nyt apuja maidon pumppaamiseen ensikertalaiselle!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja onneton
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

onneton

Vieras
Sain lapseni torstaina, joka siis syntyi rv 36+1 ja painoi vain 2100g ja jouti siis keskolaan, jossa on edelleen ja tänään on maito alkanut nousta rintoihin (olen pumpannut torstai illasta asti), mutta nyt apuja miksi en saa rintoja tyhjiksi????
Mulla on kotona keskolasta saatu medelan sähköpumppu ja käsikäyttöinen medelan pumppu (joka on oma), sähkösellä en saa juuri mittään aikaseksi, käsikäyttösellä vähän paremmin, mutta rinnat ei tyhjene, aluksi maitoa tulee suihkuamalla ja sitten loppuu, mutta käsin kun kokeilen puristaa maitoa tulee ja nyt on rinnat todella pinkeät ja kipeät.

Millä ihmeellä saan rinnat tyhjiksi????
Haluaisin jo luovuttaa ennen ku on ees alkuun päästy :(

Olen nyt vaan käyttänyt tuot akäsikäyttöstä kun tuo sähkönen on ihan turha, haluan vaan rinnat tyhjiksi, pumppaaminen helpottaa hetkeksi, mutta kun eivät kokonaan tyhjene, niin puoli tuntia ja rintoja pakottaa ihan hullun lailla, mitä mun pitäst ehdä???

Ota se sähkö pumppu käyttöön. Väännä tehot maksimille. Toisella kädellä pidät pumppua ja toisella runnot tissiä niin että tyhjenee. Jollei auta, laita lämmin kääre rinnan päälle ja pumppaa. Lue lehteä, katsele vauvan kuvia, samalla. Rentoudu. Älä stressaa asiasta.

Lypsät käsin, eivät edes kipeydy niinkuin pumpusta. Puhdas kippo käyttöön ja puristelet nännipihan ympäriltä (siitä värinvaihdoskohdasta). Etsi ja kokeile, millä otteella tulee parhaiten, älä käytä turhaa voimaa, se on tekniikkalaji. Hartiat voi vähän ruveta jumittamaan, kannattaa etsiä mahdollisimman rento asento. Kunhan tuo maidontulo alkaa tasaantua, niin sitten onnistuu paremmin niillä pumpuillakin.

Moikka, jos sä saat käsin lypsettyä rinnat tyhjiksi niin se on hyvä vaihtoehto :) Käsiin se voi käydä mutta olo helpottuu. Itselleni ei sopineet mitkään rintapumput, ei edes keskussairaalan iso hökötys ja ainut apu oli lypsää käsin.

juuri kokeilen et olin kuumassa suihkussa ja sit rupesin pumppaamaan, alku meni hyvin, sit tyssäs ja tolla sähkösellä pumpatessa mulla on koko ajan ollut powerit täysillä, mut on silti tehottomampi kun käsipumpulla pumpatessa.
Pitääkö mun nyt sit puolen tunnin välein pumpata?
Eih tästä tuu mitään...

Olutta ei löydy tähän hätään j akateltiin tosiaan töllöstä ohjelmaa ja samalla pumppailin, mut ei.

yritin myös käsin, mutta rinnat on niin kipeet ja täydet etten voi käsin lypsää, käsipumppu ei satu ja aluksi tyhjentää tosi hyvin, mutta miksi tyhjeneminen loppuu kesken?
Tuntee et jossain kohti rintaa helpottaa, mutta jossain kohti rintaa jää maito pakottaa :(

Alkuperäinen kirjoittaja onneton ap:
yritin myös käsin, mutta rinnat on niin kipeet ja täydet etten voi käsin lypsää, käsipumppu ei satu ja aluksi tyhjentää tosi hyvin, mutta miksi tyhjeneminen loppuu kesken?
Tuntee et jossain kohti rintaa helpottaa, mutta jossain kohti rintaa jää maito pakottaa :(

Koska sulla se maito on tarkalleen ottaen noussut?

Alkuperäinen kirjoittaja NeitiNasu:

Koska sulla se maito on tarkalleen ottaen noussut?

Tänään aamulla ja päivää kohti on vaan lisääntynyt.
Eilen ei tullut pari hassua tippaa ja tänään on siis alkanut tulla enemmän.

Siis tänään. Mä sanoisin, että siihen alkupakotukseen ei pumppailut auta. Mua sattu niin paljon että itkin ääneen kun imetin vauvaa, näin on ollut siis molemmista. Ja vietin kaksi päivää putkeen melkein siellä suihkussa niitä rintoja vaan hieromassa ja lilluttelemassa. Pari päivää, niin sitt helpottaa jo. :hug:

Hei sulla on luultavasti rinnat vielä turvoksissa kun oot vasta synnyttäny. Luultavasti saat ne ihan hyvin tyhjennettyä, mutta se ei poista turvotusta, eli ne voi särkeä aika paljon.
Lämmin suihku ja pumppaaminen sitten saattaa helpottaa, samoin joku lämmin geeli/viljapussi rintojen päällä tai sit kaalinlehtihaude, mut siinä on lisänä kiva tuoksu :D
Elä luovuta! Sellasta se on alkuun, valitettavasti.

Niin siis tuossa sähköpumpussa juju on siinä että itse käsin puristat ekat tipat ja sitten vasta kone rinnalla. Rentoudu! Katso höpäää vaikka töllöstä tai lue nettiä. Kone pörisee siinä samalla. Ja se lypsy aika on noin 15 min per tissi....

Ja senkin sanon, että yritä välttää sitä yli pumppaamistakin: sitä maitoa alkaa tulla ikävä kyllä sen mukaan, paljonko sieltä ottaa. Mä pumppailin tosi reilunlaisesti neitin ollessa osastolla, ja kärsin siitä koko imetysajan, tissit vuos aina yli äyräiden..

Lämpimään suihkuun ja lypsät siellä käsin vähän ensin pois, jos ovat täysin pakkaantuneet. Hukkaan se menee, mutta sen jälkeen on helpompi lypsää lisää pois. Hierot varovasti niitä kipeimpiä paukamia. Jos se käsipumppu ei satu, niin kokeile laittaa hieman eri asentoon, jos tyhjentäisi paremmin sieltä eri kohdasta, käsinkin voi yrittää saada, vaikka ilkeältä tuntuisi, kun ei tuo paras apu eli vauva ole tyhjentämässä.

Alkuperäinen kirjoittaja NeitiNasu:
Siis tänään. Mä sanoisin, että siihen alkupakotukseen ei pumppailut auta. Mua sattu niin paljon että itkin ääneen kun imetin vauvaa, näin on ollut siis molemmista. Ja vietin kaksi päivää putkeen melkein siellä suihkussa niitä rintoja vaan hieromassa ja lilluttelemassa. Pari päivää, niin sitt helpottaa jo. :hug:

Siis voiko tämä kuulua asiaan?
Todellakin tänään on vasta maito noussut rintoihin ja rintoja pakottaa melkein koko ajan.

Mikä olisi sitten hyvä väli pumpata maitoa pois?

Kiitos kovasti NeitiNasu *hali*

kuulostaa mustakin turvotukselta,harvoin rintojen tyhjeneminen kesken jää jos kerran alkuun maitoa tulee hyvin pumppaamalla. Tilanteen pitäis helpottaa päivässä parissa.Otapas Panadolia 2x500mg, kaalinlehdet rintoihin ja nukkumaan!

* yritä rentoutua
* lämmin suihku
* kuuma jyväpussi rinnan ympärille
* mieti vauvaa
* maidonkerääjä "lepäävään rintaan"
* villakaulaliina rintojen ympärille, maidonkerääjät alle (muista välillä tyhjentää!)
* jos herumisen alkamisessa on ongelmaa, pakota mies imasemaan alku

Mulla auttaa pumpun "kääntely", eli vähän vaihdan vinkkeliä tarvittaessa, en tiedä onko kovin yleispätevä ohje...

Ja alussa se on ihan normaalia et rinnat on kokoajan räjähdyspisteessä. Siihen auttaa hyvin toi villakaulaliina + kerääjät; valuu pikkuhiljaa koko ajan maitoa.

Jos rinnanpäät on kipeet, laita esim ceridal-voidetta tai bepanthenia ja kerääjät.

Kyllä se siitä! :hug:

Miten vauva muuten voi?

Mitä jos pumppaat ekaks niillä pumpuilla ja sitten kun tyssää niin jatkat käsin? Kun lypsät käsin vaihdat välillä käsien kohtaa rinnoissa (siinä "tummalla" aluella) niin että saat ne kipeät kohdat pois. En halua pelotella mutta ne ois hyvä saada pois ettei tule rintatulehdusta.

Kiitos KAIKILLE ihan hurjan paljon *haleja*

rypäle: vauva voi hyvin pääsi kaapista eilen pois ja nyt odotetaan että oppisi/jaksaisi ruveta syömään itse niin pääsisi sitten kotiin meidän luo :)

Mulla ei rinnat tyhjentyny ollenkaan pumpulla, ei käsin ei millään.. sit ainoo keino oli se, että mies ne tyhjensi. Sit helpotti. Yks vanha kätilö mulle neuvoi kun mulla oli jatkuva rintatulehdus päällä kun vauva ei imeny eikä muuten saanu tyhjäksi.

Yhteistyössä