa, oliko syöttänyt lapsen ja laittanut omaan sänkyyn vai oliko nukahtanut lapsen päälle tai lapsi sylissä vai oliko kuvitellut koko itkun.

mä en ees muista, millon oisin nukkunu esim 3 tuntia putkeen.Meillä kans öitä valvottaa 7 kk tyttö.Ei syö yöllä (joskus annan maidon) mutta nousee seisomaan pinnasängyssä---> kiljuu, tutti tippuu suusta ---> kiljuu,kääntyy mahalleen unissaan--->kiljuu. HUOH.Mä en jaksa.En todellakaan voi töihin mennä näillä yöunilla.Nyt saa onnex päivisin ottaa torkkuja mut eihän ne todellakaan yöunta korvaa..

Ei kyllä tulis mieleenkään pistää korvatulppia korviin, laittaa 3-v katsomaan piirrettyjä ja itse nukkua.. Kyllä meidän 3-v ihan takuulla keksii jotakin oheistoimintaa.. Eikä nuku päikkäreitä, pienempi taas vetelee 3 tuntiakin..
3 vuotta pian olen joka yö herännyt vähintään kerran että kyllä se uni maistus reilumminkin.

Jos ma alan paivaunia nukkumaan silloin kun univelkaa on kertynyt yli sallitun maaran, on se vaarallista perheellemme... :/ Varsinkin, jos korvatulpat tungen korviini...

Ihminen tarvitsee tietyn maaran unta, se kuuluu perustarpeisiin, kavi han sitten toissa tai kasvatti lapsia kotona. Ei paivakodeissakaan sallita paivaunia, vaikka siella vain hoidetaan lapsia. Kotona sentaan heita kasvatetaan, mika onkin paljon vaativampaa.. :whistle:

Ei kaikkia lapsia niin vaan "opeteta" nukkumaan! Meillä on kaks isompaa nukkuneet n.6-7kk ikäisestä 10-12h yöunia heräämättä, mutta tämä kuopus ei reilu 1v ole koskaan elämässään nukkunu yli 5h pätkää!

Toi tunne on tuttu..itse kanssa jatkuvasti unenpuute. Miehestä ei paljoo oo hyötyä kun käy vuorotöissä ja tarvii unta enemmän. Se ei vaan hirveen hyvin aina ymmärrä miks kiukkuan väsyneenä tai itku on herkässä. Välillä ei jaksais kotitöitä tehä ollenkaan..kauhulla ootan mitä ensvuonna on kun on kaks alle 2-vuotiasta. Mutta itse olen valintani tehny..mutta saa sitä silti välillä valittaa ja olla väsy,eikö?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ei kaikkia lapsia niin vaan "opeteta" nukkumaan! Meillä on kaks isompaa nukkuneet n.6-7kk ikäisestä 10-12h yöunia heräämättä, mutta tämä kuopus ei reilu 1v ole koskaan elämässään nukkunu yli 5h pätkää!

kyllä oppii, vanhemmista se on kiiinni. liian helposti joka pienene ääneen reagoidaan.

Voi surkia sinun kans. Meillä on myös neljä lasta. Ja kait se on reagoitava ku penska huuta naama punasena! Ja meillä ei ole kukaan ruvennu nukkuun kunnolla ennen yks veetä. Sinä annat ymmärtää tässä et muut ei osaa mitään jos heillä ei ole helppoa lasta.

kyllä oppii, vanhemmista se on kiiinni. liian helposti joka pienene ääneen reagoidaan.

No just joo. :D

Älä höpötä. Jos sun lapses on niin tehneet, niin älä viitsi yleistää. Vaikka sulla onkin neljä lasta, niin se ei tee sinusta kaikkitietävää lapsiasiantuntijaa.

Vai on se vanhemmista kiinni.. :o
Milläs selität sen että viidestä lapsestani kakkonen ja nelonen on/oli äärimmäisen huonoja nukkumaan, kun taas esikoinen ja kolmonen on nukkuneet yönsä 3kk ikäisistä lähtien? Tuo vitonen näyttäis tulevan siskoihinsa, ei nuku päivällä kun hetken ja yölläkin pisin aika on 4h.
Ihan samalla tavalla on hoidettu ja reagoitu, eli metsään meni kyllä tuo sun selitys.

Alkuperäinen kirjoittaja Viblsp:

No just joo. :D

Hei mutta tää saattaa olla totta.

Tai siis, on totta.

Toisista kasvaa fiksuja ja reagoivia, toisista taas...

(kiitos, luoja, kun annoit minun olla sanomatta heti kun mieleen putkahti)

Tään hetken mielentilan mukaan sanoisin, että mielummin olisin väsyneenä töissä kuin kotona, koska olen väsyneenä niin hermoheikko ja ketkä joutuukaan täällä kotona hermoilujeni kohteeksi? :( omat kullannuput tietty :(

Siskoni pystyi tekemään vuosia postilla yöjakelussa töitä, kun ei varmasti yöunet olleet edes viittä tuntia. päivällä haän saattoi sieetn nukkua 2-3 tuntia. Miksi siis VAIN yöllä nukkuminen on tärkeämpää. entä ne jotka tekevät Aina yötyötä, eikä heidän päivällä nukkuminen ole yhtä tärkeä asia?

jos ihminen on OIKEASTI väsynyt hän nukkuu vaikka istuallaan, vaikka olisi kuinka kova meteli.

oliks sun siskolla päikkäreiden ajan kaks lasta siinä juoksemassa ja vahdittavana?? unta on saatava tarpeeksi vuorokaudessa jaksaakseen. sillä nukkuuko yöllä tai päivällä ei sinäänsä ole merkitystä vaan unen laadulla ja määrällä. jokaisella ihmisellä on lisäksi yksilöllinen unentarve, joku pärjää kuudella tunnilla, joku tarvitsee yhdeksän.

Alkuperäinen kirjoittaja d u m b o:
Tään hetken mielentilan mukaan sanoisin, että mielummin olisin väsyneenä töissä kuin kotona, koska olen väsyneenä niin hermoheikko ja ketkä joutuukaan täällä kotona hermoilujeni kohteeksi? :( omat kullannuput tietty :(

Juu parempihan se on töissä asiakkaille kiukuta :whistle:

lisään vielä et on täysin eri asia jos saa nukkua esim kuusi tuntia kunnolla kuin et nukkuu kahdeksan tuntia, välillä ylös pomppien ja kuulostellen menoa. kaikki ei voi vain vetää korvatulppia korviin ja alkaa vetään sikeetä.

:attn: tämäkin. kun me ihmiset ollaan..ERILAISIA!

Alkuperäinen kirjoittaja RouvaRajatapaus:

Älä höpötä. Jos sun lapses on niin tehneet, niin älä viitsi yleistää. Vaikka sulla onkin neljä lasta, niin se ei tee sinusta kaikkitietävää lapsiasiantuntijaa.

opettanut minäkin olen ja olen toki joutunut öitäkin valvomaan, mutta vaikka mulla on neljä lasta olen sanut OPETETTUA muutaman valvotun yön jälkeen lapet oikeaan rytmiin, nyt KOKO PERHEELLÄ on sama rytmi, ollut jokaisella lapsella jo 1,5 vuotiaasta. opettamien on raskasta, mutta se kannattaa
Luuletko etten tiedä? Mulla noita lapsia on viisi. Mutta edelleen, älä yleistä. Aina samat keinot ei päde kaikkiin lapsiin. Milloinhan sä tajuat ettei kaikki ole niin joko/tai. Vaikka meillä nukutaan hyvin, niin luojalle kiitos, mä en ajattele niin mustavalkoisesti että joka lapsen kohdalla olisi niin helppoa.

kyllä kuitenkin kotona on helpompaa ja 'äiti voi nukkua päikkärit silloin kun lapsoikin. KYLLÄ TYÖSSÄKÄYVÄ TARVITSEEE KUNNON UNET

Eipäs voikkaan. Jos lapsia on useampi niin nukutus samaan aikaan ei aina onnistu JA riippuu lapsen/lasten unenlahjoistakin, jos välillä otetaan vain pieniä torkkuja niin ei siinä itse kerkeä kuin silmät ummistamaan kun toinen jo herää. Tottahan toki työssäkäyvä tarvitsee hyvät unet, siihen meilläkin pyritään.