Nyt auttakaa, mitä tehdä masentuneelle, joka kokenut elämässään paljon traumaattisia asioita..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "huolissaan"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"huolissaan"

Vieras
Hän siis on erittäin masentunut ja stressaantunut, käyttää alkoholia liikaa, kärsii ihme kivuista ja pelkää syöpää.. Ei kuitenkaan suostu lääkäriin koska pelkää että sielä olisikin se syöpä ja kuulemma kuolee mielummin siihen kuin kuulee diagnoosin.
Kokenut lapsuudesta asti paljon pahaa, tuntenut aina olleensa ei toivottu lapsi, sisarukset meni joka asiassa edelle. Menettänyt isänsä, sisaruksensa ja puoliso sairastunut parantumattomaan, ei kuitenkaan tappavaan sairauteen.. Töissä huono ilmapiiri ja kamalasti stressiä, haluaa kuitenkin tehdä työnsä hyvin ja tunnollisesti. Työpäivän jälkeen vain lepää kotona ja juo muutaman kaljan. Ei suostu hankkiutumaan psykiatrille, eikä syömään mahd. masennuslääkkeitä, koska se kalja on kuulemma parempi lääke.
Kärsii myös uniongelmista. Hänelle ei saa sanoa mistään mitään, koska hän on kokenut niin paljon traumoja ja on nyt oikeutettu elämään tällästä elämää....
Ei vaan pysty vierestä seuraamaan :( Mitä mä voin läheisenä tehdä????

Mä oon yrittänyt ja puhunut siitä että alkoholi vain pahentaa oloa, vaikka se siinä tilanteessa saattaa tuntua helpottavalta.. Ei usko, on kuulemma niin väsynyt, eikä usko että kukaan voisi auttaa... On miettinyt jos jäisi lomalle, mutta mua pelottaa et sit se menis pelkäks tissutteluks :(

Tässä nopea ohjeistus, välitä tämä eteenpäin tälle hapentuhlaajalle josta kirjoitat:

968f548ecad64e7fa30a88a6916c6345.jpg

Mitähän tähän osais kommentoida? Kun sellaista se on. :( Eihän aikuista ihmistä voi pakollakaan lääkäriin viedä. Netissä on ilmaisia masennustestejä ja testejä, joilla voi arvioida alkoholin suurkulutusta. Onnistuisiko saada läheisesi tekemään sellaista? Asia saattaisi kuitenkin konkretisoitua läheiselle, vaikkei hän ainakaan vielä ole valmis apua saamaan.

Tehokas itsehoitohan tuohon olisi mahdollinen eli ei muuta kuin yksinkertaisesti korkki kiinni. Alkoholin suurkulutus masentaa ihan ketä tahansa, ja alkoholisteista suurin osa kärsii myös masennuksesta. Alkoholin käyttö heikentää myös unenlaatua. Vaikka tietysti tuntuu, että muutama (tai varmaankin "muutama") kalja turruttaa mukavasti ja helpottaa unen päästä kiinni saamista, niin koko yön unenlaatu on varmasti huonompi kuin ilman alkoholia.

Päivittäinen tissuttelu myös vie kropasta virtaa, eikä päivässä jaksa muuta kuin koettaa selviytyä työpäivästä, levätä ja tissutella lisää. Vähin erin se työpanoskin huononee ja kun sen huomaa itsekin, niin sitten on taas lisää ahdistusta ja stressiä, ja energiaa kuluu myös asian peittelyyn. Kroppa varmasti pyytää korkin kiinni laittamista ainakin pienillä kolotteluilla ja jomotteluilla, nekin varmasti helpottaisivat alkoholin käytön lopettamisella. Toki runsaasti läträävillä on usein myös ihan puutostiloja, kun päivän energiasta isoin osa tulee nesteenä, ja nämäkin tuovat outoja oireita ja lisäväsymystä.

Miksi Jeppe juo? Ehkä siksi, että hän on riippuvainen alkoholista? Alkuun se varmaan toimi toivotusti kuten helpottamalla stressiä ja parantamalla oloa, nyt se on vain kierre josta ei pääse pois. Yleensä tilannetta selitellään jollain ulkoisella ja itsestä riippumattomalla, kuten juuri kakka työpaikka, ankia lapsuus ja muut ovat olleet ilkeitä. Monesti näissä onkin totta toinen puoli, ja ongelman syntyessä nuo ovat voineetkin olla syitä itselääkintään. Riippuvuuden jo synnyttyä käytös jatkuu kuitenkin muusta syystä eli siksi, että alkoon ollaan koukussa.

Mitäkö sä ap voisit siis tehdä? Et varmaan mahdottomasti. Älä ainakaan lähde mukaan näihin tarinoihin, joissa ongelmien syy on muiden sairauksissa, kuolemissa, työtovereissa jne. Paljon ikävää tapahtuu monen ihmisen elämässä, ja se on toki kamalaa ja valitettavaa. Ihminen on kuitenkin ihan itse vastuussa omasta alkoholin ja muiden päihteiden käytöstään. Alkoholin suurkulutuksesta aiheutuu myös ikäviä seurauksia muille ihmisille, eihän tuollaisella elämällä anneta priimaa työpanosta tai vietetä kivaa seuraelämää perheen ja ystävien kanssa. Ehkä puolisokin tarvitsisi sairautensa kanssa tukea, nyt hän joutunee sen sijaan peittelemään puolison läträilyä? Tällaisista seurauksista on hyvä muistuttaa ja paapomisen sijaan kohdella häntä järkevänä ihmisenä, joka varmasti on kykenevä näkemään toimintansa seuraukset ja kantamaan ne.

http://eft.fi/

Siis googlaa EFT-menetelmä/metodi/terapia. Vaikka turhahan näitä on linkitellä, jos kerran ei apua tarvitse/halua.

https://www.youtube.com/watch?v=uLfkUCajfmw

Tossa on suomenkielinen video, miten voi itse auttaa itseään. Perustuu aku-paineluun.

Osaako hän lukea? Mikäli osaa, niin kannattaisi lainata/ostaa kirjoja aiheeseen liittyen. Esimerkiksi kirja "Mindfulness masennuksen hoidossa" voisi olla hyvä lähtökohta.

Tää ihminen elää siis ulospäin ihan normaalia elämää, käy töissä, hoitaa raha-asiat hyvin, pitää itsestään huolta, kotona on siistiä, joulu on laitettu... Mutta on niin väsynyt. Juo arki-iltaisin 1-3 pientä tölkkiä, viikonloppuisin sitten enemmän. Hän ei ajattele muuta kuin että pakko päästä aamulla töihin ja hoitaa työt mallikkaasti. Kotiin tullessa on niin väsynyt että ei kykene miettimään muuta kuin että taas seuraavana aamuna kello soi kuudela. Töissä muutkin ovat ahdistuneita ja väsyneitä ilmapiirin ja motivaatiosaikuttajien takia, työt kasaantuu tietyille tunnollisille jotka töihin joka aamu menevät... Tämä henkilö ei ole ollut tämän vuoden puolella kuin kerran sairauslomalla 3pv kuumeen takia.. Mä oon ihan neuvoton.. Eilen illalla latelin päin naamaa hänelle kaiken kun mäkään en jaksa enää tätä tilannetta...

Kukaan ei voi toista ihmistä pelastaa. Sä olet tehnyt kaikkesi, älä pilaa elämääsi miettimällä hänen murheitaan.
Hänellä on oikeus olla hakematta apua ja sun pitäisi se hyväksyä.
http://www.oireet.fi/laheisriippuvuus.html

Kyllä sä vaan voit. Jos toinen imee sut väsyksiin niin sulla ei ole enää mitään annettavaa hänelle sittenkään kun/jos on ikinä valmis ottamaan apua vastaan. Mutta tuo, että ois masentunut, mutta silti pystyy pitämään kulissit kunnossa ei ihan kuulosta ainakaan vakavasti masentuneelta. En silti sano, etteikö ois hyvä käydä puhumassa jossain niistä traumoistaan ja siitä miks hänellä mielestään on oikeus elää nyt tuollaista elämää. Ihan hyvä, että olet sanonut jo suorat sanat, sitä olisin sulle kanssa ehdottanut tehtäväksi. Jos ei kaveri siitä tajua, niin juokse ja lujaa. Ei hän korjaa asioitaan sinun mielen mukaiseksi ennen kuin on siihen valmis (jos ikinä) vaikka miten paapoisit ihmistä, joten säästä itseäsi. Et voi toimia hänen terapeuttinaan (ellet ole koulutettu siihen), voit auttaa vain tiettyyn pisteeseen asti, loppu on hänen tehtävä itse eikä todellakaan kuulosta olevan muutokseen valmis.

[QUOTE="a p";30495395]No en mä voi jättää asiaa tähän.. Kyseessä kuitenki erittäin läheinen ja rakas ihminen..[/QUOTE]

Kun sä et voi väkisin ellei toinen tahdo. Sä voit kantaa kirjoja ja puhua ja jankuttaa ja patistaa. Mutta...jos toinen ei tahdo, niin se ei tahdo. Mun kummisetä tuhosi itsensä. Häntäkään ei voinut sekään läheinen auttaa väkisin.

Siis juoko hän päivässä n. 2 kaljaa? Se ei ole paljon, eikä siitä vielä tarvitse huolestua MUTTA jos hän tämän lisäksi esim. juo kerran viikossa läsärikännit, niin sitten on asia eri.

Jos hän ei halua mennä lääkäriin, hän ei mene lääkäriin. Ole hänen lähellään ja valmiina auttamaan ja kuuntelemaan, mutta älä jankkaa ja hyväksy hänen tapansa ja hänet itsensä sellaisena, kuin hän on. Näin se on vaan loppujen lopuksi pakko tehdä.

Sanoit suorat sanat, hyvä. Havahtuu ajan mittaan jos havahtuu. Varmaan alkoholismi aiheuttaa kolotuksia ja kipuja ja esim. masennus pahentaa selkäkipua. Työpaikalta vois joku pomo ohjata työterveyteen mutta tuskin ohjaa jos eivät siellä tilannetta näe...

Se on tosi kurja juttu, mutta kuten täällä on jo sanottu, jos ihminen ei itse halua apua, häntä ei voi auttaa. Se on surullista, epäreilua ja raivostuttavaa, mutta minkäs teet! Tuossa käy luultavasti niin, että läheisesi hakee apua sitten kun ei ole enää muuta vaihtoehtoa. Itseäsi suojellaksesi sinun kannattaa yrittää olla auttamatta ja koittaa jutella ko. ihmisen kanssa niin kuin kenen tahansa kanssa muun kanssa tavallisista asioista. Jos hän valittaa semmoisista asioista, jotka ovat huonosti, mutta ei kuitenkaan suostu tekemään mitään niiden korjaamiseksi, voit sanoa hänelle vaikka näin: "En halua kuulla tuosta asiasta enää, kun et suostu ottamaan apua vastaan. Minua ahdistaa se liikaa, joten palataan asiaan sitten kun olet valmis tekemään asioille jotain". Olen itse joutunut sanomaan noin ja se helpotti tilannetta minun osaltani.

Kiitos teille...
Joku kysyiettä juoko parin päivittäisen kaljan lisäksi esim vklp kännit, niin juo enemmän kuin viikolla muttei kuitenkaan vedä perseitä, vaan tissuttelee enemmän..

Hmm. Itse soitin vastaavassa tilanteessa läheiseni tk:n omahoitajalle. Juttelin hänen kanssaan ja kerroin läheiseni aiheuttaman huolen. Varasimme juttelun päätteeksi ajan läheiselle lääkärin vastaanotolle ja sovimme, että he ottavat "pelin haltuun". Kun epäilin, että läheiseni ei mene varatulle ajalle, hoitaja kertoi, että heillä on "keinonsa" näissä tapauksissa. Kerroin läheiselleni, että olen varannut ajan ja että hänen pitää mennä sinne. Läheiseni ymmärsi mennä.

Minä tein kerran sen virheen, että tarjouduin varaamaan läheiselleni ajan psykiatrille. Hän antoi luvan siihen. Ensimmäinen psykiatri ei antanut aikaa vaan sanoi ettei ko. henkilö kuulosta motivoituneelta hoitoon ja pyysi häntä soittamaan itse. Sain ajan toiselta psykiatrilta ja läheiseni kävi siellä kaksi kertaa ja sanoi sen jälkeen: "En mene sinne enää. Arvasin ettei siitä ole mitään hyötyä." Psykiatreilla/psylogeilla menee yleensä 2-3 kertaa ongelman kartoittamiseen, mutta se siitä sitten. Psykiatri n:o 1 oli ihan oikeassa...

Yhteistyössä