Nuoren äidin lapsi uhkaa jäädä kehityksessään jälkeen

Ei ole totta... Tämä on taas yhtä järkevää keskustelua, kuin että korvikeäidit ovat huonompia äitejä kuin imettävät äidit. Ei varmaankaan se ikä, vaan äidin muut ominaisuudet, ole se vaikuttava tekijä lapsen kehityksen kannalta. Yksi tutkimus ei kerro YHTÄÄN MITÄÄN. Kyllähän aikoinaan tutkittiin, ja todettiin, että korkean otsan omaava henkilö on todennäköisesti rikollinen. Tai että naisen varpaiden välin leveys kertoo, onko tämä prostituoitu...

t. korkeakoulutettu kolmekymppinen uranainen, 8 kk lapsen korvikeäiti

En jaksa koko ketjua lukea. Ap:n viestiin vain sen verran, etta kyseessa siis todellakin Briteissa tehty tutkimus ja tama yhteiskunta poikkeaa aikalailla suomalaisesta. Luokkaerot on huimat ja esim. teiniaitiys monelle "uravalinta". Ma olen tata asiaa kuitenkin aika lahelta seurannut toimiessani taalla katilona liki 9 vuotta.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Äitini sai minut 23 v. Olen korkeasti koulutettu. Oman lapseni sain 23 v. Olen korkeasti koulutettu, lapseni on luokan paras koulumenestyksellään ja käytöksellään. Harvemmin huudan lapselle.

Muuten, gynekologit suosittelevat nuorena lapsen hankkimista, koska ensisynnyttäjien ikä nyt jo liian korkea. Parhaiten nainen raskautuu 20-25 v. Yli 30 v. lapsensaantikyky heikentyy jo radikaalisti.

Vasta yli 35 vuotiaana heikkenee sen verran että sillä on merkitystä.

Heikkenee jo aikaisemmin, luehan alan kirjallisuutta.

Heikkenee joo, mutta ei merkitsevästi. Suurin osa hedelmöityshoidoista johtuu aivan muista syistä kuin iästä.

Alkuperäinen kirjoittaja joella:
hyvä tutkimus, pitänee paikkaansa. sanoohan se jo järkikin, että vanhempi on viisaampi.

Peesi.
Sanoohan sen järkikin tosiaan.
Mitä joku tyhmääkin tyhmempi teini esimerkiksi voi lapselle opettaa, jos ei ole koskaan edes puoli yhdeksän uutisia katsonut, pelkkää idolssia ja bb:tä ollu koko elämäntynkä. Kyllä siinä väkisinkin lapsesta tulee aika "daa vittu".

En lukenu linkkiä.

Äitini sai minut 23 v. Olen korkeasti koulutettu. Oman lapseni sain 23 v. Olen korkeasti koulutettu, lapseni on luokan paras koulumenestyksellään ja käytöksellään. Harvemmin huudan lapselle.

Muuten, gynekologit suosittelevat nuorena lapsen hankkimista, koska ensisynnyttäjien ikä nyt jo liian korkea. Parhaiten nainen raskautuu 20-25 v. Yli 30 v. lapsensaantikyky heikentyy jo radikaalisti.

Vasta yli 35 vuotiaana heikkenee sen verran että sillä on merkitystä.

Heikkenee jo aikaisemmin, luehan alan kirjallisuutta.

Heikkenee joo, mutta ei merkitsevästi. Suurin osa hedelmöityshoidoista johtuu aivan muista syistä kuin iästä.

Suurin osa johtuu nimenomaan iästä. Lapsettomuus Suomessa on lisääntynyt siksi, että lapsensaanti lykätään uran yms. syiden takia liian myöhäiseksi.

Nuori äiti jaksaa, vähemmän raskauskomplikaatioita jne.

Ja meidän yhteiskuntamme eri, mitä Briteissä.

Itse nuori äiti, olen koulutettu, lapsi huippuoppilas koulussa ja pidetty ystävä. Motoriikka huipputasoa.

Alkuperäinen kirjoittaja Milla Makia:
En jaksa koko ketjua lukea. Ap:n viestiin vain sen verran, etta kyseessa siis todellakin Briteissa tehty tutkimus ja tama yhteiskunta poikkeaa aikalailla suomalaisesta. Luokkaerot on huimat ja esim. teiniaitiys monelle "uravalinta". Ma olen tata asiaa kuitenkin aika lahelta seurannut toimiessani taalla katilona liki 9 vuotta.

Nimenomaan. Brittiyhteiskuntaa ei voi verrata suomalaiseen monestakaan syystä. Aikaisen teollistumisen vuoksi luokkaerot muodostuivat siellä huimiksi, ja nk. köyhemmän väestönosan (johon teiniäidit luettaneen) taloudeliset ja sosiaaliset olot eivät ole muodostuneet samantasoisiksi, kuin homogeenimäisemmässä suomalaisessa yhteiskunnassa. Heillä ei ole niin helppoa ponnistaa äitiyden ohessa opiskelemaan tai työelämään jne. Heidän sosiaaliturvansa ei ole samanlainen kuin Suomessa. Nämä kaikki vaikuttavat nuoren äidin kykyyn huolehtia jälkeläisistään! Jos ap on vanhempaan ikäkaartiin kuuluva äiti, ei häntä taida olla siunattu sen paremmilla ajattelunlahjoilla kuin nuorempia kolleegoitaan.

t. korkeakoulutettu kolmekymppinen uranainen, 8 kk lapsen korvikeäiti

Pakko vielä sanoa, että tämä lilii lisänimetön on niin sata ja tuhat kertaa antanut loppuun ajattelemattomia yksipuolisia lausuntoja ja mielipiteitä ties mistä. Ja kirjoittelu loppuu yleensä siihen, kun hänelle osoitetaan mustana valkoisella, että hänen näkemyksensä ei pidä paikkaansa.

Alkuperäinen kirjoittaja hmm...:
Pakko vielä sanoa, että tämä lilii lisänimetön on niin sata ja tuhat kertaa antanut loppuun ajattelemattomia yksipuolisia lausuntoja ja mielipiteitä ties mistä. Ja kirjoittelu loppuu yleensä siihen, kun hänelle osoitetaan mustana valkoisella, että hänen näkemyksensä ei pidä paikkaansa.

:o Mä laitoin vaan ton alotuksen, ja sitten tein politiikkatestin - ja sit pitikin poistua jo paikalta. Just tulin katsomaan ihmeissäni tätä ketjua, johon en ole ehtinyt itse laittaa siis yhtäkään kommenttia. Ja huom, olen itsekin tässä brittitutkimuksen mittakaavassa nuori äiti.

Ja siis kerro vielä mikä mun näkemys ei nyt pidä paikkaansa?
Kerro vielä ylipäätään mun näkemys tästä aiheesta? Kun en ehtinyt edes keskustella ollenkaan :headwall:

Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön:

:o Mä laitoin vaan ton alotuksen, ja sitten tein politiikkatestin - ja sit pitikin poistua jo paikalta. Just tulin katsomaan ihmeissäni tätä ketjua, johon en ole ehtinyt itse laittaa siis yhtäkään kommenttia. Ja huom, olen itsekin tässä brittitutkimuksen mittakaavassa nuori äiti.

Kerro vielä ylipäätään mun näkemys tästä aiheesta? Kun en ehtinyt edes keskustella ollenkaan :headwall:

Eikö tämä siteerauksesi kerro ihan tarpeeksi:

"Se, että perustaa perheen ja hankkii lapsia vasta kolmikymppisenä, näyttää olevan yhteydessä moniin hyötyihin":/

Jos sinusta tämä tutkimus olis ollut jotain muuta kuin totuudenmukaista, tuskin olisit laittanut tutkimuksen koko kansan ihasteltavaksi näine siteerauksinesi ilman minkäänlaista kommenttia kritiikistä tutkimusta kohtaan. Varsinkin, kun olet aina kaikesta jotakin tiettyä -usein jyrkkää- mieltä.

Kyllä mä olin nuorena korkeakouluopiskelijina fiksumpi (kun sain esikoiseni) kun nyt vuosia kotona olevana kotiäitinä (jolloin sain kuopukseni).
Just eilen luin mun lopputyön niin huh, ei uskoisi, että mulla on joskus ollut aivot : )

Juu, kyseessä tosiaan on brittitutkimus.
Mä haluaisin nähdä tulokset, kun samanlainen tutkimus tehtäisiin Suomessa. Sitä voisin jo laajemmin vaikka kommentoidakin.

Enemmän mua mietityttää, näin ihan vaan yleensä, tämä "kehityksessä jälkeen jääminen".

Mietittiin tuossa pari viikkoa sitten lastentarhan opettajaksi opiskelevan ystäväni kanssa, kuinka paljon lapsilta nykyään vaaditaan. Mikä se vaadittavan kehityksen taso ylipäätään nykyään on, verrattuna entiseen? Ystävä on nyt työharjoittelussa esikouluryhmässä, ja mietittiin mitä se on verrattuna meidän eskari-aikoihin. Vaikka mekin ollaan nuoria vielä, minä 24v ja ystävä 20v.

Tämä on siis vaan mutua ja menee täysin ot, mutta mitä se "kehityksessä jälkeen jääminen" edes ihan tosissaan tarkoittaa? Voiko olla vaan niin, että se kehitys menee vähän turhan vauhdilla?

Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön:

Eikö tämä siteerauksesi kerro ihan tarpeeksi:

"Se, että perustaa perheen ja hankkii lapsia vasta kolmikymppisenä, näyttää olevan yhteydessä moniin hyötyihin" :/

Jos sinusta tämä tutkimus olis ollut jotain muuta kuin totuudenmukaista, tuskin olisit laittanut tutkimuksen koko kansan ihasteltavaksi näine siteerauksinesi ilman minkäänlaista kommenttia kritiikistä tutkimusta kohtaan. Varsinkin, kun olet aina kaikesta jotakin tiettyä -usein jyrkkää- mieltä.

Mä laitoin tuonne siteerauksen perään tuon hymiön ns. omana kommenttinani. Oletin, että ehdin mukaan keskusteluun, mutten ehtinyt kirjoittaa mitään. Ja kuten sanoin, kuulun itse tähän tutkimuksen nuorten äitien ryhmään. Siksikin mutrusuu. :/ Koska en ole samaa mieltä tutkimuksen kanssa.

Ja jyrkkiä mielipiteitä lauon, jotta saisin aikaa keskustelua. En halua pelkkää päänsilittelyä.

Niin ja laita mulle yv, jos mä ärsytän sua henk. koht. Voidaan selvittää asia.

Yhteistyössä