Nyt apuja SISUSTAMISEEN JA PIKKUREMPPAAN!! (kuvat)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Katto valkoiseksi mutta seiniä ei kannata maalata valkoisiksi noiden huonekalujen kanssa. Tulee liian suuri kontrasti mielestäni. Joku harmaa tai beige olisi hyvä. Värin ei tarvitse edes olla voimakas vaan ihan pienikin sävytys tekee ihmeitä.

Oven vaihtaisin lasiseksi ja hankkisin verhokiskot, jotka menisivät koko ikkuna seinän leveydeltä. Verhoiksi jotain vaaleaa ja ilmavaa. Huoneen ilmettä kannattaisi yrittää keventää; nyt on kovin täyden näköistä ja lisäksi monet huonekalut ovat ihan eriparisia (senkki ja takan takana oleva kirjahylly). Kattolampuksi voisi vaihtaa myös jonkun keveämmän näköisen ja mieluusti vaalean tai vaikka jonkun kristallisen.

Vaikka sanoit, ettei tv-tasoa voi siirtää niin olisiko se kuitenkin mahdollista. Nykyisellään olohuoneesse ei näytä olevan mitään kivaa seurustelutilaa, jos tulee enemmän kuin 2 vierasta. Sohvat ovat erillään toisista ja vaikuttaisi, että tykkäätte istua myös takkatulen ääressä. Siirtäisin tuon isomman sohvan tuohon tv:n paikalla ja tv:n ison sohvan tilalle. Näin syntyisi sohvaryhmä, jossa olisi mahdollista seurustella takan lämmössä ilman, että joutuu huutamaan toisille ja tv:n katsominenkin onnistuu. Tuo takan vieressä oleva kolo on v-mäinen. Vanhemmillani on ihan samanlainen ja tällä hetkellä siellä on tv. Teillä sinne voisi laittaa ainakin jalkalampun, joka voisi olla näyttävämpikin. ja tulisi sieltä vaikka sohvien päälle. Jos ikkunoiden ilmansuunta on oikea niin kirjahylly pois ja tilalle iso viherkasvi vaikka Jukkapalmu. Tumman vitriinin siirtäisin tv:n viereen ja senkki lähtisi pois vaikka kaunis onkin. Arkku menisi joko senkin paikalle tai jäisi ikkunan alle riippuen kummalle puolen tv-tasoa vitriini sijoittuisi. Johdot voi piilottaa vaikka näin http://www.valoforum.com/8johtokourut.htm

Jos ajatellaan ihan ilmaista keinoa, niin vähennä tavaraa ja vaihda järjestystä. Kaiken ei tarvitse olla kiinni seinässä, ei vaikka olisi lapsia.

(Meillä muuten valkoinen sohva toimi ihan mainiosti eikä sitä tarvinnut olla jatkuvasti pesemässä. Meni vaihtoon siksi, että oli liian pieni).

Sitten se, mihin rahaa voisi käyttää:

- katon ja seinien maalaus, tai seinille tapetit (ei mitään tehosteseiniä)
- oven maalaus
- kukille uudet, samantyyliset ruukut
- mattoihin joku sävy, joka olisi sama kuin senkissä, jos sitä kerran ei voi siirtää muualle
- jos sinulla on paljon tauluja seinillä, ja valokuvia, yhdistele ne muutamaksi ryhmäksi, on selkeämpää niin
- verhot peittämään myös ovi, jotain ilmavaa kangasta

ja muoks vielä: Lattia on kaunis, tarviiko mattoja olla kaksi?

Täällä on ollut jo tosi hyviä ideoita, niitä mukaillen tekisin itse:

-Katto valkeaksi. Kattolistat valkeaksi.
-Ikkunaseinälle laittaisin verholistat kattoon valkoisen otsalaudan taakse huoneen nurkasta nurkkaan.
-Vaaleansävyiset runsaat (luonnomateriaali?)verhot ikkunaseinän nurkasta nurkkaan.
-Tapetit pois, maalia tilalle. Vaaleita sävyjä, yhteen seinään voisi miettiä halutessaan astetta tummempaa.
-Matot yhteen (fiksu idea joka tuli jo esille)
-Kukat nätteihin ruukkuihin! :D

Seinät, listat + katto valkoiseksi ja se pitkä verhotanko. Seiniin sopisi myös joku vaaleahko, lämmin sävy, esim. joku beige.

Itse saattaisin vaihtaa tilalle vaaleammat ja raikkaamat verhot, nuo tekevät tilasta mielestäni jotenkin tunkkaisen, näyttävät raskailta. Ehkä ne näyttävät luonnossa paremmalta, kun valokuvassa se materiaali heijastaa liikaa? Ottaisin takan vierestä tuon kirjahyllyn pois, tai jos et halua siitä luopua, ainakin tuo ruskea laatikko pois. Rakentaisin varmaan siihen aukkoon, jossa kaappi on, jonkin kattoon asti yhtävän hyllyjutun. Kaappien päältä tavarat pois, tilalle korkeintaan joku yksi, harkittu esine. Tv-tasolta muut esineet kuin tv pois.

Toisella sohvalla on kiiltäväpintaisia tyynyjä ja toisella joku ruskea, ja sen sohvan viereisellä tuolilla ei ole tyynyä. Itse siirtelisin tyynyjä vähän niin että olisi vähän samaa tyyliä kaikilla istuimilla, ehkä tuon ruskean tyynyn isommalle sohvalla ja toiseen päähän pari harmaata, ja pelkkiä harmaita sille pienemmälle sohvalle. Sille "korituoleille" laittaisin selkänojalle (vaalean)harmaan peiton ja ehkä tuolille ruskean tyynyn joka on samaa tyyliä kuin se yksi iso ruskea :)

Mun mielestä teillä on kivan näköistä :)

Jos katon väriä haluaa vaihtaa kannattaa kyllä laskea se halvin vaihtoehto. Jos mdf kelpaa niin tulee halvemmaksi kuin maalaus ja jossain tapauksissa panelointikin.

[QUOTE="Omppu";25094363]Katto valkoiseksi mutta seiniä ei kannata maalata valkoisiksi noiden huonekalujen kanssa. Tulee liian suuri kontrasti mielestäni. Joku harmaa tai beige olisi hyvä. Värin ei tarvitse edes olla voimakas vaan ihan pienikin sävytys tekee ihmeitä.

Oven vaihtaisin lasiseksi ja hankkisin verhokiskot, jotka menisivät koko ikkuna seinän leveydeltä. Verhoiksi jotain vaaleaa ja ilmavaa. Huoneen ilmettä kannattaisi yrittää keventää; nyt on kovin täyden näköistä ja lisäksi monet huonekalut ovat ihan eriparisia (senkki ja takan takana oleva kirjahylly). Kattolampuksi voisi vaihtaa myös jonkun keveämmän näköisen ja mieluusti vaalean tai vaikka jonkun kristallisen.

Vaikka sanoit, ettei tv-tasoa voi siirtää niin olisiko se kuitenkin mahdollista. Nykyisellään olohuoneesse ei näytä olevan mitään kivaa seurustelutilaa, jos tulee enemmän kuin 2 vierasta. Sohvat ovat erillään toisista ja vaikuttaisi, että tykkäätte istua myös takkatulen ääressä. Siirtäisin tuon isomman sohvan tuohon tv:n paikalla ja tv:n ison sohvan tilalle. Näin syntyisi sohvaryhmä, jossa olisi mahdollista seurustella takan lämmössä ilman, että joutuu huutamaan toisille ja tv:n katsominenkin onnistuu. Tuo takan vieressä oleva kolo on v-mäinen. Vanhemmillani on ihan samanlainen ja tällä hetkellä siellä on tv. Teillä sinne voisi laittaa ainakin jalkalampun, joka voisi olla näyttävämpikin. ja tulisi sieltä vaikka sohvien päälle. Jos ikkunoiden ilmansuunta on oikea niin kirjahylly pois ja tilalle iso viherkasvi vaikka Jukkapalmu. Tumman vitriinin siirtäisin tv:n viereen ja senkki lähtisi pois vaikka kaunis onkin. Arkku menisi joko senkin paikalle tai jäisi ikkunan alle riippuen kummalle puolen tv-tasoa vitriini sijoittuisi. Johdot voi piilottaa vaikka näin Kiskovalaisimet - Valo-Forum Oy[/QUOTE]

KIITOS OMPPU! Näistä oli tosi iso apu! :)

Tosi mukava, kun autatte :).
Vieras silmä näkee aina paremmin.

Tää on omistuskämppä :).

En tullut ajatelleeksikaan, että mattoja riittäisi yksi...Aina van hankkinut automaattisesti 2 kpl, kun huone on tuommoinen pitkä =).
Voisin siis hankkia yhden ison maton. Mikä sävy olisi hyvä?

Mietin tuota senkkiä...Jos siirtäisin sen sittenkin eri huoneeseen...Mutta tuo takan vieressä oleva kaappi on ongelma...Mihin hemmettiin mä kaikki kirjat sitten tungen? Itse kaappi on ruma ku perkele, huutaa oikein; "Olen Jyskin lastulevyviritys!" :ashamed:

Kymmenisen vuotta sitten purimme juuri ikkunoiden päältä sellaisen karsean kotelon, en halua semmoista enää.
Katto on puupaneelia...Maalaisitteko katon kokovalkoiseksi vai niin, että puun syyt näkyvät alta?

Mä maalaisin katon, oven ja ikkunapielet valkoisiksi. Teillä on aika tummia kalusteita kaikki ja siksi huone on synkkä. Miten paljon olet ihastunut noihin verhoihin? Ne nimittäin iskee silmään eniten. Sohvakalustokin on vaaleassa huoneessa vaan kiva "särmä", mutta nuo verhot vaihtaisin ehdottomasti vaaleisiin. Mitä yksinkertaisemmat, sen paremmat.

Tuo rottinkituoli on aivan ihana, mutta hassussa paikassa. Voisko arkku olla toisen sohvan edessä sohvapöytänä? Tai sitten toinen sohva (ihanan) senkin tilalle ja senkki sohvan tilalle. Sitten teillä olis sohvaryhmä ja sen keskellä pöytä.

Takan takana olevan vitriinikaapin maalaisin myös ehkä samalla sävyllä kuin arkku, samoin kuin kauitin(?) telineen. Nyt teillä on liikaa eri värisiä kalusteita. Sitten olis vaan kahta puun sävyä (senkki+rottinkituoli ja muut kalusteet). Valkoinen kulmapöytä vois olla arkun tilalla ikkunan edessä ja siinä rottinkituoli vieressä. Ainiin, sohvatyynyt verhojen kanssa samaa vaaleaa, pellavaa. Toisen sohvan päällä onkin yksi tosi kiva tyyny.

Tuosta huoneestahan saa tosi helpolla ja pienellä rahalla kivan, ei tarvita kuin maalia ja verho- ja sohvatyynykangasta :).

Mutta siis halvallahan tuon

Nyt kun katsoin tarkemmin, niin ei tuota senkkiä voikaan laittaa ikkunan eteen :(. Se on kyllä tosi kaunis, mutta olisko sille missään muualla asunnossanne paikkaa? Niin ihana kuin se onkin, niin se ei tuonne huoneeseen sovi.

[QUOTE="vieras ap";25094553]Tosi mukava, kun autatte :).
Vieras silmä näkee aina paremmin.

Tää on omistuskämppä :).

En tullut ajatelleeksikaan, että mattoja riittäisi yksi...Aina van hankkinut automaattisesti 2 kpl, kun huone on tuommoinen pitkä =).
Voisin siis hankkia yhden ison maton. Mikä sävy olisi hyvä?

Mietin tuota senkkiä...Jos siirtäisin sen sittenkin eri huoneeseen...Mutta tuo takan vieressä oleva kaappi on ongelma...Mihin hemmettiin mä kaikki kirjat sitten tungen? Itse kaappi on ruma ku perkele, huutaa oikein; "Olen Jyskin lastulevyviritys!" :ashamed:[/QUOTE]

Minusta nuo teidän matot ovat tosi kauniit! Miksi ne vaihtaisit?

Joku ehdotti, että tuohon nurkkaan voisi rakentaa tai teettää koko korkeuden ja leveyden täyttävän kirjahyllyn. Se voisi olla yksi vaihtoehto kirjoille. Mikään lastulevyviritelmä ei tosiaankaan sovi noiden kauniiden huonekalujen joukkkoon. Matoissa oli mielestäni kaunis sävy ja ne tuovat kivasti valoa muuten tummaan lattiaan. Kääri vaikka aluksi toinen matto pois ja mallaile yhdellä mihin ja minkälaisen maton tahtoisit.

Katon suhteen en osaa sanoa. Riippuu niin omista mieltymyksistä tykkääkö puun näkyä vai ei.

Eli summa summarum;

Senkki pois. Tv ison sohvan paikalle, iso sohva tvn paikalle...Muuta?

Jos tuon arkkupöydän änkeää sohvien eteen sohvapöydäksi, tulee tuohon takkanurkkaan kyllä liian ahdasta...:(

Ja kirjahylly on edelleen ongelma...Voiko kirjoja säilyttää makuuhuonneessa...:O ? :D

Olisiko tuollainen tumma akasiapuinen hylly ihan pöhkö tuonne takkanurkkaukseen...Siihen laittaisi kirjat...Olen vaan päätynyt säilyttämään kirjoja tuossa lastaulevyhäkkyrässä kun minusta hylly on piilossa tuolla takan takana...Jäisi vaan akasiapuinen hyllykkö turhan piiloon...:(

[QUOTE="vieras ap";25094755]Eli summa summarum;

Senkki pois. Tv ison sohvan paikalle, iso sohva tvn paikalle...Muuta?

Jos tuon arkkupöydän änkeää sohvien eteen sohvapöydäksi, tulee tuohon takkanurkkaan kyllä liian ahdasta...:(

Ja kirjahylly on edelleen ongelma...Voiko kirjoja säilyttää makuuhuonneessa...:O ? :D[/QUOTE]

Ei ole mitään sääntöä, missä kirjat voi olla. Miettimisen ajaksi voit vaikka pinota ne lattialle siihen missä nyt ovat, hylly vaan pois jos et siitä pidä :)

Seinien värillä voi varmasti leikkiä niin, että sohvat eivät ole niin silmiin pomppivat. Meillä ainakin on irtopäälliset vaaleassa sohvassa ja korkeintaan kerran vuodessa pesen tyynyjä. Miksi lapset erityisesi sotkisivat niitä? Enemmän meillä mies sotkee kun illalla syö jotain sohvalla.

Kirjahylly tai tv-taso ei minustakaan sovi tyylillisesti sinun muutamiin koristeisiin ja senkkiin. Itse häivyttäisin ulko-oven pois seinien sävyyn. Katon maalaisin yksiväriseksi (ei puunsyitä) ja listatkin maalaisin tai vaihtaisin.

Nurkkaan tietty pinotaan takkapuut :)

[QUOTE="mää vaan";25094891]Mä tykkään sun olkkarista. En niistä boordeista, maalaisin huoneen jollain lämpösellä sävyllä, beige, hiekka, tms. Lattia näytti kuvissa ihanalta.[/QUOTE]

Kiitos. Piristi hiukan tuon kauheuden keskellä :D.
En tajua mitä olen ajatellut, kun olen hankkinut nuo verhot :O...

[QUOTE="vieras ap";25094970]Kiitos. Piristi hiukan tuon kauheuden keskellä :D.
En tajua mitä olen ajatellut, kun olen hankkinut nuo verhot :O...[/QUOTE]

Joo no en mäkään verhoistas niin tykänny, itse laittaisin jotain kevyempää, sävynä ruskeeta/beigee/valkosta tms. Mut tykkään tummista väreistä huonekaluissa, ja muutenkin näytti semmoselta lämpöseltä. Matot oli ihanat (liekö syy siinä et itellä samanlaiset tai ainakin lähes samanlaiset), tosiaan lattia on ihana, takka oli kiva ja huonekaluistakin ainakin osa ihan mun makuuni. Itse tuollaisten tummien huonekalujen kanssa käyttäisin rohkeita tehostevärejä esim. sohvatyynyissä, näin joulun alla punaista, muulloin limee, turkoosia tms. Ja laittaisin tuollaiseen sisustukseen ehdottomasti jokun mukavasti tunnelmavaloa tuovan valaisimen (himmeä valo siis) ja PALJON kynttilöitä. :)

Yhteistyössä