Nuori äiti ja kauheat pelot ja pakkoajatukset

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Synnytyksen jälkeiseen masennukseen yhtenä oireena liittyvät pakkoajatukset. Onko sinulla muita oireita?

https://aima.fi/oireet-2/

Moikka! On varmaankin joitain noista, mutta näkisin tämän pelon suurimpana. Luulen, että tämä pelko myöskin aiheuttaa nimenomaan sen ahdistuksen, alakulon yms. En tosin tiedä mikä on syy ja mikä seuraus :/ Että tuleeko ahdistus ensin ja sitten pelko/pakkoajatukset vaiko toisin päin. Voi kyllä hyvin olla synnytyksen jälkeistä masennusta vaikka tavallaan en koe olevani masentunut - se voi tosin oireilla todella monella eri tapaa.

Noh, mulla on tällä hetkellä tosi ahdistavia pakkoajatuksia. Mulla laukesi ahdistuneisuus, kun piti käyttää lasta lääkärillä. En nukkunut ja pelkäsin sairastuvani psykoosiin. Vauva oli kuukauden ikäinen tällöin.

Hankin keskusteluapua, oloni helpottui. Kuitenkin sain pakkoajatukset vauvan ollessa ehkä 4 kk? Ne menivät ohi.

Nyt vauva on 7 kk ja terapiassa olan aloittanut hankalista asioista puhumisen. Muistot toivat ahdistuksen ja ahdistus pakkoajatukset. Pelkään, että olen harhainen tai tulen harhaiseksi ja alan vaikka näkemään lapseni jotenkin pahana. Hullua.

Olen elämässä menestynyt ja kouluttautunut ihminen. Tämä prosessi on raskas. Mutta sillä ei juurikaan ole tekemistä oikeasti sekoamisen kanssa.

Yhteistyössä