Nyt kaduttaa parin vuoden töissä olo. Pitkä tarina.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kotiäitinä taas
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kotiäitinä taas

Vieras
Lähdin töihin kun nuorin oli reilun vuoden ikäinen. Tunsin onnellisuutta siitä että sukulaistyttö tuli pienintä hoitamaan kotiin enkä tarvinnut niin pientä viedä päiväkotiin.
Huomasin jo muutaman kuukauden sisällä että lapsi oli saanut karkkia hoitajalta, sillä ennen ohitimme kaupassa karkkihyllyt ilman minkäänlaisia ongelmia mutta silloin lapsi alkoi osoittaa suurta halua karkkia kohtaan.
Keskustelin hoitajan kanssa. Sanoin etten halua lapsen vielä syövän karkkeja vaan herkkuhetkellä voi olla vaikka marjoja. Asia oli hoitajasta ihan ok. Kiukkukohtaukset kuitenkin karkkihyllyllä jatkui ja kotonakin lapsi alkoi kulkea isompien lasten perässä karkkipäivinä. Ajattelin että vahinko oli jo tapahtunut mutta jospa pieni unohtaisi.

Lapsen ollessa n. pari vuotias ja hyvän sanavaraston jo omaava, oli lapsen ensimmäiset sanat viikonloppu aamuisin "saanko pelata?". Hän halusi olla tietokoneella :O
Kävi ilmi että lapsihan osaa jo todellakin käyttää hiirtä ja tiesi tarkkaan mitä peliä haluaa netistä pelata.
Taas otin asian puheeksi hoitajan kanssa. Hoitaja myönsi että oli antanut lapsen olla tietokoneella pelaamassa. Kielsin sen. Ei pari vuotias tarvitse vielä nettiä käyttää!

Lapsen 2v neuvolan tarkastuksessa paino oli pompannut aika hurjasti. Olin sen itsekin huomannut, mutta kun neuvolassa alettiin kyselemään herkkujen syömisestä alkoi minulla hälyytyskellot soida. Oliko herkkujen syöttämistä sittenkin jatkettu?

Uusi keskustelu aiheesta ja hoitaja kielsi kaiken. Aloin kyselemään lapselta päivän ruokailuista ja kierrellen kaarrellen myös herkkuhetkistä. Lapsi kertoi saaneensa suklaata, muumitikkareita, sipsiä melkein joka päivä. Myös tietokoneen käyttöä harrastettiin päivittäin. Sen kertoi lapsi itse.
Hoitaja kuitenkin kielsi kaiken.
Lapsi kuitenkin lihoi ja hän lopetti leikkimisen. Hän vaati koko ajan pelivuoroa tietokoneella ja kolusi kaappeja, josko löytyisi herkkuja.
Vieraiden käydessä lapsi istui kahvipöydässä pitkään ja hartaasti syöden herkkuja.
"Tuolle ne herkut on näyttäneet maistuvan" tuumasi yhä useammat tuttavat ja sukulaiset kun lapsi lihoi.
Pidimme itse miehen kanssa tiukkaa linjaa herkkujen syönnistä ja pelaamisesta. Molemmat oli ehdottoman kiellettyjä. Lapset vatsanseutu oli jo siinä mittakaavassa että oli vaikeaa löytää hänelle sopivia housuja.
Viikonloput panostimme leikkeihin, joskus lapsi lähti leikkeihin mukaan, mutta silloinkin välillä hän kysyi "joko saan pelata?" tai sitten hän yritti tehdä kauppaa, "jos leikin niin sitten saan muumitikkarin".
Istuimme jälleen hoitajan kanssa keskustelemaan. Ensin hän jälleen kielsi kaiken.
Loppujen lopuksi kuitenkin myönsi että tämä kaikki oli tapahtunut että HÄN EI PYSTY SITÄ LOPETTAMAAN! Siitä oli kuulema tullut rutiini. Lapsen kiukut sai loppumaan kun lupasi pelaamista tai herkkuja. Lapsi söi ruokansa kun lupasi jälkiruuaksi herkkuja.
Ja koska lapsi ei suostunut leikkimään, hoitaja antoi lapsen pelata koneella.
Hoitajan ei tarvinnut enää palata töihin.

Mummo hoitajaksi siksi aikaa että sanoin itseni irti töistä ja tein ne kaksi kuukautta töitä mikä oli irtisanomisaika.
Mummo vahvisti arjen kulkua että jollei lapselle koko ajan kehitellyt tekemistä, hän vaan istui ja vaati pelaamista ja ehdotteli keksien syöntiä tmv.
Meidän lapsesta oli tullut pelaamisesta ja herkuista riippuvainen.

Nyt kun olen ollut kohta puoli vuotta kotona, on tilanne edelleen huono.
Aamupalan jälkeen on lapsi (nyt yli 3v) vailla pelaamista. Lähdemme kuitenkin ulkoilemaan tai uimahalliin ja pelaaminen unohtuu kunnes tulemme kotiin.
Lapsi ei edelleenkään leiki oma-aloitteisesti. Nyt uusin "himon kohde" on telkkari ja sieltä lasten ohjelmat. Yhtenään laittaa televisiota päälle.
Askartelemme, maalaamme, ulkoilemme, teemme ruokaa jne. yhdessä. Lapsi leikkii vain jos hänelle on siihen kaveri.
Herkkuhetket korvataan marjoilla, rahkoilla, porkkana ja kurkkutikuilla. Ne onneksi maistuu lapselle. Isompien pitää pitää karkit piilossa niin kauan kunnes pääsemme tästä pahimmasta sokeririippuvaisuudesta eroon.
Niin se sokeripurkkikin pitää pitää piilossa ja lapsi lappaa lusikalla sokeria suuhunsa.

Ehkä tämä joskus helpottaa ja saan takaisin iloisen, nauravaisen lapseni joka leikkii ja käyttää mielikuvitustaan.
Nyt kuvailisin lastani stressaantuneeksi, äkäiseksi, kulmat kurtussa kulkijaksi joka etsii kaapeista herkkuja ja käy välillä kokeilemassa saisiko tietokoneen auki. Ei saa kun siinä on nyt sellaiset estot että vaatii salasanat.

Onko muita joiden lapset ovat jämähtäneet johonkin, ihan mihin vaan näin totaallisesti kiinni? Tämä on uutta minulle vaikka kyseessä onkin jo kolmas lapsi.
Huolettaa mutta osaan myös iloita jos menee parikin tuntia hyvin enkä tarvitse olla kieltämässä pelaamista ja herkkuja.

No ei todellakaan ole.
Toki sitä ei käy kieltäminen etteikö herkut maistuisi ja pelit kelpaisi, mutta vanhemmat sanelee koska ja millon niitä on.
Aikansa saatta tulla kitinää takaisin, mutta siinäpä se.
Lapsellasi on todellakin asiat pielessä.

Ystäväni lapset ovat juuri tuollaisia. 4-vuotias tyttö ja 7-vuotias poika. Aina kun käydään mieheni kanssa kahvittelemassa ovat molemmat lapset kahvipöydässä mättämässä pullaa, keksejä ja suklaata napaansa. Ja se kyllä näkyy. Tietokoneella ja telkan ääressä ovat sitten lopun aikaa. Ystävälläni on iso talo ja iso piha, mutta eipä kesälläkään olleet lapset kertaakaan ulkona kun tulimme kyläilemään (noin 7 kertaa käytiin kesän aikana, aurinkoisina päivinä äidin ollessa kesälomalla).

En sitten tiedä, ovatko tapansa oppineet kotona vai perhepäivähoitajalla, mutta ei äitinsä kovin tunnu kieltävän.

Eikö päiväkoti olisi ollut tuossa kohtaa jo hyvä vaihtoehto? Siellähän ei mitään ylimääräisiä herkkuja saa, ei pelata tietokoneella eikä katsoa telkkaria. Sen sijaan leikkikavereita löytyisi.

Kurjaa, että hoitaja opetti lapsen kielloista huolimatta noin varhain herkuille. Väitän tosin, että ongelman vaikeus ei ole vaan hänestä kiinni, vaan makeanhimon voimakkuus on ainakin osin synnynnäinen ominaisuus. Minut pidettiin lapsena pitkään herkuista erossa ja kun joskus 3-vuotiaana aloin karkkia saamaan, vain pienen määrän karkkipäivisin. Mutta himo makeaan oli minulla kova ja siksi lihoinkin sitten siinä vaiheessa, kun jäin iltapäiviksi koulun jälkeen yksin. Vaikka mitään karkkia ei kaapissa ollut, niin sokerista ja rasvasta vaikka sekoituksia. Tai sitten palautin pullot ja ostin litran jäätelöä, jonka söin kerralla. Lihosin siis tokaluokalla varmaan kymmenen kiloa ja olin ylipainoinen kunnes murrosiässä omasta tahdostani laihdutin.

Mutta en siis tarkoittanut, että pitäisi antaa olla ja lapsen vaan lihoa, sillä lapsuuden ylipaino vaikeuttaa painonhallintaa myöhemminkin. Vaan että kannattaa varautua siihen, että lapsi kyllä helposti alkaa myöhemminkin herkkuja ylenmäärin syömään, heti kun tilaisuus tulee.

Onneksi oma lapseni ei ole tullut äitiinsä eikä ole ollenkaan samalla tavalla herkkujen perään kuin itse olin lapsena, vaikka meillä ei kovin tiukka linja ole ollut. Mutta ei lapsi kinua kaupasta karkkia juuri koskaan eikä muutenkaan ole yhtenään makeaa pyytämässä, vaikka tietäisi että sitä kaapissa on.

Ystäväni lapset ovat juuri tuollaisia. 4-vuotias tyttö ja 7-vuotias poika. Aina kun käydään mieheni kanssa kahvittelemassa ovat molemmat lapset kahvipöydässä mättämässä pullaa, keksejä ja suklaata napaansa. Ja se kyllä näkyy. Tietokoneella ja telkan ääressä ovat sitten lopun aikaa. Ystävälläni on iso talo ja iso piha, mutta eipä kesälläkään olleet lapset kertaakaan ulkona kun tulimme kyläilemään (noin 7 kertaa käytiin kesän aikana, aurinkoisina päivinä äidin ollessa kesälomalla).

En sitten tiedä, ovatko tapansa oppineet kotona vai perhepäivähoitajalla, mutta ei äitinsä kovin tunnu kieltävän.

Kuka lapsi ei mätä kahvipöydässä pullaa ja keksiä niin paljon kuin vaan saa?

Tässä provossa oli jo hyvän yrityksen makua :) Mutta oikeasti kukaan äiti ei voi olla noin tyhmä, että pitää jotain sukulaistyttöä vuosikausia hoitamassa, kun päiväkodissa tai pph.lla on ammattitaitoista hoitoa halpaan hintaan tarjolla. Ja vielä irtisanoi itsensä, jooo...

• Tykkää
Reactions: HoitoonVaan
[QUOTE="vieras";29136439]Eikö päiväkoti olisi ollut tuossa kohtaa jo hyvä vaihtoehto? Siellähän ei mitään ylimääräisiä herkkuja saa, ei pelata tietokoneella eikä katsoa telkkaria. Sen sijaan leikkikavereita löytyisi.

Kurjaa, että hoitaja opetti lapsen kielloista huolimatta noin varhain herkuille. Väitän tosin, että ongelman vaikeus ei ole vaan hänestä kiinni, vaan makeanhimon voimakkuus on ainakin osin synnynnäinen ominaisuus. Minut pidettiin lapsena pitkään herkuista erossa ja kun joskus 3-vuotiaana aloin karkkia saamaan, vain pienen määrän karkkipäivisin. Mutta himo makeaan oli minulla kova ja siksi lihoinkin sitten siinä vaiheessa, kun jäin iltapäiviksi koulun jälkeen yksin. Vaikka mitään karkkia ei kaapissa ollut, niin sokerista ja rasvasta vaikka sekoituksia. Tai sitten palautin pullot ja ostin litran jäätelöä, jonka söin kerralla. Lihosin siis tokaluokalla varmaan kymmenen kiloa ja olin ylipainoinen kunnes murrosiässä omasta tahdostani laihdutin.

Mutta en siis tarkoittanut, että pitäisi antaa olla ja lapsen vaan lihoa, sillä lapsuuden ylipaino vaikeuttaa painonhallintaa myöhemminkin. Vaan että kannattaa varautua siihen, että lapsi kyllä helposti alkaa myöhemminkin herkkuja ylenmäärin syömään, heti kun tilaisuus tulee.

[/QUOTE]

Peesi tähän. Hoitaja teki totta kai väärin, mutta makeanhimo on pitkälle synnynnäinen ominaisuus. Toiko hoitaja itse herkut lapselle, vai mistä niitä sai? Kävivät kaupassa päivällä ja hoitaja osti omilla rahoillaan? Tuntuu omituiselta. Itse olisin varmaan myös laittanut tietsikan salasanan taakse jo heti silloin, kun jotain olisin epäillyt. Enkä kyllä olisi irtisanoutunut (!!), vaan laittanut lapsen päiväkotiin/perhepäivähoitajalle. Anteeksi jos tää ei olekaan provo, mutta tarina kuulostaa aika uskomattomalta...

Kuka lapsi ei mätä kahvipöydässä pullaa ja keksiä niin paljon kuin vaan saa?

Minun lapseni ei ainakaan. Ei välttämättä maistu ollenkaan, riippuu tarjolla olevista laaduista. Mutta ei ainakaan mätä kaksin käsin. En ota tästä mitään kunniaa, hän ei vaan ole niin makean perään.

Itse lapsena kyllä söin niin paljon kuin sain ja kehtasin. Muistan hyvin yhden kyläilyreissun ehkä 5-vuotiaana, kun talon emäntä vaan tyrkytti pullaa ja täydensi vatia sitä mukaan kun sitä tyhjensin. Varmasti suurimman osan siitä pitkosta sitten söinkin itse. Äiti ei kehdannut siinä pöydässä alkaa vääntämään, kun talon emäntä kerran pullaa tyrkytti, jälkikäteen vaan sanoi ettei ole sopivaa syödä niin paljoa. Oma lapseni ei sellaista tavallista pullaa kyllä söisi kuin korkeintaan yhden siivun, jos sitäkään.

Tässä ei ole provoa mitään!
Myönnän että olin miettinyt suunnan vaihtoa jo aikaisemmin työni osalta koska en viihtynyt siellä. Nyt siihen vain tuli oiva tilaisuus. Lapseni on kuitenkin minulle tärkeämpää kuin työ ja nyt aion kotona ollakin jonkin aikaa. Vauva syntyy alkuvuodesta ja kunhan hän kasvaa, aion lähteä uudelleen opiskelemaan ammattiin josta olen tähän asti vain haaveillut.
Sukulaistyttö tarvitsi töitä ja se tuntui hyvälle silloin. Hän opiskeli itse iltaisin joten päivät pystyi olemaan meillä töissä.
Päiväkoti todellakin tulee tästä edes olemaan meidän lasten hoitopaikka. Se opimme, ikävä kyllä lapsen kustannuksella.

No mun lapseni kyllä haluaa kaikkea mitä näkee muidenkin syövän vaikkei sitä erikseen ole opetettu. Siksi me vanhemmat syödään herkkuja vain iltaisin kun lapsi on mennyt nukkumaan. Kahvipöydässä kyllä saa pullaa yms. kun niin harvoin tapahtuu että jossain käydään kahvilla tai meillä joku käy (n. 2krt/kk). Mummolassa ei laiteta herkkuja pöytään lapsen nähden.

Toisaalta mietin lisääkö liika kieltäminen himoa herkkuihin???

Meillä on lähikaupassa tili ja vaikka kävimmekin myös itse kaupassa ruokaostoksilla, oli hoitajalla lupa käydä kaupassa lapsen kanssa jos vaikka päivän aikana tulikin tarvetta johonkin.
Kävivät joka viikko kaupassa, pari-kolme kertaa ostamassa milloin mitäkin, esim. joulun aikaan valmista piparkakkutaikinaa. Emme tajunneet vaatia kuitteja käynneistä joka myös oli tyhmää.

No mun lapseni kyllä haluaa kaikkea mitä näkee muidenkin syövän vaikkei sitä erikseen ole opetettu. Siksi me vanhemmat syödään herkkuja vain iltaisin kun lapsi on mennyt nukkumaan. Kahvipöydässä kyllä saa pullaa yms. kun niin harvoin tapahtuu että jossain käydään kahvilla tai meillä joku käy (n. 2krt/kk). Mummolassa ei laiteta herkkuja pöytään lapsen nähden.

Toisaalta mietin lisääkö liika kieltäminen himoa herkkuihin???

Mun mielestä kylässä ja jos on vieraita niin sillon just saa syödä herkkuja. Siinä opetetaan, että ne kuuluvat juhlaan eivätkä ole jokapäiväistä arkimättöä. Samalla opetetaan pöytätapoja eli ei saa rohmuta eikä ole kohteliasta syödä liikaa.

En ole sanonut että hoitaja osti omilla rahoilla herkut!
En tosin voi varmaksi sanoa ettei niin olisi tehnyt. Muumitikkarit nyt ei paljoa maksa.
Ja sipsipusseja en koskaan meillä nähnyt joten ehkä ne olikin hoitajan omassa laukussa ja vei illaksi ne kotiinsa.

Olen samaa mieltä että kylässä ja vieraiden meillä kyläillessä voi herkutella. Voi myös muuten pitää oman perheen kesken lettukestit tai leipoa vaikka kakun silloin tällöin, mutta ei herkut todellakaan kuulu joka päiväiseen hetkeen.
Eikä varsinkin vuoden ikäisen ruokavalioon kun muutenkin vasta totutellaan eri makuihin.

Minä aion hoitaa lapseni kotona kolmevuotiaaksi ja sen jälkeen he menevät päiväkotiin.

Itselläni on nimittäin kamalia kokemuksia pp-hoitajista :( Ensimmäisessä paikassa täti lukitsi meidät lapset makuuhuoneeseen "nukkumaan" ja ilmeisesti katseli itse tv:tä tms... laiskotteli. Hän ei vahtinut mitenkään makkarin menoa, ei siis nukuttanut, lukenut tai mitään vaan jätti meidät sinne. Jos kuului ääntä hän kävi huutamassa ja ronskein ottein laittoi meidät sänkyihin. Toisessa paikassa kurittomuudesta seurasi lukitseminen pimeään komeroon. En tiedä rangaistus aikaa, mutta lapsesta se tuntui tunneilta ja oli todella pelottavaa. Kolmannessa paikassa hoitajan työtön luuserimies aukaisi päivän ensimmäisen bissen heti kun kaikki lapset olivat saapuneet aamulla. Päivän mittaan hän humaltui ja päivästä riippuen joko örvelsi "lastenhoitoapuna", riiteli vaimon kanssa tai vähän koulutti meitä lapsia mm. koskettelemalla, kertomalla kaikkea inhottavaa mistä nyt vain humalaiset voivat puhua. Äijä oli toisessa huoneessa piilossa tai lähtenyt jo baariin kun lapsia haettiin kotiin. :(

Tällaisia kokemuksia ja tosiaan vain kolmessa paikassa olin pp-hoidossa. Yritin vanhemmilleni kertoa, mutta olin vilkas ja muutenkin hyvän mielikuvituksen omaava, joten he eivät oikein tahtoneet uskoa. Hoitajat taas kuittasivat minun puheeni aivan hölyn pölyksi ja olivat yhtä aurinkoa vanhempieni edessä.

Omat lapseni pistän siis ehdottomasti päiväkotiin kun se aika koittaa. Ei sekään ideaali paikka ole suurten lapsimäärien takia, mutta ainakin aikuiset vahtivat lasten lisäksi myös toistensa käytöstä. Mielivaltaisen käytöksen, väkivallan, lapsen kiusaamisen tai jopa pedofilian riski on varmasti pienempi päiväkodissa.

Tuskin se töissäolo on tuossa se juttu mitä kannattaa katua vaan ihan oma sinisilmäisyys huonon hoitajavalinnan suhteen.

Eikä tilanne nyt olisi irtisanoutumista edellyttänyt vaan ihan päivähoitopaikan hakua ja sitä että jatkossa pitää silmät auki lapsen ja hoitopaikan suhteen.

Vaikka yleisesti ollaankin (Suomessa) sitä mieltä että 1v:n on parempi olla kotihoidossa kuin päiväkodissa niin ei kai kukaan oikeasti usko että tuolla tarkoitetaan millaista tahansa kotihoitoa?

Minkäikäisiä teillä nuo vanhemmat lapset? Jotenkin itselläni osui silmään maininta "isompienkin pitää pitää karkit piilossa". Meillä ainakaan eivät koululaisetkaan viikolla pelaile ja syö karkkia. Ei vain pienimmän takia vaan ihan vaan ihan siksi kun meillä ei pelata ja mässytetä karkkia viikolla. Ihan pelkästään en menisi hoitajaa syyttelemään, jos on joutunut lasta hoitamaan olosuhteissa, jossa karkki. sipsit ja pelaaminen kuuluvat toisille lapsille normiarkeen.

Meillä oli hoidossa (ryhmis) yksi niin makeannälkäinen pikkutyttö, että ihan säälitti. Isä haki sitä aina karkit taskussa, koska pelkäsi, ettei tyttö muuten lähde mukaan. Ihan oli ku joku namusetä ku vilaitteli taskusta karkkipussia.

Sit joskus joulunaikaan oli pipari tms jälkkäriksi. Ruoka ei tyttöä houkutellut, joten sanoin, että maista, ni saat sit jälkkärin. Tyttöhän mätti ruoan melkein kaksin käsin naamariin ja vedet silmissä söi. :( Vaivaisen piparin tähden..

Toi maken himo on muuten ihan sairasta. Mulla on aina ollu se ja en pysty kieltäytymään herkuista jos niin teen niin ajatus jostain kakusta jää päähän kummittelemaan moneksi päiväksi ja pakko se mieliteko on sitten kaksin käsin tyydytettävä.
Lapsena makeat olivat pakkomielle.
Olisipa joku keino päästä siitä eroon, ei ole normaalia.

Alkuperäinen kirjoittaja Vätti Räsynyt;29136893:
Toi maken himo on muuten ihan sairasta. Mulla on aina ollu se ja en pysty kieltäytymään herkuista jos niin teen niin ajatus jostain kakusta jää päähän kummittelemaan moneksi päiväksi ja pakko se mieliteko on sitten kaksin käsin tyydytettävä.
Lapsena makeat olivat pakkomielle.
Olisipa joku keino päästä siitä eroon, ei ole normaalia.

Mulla on sama vika! Ihan hirveää! Nytkin kaksi päivää ilman mitään herkkuja ja koko ajan aattelen jotain pullaa!
Mä söin ihan hirveästi herkkuja raskausaikanakin, johtuukohan siitä, että lapsikin on makean perään? Ystäväni, joka ei herkuista välitä, lapsi sylkee suustaan karkit ja piparit!

[QUOTE="vieras";29136937]Mulla on sama vika! Ihan hirveää! Nytkin kaksi päivää ilman mitään herkkuja ja koko ajan aattelen jotain pullaa!
Mä söin ihan hirveästi herkkuja raskausaikanakin, johtuukohan siitä, että lapsikin on makean perään? Ystäväni, joka ei herkuista välitä, lapsi sylkee suustaan karkit ja piparit![/QUOTE]

Meillä on oltava aina keksejä, sillä saa vähän tyydytettyä himoa. Koitan ostaa aina pahoja keksejä, mutta totuus on että ei sellaisia ole olemassakaan. Kaikki makea on hyvää vaikka se olisikin pahaa niin se on silti hyvää.
En kestä itseäni.

Yhteistyössä