Olen rakastunut alkoholistiin :( Mitä mä teen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja :(
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Alaston lohikäärme:
No kukin tavallaan. Mulla on henkilökohtaisesti ihan riittävästi kokemusta läheisten alkoholismista ja en voi kenellekään suositella, että suunnittelisi tulevaisuuttaan sellaisen kanssa. Alkoholismi on vakava sairaus. Se vie usein terveyden lisäksi läheisten mielenterveyden.

Niin juuri, alkoholismi on sairaus. Jos läheinen sairastusi johonkin muuhun tautiin, seisoisitko rinnalla vai ottaisitko jalat alle?

Minä itse olen henkisesti vahva ihminen ja omaan hyvän itseluottamuksen. Kestän sen jos kumppanini ei ole täydellinen, enhän itsekään ole.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tottakai voi. Mutta alkoholistin kanssa ei kannata koskaan muuttaa yhteen, tehdä lapsia eikä suunnitella tulevaisuutta.

No aika kovaa puhetta mielestäni..
Ei ne kaikki holistit mitään rapajuoppoja ole.

Mutta sekin on ihmisestä kiinni kuinka jaksaa alkoholistin kanssa olla ja elää.

No kukin tavallaan. Mulla on henkilökohtaisesti ihan riittävästi kokemusta läheisten alkoholismista ja en voi kenellekään suositella, että suunnittelisi tulevaisuuttaan sellaisen kanssa. Alkoholismi on vakava sairaus. Se vie usein terveyden lisäksi läheisten mielenterveyden.

täysin samaa mieltä. On todella harvinaista tuo raitistuminen tai raittiina pysyminen. Alkoholisti ei koskaan parane, mutta voi olla raitis.
Tuurijuopoilla se sitten tietysti helposti pahenee ajan kanssa, reissut pitenee jne.
Jos mies nyt ei hae apua ja hoitoa niin miksi se tekisi niin myöhemminkään?
Ja alkoholisti kyllä juo jos se hänelle suodaan.
Itse olen alkoholisti perheessä kasvanu ja monta päihderiippuvaista miestä sietänyt. Olen myös työskennellyt päihdetyössä.
Tällä hetkellä on hyvä mies ja hyvä elämä, mutta en kenellekkään suosittele alkoholistin kanssa elämistä!
Oma äitini alkoi juoda isäni seuraksi ja ihmettelen kuinka lapsia ei viety pois. Ei äitini jaksanut katsella kun mies joi. Äiti kuitenkin raitistui täysinse oli helpompaa koska joi vain isän seurana kun ei jaksanut muutakaan. Hänellä ei ollut samanlaista riippuvuutta kuin isällä on.
Äitini ja isäni on vielä yhdessä, meidän välit ei ole hyvät koska en halua omia lapsia sekoittaa tuohon elämään. Äitini on sairastunut siinä sivussa. Ei kai kukaan tuollaista kestäkkään.
Niin ja aika usein alkoholisti perheen lapset seuraa samaa rataa, jos ei seuraa niin kyllä aika paljon saa tehdä että pääsee jaloilleen.

En missään nimessä halua sitä että omat lapseni olisi alkoholisteja tai katkeroituisi minulle siitä että en ole pitänyt huolta ja suojellut...

En todellakaan suosittele suhdetta alkoholistiin varsinkaan jos hän ei osoita mitään halua hakea apua ja sitoudu lopun elmään hoitamaan sairauttaan.

Alkuperäinen kirjoittaja cadetta:
elämässä voi ottaa riskejä =) tää ei oo kyl sitä järkipuhetta

Tottakai voi. Mutta alkoholistin kanssa ei kannata koskaan muuttaa yhteen, tehdä lapsia eikä suunnitella tulevaisuutta.

Koska olet kasvanut alkoholistiperheessä tiedät mitä paskaa tuon miehen kanssa tehdyille lapsilles olis tulossa vastaan. ÄLÄ sekaannu moiseen. Hän voi myös osata näyttää sinulle nyt alkuvaiheessa vain ne parhaat puolensa... sinä löydät kyllä paremman miehen, ei saa tyytyä huonoon.

Niin juuri, alkoholismi on sairaus. Jos läheinen sairastusi johonkin muuhun tautiin, seisoisitko rinnalla vai ottaisitko jalat alle?

Minä itse olen henkisesti vahva ihminen ja omaan hyvän itseluottamuksen. Kestän sen jos kumppanini ei ole täydellinen, enhän itsekään ole.

Tässä nyt oli kyse siitä, että ap oli vasta ihastunut alkoholistiin. He eivät ymmärtääkseni ole vielä kovinkaan läheisiä. Kehotin häntä unohtamaan ihmisen, koska sairaus on sellainen, että monikaan sitä sairastava ei tunnusta sairauttaan. Vaikka tunnustaisikin, ei usein ole halua siitä parantua.
Alkoholismi on sairaus, jota ei oikei voi realistisesti verrata useisiin muihin sairauksiin (kuten syöpään tai parkinssoniin). Ehkä jotenkuten narkomaniaan.

Oletko sä itse alkoholisti kun näin kärkkäästi puolustat asiaa?

juu mutta tässä oli ilmeisesti ihan uusi tuttavuus.
Ja jokainen sairas ihminen hakee apua sairauteen, mutta alkoholisti usein ei hae vaan jatka ajuomistaa. Eli se on tärkeää että haluaako tämä kyseinen alkoholisti hakea apua vai ei. Koska joshän ei halua raitistua niin miksi kenenkään sellaista pitäisi katsoa.
Tietysti jos esim. oma lapsi tai velii sairastuisi alkoholismiin se olisi eri asia kuin kenties uusi poikaystävä. Seisoisi rinnalla jne.
Jos mieheni alkaisi juoda eikä osoittasi mitään halua selvittää tilannetta ja hakea apua niin saisi lähteä.
En koskaan, missään tilanteessa tee sitä omille lapsille mitä minulle tehtiin!

On kait hieman eri asia, jos joku läheinen sairastuu tai alkaa juoda, kuin että menisi tietoisesti yhteen alkoholistin kanssa. Ap ei kait vielä käsittääkseni ole parisuhteessa tämän miehen kanssa. Eli miksi siis alkaa tietoisesti parisuhde tällaisella lähtökohdalla?

Kyllä, jos se olisi äärimmäisesti hänen persoonaansa muuttava sairaus mikä sairastuttaisi koko perheen, veisi puolison omaisuuden, saisi hänet jatkuvasti valehtelemaan ja peittelemään tekosiaan ja saisi perheemme ylle sosiaalisen häpeäleiman.

Ei nyt äkkiseltään tule mieleen toista vastaavaa sairautta tai sairautta ylipäänsä, mikä kestää 50 vuotta mennen aina vaan huonompaan ja huonompaan.

Entä katsoisitko itse huumeiden käyttäjää? Siinä sentään tie rappiolle on nopeampi ja selkeämpi. Helpompi lähteä lätkimään sairastumatta läheisriippuvuuteen.

isäni oli alkoholisti..lopetti juomisen kun synnyin ja röökaamisenki. että ihminen voi muuttua ei pidä kaikkia syyllistää

Hienoa että hän kykeni siihen! Ei tietenkään pidä syyllistää kaikkia, mutta muutokseen kykenee valitettavasti liian harva ajoissa.

isäni oli alkoholisti..lopetti juomisen kun synnyin ja röökaamisenki. että ihminen voi muuttua ei pidä kaikkia syyllistää

juu varmasti näitä tapauksia on mutta ne on niin harvinaisia. Hienoa että isäsi siihen pystyi! todella hienoa! Mutta suurin osa alkoholisteista ei siihen pysty.
Alkoholismia on myös erilaista. Eli ne jotka sairastaa alkoholismia niin ei koskaan parane. Voi olla raitis alkoholisti kyllä.
Äitini oli kans alkoholisti mutta ympäristö syistä ja se on taas ihan erilainen ja helpompi raitistua.
Yleensä siinä kyllä käy niin kuin tässä monet jo on kertonut.
toivottavasti tästä nyt jotain tolkkua saa :D

Mietis sitä siltä kannalta, että jos tämä "alkoholismi" jatkuu, putki jää päälle, seuraavaksi menee työpaikka sitten menee huomiokyky sen jälkeen kaikki muukin ja mitä jää jäljelle. Sit joudut häntä kannattelemaan ja oma elämä jää elämättä ja haaveet toteutumatta. Huono alusta suhteelle.