nykyään hössötetään liikaa äidin jaksamisesta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kotiäiti mäkin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kotiäiti mäkin

Vieras
kun lapsia kerran tehdään, äidin tehtävähän on hoitaa lapsensa, sitä vartenhan hän on kotona. nykyäidit eivät osaa asennoitua äitiyteen, vaan haluavat kaiken, omaa aikaakin pitäisi olla. sitten kaiken maailman perhetyöntekijät tulee hoitamaan lasta, että äiti pääsee vähän tuulettumaan. älkää hankkiko lapsia, jos ette pysty niistä huolehtimaan! lapset on täysipäiväinen työ, ei siitä mihinkään pääse. vastuuta vähän asioihin.

Aikaisemmin lapsiperheeseen saatiinkin silloin tällöin kodinhoitaja tai vastaava, vielä 70-80-luvulla. Silloin myös välimatkat isovanhempien luo olivat usein lyhyempiä. Nyt nämä molemmat turvaverkot liian usein puuttuu, ja kyllähän se näkyy perheiden, äitien ja lasten pahoinvointina.

Ja se että se perhetyöntekijä saadaan perheeseen edellyttää melkoista kriisiä.

Alkuperäinen kirjoittaja kotiäiti mäkin:
kun lapsia kerran tehdään, äidin tehtävähän on hoitaa lapsensa, sitä vartenhan hän on kotona. nykyäidit eivät osaa asennoitua äitiyteen, vaan haluavat kaiken, omaa aikaakin pitäisi olla. sitten kaiken maailman perhetyöntekijät tulee hoitamaan lasta, että äiti pääsee vähän tuulettumaan. älkää hankkiko lapsia, jos ette pysty niistä huolehtimaan! lapset on täysipäiväinen työ, ei siitä mihinkään pääse. vastuuta vähän asioihin.

jep,näin on:)

minusta liian vähän. Monet äidit on tosi yksin, tukiverkot ja isovanhemmat on kaukana. Äitiydelle asetetaan nykyisin myös kamalat paineet. Mut valitettavasti nainen on naiselle susi.

kyllä olen samaa mieltä.. oma syy jos ei jaksa ja pärjää.. pitää asiat hoitaa niin että jaksaa.. pitää pyytää ja hommata apuja jos tarvii ja ITELLE HARRASTUKSIA ja koko perheelle yhteistä tekemistä.. toki vaikuttaa perheen yhteishenki.. jos sitä ei oo niin aika vaikeaa..

Alkuperäinen kirjoittaja nn:
kyllä olen samaa mieltä.. oma syy jos ei jaksa ja pärjää.. pitää asiat hoitaa niin että jaksaa.. pitää pyytää ja hommata apuja jos tarvii ja ITELLE HARRASTUKSIA ja koko perheelle yhteistä tekemistä.. toki vaikuttaa perheen yhteishenki.. jos sitä ei oo niin aika vaikeaa..

Ap:n mielestähän sitä apua nimenomaan ei saisi pyytää kun pitäisi ymmärtää itse osata tehdä kaikki.Se oman ajan pyytäminen oli apn mielestä ilmeisesti ihan turhaa..

Mä olen osittain samaa mieltä ap:n kanssa. Mua ottaa päähän kun äidit valittavat kun lapsi on pari kk vanha että pitäisi päästä vähän tuulettumaan ja paiskaavat vauvan mummolaan.

miten se on sellaiseksi mennyt, että on yhteiskunnan asia huolehtia perheistä, jotka tekevät lapsia, joita eivät jaksa hoitaa?! missä vastuuntunto? ei lapset ole mikään itsestäänselvyys eikä niitä pidä tehdä vain sen vuoksi, että muillakin on lapsia.

Ette tekään paljoa maailmasta tiedä. Oma napa jne. Jos minä jaksan, jos minulla menee hyvin, jos minä pystyn, niin muidenkin on oltava yhtä kykeneviä. Maailmankuvan avartaminen olisi suotavaa ja elämänkokemus.

Alkuperäinen kirjoittaja olkinalle:
Mä olen osittain samaa mieltä ap:n kanssa. Mua ottaa päähän kun äidit valittavat kun lapsi on pari kk vanha että pitäisi päästä vähän tuulettumaan ja paiskaavat vauvan mummolaan.

Tai vielä pahempaa:isälle illaksi hoidettavaksi kun äiti menee kavereineen ravintolaan syömään!

Tavallaan olen samaa mieltä. Mutta jokin nykyaikana vaan on, että oikeasti on rasittavaa olla äitinä. Ehkä lapset ennen käyttäytyivät paremmin, vanhempien ei niin odotettu osallistuvan kaikkeen ja leikkivän hiekkalaatikolla ja kuskaavan harrastuksiin ja kuulustelevan läksyjä yms. Ehkä oli enemmän lapsia, jotka viihdyttivät toisiaan, vähemmän vaaroja ja lapset saivat olla itsenäisemmin ja lapsiporukassa. Ehkä oli enemmän suvun tukea ja turvaa. Ehkä äitien ei odotettu niin paljon käyvän vaativissa kodin ulkopuolisissa töissä. Mutta kyllä se äitiys on nykyäänkin vaativaa, vaikkei enää lehmiä talossa olisikaan. Ainakin itsellä on välillä niin pää hajota. Luulen, että nykypäivän avioerotilastot johtuvat osittain perhe-elämän vaatimuksista. Loputtomasti pitäisi äitien jaksaa, ja ollaan valmiita vaikka ottamaan avioero, jotta olisi joskus omaa aikaa.

mut tätähän mieltä ap ei ollut. nimenomaan ei sais olla mitään omaa eikä sais hakea apua. ihmisen elämässä on usein myös muuta kuin vain ja ainoastaan perhe. jaksamiseen vakuttaa niin monet asiat, ettei se ratkea vain sanomalla ettei lapsia pitäis hommata. ihminen voi väsyä lapsettomanakin.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Tai vielä pahempaa:isälle illaksi hoidettavaksi kun äiti menee kavereineen ravintolaan syömään!

Varjele! Ihan kamalaa! Lukitaan se äiti sinne taloon ja heitetään avain pois. Eipä pääse paha ulos. Kyllä se on äidille parasta. Olla kotona lapsen kanssa sillä mitäs hankki sen.

Ap:n mielestähän sitä apua nimenomaan ei saisi pyytää kun pitäisi ymmärtää itse osata tehdä kaikki.Se oman ajan pyytäminen oli apn mielestä ilmeisesti ihan turhaa..

osittain samaa mieltä..

:laugh: Törkeää!!!
Ei, mä kuulun siihen ryhmään jonka mielestä vauva (kun/jos siis ei enää täysimetyksellä ) pärjää muutaman tunnin isän kanssa loistavasti. Kunnes se vauva on 10 kk... Ja sillä on eroahdistus... :D

:laugh: Törkeää!!!
Ei, mä kuulun siihen ryhmään jonka mielestä vauva (kun/jos siis ei enää täysimetyksellä ) pärjää muutaman tunnin isän kanssa loistavasti. Kunnes se vauva on 10 kk... Ja sillä on eroahdistus... :D

Joo ne eroahdistukset on mukavia piristyksiä äidin ja lapsen elämässä.. :D

Yhteistyössä