Nukuttamisesta ja sen vaikeudesta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Laura
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Laura

Jäsen
04.06.2004
187
0
16
Lapsi on nyt 1-vuotta. Nukkuu omassa sängyssään meidän huoneessa ja päivässä nukkuu vielä 2 päiväunet.

Päiväunille nuo nukahtaminen käy vielä helposti, on yleensä niin väsynyt. Yöunille vaatii 30 min-1 tunnin nukuttamisen. tämä tarkoittaa, että pitää taputtaa (paukuttaa) pyllylle/selkään, laulaa, sanoa shhhh....Jos lopettaa esim. tuon taputtelun yhtään liian aikaisin, lapsi nostaa päätään ja alkaa itkeä/valittaa ja rauhoittuu vasta kun taputus jatkuu. Vaikka lapsi on illalla kuinka väsynyt niin nukkumaanmeno on yhtä vaikeaa. Ensin hän nousee istumaan sängyssä, alkaa leikki jne. tekee kaikkea muuta kuin nukkuu vaikka on tosi väsynyt. Päiväunille meno on periaattessa ihan sama, mutta silloin rauhoittuu paljon helpommin ja nukuttamiseen menee n. 10 minuuttia.
Öisin herää itkemään ja rauhoittuu vasta kun menen taputtelemaan, laulamaan ja sanomaan sitä shh....

rasittaa tämä nukuttaminen ja joka ilta on miehen kanssa kiista siitä kumpiko sen hoitaa, sen verran ärsyttää homma molempia.

haluaisin neuvoja siitä, miten opettaa lapsi nukahtamaan helpommin/yksin!

Meillä ei ainakaan auttanut muu kuin se, ettei menty taputtelemaan/ruokkimaan (tyttö halusi yöllä syödä nukahtaakseen), vaan annettiin sitten itkeä. Oppi nukahtamaan itsekseen alle viikossa. Ja tutti kiinnitettiin yöpukuun.

Alkaako lapsi itkeä/huutamaan kun taputtelu loppuu? Kuinka kauan olette antaneet huutaa? Sellasta voisi yrittää, että antaa huutaa jonkin aikaa ja sit käy sanomassa hyvät yöt ja nyt nukutaan ja menee pois. Aina vaan pidentää sitä huoneeseen menoa. Tai jos lapsi ei huuda vaan kitisee niin antaa kitistä vaan. Jos siinä touhuamisessa ja istumisessa menis kuitenkin se sama aika kun nukuttamisessa niin parempi antaa lapsen yrittää itse etsiä ne omat tavat nukahtaa. Meilläkin poika tuon ikäisenä teki kaikkea muuta kun halusi alkaa nukkumaan, mut sit nukahti niihin omiin juttuihin. Ja kun mentiin sit kattomaan poikaa kun oli hiljasta niin saattoi nukkua ihan väärinpäin, mut päasia, että nukkui.

kyllä, huuto alkaa heti kun taputtelu loppuu ennenkuin lapsi on täydessä unessa. Nyt ollaan kyllä menty samantien taputtelemaan uudelleen.
Huoneesta ei voi poistua, itku alkaa heti. on siis yritetty jättää lapsi sinne yksin touhuilemaan. Joskus suostuu jäämään, mutta touhuilee aikansa, sitten alkaa itkeä ja vaatia meitä luokseen ja sitten on valmis nukkumaan (eli taputeltavaksi).
En tiedä tekeekö pimeä huone sen ettei jää sinne yksin. mutta jos jättää valoa, ei nuku ainakaan.

Hyvä nähdä, että muillakin on samoja ongelmia, Sullapa jopa kaksin verroin :hug:
Vaikka mitään hyvää tässä ongelmassa ei ole.

En tiedä mitä tehdä. Itse on niin väsynytkin etten jaksa alkaa huudattamaan lasta yöllä. Pääsen helpommin ja nopeammin nukkumaan kun teen niinkuin lapsi on tottunut....Oma vika tietysti.
Ongelmallista!

minäkin heijasin uneen pitkän aikaa,sitten lopetin!Jätin yksin sänkyyn,mieliunilelu kainaloon,unilaulu-cd soimaan ja pusu!kuului muutaman päivän muminaa ja nyt tottunut siihen rutiiniin.kyllä lapsi sinne nukkuu,laita vaikka useampi pehmolelu,niin touhuaa itsensä uneen.

jos nukkuu pinnasängyssä ja ei pääse yksin pois niin suosittelen sitä mitä itse tehtiin.
eka rauhoituttiin meidän sängyllä laululla ja silittelyllä.kun oli rauhallinen nostin omaan sänkyyn ja jatkoin hyräilyä ja silitin.sitten sanoin hyvää yötä ja nyt nukutaa.ja tämän jälkeen lopetin kaiken kontaktin oton mutta jäin huoneeseen omalle sängylle.useampi ilta meni siinä mutta lopulta riitti hyvän yön toivotukset ja sit tyttö alkoikin nukahtamaan yksin.

eli osoitin selvästi että ylösnousut tai muu huutelu(välillä oli kovakin huuto) ei auta vaan on käytävä nukkumaan.makoilin vaan "poissaolevan" vieressä kunnes nukahti.tämä on eräänlainen unikoulu eli kyllä yritti alkuun kaikkensa että otetaan syliin ym.

lopulta vietiin vaan sänkyyn ja rauhoittui sinne itse ja nukahti.

Samoilla linjoilla HeMan kanssa... meillä toimi ihan hyvin kun pistin sänkyyn, sanoin hyvät yöt yms. ja ensin pidin kättä hänen päällä (ei muuta kontaktia/hyssyttelyä) useampana iltana, kunnes sitten vain istuin vieressä ja annoin nukahtaa, seuraavaksi istuin vähän kauempana ja lopulta jätin nukahtamaan yksin.

Vähä vähältä siis, mutta nyt nukahtaa kun vaan laittaa toisen sänkyyn.

Rohkeasti vaan opetatte lapsenne nukahtamaan itsekseen, elämänne helpottuu todella suuresti!

meillä kaksoset on laitettu nyt neljänä iltana omiin sänkyihin ilman hyssytystä nukkumaan.
Itse ollaan makoiltu omalla sängyllä.
Kovasti yrittävät että mentäisiin taputtelemaan, tai otettaisiin viereen.
Ollaan vaan oltu kovana ja sinne pojat on nukahtaneet.
Jospa ne oppisivat nukkumaan myös itsestään.

teenkö tuon saman myös päiväunien kohdalla, eli annan olla itsekseen ja olen samassa huonessa?
Meillä tuo päikkäreille meno on siis helpompaa, yleensä siihen menee 5-10 minuuttia kun nukahtaa ja siihen vaaditaan muutama pyllyn taputus.
Mutta miten siis toimin jatkossa päivällä?

Meillä ainakin tehdään myös päikkkäreillä ensin niin että olen samassa huoneessa.
En tiedä onko hyvä tapa, mutta kyllä meidän pojat alkoivat just nukkumaan itse.
Tavoitteena olisi että tulevaisuudessa ei tarttis kun viedä sänkyyn.

Meillä nukahtamiset helpottuivat, kun siirryttiin yksiin päiväuniin. Muistan kyllä, että yleensä oli jo aamupäivästä aika väsynyt, mutta vähitellen venytin päiväunien alkua niin, että ne alkaa puoli yksi (meillä tyttö on nyt 1,5-vuotias)
Nykyään nukahtaa yleensä helposti päiväunille, mutta illalla joutuu taas nukuttamaan, en tiedä olisiko rytmi muuttumassa taas. Illalla meillä mennään nukkumaan 20-21 välissä.

En voi kyllä muuta todeta kanssa... että miten se nukuttaminen voi olla niiiiin vaikeaa... \|O

kaksi iltaa ollaan vedetty sillain, että ei olla enää oltu lapsen vieressä hänen sängyssään (tai välillä loikoilin lasten huoneen lattialla), koska tympäännyin siihen totaalisesti, että jouduin 1 - 1,5 tuntia kuluttamaan siihen hommaan aikaa illalla. Mielestäni aika pitkä aika, siinä kerkeäisi vielä monet pikkuaskareet puuhastella ja hetken levähtää itsekin...

Ainoa asia mikä tässä huudatuksessa on erittäin harmillista, että molemmat lapset ovat samassa huoneessa ja kerrossängyssä. Jotenkas tuo koululainen ei saa nukuttua tämän kauhean metelin keskellä :(
onneksi on joululoma tuloillaan ja luulen, että tämä pikkunassikkammekin alkaisi jo vähitellen sitten nukahtamaan itsekseen.

Olen tosiaan siis käynyt huoneessa sanomassa, että nyt on yö ja nukutaan. Jätin ensin ovea hieman raolleen, mutta tämäpä nassikka sinkoaa sieltä heti pois. Ja taas mennään peräkanaa sänkyyn takaisin...

Sitten aloin laittamaan sen oven kiinni, koska ei mennyt muutamaa sekuntia pidempään, kun taas oli olohuoneessa... noh, se johti aivan hirveään huutoon (temperamenttia kun muutenkin löytyy).

Pidensin aikaa aina viidellä minuutilla, että menin huoneeseen ja laitoin takaisin sänkyyn (koska vaelteli siellä huoneessaan) ja toistin hänelle aina saman asian...

Olen kyllä ajatellut heikkona hetkenä, että ottaisinko matkasängyn takaisin... mutta en nyt haluaisi antaa periksi. Joskushan nassikan on opittava isoon sänkyyn ja itsekseen nukahtamaan!

Eilen sentään oli hieman positiivisempaa jo, että ovea ei tarvinut sulkea, se tosin johti siihen, että ravasimme taas puolisen tuntia olkkarin ja makkarin väliä, mutta nyt nassikka kiipesi aivan itse sinne sänkyyn takaisin... itse silittelin viereisessä huoneessa pyykkejä ja kävin viemässä niitä kaappeihin... en tosin lastenhuoneeseen... mutta liikehdin kuitenkin siinä sopivasti... eli eilen pääsimme nukahtamiseen jo alle tunnin souvin jälkeen :/

Tässäpä tuli "vähän" vuodatusta :ashamed:
mutta onneksi teitä on muitakin samassa tilanteessa olevia.

Yhteistyössä