Nuoret äidit

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Yks vain
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Y

Yks vain

Vieras
Mä olen 23v enkä ole ennen tajunnut olevani nuori äiti. Esikoisen sain 20v enkä tosiaan osannut ajatella että olisin ollut mitenkään erityisen nuori. Nyt sitten olen vihdoin alkanut lasteni kanssa käymään kerhoissa. Siellä olen aina nuorin, ihan sama mihin menen :/ osa vanhemmista äideistä on kivoja, mutta osa on ottanut asiakseen jättää mut huomioimatta. Mä itse iloisena eka kerran menin ja tervehdin kaikkia hymyn kanssa. Osa mua vanhemmista just ja just pystyi vastaamaan tervehdykseen.

Jotenkin vaan tuntuu, ettei osa mua vanhemmista voi puhua mulle alkuunkaan, olenko vainoharhainen vai onkohan syy mun ikä? Tai sit ehkä muuten olen sen näköinen ettei mulle viitsi puhua? Paha mieli vaan jäi, kun mä yritin jotain puhua kaikille ketkä siinä nyt oli lähellä, mutta mulle puhui vaan yks ihminen siellä kerhossa :(

Enkä tarkoita, että kaikista pitäis tulla mun kavereita. Olis vaan kivaa jos edes kohteliaisuudesta vastais mun tervehdykseen. Eikä sekään tuntunut hyvältä, että kerättiin kasa ihmisiä jotka lähti yhdessä kävelemään kerhosta kotiin, muttei mua pyydetty siihen vaikka asun samalla suunnalla. Ja ne tiesi missä me asutaan. Enpä sitten viitsinyt tunkeutua joukkoon vaan kävelimme sit itsekseen.

Olen itse huomannut ihan saman..
jossain vaiheessa oli just tollasta..
Nyt olen omalta paikkakunnalta saanut paljon itseäni vanhempia kavereita/ystäviä.
Itse sain lapseni niin et olin just 17 kerinny täyttää..
Ja nyt oon parikymppinen..

Alkuperäinen kirjoittaja röppö:
Olen itse huomannut ihan saman..
jossain vaiheessa oli just tollasta..
Nyt olen omalta paikkakunnalta saanut paljon itseäni vanhempia kavereita/ystäviä.
Itse sain lapseni niin et olin just 17 kerinny täyttää..
Ja nyt oon parikymppinen..

sä olet sit vielä nuorempi. Kiva, että olet saanut kavereita! Toivottavasti mäki vielä jostain löydän. Ja oman ikäisiä vissiin turhaa etsiä ku ei täällä kai ole :D mutta jospa joku ei olis niin ennakkoluuloinen ja pystyis pitämään mua ihmisenä vaikka olenkin nuorempi. Pitää kyllä olla tarkkana, että itse muistaa huomioida nuoremmat äidit kunhan itse on vanhempi! En halua että kukaan joutuu kokemaan multa (tai muiltakaan) samaa mitä itse olen kokenut.

Täällä 20v, 9kk pojan äiti. Lapsi suunniteltu, (noh, ero tuli kuukausi sitten, meni miten meni).

Törmään, ja nyt varsinkin kun lemppasin ukon pihalle, kooooko ajan tähän "Oletkos sä kuinka vanha?"- ilmiöön. Puistoon kun mennään, nämä 30v kotiäidit viiden lapsen katraan kanssa liikkeellä olevat muistavat kyllä tulla ilmaisemaan kantansa joka asiasta..

NO, olen ylpeä "nuori" äiti, vaikka mielestäni äiti kuin äiti, on sitten nuori tai vanha.
En käytä itsestäni tuota nuori äiti- nimitystä, on sitten muut mitä mieltä vaan..

Neuvolassa otettu tosi hyvin vastaan, siellä ei ikinä ongelmaa- lähinnä tulee hankala olo tuolla kerhoissa jnejne kun on sieltä nuorimmasta päästä..

ennakko luulot on syvältä...
en aio itse koskaan todellakaan syrjii nuoria äitejä,kun tiedän miltä tuntuu olla se nuorin..
Se alkoi jo synnärillä..
Tuntu,et kaikki äidit siellä kyttäsivät tyyliin "tossa se teini mamma menee"
eivät vaivauteneet tervehdyksiin vastaamaan tms..
Mut meitä on moneen junaan..

Mäki tosiaan olen lapseni saanut suunnitellusti ja toivottuja ovat. Neuvolassa aluksi kyseltiin, että haluatko varmasti pitää lapsen, mutta sen jälkeen ku sanoin että todellakin, niin on suhtauduttu tosi hyvin.

En itsekään halua käyttää tota nuori äiti- käsitettä, mutta en parempaakaan tähän nyt keksinyt. Just noi puistojutut on inhottavia ja ne katseet, ihan sama missä on. Mä vielä olen saanut riesakseni kasvot, jotka näyttää lapsellisilta. Ja aina kuulee sitä "sä oot niin nuori" juttua. Ja mä olen 23v tosiaan, en mielestäni millään mittapuulla erityisen nuori :o tai siis eikö tän ikäisellä oma lapsi ole jo aika yleistä...

Joo, mä oon 26v. ja saan sitä nuori äiti-kohtelua vanhemmilta :D
Kyllähän rokahtava ulkonäkö lävistyksineen ja taskoineen heti viittaa siihen et olen edelleenkin teini ja täysin huonoa äitimateriaalia :laugh:
Mikä hiton nuori äiti mä nyt enää olen?!

multa kysyttiin ehkä kymmenen kertaa ekan neuvola käynnin aikana.."ootko aborttia ajatellut?"
Ei olis mieleskää käyny..ihan ku olisivat tuputtaneet oikein..
Eipä äitini lisäksi kukaan uskonut,et tulisin pärjää,mutta ollaan ukon kaa laitettu jauhot kaikkien suuhun! :)

Alkuperäinen kirjoittaja Kuulapyssy:
Kyllähän rokahtava ulkonäkö lävistyksineen ja taskoineen heti viittaa siihen et olen edelleenkin teini ja täysin huonoa äitimateriaalia :laugh:

No olethan sä 30v verrattuna hyvin nuori :D vai onkohan tuon käytöksen syynä sittenkin ulkonäkö? Mulla ei kyllä ole tatuointeja eikä lävistyksistäkään ku reiät muistona, mutta käytän kyllä nuorten vaatteita ja meikkaan vissiin aika paljon välillä.

Hei, ettehän te nuoret äidit nyt porukalla lietso itseänne meitä ikääntyneempiä vastaan? =) Se on luonnollisestikin huonoa käytöstä, etei tervehditä tai ruveta juttusille tilaisuuksissa, joissa se on enemmän kuin oletettavaa (esim perhekerho ) mutta voi se olla muukin kuin ikäkysymys =) Jospa vain ovat sisäänlämpiäviä naisia, joille ei kelpaa kukaan uusi, sen tyhmempää toki.

Hyvä, että röppö olette pärjänneet :) mäki olen äärimmäisen tyytyväinen elämääni, ainoa mitä toivon vielä on hyvät kaverit - lapsille ja itselle. Mutta ehkä ajan kanssa. Mutta nyt tää äiti lähtee puuhaileen pyykkiä puhtaaksi sun muuta, tuun vielä myöhemmin katsomaan onko täällä muita vielä samoilla ajatuksilla.

Alkuperäinen kirjoittaja Ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Kuulapyssy:

No olethan sä 30v verrattuna hyvin nuori :D vai onkohan tuon käytöksen syynä sittenkin ulkonäkö? Mulla ei kyllä ole tatuointeja eikä lävistyksistäkään ku reiät muistona, mutta käytän kyllä nuorten vaatteita ja meikkaan vissiin aika paljon välillä.

En tiiä kumpi niitä rassaa. Ulkonäkö varmaankin, josta ne päättelee mun olevan teini :D Mä oon yrittäny saada jutunjuurta aikaan joskus neukan odotushuoneessa, mutta sain vain kummastuneita katseita ja sitten ne vanhemmat mammat jatko omaa juttuaan ja jätti mun huomiotta. Kiva :D
Olen pelottava :D

Alkuperäinen kirjoittaja fanta:
Hei, ettehän te nuoret äidit nyt porukalla lietso itseänne meitä ikääntyneempiä vastaan? =) Se on luonnollisestikin huonoa käytöstä, etei tervehditä tai ruveta juttusille tilaisuuksissa, joissa se on enemmän kuin oletettavaa (esim perhekerho ) mutta voi se olla muukin kuin ikäkysymys =) Jospa vain ovat sisäänlämpiäviä naisia, joille ei kelpaa kukaan uusi, sen tyhmempää toki.

voi toki olla, että ovat sisäänpäinlämpiäviä. Ei ollut tarkoitus lynkata kaikkia itseä vanhempia äitejä, siks kirjoitinkin että osa :) On niitä kivojakin vastaan tullut, jotenkin vaan ne ei käy mun kans samoissa kerhoissa :kieh: ja onhan se tältäkin palstalta nähty, että on tosi kivoja vanhempia (kai toi tarkoittaa yli 30v vaikka kauheaa ikä"rasismia" multakin nyt) Nyt vaan hain aloituksella sitä, että onko muilla samoja kokemuksia enkä halunnut loukata ketään. Voihan myös olla niin että joku on ollut tosi ujo eikä siks vastaa tervehdyksiin tai jotain. Mutta joo, ei tosiaan kaikki ole tuollaisia! :)

Mun kaveritkin on olleet et miksi pilaan nuoruuteni hankkimalla lapsia näin nuorena :laugh: :laugh: Anteeksi vaan, mutta se nuoruus oli ja meni jo... Mä olen kaverinipiiristä ainoo, joka on naimisissa ja jolle on jälkikasvua tulossa.

Olin kanssa aikanaan nuori äiti, 20v odotin jo kolmatta lastamme. En onneksi törmännyt ap:n kertomaan asenteeseen. sain kerhoista ja puistoista äiti ystäviä ikään katsomatta ja jo vanhempana olen kohdellut nuoria äitejä (sekä nuoria aikuisia vaikkei äitejä vielä olekkaan ) ystävävinä ja kavereina. Mun ystäväpiiriin kuuluukin mua yli kymmenen vuotta vanempia ja yli kymmenen vuotta nuorempia :D ja hyvin tullaan toimeen isolla ja pienellä porukalla.

Voihan myös olla niin että joku on ollut tosi ujo eikä siks vastaa tervehdyksiin tai jotain. Mutta joo, ei tosiaan kaikki ole tuollaisia! :)

Minä olen tosi ujo, enkä osaa alkaa luontevasti juttusille, muttei minua toki löydä minkään porukan keskeltäkään =) Tervehtiminen nyt pitäisi jokaiselta ihmiseltä sujua. En ole koskaan käynyt noissa kerhoissa enkä puistoissa, mutta olen kuullut, että niissä on tosiaan niitä porukoita, joihin ei pääse sisään. Mutta voi se olla, että niitäkin on monenlaisia, yhtälailla voi olla, että joku uusi äiti, jo iäkkäämpikin, jää ulkopuolelle, jos ennestään on nuorten keskenään tuttujen äitien porukka. Itse ei välttämättä näe kuin sen oman "putkensa" läpi.

Musta olis ihanaa, jos joku yrittäis tutustua muhun neuvolassa vaikka! Itse kuitenki sen verran ujo, etten uskalla tuollaisessa paikassa alkaa höpöttää jos joku ei aloita :/

Samanlaisia kokemuksia täälläkin.. Olin 21 kun tyttö syntyi (ja tänään neiti täyttää 3v!) ja kyllä sitä joiltain ihmisiltä sai aika kylmää kohtelua ja kyl tuntu olevan ihan ikään liittyvä asia, voipi myös riippua asuinpaikasta, sillä joidenkin alueiden puistoissa sai aika jäätävää kohtelua ja joissain oltiin mukavia ja ''jopa'' tervehdittiin. Tää siis JKL:ssä.

Alkuperäinen kirjoittaja fanta:
Voihan myös olla niin että joku on ollut tosi ujo eikä siks vastaa tervehdyksiin tai jotain. Mutta joo, ei tosiaan kaikki ole tuollaisia! :)

Minä olen tosi ujo, enkä osaa alkaa luontevasti juttusille, muttei minua toki löydä minkään porukan keskeltäkään =) Tervehtiminen nyt pitäisi jokaiselta ihmiseltä sujua. En ole koskaan käynyt noissa kerhoissa enkä puistoissa, mutta olen kuullut, että niissä on tosiaan niitä porukoita, joihin ei pääse sisään. Mutta voi se olla, että niitäkin on monenlaisia, yhtälailla voi olla, että joku uusi äiti, jo iäkkäämpikin, jää ulkopuolelle, jos ennestään on nuorten keskenään tuttujen äitien porukka. Itse ei välttämättä näe kuin sen oman "putkensa" läpi.

voi olla toki toisinkin päin. Itse vaan ei ole tuohon törmännyt. Mäkään en ennen käynyt missään, siks että olen ujo myös itse, ja en uskaltanu. Nyt vanhempi lapsi kuitenki jo sen ikäinen että se kaipaa jo seuraa. Ehkä siks otan asian niin "vakavasti", koska on korkea kynnys itsellä lähteä mihinkään ja vielä yrittää puhua vieraille ihmisille. Tuntuu sit tosi pahalta ku yrittää voittaa oman ujouden ja saakin vähän ikävää kohtelua.

Mutta nyt kyllä menen ihan oikeasti tai ei saada puhtaita vaatteita :D