Nyt kaikki elatusavuista tietävät huomio!!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja harmis
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

harmis

Vieras
Eli meillä on tilanne tälläinen: erottiin avomiehen kanssa ja lapsia 2, kolmas syntyy elokuussa. Mies ei maksa vielä elatusapua, sovittiin keskenämme ettei maksa ennen kuin saadaan raha-asiat selviksi (eli käytännössä menee varmaan siihen, että saadaan pankista päätös lainasta ellei pidempäänkin) ja mies oli tänään puhunut lastenvalvojan kanssa, joka oli myös sanonut ettei tosiaan tarvitse maksaa ennen sitä. Ettei nyt ilman ruokaa tarvitse olla elatusmaksujen takia!

Sossusta hain toimeentulotukea, mutta siinä otettiin huomioon miehen elatusvelvollisuus lapsiin. Viime kuussa huomioi minulle tulona vuokran, joka oli miehen tililtä maksettu ja sähkölaskusta otti vain puolet huomioon menoina juuri tuon elatusvelvollisuuden takia.
Nyt tässä kuussa sanoin sitten, että mies maksaa kuun viimeinen päivä elatusavun (vaikka ei siis oikeasti ole maksamassa sitä koska ei todellakaan ole rahaa mistä sen maksaa).

Nyt mietin teinkö tuossa virheen, olisiko vain pitänyt sanoa että mies ei maksa vielä elatusmaksua mutta ei myöskään osallistu vuokraan tai sähkölaskuunkaan?? En saanut saanut ollenkaan toimeentulotukea, ja mietin pitäisikö sinne kuitenkin soittaa ja sanoa ettei mies maksakaan vielä elatusmaksuja. Mutta mitä ne siellä tähän sanovat? Alkavatko periä mieheltä jotain maksua tai joutuuko maksamaan myöhemmin sossuun elatusavut takautuvasti?

Ja meillä ei siis vielä ole tehty sopimusta elatusavusta!

sossut ei peri mieheltä, ilmoitat vaan että mies ei maksa, monesti olen itse joutunut hakee sossusta aikoinaan ja sanoin vaan että elareita ei ole tullut, kyselivät kyllä että koskakohan sitten aikoo maksaa....kyllä kannattais kertoa että elareita ei tule

kyllä mä teidän sijas ensin sopisin elatusmaksuasiat yms ja sitten kaikki muut.... noissa virastoissa ramppaaminen on aika työlästä eikä ne sossusta mitään anna ainakaan helpolla etenkin jos tilille ilmaantuu muualta rahaa....

Ilmoita sinne sossuun, ettet ole rahojasi saanut. Sossu maksaa sitten sulle sen minimin ja sopii miehes kanssa jonkun maksusuunnitelman. HALOO! Ethän nyt sinä voi lasten kanssa ilman rahoja elää.

Ollaan siis menossa siis parin viikon päästä tekemään se sopimus. Mutta pointti oli siis se, että tiedän kyllä ettei miehellä ole rahaa maksaa elatusapua nyt vielä, koska maksaa meidän yhteisiä luottolaskuja nyt. Enkä ite saa muualta rahaa, eli mies tai kukaan mukaan ei mulle maksa mitään ylimääräisiä.
Siksi tuota kyselen, että alkavat perimään niitä mieheltä takautuvasti, koska en sitä halua kun tiedän että miehellä menee sitten sen takia kaikki raha-asiat täysin sekaisin.

Jos ero tulee niin ensimmäinenpaikka on sos.toimisto, vaikka erotaan sovussa ja mies lupaa maksaa niin mustaa valkoisella on parempi. Sulla on oikeus ottaa omasi pois, vaikka tuntuu että pärjäät nyt niin lapset kasvavat ja tarvitsevat aina vaan enemmän je enemmän(pistä vaikka säästöön)! Ymmärrän myös niitä perheitä jossa on elatusvelvollisia, joka tapaus on erikseen. Itse olin kaks vuotta ilman elatusmaksuja kunnes rohkenin niitä pyytää:-(

Alkuperäinen kirjoittaja exuskollinen:
Jos ero tulee niin ensimmäinenpaikka on sos.toimisto, vaikka erotaan sovussa ja mies lupaa maksaa niin mustaa valkoisella on parempi. Sulla on oikeus ottaa omasi pois, vaikka tuntuu että pärjäät nyt niin lapset kasvavat ja tarvitsevat aina vaan enemmän je enemmän(pistä vaikka säästöön)! Ymmärrän myös niitä perheitä jossa on elatusvelvollisia, joka tapaus on erikseen. Itse olin kaks vuotta ilman elatusmaksuja kunnes rohkenin niitä pyytää:-(

Ollaan siis menossa sinne ihan lähiaikoina, meni vain näin pitkään että saatiin sinne aika. Ja erosta on aikaa parisen kuukautta.

Mutta haluaisin vain tietää, että voiko sossu periä mieheltä noita maksuja?

Niin kauan kun virallista elatussopimusta ei ole tehty ei mieheltä voi mitään periä.Sulle kuitenkin lasketaan tuloiksi se summa mikä miehen oikeesti kuuluis sulle maksaa ja sen summan verran saat vähemmän kätees rahaa kuin muuten saisit.

Alkuperäinen kirjoittaja clivia:
Niin kauan kun virallista elatussopimusta ei ole tehty ei mieheltä voi mitään periä.Sulle kuitenkin lasketaan tuloiksi se summa mikä miehen oikeesti kuuluis sulle maksaa ja sen summan verran saat vähemmän kätees rahaa kuin muuten saisit.

Ok, kiitos! =) Tätä juuri hain takaa..

Yhteistyössä