Nuoren seurustelusta: olenko liian tiukka?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "allu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"allu"

Vieras
Tyttäreni, nyt 8-luokalla, täyttää loppuvuodesta 14 vuotta. Noin reilu puoli vuotta sitten hän tutustui netissä 16 vuotiaaseen poikaan. Skypellä, kirjoittelemalla ja puhelimitse ovat yhteyttä pitäneet. Hirvittävä halu tytöllä ollut jo kuukausia päästä pojan luo, noin 2-300 km päähän.

Olen pitänyt ehdottomana ehtona tapaamiselle sitä, että poika tulee tänne. En uskalla päästää tyttöäni sinne. Toisaalta täytyy myöntää, että pelaan myös aikaa. Toivon, että juttu kaatuu ajan myötä ja toisaalta, että tyttäreni kasvaa isommaksi/tulee vanhemmaksi.

Poika on nyt amiskan ekalla luokalla. Kritiikkiä tyttäreltä tulee ihan älyttömästi rajoistani. Meillä on kuulema sellainen sikolätti ja isänsä käytöstavat niin huonot ettei kehtaa meille tuoda poikaa. Asutaan mielestäni ihan siistissä ok-talossa järven rannalla, normiperhe ja normitavat. Tyttären mielestä ei kun puuttuu oma taulutv huoneesta (johtuu siitä, etten näe tarvetta jatkuvalle tv:n katselulle, ei rahasta).

Mitä tässä pitäisi tehdä? Ehdot siis olen asettanut seuraavat:
- eka tapaaminen täällä ja täällä on aikaa vietettävä, että tutustumme poikaan
- ennen sinne menemistä minun pitää saada yhteys pojan vanhempiin, mieluiten tavata heidät
- mihinkään opiskelu/solukämppään ei mennä vaan jos sinne menee niin ovat koko ajan pojan vanhempien luona

Miksikö: koska mielestäni tyttö on tässä suhteessa altavastaaja jos tulee seksuaalisia tai muita hyväksikäytön yrityksiä. Vieras kaupunki, ikäero ja tuntematon porukka. Lisäksi tytön kanssa on mahdoton keskustella noista vaaroista, se menee hirvittäväksi huutamiseksi ja meidän haukkumiseksi. Toistaiseksi ehdot eivät kelpaa kun kerta tapaamista ei ole tullut. Kuulema tyttö ei halua, pojalle se sopisi.

Olenko nyt ihan ääliö vai mitä tässä pitäisi tehdä?

Ps jos en vastaa, nuorin lapsi heräis päiväunilta :)

Et oo tiukkis. Eka tapaaminen teillä tai sitten menet mukaan missä ikinä tapaavatkin :) Liian tiukkis en jatkon tapaamisten suhteen olisi, varsinkaan jos poika vaikuttaa fiksulta. Seksiähän voi olla ilman mitään hyväksikäyttöäkin ja se taas on tyttären ihan oma päätös. Mun tietääkseni harvalla teinillä on tv omassa huoneessa..

Otan osaa. Unohditko jutella tyttäresi kanssa elämästä noin yleensä, perheen merkityksestä, ammatinvalinnasta, arvoista? Meidän perheessä nuori tietää millainen käytös ja arvomaailma ovat ok. Olen jutellut nuoren kanssa jo varhain kaikesta tällaisesta isommasta elämään liittyvästä. Mikäli minusta olisi näyttänyt, ettei lapseni ymmärrä minua tai että hän on eri linjoilla, olisin puuttunut tilanteeseen välittömästi. Mielestäni teillä on homma lähtenyt lapasesta ja pahasti pielessä. Esim. kodin arvostelu, miksei lapsi siivoa, jos hänen mielestään on liian sotkuista?

Sun tyttös on siis 13 vuotias! Ei todellakaan liian tiukkaa, ja 16 vuotias on liian vanha poikakaveriksi noin nuorelle. Sen ikäset haluaa seksiä ja vaikka tyttökin haluais niin ei tarvi vielä moneen vuoteen lähteä kokeilemaan! Lopettaisin yhteydenpidon noiden kahden välillä, voivat palata asiaan kun tyttö on 16 vuotias.

Tapaaminen kun heti pitäisi olla viikko, tai vähintään viikonloppu. Ei siis onnistu tuo minun lsänäolo kun on tuo imeväisikäinen vielä. Seksin suhteen tosiaan en voi olla täysin estävä, normaaliahan se on suhteessa. MUtta tuntematon poika ja ympäristö. Ei kiitos. Ja toisaalta. En tunne perhettä, taustoja, en mitään. Kiitos teille :) Varmasti sallin seurustelun kunhan tutustuminen tapahtuisi avoimesti ja perheet tutustuisivat toisiinsa.

Tulipa oma nuoruus mieleen.:D Juurikin 14 vuotiaana tapasin poikaystäväni netistä, sama välimatka. Pojan piti tulla meille ensin ja se sopikin molemmille.
Joten pysy kannassasi. :)

Toivottavasti poika on asiallinen ja hyvä.
Itse olen naimisissa ja onnellinen perheellinen tuon saman 14 vuotiaana tapaamani miehen kanssa. ;)

[QUOTE="Vieras";28990596]Sun tyttös on siis 13 vuotias! Ei todellakaan liian tiukkaa, ja 16 vuotias on liian vanha poikakaveriksi noin nuorelle. Sen ikäset haluaa seksiä ja vaikka tyttökin haluais niin ei tarvi vielä moneen vuoteen lähteä kokeilemaan! Lopettaisin yhteydenpidon noiden kahden välillä, voivat palata asiaan kun tyttö on 16 vuotias.[/QUOTE]

Siinäs yrittäisit lopettaa.. Ehdottomuus on se lapsen vanhempiensa luota työntävä asia.

Kaikki 16 vuotiaat eivät halua vain seksiä, älä yleistä.

Minusta ihan järkevää, koska välimatka on noin pitkä. Omilla vanhemmillanikin oli ehto, että poika pitää olla ensin käynyt näytillä ja tuttu, jotta lupa yökylään heltiää. Tosin meillä välimatkaa oli vain 20 km. Tytön syyt sille miksi poikaa ei voi kutsua teille kuulostavat täysin hatusta vedetyille ja antaisivat minulle merkin, että ehdoista on pidettävä kiinni. Toisaalta ymmärrän hyvin kyllä tytön halun päästä tapaamaan tuo poika. Rakastuneena on raastavaa olla erossa toisesta.

Sinuna minä alkaisin neuvottelemaan tyttären kanssa vierailusta hienovaraisesti. Neuvotteluissa saattaa mennä pitkäänkin aikaa ja voihan olla, että kaiken uhon alla tyttö ei oikeasti edes poikaa haluaisi luokseen. On kuitenkin ikävää, jos tyttäresi päätyy karkaamaan pojan luokse. Miettikää millä asioilla saisitte homman toimimaan ja muista antaa tytöllesi hieman köyttä, jotta hän kokee saavuttaneensa jotain etuja. Keskustelkaa vaikka mitkä asiat tekevät talostanne sikolätin. Tytöllä voi jopa olla oikeastikin hyviä ehdotuksia, joita te ette ole koskaan tulleet ajatelleeksi. Voisitte myös keskustella miksi isän käytöstavat ovat tytön mielestä huonot. Omakohtaisesta kokemuksesta tiedän, että iseillä huumori voi olla ihan kamalaa teinitytön mielestä. Voi nolous kun isä alkaa selittämään jotain tarinaa ruokapöydässä, kun siinä on uusi poikaystävä ensimmäistä kertaa esillä. Tai, jos isästä on normaalia kävellä kotona pitkissä kalsareissa (appiukon tapasin kalsareissa ensimmäistä kertaa). Teininä ihan normaalitkin asiat voivat olla supernoloja.

Mielestäni sinun muuten tulisi saada lupa yökyläilyyn myös pojan vanhemmilta. Kaikille ei ole ok, että lapsi lähtee satojen kilometrien päähän yökylään tuntemattomien luokse.

[QUOTE="Vieras";28990596]Sun tyttös on siis 13 vuotias! Ei todellakaan liian tiukkaa, ja 16 vuotias on liian vanha poikakaveriksi noin nuorelle. Sen ikäset haluaa seksiä ja vaikka tyttökin haluais niin ei tarvi vielä moneen vuoteen lähteä kokeilemaan! Lopettaisin yhteydenpidon noiden kahden välillä, voivat palata asiaan kun tyttö on 16 vuotias.[/QUOTE]

Niin, se on ihmeellistä kun ei vanhempi voi päättää sitä milloin neitsyys lapselta menee. Ainoastaan voi koittaa vaikuttaa siihen, että nuori ymmärtää arvonsa ja tietää turvansa.

Alkuperäinen kirjoittaja mä...;28990591:
Otan osaa. Unohditko jutella tyttäresi kanssa elämästä noin yleensä, perheen merkityksestä, ammatinvalinnasta, arvoista? Meidän perheessä nuori tietää millainen käytös ja arvomaailma ovat ok. Olen jutellut nuoren kanssa jo varhain kaikesta tällaisesta isommasta elämään liittyvästä. Mikäli minusta olisi näyttänyt, ettei lapseni ymmärrä minua tai että hän on eri linjoilla, olisin puuttunut tilanteeseen välittömästi. Mielestäni teillä on homma lähtenyt lapasesta ja pahasti pielessä. Esim. kodin arvostelu, miksei lapsi siivoa, jos hänen mielestään on liian sotkuista?

Onnea, olet huimasti paljon paremmin onnistunut vanhempi kuin minä :)

Moni on siihen sikolätti-asiaan kiinnittänyt huomiota. Jaa, kyse jos olen oikein ymmärtänyt, on siitä, että ei olla nyt heti kesätöiden aikaan vaihdettu tytön huoneen tapetteja ja ostettu uusia huonekaluja. Siivoiksesta olen hoitovapaalla vastannut ihan itse, ja neidin oma siivouskäsite on havaintoni mukaan kyllä monta astetta minun käsitystäni alhaisempi...

Mun mielestä 13 vuotiaan ei ole aika harrastaa seksiä, vaikka kuinka olis turvattu olo ja poika olis kiva! Ei tuu onnistumaan mun lapsilta ainakaan. voit pyöristää lapsen iän 14 vuoteen mutta senkin ikäinen on vielä liian nuori. Ja voisin yleistää että kaikki 16-vuotiaat haluavat seksiä, ihan saletisti!

[QUOTE="allu";28990655]Onneksi ei teillä! :) Onneksi tosiaan.[/QUOTE]

Juu, tuli vaan sydämen pohjasta tuo huokaus. Ei ole tarkoitus halveerata teidän tilannettanne...

Mun mielestä 13 vuotiaan ei ole aika harrastaa seksiä, vaikka kuinka olis turvattu olo ja poika olis kiva! Ei tuu onnistumaan mun lapsilta ainakaan. voit pyöristää lapsen iän 14 vuoteen mutta senkin ikäinen on vielä liian nuori. Ja voisin yleistää että kaikki 16-vuotiaat haluavat seksiä, ihan saletisti!

Ja? Minä halusin seksiä jo 14 vuotiaana ja vieläkään asia ei kaduta, näin 15 vuoden päästä tapahtuneesta.

Jotain hävettävää tyttärelläsi on teidän osalta. Onko se sitten epäsiisti koti, rahattomuus, huonot käytöstavat, liika tiukkapipoisuus tai muuta vastaavaa? On normaalia että teini-ikäinen häpeilee vanhempiaan, mutta että häpeä ajaa jopa noin vahvasti ihastumisen ohi.

Suosittelen että ottaisit asian keskusteluun. Ei niin että kiireessä muutamalla lauseella kysyt, vaan että ihan oikeasti keskustelet tyttäresi kanssa. Mikä häntä konkreettisesti hävettää? Miten niihin voisi vaikuttaa, ettei tarvisi hävetä? Voit myös luvata tyttärelle, että pojan saapuessa et todellakaan halua nolata häntä. Tytär saattaa ajatella, että "äiti kuitenkin kertoo jotain noloja juttuja". Voit luvata ettet niin tee ja annat heidän olla kahdestaan.

Muista myös perustella asettamasi rajat. Teini-ikäinen ei hyväksy kieltoja niiden itsensä takia, vaan niille pitää olla perustelut. Kerro että rajojen asettaminen on rakkautta. Olet huolissaan hänen hyvinvoinnistaan ja sen takia haluat olla varma asioista.

Onko täällä kaikilla hakusessa se oman lapsen suojeleminen?! Ei ole mikään kiire siihen touhuun, ei todellakaan. Ja tuossa tapauksessa on ikäerokin niin suuri että siksikin huolettaisi. Samanikäisten kanssa en ehkä olis niin paniikissa mutta nekään eivät olis hetkeäkään kaksistaan. Mitä nuorempana sen aloittaa sitä suurempi riski joutua hyväksikäytetyksi. Onneksi omat vielä niin pieniä että ei tarvi huolehtia tuolllaisesta...

Mun mielestä tuo teidän kodin siisteys on ihan epäolennainen asia. Tyttö haluaa pojan luo ettei vanhemmat ole kyttäämässä! Vaikka teillä olis miten tiptop niin homma ólis sama. Kyllä teinixit tietää keinot ja tää on puhdas selitys tytöltä. Tietää mitä ne tekee kun ovat kahden kesken..

Onko täällä kaikilla hakusessa se oman lapsen suojeleminen?! Ei ole mikään kiire siihen touhuun, ei todellakaan. Ja tuossa tapauksessa on ikäerokin niin suuri että siksikin huolettaisi. Samanikäisten kanssa en ehkä olis niin paniikissa mutta nekään eivät olis hetkeäkään kaksistaan. Mitä nuorempana sen aloittaa sitä suurempi riski joutua hyväksikäytetyksi. Onneksi omat vielä niin pieniä että ei tarvi huolehtia tuolllaisesta...

Jos se 13-14 vuotias nuori on VALMIS itse ja haluaa sitä tehdä niin ei sitä voi estää.
Ja vaikka itse aloitin 14 vuotiaana, en ole harrastanut seksiä kuin kahden ihmisen kanssa.
Kolme vuotta ei ole iso ikäero.

Silläpä varmaan kun sulla on vielä niin pieniä, että sun ei tarvitse sitä ajatella.

Yhteistyössä