Nukkuminen on yliarvostettua...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Chocolatte
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja HERNETÄTI:
Siskoni pystyi tekemään vuosia postilla yöjakelussa töitä, kun ei varmasti yöunet olleet edes viittä tuntia. päivällä haän saattoi sieetn nukkua 2-3 tuntia. Miksi siis VAIN yöllä nukkuminen on tärkeämpää. entä ne jotka tekevät Aina yötyötä, eikä heidän päivällä nukkuminen ole yhtä tärkeä asia?

jos ihminen on OIKEASTI väsynyt hän nukkuu vaikka istuallaan, vaikka olisi kuinka kova meteli.

Vaikka kuinka olisi väsynyt, ei sitä vain SAA eikä VOI nukkua jos vauvat ja isommat metelöi ja huutaa.

Nyt saa ihan vapaasti antaa bannia, ei haittaa. Sinä HERNETÄTI olet joko provo tai todella yksinkertainen ääliö joka ei ymmärrä että kaikilla asiat ei mene samalla tavalla.

http://keskustelu.kaksplus.fi/t852689 Ja voisitko keksiä selityksen? Miten poika joka klo 15 pääsi koulusta, oli jo 14.49 ollut kotona puoli tuntia? Ja mihin sinun lukihäiriö mukamas katosi?

Alkuperäinen kirjoittaja plöh:
Alkuperäinen kirjoittaja hemuli:
kyllä kuitenkin kotona on helpompaa ja 'äiti voi nukkua päikkärit silloin kun lapsoikin. KYLLÄ TYÖSSÄKÄYVÄ TARVITSEEE KUNNON UNET
Juuri näin.. kun äiti on kotona niin voi otta aina torkut päivänmittaan. Töissä se ei niin vain onnistukaan.

HOHHOIJAA!!! Kerro ihmeessä miten se onnistuu, jos 1v on päikkäreillä mutta 3v ei ole. Että missähän vaiheessa sitä uskaltas ne päikkärit ottaa ettei mitään satu. Hmm.. ei se ihan noin mene.

Kyllä mää oon ottanu päikkärit moonta kertaa olohuoneen sohvalla, kun 3v on kattonu videoo ja vauva on nukkunu makkarissa. Riippuu tietty lapsesta, jos ei ookkaan varma, että se tosiaan kattoo sitä videoo, eikä työnnä esim. vessanpönttöön tavaraa, piirrä seiniin tms. mukavaa. Meillä on tyttö tykänny, kun äiti on ollu siinä lähellä ja kattellu rauhassa, välillä eväät mukana vier. sohvalla. :whistle: :)

Alkuperäinen kirjoittaja nöppönen:
Siskoni pystyi tekemään vuosia postilla yöjakelussa töitä, kun ei varmasti yöunet olleet edes viittä tuntia. päivällä haän saattoi sieetn nukkua 2-3 tuntia. Miksi siis VAIN yöllä nukkuminen on tärkeämpää. entä ne jotka tekevät Aina yötyötä, eikä heidän päivällä nukkuminen ole yhtä tärkeä asia?

jos ihminen on OIKEASTI väsynyt hän nukkuu vaikka istuallaan, vaikka olisi kuinka kova meteli.

oliks sun siskolla päikkäreiden ajan kaks lasta siinä juoksemassa ja vahdittavana?? unta on saatava tarpeeksi vuorokaudessa jaksaakseen. sillä nukkuuko yöllä tai päivällä ei sinäänsä ole merkitystä vaan unen laadulla ja määrällä. jokaisella ihmisellä on lisäksi yksilöllinen unentarve, joku pärjää kuudella tunnilla, joku tarvitsee yhdeksän.

:attn:

Alkuperäinen kirjoittaja emmi06:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ei kaikkia lapsia niin vaan "opeteta" nukkumaan! Meillä on kaks isompaa nukkuneet n.6-7kk ikäisestä 10-12h yöunia heräämättä, mutta tämä kuopus ei reilu 1v ole koskaan elämässään nukkunu yli 5h pätkää!

kyllä oppii, vanhemmista se on kiiinni. liian helposti joka pienene ääneen reagoidaan.

Vai on se vanhemmista kiinni.. :o
Milläs selität sen että viidestä lapsestani kakkonen ja nelonen on/oli äärimmäisen huonoja nukkumaan, kun taas esikoinen ja kolmonen on nukkuneet yönsä 3kk ikäisistä lähtien? Tuo vitonen näyttäis tulevan siskoihinsa, ei nuku päivällä kun hetken ja yölläkin pisin aika on 4h.
Ihan samalla tavalla on hoidettu ja reagoitu, eli metsään meni kyllä tuo sun selitys.
vauva on etriasia kuin esim 1,5vuotias, sen ikäinen kylä jo nukkuu kun vaan vanhemmat jaksaa popettaa, alussa voi olla aika tuskaa, mutta sen jälkeen lapset pääsääntöisesti nukkuvat. kunpäöivöllä riittää touhua ja tohinaa niin varmasti nukkuu

Tuletko kertomaan tuon meidän 1,5v tinttaralle, please...
Ollaan ihan varmasti yritetty kaikki mahdolliset ja mahdottomat keinot, mutta suurin osa tytön öistä on aina vaan ja edelleen katkonaisia :/
Mitä enemmän tohinaa, sen levottomampaa on yöllä, että pikkasen meni pieleen tuossakin.
Varmasti ja varmasti, kun ei nuku niin ei nuku!
Miten voi olla niin vaikee käsittää että kaikki lapset on erilaisia?

Alkuperäinen kirjoittaja NeitiTietävä:
kyllä kuitenkin kotona on helpompaa ja 'äiti voi nukkua päikkärit silloin kun lapsoikin. KYLLÄ TYÖSSÄKÄYVÄ TARVITSEEE KUNNON UNET

Eipäs voikkaan. Jos lapsia on useampi niin nukutus samaan aikaan ei aina onnistu JA riippuu lapsen/lasten unenlahjoistakin, jos välillä otetaan vain pieniä torkkuja niin ei siinä itse kerkeä kuin silmät ummistamaan kun toinen jo herää. Tottahan toki työssäkäyvä tarvitsee hyvät unet, siihen meilläkin pyritään.

mulla kans lapet eri-ikäisiä ja neljä on joten uskon että onnistuu. kun pienemmät menee päivkkäreille, isommat myös leviolle ja rauhoittumaan vaikka satua lukemaan. pakkohan ei oo nukkua, mutta kummasti alkaa isompiakin nukuttamaan. riehumista ei sallita kahteen tuntiin. miten päiväkodissa sitten onnistuu isomman launman kanssa rauhoittuminen? siten että ne jotka nukkuvat viedään nukkumahuoneeseen.. jos eii nukuta, RAUHOITIUTAAN aiankin tunniksi , ejhkä puoleksitoista ja luetan satuja ja levätään, pakko ei oo nukkua

Heh, teoriassa mitä mainioin ajatus.

Jep mä nelosen odotusaikana olin niin väsyny että nukahdin monta kertaa. Siis nukahdin vaan. Ja ku heräsin niin :x Kämppä oli ku räjähtäny ja penskoja ei näkyny missään. Et voi voi sentään kun käskin katsoa vähän piirrettyjä.

Eipäs voikkaan. Jos lapsia on useampi niin nukutus samaan aikaan ei aina onnistu JA riippuu lapsen/lasten unenlahjoistakin, jos välillä otetaan vain pieniä torkkuja niin ei siinä itse kerkeä kuin silmät ummistamaan kun toinen jo herää. Tottahan toki työssäkäyvä tarvitsee hyvät unet, siihen meilläkin pyritään.

mulla kans lapet eri-ikäisiä ja neljä on joten uskon että onnistuu. kun pienemmät menee päivkkäreille, isommat myös leviolle ja rauhoittumaan vaikka satua lukemaan. pakkohan ei oo nukkua, mutta kummasti alkaa isompiakin nukuttamaan. riehumista ei sallita kahteen tuntiin. miten päiväkodissa sitten onnistuu isomman launman kanssa rauhoittuminen? siten että ne jotka nukkuvat viedään nukkumahuoneeseen.. jos eii nukuta, RAUHOITIUTAAN aiankin tunniksi , ejhkä puoleksitoista ja luetan satuja ja levätään, pakko ei oo nukkua

päiväkodissa on aikaa hoitajalla kyl odotella lasten nukahtamista ja jatkaa sitä satujen lukemista vaik sen pari tuntia. muut hoitajat tekevät sillä aikaa mitä tekevät. mites kun on oikein väsynyt äiti ja vilkas 3v niin onnistuuko korvatulpat korvissa torkkuminen yhtäaikaa lukemisen kanssa??

päiväkodissa on aikaa hoitajalla kyl odotella lasten nukahtamista ja jatkaa sitä satujen lukemista vaik sen pari tuntia. muut hoitajat tekevät sillä aikaa mitä tekevät. mites kun on oikein väsynyt äiti ja vilkas 3v niin onnistuuko korvatulpat korvissa torkkuminen yhtäaikaa lukemisen kanssa??

Niin ja siellä päiväkodissa tädit on ihan vaan sitä varten et nukuttaa ja lukee!!! Mut koton äidin täytyy tehdä muutakin. Et silleen. Ja yleensä ne päiväkodintyöntekijät ei ole vauvan äitejä. Joten he ovat nukkuneet ainakin hiukan.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ei kaikkia lapsia niin vaan "opeteta" nukkumaan! Meillä on kaks isompaa nukkuneet n.6-7kk ikäisestä 10-12h yöunia heräämättä, mutta tämä kuopus ei reilu 1v ole koskaan elämässään nukkunu yli 5h pätkää!

kyllä oppii, vanhemmista se on kiiinni. liian helposti joka pienene ääneen reagoidaan.

Tämä ei kyllä päde läheskään kaikkien kohdalla eli aika paksua puppua on jos yleistää, että se on vanhemmista kiinni ja liian helposti reagoidaan pieniin ääniin.Lapset ovat yksilöllisiä, toiset nukkuvat hyvin ja toisilla se nukkuminen on vaan hankalampaa.

Hei, itselläni on kohta 4-vuotta täyttävä lapsi ja edelleen hän herättää ainakin kerran yössä, että pitää mennä laittamaan peitto päälle ja tietysti silloin kun näkee pahoja unia niin tahtoo että siinä hetken istun vieressä ja kun on kipeäksi tulossa niin valvotaan. Aamulla on vaikea saada lapsi hereille, kun silläkin on yö-uni jäänyt vähän vähäiselle, olisipa kivaa kun saisi vielä olla kotona. Kotona ollessa voi kuitenkin välillä antaa itsensä levätä, vaikka sitten koneen ääressä, mutta töissä niin ei voi tehdä.
En ole koskaan kokenut lapseni vuoksi heräämistä vastenmielisenä, minusta on ihanaa olla tarpeellinen ja lohtuna lapselleni silloin kun hän minua eniten tarvitsee. Ja onhan minulla loppuelämä aikaa nukkua täydet yöt kun nuo lapset tuosta kasvavat ja alkavat nukkua yönsä heräämättä. Ihmettelen ajoittain pienten vauvojen äitejä jotka valittavat, kun 8kk vauva herättää kerran tai kaksi yössä. Sitähän se on, mutta se on lyhyt aika elämästämme. Ja jos tekee päätöksen tehdä lapset lyhyellä ikäerolla niin voi jo valmiiksi varautua, ettei ehjiä öitä tule kovin usein seuraavaan 5 vuoteen. Laitetaan asiat tärkeysjärjestykseen ja jos oikeasti on loppu niin silloin pitää rohkeasti pyytää ulkopuolelta tai mieheltä apua, että saisi edes kerran viikossa nukkua täydet yö-unet. Tsemiä kaikille äideille, välillä väsyttää, mutta eikö olekin totta, että silloinkin voi tuntea onnellisuuta ja iloita perheestään.

jos ihminen on OIKEASTI väsynyt hän nukkuu vaikka istuallaan, vaikka olisi kuinka kova meteli.[/quote]

Tämäkään ei pidä paikkaansa kaikkien kohdalla!

Alkuperäinen kirjoittaja Soluttautuja:
Alkuperäinen kirjoittaja d u m b o:
Tään hetken mielentilan mukaan sanoisin, että mielummin olisin väsyneenä töissä kuin kotona, koska olen väsyneenä niin hermoheikko ja ketkä joutuukaan täällä kotona hermoilujeni kohteeksi? :( omat kullannuput tietty :(

Juu parempihan se on töissä asiakkaille kiukuta :whistle:

Onneksi asiakkaat ei mun hermoiluista traumoja saa, mutta miten käy lasten? Se jää nähtäväksi... ja siirtyy päiväunien pariin...

Alkuperäinen kirjoittaja Äiti MInä:

Niin ja siellä päiväkodissa tädit on ihan vaan sitä varten et nukuttaa ja lukee!!! Mut koton äidin täytyy tehdä muutakin. Et silleen. Ja yleensä ne päiväkodintyöntekijät ei ole vauvan äitejä. Joten he ovat nukkuneet ainakin hiukan.

paljon on töitä kotona joita EI OLE PAKKO TEHDÄ.. vain ruuanlaittoa ja siihenkään ei kukaan kuole jos joku päivä syödään eineksiä.

No mitäs ne sellaset hommat on mitä EI OLE PAKKO TEHDÄ?
Meidän1,5v ei suostu syömään eineksiä, en syö niitä minä eikä mieskään, eli jos aiotaan syödä, ruokaa on pakko tehdä.
Puhtaita vaatteita täytyy löytyä, eli pyykit on pestävä.
Jne, jne...

Meillä kolmas lapsi nukku maitoallergiadiagnoosin antamiseen asti (9kk) päivällä 20-45min kerrallaan, muuten oksenteli, huusi ja oli aina korvatulehdus päällä (kierre). Kun maito vaihdettiin, nukku kun tukki ekan satsin jälkeen 3h PUTKEEN! Se oli yhtä juhlaa.

Nyt kun hän on 1v2kk, nukkuu yöt useimmiten hyvin. Tähän asti yöt on ollu sairastelun takia yhtä huutoo. Nyt vaan on sitten uusi ongelma: syömättämyys. Ei suostu syömään päiväruualla mitään. Maitoa sitten on pakko antaa yöllä, kun on niin laihtunut (pieni on muutenkin), sitäkin juo n. desin verran vain.

Että kyllä näitä huolia riittää ja unettomuuskin on koettu. Esikoinen huusi 2 vuotiaaks ja piti palvella yötäpäivää. Keskimmäinen onkin erikoisen rauhallinen tähän porukkaan nähden ja nukkunu yönsä ku tukki AINA. :heart: :heart: :heart:

Älä puhu paskaa. Nyt puhut ilmeisesti sellaisesta mistä et tiedä. Ainakin omalle kohdalleni kävi niin että kun olin tarpeeksi kärsinyt nukkumattomuudesta, en enää pystynyt nukkumaan silloinkaan kun olisin voinut. Että revi siitä.

Alkuperäinen kirjoittaja Äiti MInä:

paljon on töitä kotona joita EI OLE PAKKO TEHDÄ.. vain ruuanlaittoa ja siihenkään ei kukaan kuole jos joku päivä syödään eineksiä.

Ei ole pakko tehdä?! Kyllähän se on lapselle hyväksi istua pa.skan seaassa, käyttää likaisia vaatteita ja syödä likasilta astioilta. Jos niitä töitä ei tänään tee, ne vaan kasaantuu ja kasaantuu.. jos lapsi valvottaa joka yö, niin joka päivä on yhtä väsynyt tai päivä päivältä väsyneempi.

Jep jep. Päiväkodissahan niillä hoitajilla on vauva kainalossa ja pyykit odottaa ripustamista, ruokakin pitäis tehdä valmiiksi ja imuria ulkoiluttaa...
Tais olla tuokin vertaus hieman ontuva

ja näää homma ton sellaisia joita voi siirtää. pyykkin pesun voi siirtää iltaan kun mies on kotona, imuroida ei ole pakko joka päivä joskus vois iis eineksiä laittaa, vaikka mikroruokaa niin jää enemmän aikaa istua koneella ja itkeä kun vässyttää, senkin ajanvois torkkua
Kaikilla ei ole miestä ja kotiapua ei saa. Eli siirretään aina ne kotityöt kunnes kämpässä kutee luteita ja torakoita. =)

Jep jep. Päiväkodissahan niillä hoitajilla on vauva kainalossa ja pyykit odottaa ripustamista, ruokakin pitäis tehdä valmiiksi ja imuria ulkoiluttaa...
Tais olla tuokin vertaus hieman ontuva

ja näää homma ton sellaisia joita voi siirtää. pyykkin pesun voi siirtää iltaan kun mies on kotona, imuroida ei ole pakko joka päivä joskus vois iis eineksiä laittaa, vaikka mikroruokaa niin jää enemmän aikaa istua koneella ja itkeä kun vässyttää, senkin ajanvois torkkua

Ensinnäkään en itke, toisekseen mun mies tulee useimmiten kotiin vasta 21-0.00, silloin en ala pestä pyykkiä, koska pitäis harkita nukkumaanmenoa ja naapurintäti saa slaagin jos kone huutaa keskellä yötä. Ja kolmanneks: istun koneella useimmiten kuopus sylissä, eli tätäkään aikaa en voi torkkua.

Minun mielestä tässä ketjussa ei ollut kyse kotitöistä ja niiden tekemisestä!

Minä itse pärjään töissä paremmin väsyneenä kuin kotona, kun töissä en voi istahtaa ja väsähtää.

Yötöitäkin olen tehnyt. Ja kas olen huomannut sellaisenkin asian, että ihmisen unimäärän tarve on yksilöllistä. Terveisiä vaan HERNETÄDIn siskolle

Alkuperäinen kirjoittaja uneton:
Meilläkin nukutaan vain 5t yössä heräillen.10kk ikäinen kuopus ja 2-ja 5-vuotiaat siskot pitävät siitä huolen.mies nukkuu,nukkuu vaikka olisi vapaallakin,koska hänellähän on niin rankaa vuorotöissä et minun pitää vain ymmärtää hänen unentarpeensa..Kuka ymmärtäisi minun?!

Ja meillä PÄIVÄUNIA EI VOI OTTAA,koska melskausta on ihan koko ajan.Mies sen sijaan vetelee tirsoja metelin keskellä sohvalla maaten..

miksi äitie i muka voi tehdä samoin, siitä vaan silmät kiinni ja korvatulpat korviin, piirretyt pyörimään ninedes hertken saat raúhaa

Kyllä se on vastuutonta jättää 3 vee katsomaan videoita jos itse nukkuu...Uskaltaako joku tehdä tosiaan näin? Meillä kyllä sattuu ja tapahtuu vaikka ihan hereillä olisin :o Ja se on tosi että oli ihminen töissä tai kotona on uni tarpeen.