Nyt apuja 3 v:n kuivaksioppimiseen!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "a p"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meillä oli tuollainen kausi, laitoin potan vaatehuoneeseen pölyttymään ja hankin pienennysrenkaan pöntölle. Ties monetko pissat moppasin lattioilta ja pyykkikone lauloi kunnes tyttö jossain vaiheessa tahtoikin pöntölle.
Sitten kun tuo kiinnostus asiaan oli herännyt xylitol-pastillien avulla puolilahjoin päivisin kokeilemaan tuleeko pissa. Nopeasti alkoi itse käymään ja pyytämään palkkiota. Muutamassa viikossa vähennettiin noita pastilleja että saa taas ruoan jälkeen. Oppi yllättävän nopeasti tunnistamaan itse hädän ja uskallettiin sitten pihallekin mennä ilman vaippaa ja nyt 3,5-vuotiaana jätettiin yövaippa pois ja on nyt siis kokonaan kuiva.

Kovasti kyl huolestutti kun selkeä herkkyyskausi tuli jo vuosi sitten, mutta homma meni pipariksi kun remontti ja silloiset asumisolot vei kaiken energian, oli helpompi pitää vaippoja. Itsellä tuntui kova paine ja taakka että pitää opettaa kuivaksi ja mitä enemmän yritin, sitä enemmän lapsi pisti vastaan. Kunnon tauko, vaipat takas ja antaa lapsen tulla mukaan vessaan jotta näkee miten aikuiset selviää hommasta niin alkoi se kiinnostuskin taas herätä :)

Meillä oli tuollainen kausi, laitoin potan vaatehuoneeseen pölyttymään ja hankin pienennysrenkaan pöntölle. Ties monetko pissat moppasin lattioilta ja pyykkikone lauloi kunnes tyttö jossain vaiheessa tahtoikin pöntölle.
Sitten kun tuo kiinnostus asiaan oli herännyt xylitol-pastillien avulla puolilahjoin päivisin kokeilemaan tuleeko pissa. Nopeasti alkoi itse käymään ja pyytämään palkkiota. Muutamassa viikossa vähennettiin noita pastilleja että saa taas ruoan jälkeen. Oppi yllättävän nopeasti tunnistamaan itse hädän ja uskallettiin sitten pihallekin mennä ilman vaippaa ja nyt 3,5-vuotiaana jätettiin yövaippa pois ja on nyt siis kokonaan kuiva.

Kovasti kyl huolestutti kun selkeä herkkyyskausi tuli jo vuosi sitten, mutta homma meni pipariksi kun remontti ja silloiset asumisolot vei kaiken energian, oli helpompi pitää vaippoja. Itsellä tuntui kova paine ja taakka että pitää opettaa kuivaksi ja mitä enemmän yritin, sitä enemmän lapsi pisti vastaan. Kunnon tauko, vaipat takas ja antaa lapsen tulla mukaan vessaan jotta näkee miten aikuiset selviää hommasta niin alkoi se kiinnostuskin taas herätä :)

Joo kyllä minustakin alkaa tuntua että pitäisi antaa olla vähän aikaa. Luulen että päiväkodissa alkaa pikkuhiljaa sujumaan.

No hei jos itsestäsi tuntuu että pitäisi antaa lisää aikaa lapselle niin luota vaan äidin vaistoosi ja tee sitten niin! :) Voi tosiaan olla että poika on kokenut potasta puhumisen stressaavana ja painostavana, jos sitä on päivittäin hänelle yritetty tarjota. Oma poikanikin on tosiaan sellainen herkästi paineita ottava... Itse vain ajattelin samaan tapaan kuin Bud että kun hän on kuitenkin yli 3-vuotias, niin pelaa valtapeliä vanhempien kanssa ja hämääntyy kun välillä saa vaipan ja välillä ei... Mutta lapset on niin yksilöitä että voihan se tosiaan olla ettei poika vielä hätäänsä tunnista. Itse tunnet lapsesi parhaiten!

Ja en minäkään lähtisi märissä housuissa (ainakaan pitkiä aikoja) väkisin pitämään tms, luulen että se jo tuntuu tarpeeksi ikävältä kun ne housut kastuu. Ja ajattelin että jos lähdette jonnekin kauppaan vaikka niin menette heti sen jälkeen kun poika on pissannut, niin ei ole riskiä että laskisi kaupassa alleen. Tai en tiedä miten usein poika pissailee, mutta ainakin tuo oma samanikäinen poika on kyllä useita tunteja pissaamatta. Ja oli jo silloinkin kun ei potalle suostunut, vaippa kastui harvakseltaan ja kerralla tuli sitten paljon.

Meillä oli samanlainen meno alkukesästä, jolloin päätin, että poika saa olla kotona ihan alapää paljaana. Tyyliin päivässä oppi tekemään kaikki pottaan, mutta hädästä ei ilmoita vieläkään, vaan menee itse potalle. Jos kysyn, onko hätä, vastaus on aina EI.
Kaupassa ja asukaspuistossa ollaan käyty ilman vaippaa, jos viemme potalle riittävän usein, ei ole vielä tullut vahinkoja.
Kotona on matot rullattu pois ja sohva vuorattu roskasäkeillä.