Nyt kaikki kaalilaatikko vinkit???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja omsl
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

omsl

Vieras
Kaalit on kiehumassa, onko hyvä laittaa riisit sinne sekaan, vai raakana uunivuokaan?

Mitä mausteita, riittääkö mustapippuri, suola ja meirami?

Joskus laatikkoni maistuu todella hyvälle ja joskus taas ei, joskus on hieman vetistäkin.

Vinkkejä?

Mä paistan kaalia (ja sipulia) ensin pannulla. Tulee parempi niin.

Riisit huuhdeltuina ja raakoina vuokaan. Jauheliha paistettuna. Mausteina meiramia, suolaa ja paljon siirappia, joskus vähän kasvisliemijauhetta.
Vähän vettä pohjalle ja uuniin.

Kokeile tehdä ilman riisiä.

1/2 - 3/4 keräkaalia
7 dl vettä
1½ lihaliemikuutiota
500 g jauhelihaa
1 rkl jauhelihamaustetta
1 rkl meiramia
2 rkl siirappia

Silppua kaali ja keitä se kypsäksi lihaliemessä 20-30 min. Paista jauheliha ja mausta se (itse käytin tällä kertaa jauhelihamaustetta). Sekoita jauheliha ja kypsäksi keitetty kaalisilppu, lisää meirami ja siirappi. Paista laakeassa vuoassa 175 asteessa 45 minuuttia. Tarjoile puolukkahillon kanssa.

No mulla on nyt melkein kokonainen kaali (varhaiskaalia isoin minkä löysin) ja 750g jauhelihaa, paljonkohan tuohon määrään lihalientä? Entä siirappia? riittääkö siirappia 3rkl?

Ja itse keitän kaalit ja säästän liemen ja sitä laitan sitten vuokaan, joskus tainnut vain mennä liikaa kun on ollut niin vetistä.

Ja ruokakerma, tuliskohan hyvää jos laittais purkillisen lihaliemen kaveriksi? Jossain joskus maistoin kermaista laatikkoa ja oli ihan hyvää, mutta onko siinä nesteenä pelkkää kermaa vai mitenkä?

minä ainakin viskaan isoon kattilaan kaalit , riisit ja pari lihaliemikuutiota. paistetut sipulit ja jauhelihat sekaan, sit runsaasti kermaa ja sekoitetaan. siitä sit vuokaan ja uuniin. kattilassa ei juuri mitään keitetä vaan toimii lähinnä sekoitusastiana. ja tietysti siirappia matkaan ja välillä hiukan jalapenoja.

Viimeksi muokattu:
Tällä reseptillä tulee hyvää:
http://www.valintatalo.fi/fi/reseptit/?id=18454&nimi=Kaalilaatikko&list=1

Kevätkaaliin ei tarvitse niin paljoa nestettä kuin vanhaan kaaliin.

Mutta eikö se kaali sitten oo jo ihan mössöä jos ensin keitetään kypsäksi ja sitten vielä uunissa liki tunti.
En ole kyllä ennen moista kuullut. Tuleehan siitä kaalista siellä uunissakin nestettä..

Kaali kypsyy keitettäessä ja hautuu edelleen uunissa. Tulee pehmeä ja hyvä maku. Keitän kaalin, sipulin ja porkkanaa kasvisliemessä. Jauheliha paistetaan ja riisi kasvisliemessä erikseen. Kaalin keitinliemi talteen ja kun kaiken yhdistän vuokaan, lisään keitinliemeen vielä siirappia (ja mausteita tietty) ja nestettä niin paljon, et laatikkoaines peittyy. Kasvisversion teen soijarouheesta. Superhyvää!!

Mä laitan vuoan pohjalle puuroriisiä raakana. Siihen päälle kasviliemessä keitetyt kaalit ja muut soosit, jotka yleensä meillä on soijarouhe, porkkana ja sipuli. Mausteena sienisoijaa ja pippuria. Sitten keitinvettä niin, että kaalit juuri ja juuri peittyvät. Kun riisi on siellä pohjalla, niin laatikkoa voi leikata annoksiksi kuin piirasta :)

Mä käytän sitä aitoa, alkuperäsitä siirappia. Maitotölkin näköisessä putelissa.

Mut mä en varhaiskaalia keittele. Vanhan saatan paistaa aluksi pannulla tai höyryttää.

Mun laatikkooni tulee kaalia, sikanautaa, riisiä tai ohraa lihaliemessä esikeitettynä, paistettua sipulia, mustaapippuria, siirappia, suolaa ja kermaa ja pari kananmunaa.

Mä laitan vuoan pohjalle puuroriisiä raakana. Siihen päälle kasviliemessä keitetyt kaalit ja muut soosit, jotka yleensä meillä on soijarouhe, porkkana ja sipuli. Mausteena sienisoijaa ja pippuria. Sitten keitinvettä niin, että kaalit juuri ja juuri peittyvät. Kun riisi on siellä pohjalla, niin laatikkoa voi leikata annoksiksi kuin piirasta :)
toihan onkin näppärä kun usein töihin evääksi kaalilootaa teen. kaalilootapiirakka. tosin keitinveden kaadan pois ja korvaan kermalla

toihan onkin näppärä kun usein töihin evääksi kaalilootaa teen. kaalilootapiirakka. tosin keitinveden kaadan pois ja korvaan kermalla

Joo mä tykkään kun saa siististi leikattua. Ja tuoreen laatikon päälle toki tarjoiluun voita sitten :p

Kermaisaa laatikkoa en ookaan tehny, enkä munamaitoon. Seuraavaksi voisi kokeilla jompaa kumpaa. Ei hitsi, pitääkö lähettää mies ostamaan varhaiskaalia....

Joo mä tykkään kun saa siististi leikattua. Ja tuoreen laatikon päälle toki tarjoiluun voita sitten :p

Kermaisaa laatikkoa en ookaan tehny, enkä munamaitoon. Seuraavaksi voisi kokeilla jompaa kumpaa. Ei hitsi, pitääkö lähettää mies ostamaan varhaiskaalia....
kerma sopii kyl hyvin, on muuten kovin kaloriköyhääkin näin raavaalle työläiselle.

Yhteistyössä